Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:40

Vorig jaar gaf ik Ves knoflook met schapenvet. Geloofde er niet zo in maar ze kwam toch zonder teken terug uit het bos daarna. Nu nog niets besloten. Wil eigenlijk niks chemisch.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:01

Dankjewel allemaal!
De schapenvet met knoflook bonbons kwam ik ook tegen inderdaad.
DA raadde Vectra of Simparica aan, dat is natuurlijk wel chemisch beide.

Het tandenwisselen is ook volop begonnen :))
Lees: ik zag gister tijdens het spelen een tand vliegen _O-
Heel schattig en klein zijn die voortandjes haha

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 14:29

xSannee schreef:
Dankjewel allemaal!
De schapenvet met knoflook bonbons kwam ik ook tegen inderdaad.
DA raadde Vectra of Simparica aan, dat is natuurlijk wel chemisch beide.

Het tandenwisselen is ook volop begonnen :))
Lees: ik zag gister tijdens het spelen een tand vliegen _O-
Heel schattig en klein zijn die voortandjes haha

Ik zou even afwachten hoeveel teken je aantrekt.
Ofja de hond vooral.
Hier lopen wij al zeker 6 jaar op dezelfde plek. Nooit teken. Tot afgelopen jaar. Als we op de dijk gelopen hadden teken, in t bos niks.
We hebben dus in 6 jr tijd 3 teken in totaal op 2 honden gehad. Vorig jaar op iedere hond een stuk of 4 toen zijn we niet meer naar de dijk gegaan tot er gemaaid was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:29

Als er een goed werkend middel is wat niet chemisch is hoor ik het wel heel graag :D ik heb ook wel gehoord over van die kralen banden

https://www.animal-nature.nl/anti-teken-en-vlooienband/

Maar ik vraag me echt af of dat werkt

EM-X Keramiek is keramiek gebakken van met EM (Effectieve Micro organismen ) gefermenteerde klei. Tijdens het bakken is de informatie (trilling) en de energie van de EM micro-organismen in de klei opgeslagen die deze vervolgens weer afgeeft aan zijn omgeving en zorgt voor meer harmonie en een verhoging van de weerstand van uw hond

Met de koortjes lijkt het me ook wat spannend om deze om te laten zitten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:34

Ik ben ook nog een beetje zoekende naar wat ik kan gebruiken tegen vlooien en teken. Wij zitten in een bosrijk gebied met veel teken, maar tot nu toe heb ik er gelukkig geen bij de honden ontdekt. Voorheen gebruikte ik altijd een Advantix pipet (overigens niet maandelijks) en dat werkte erg goed, maar ik zou toch niet wel graag een niet-chemisch alternatief vinden. :)

Elvis is ook volop aan het wisselen, zo schattig die mini-tandjes inderdaad. Hij heeft bijna al z’n snijtandjes er nu uit, dus het is een gek gezicht, haha. Ik hoop voor hem dat ze snel groeien want hij vindt eten nu wel wat lastiger merk ik. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:40

Ik kijk het ook per jaar weer aan met wat ik doe en Wanneer ik ergens dan mee begin, iets chemisch, zoals seresto. Heb al veel natuurlijke dingen geprobeerd, maar puntje bij paaltje denk ik dat het vooral aan de locaties ligt en dat het per individu gewoon geluk of pech hebben is ook met hoe erg ze teken aantrekken en je gewoon niet alles op een natuurlijke wijze kunt voorkomen wanneer je in een teken rijk gebied wandelt. Hier is het ook heel erg locatie gebonden heb ik vaak het idee.

Uiteindelijk hang ik er ook seresto aan, met dank aan Kim die meestal voor ons idd een band maakt met bevestiging en biothane. Na alle natuurlijke dingen die toch niet afdoende werken of gewoon niet werken, ben ik er op een gegeven moment wel klaar mee want ik vind de kans op Lyme van een teek toch zwaarder wegen en in ons geval blijft het echt niet bij 4 teken op een heel seizoen namelijk. De werking van Seresto is wat dat betreft heel goed vind ik, dat werkt al voordat de teek de kans krijgt om iets door te geven, ook al is het dan jammer genoeg chemisch maar is kiezen tussen kwaden vind ik.

Ik wilde wel weer starten met fenegriek door het voer te doen, toevallig net besteld weer. Maar dingen als knoflook, karnemelk, keramieken kralen e.d. hebben naar mijn idee echt 0.00000 gedaan hier. Soms is het gewoon pech hebben qua locatie waar je veel loopt of geluk hebben - hier op de heide na een wandeling vind ik vrijwel nooit wat op d'r, maar in veel andere buiten gebieden is het wel echt goed raak een aantal dagen later. Ik vind ze jammer genoeg ook pas wanneer ze al gezogen hebben, het is met een langhaar en donkere vacht echt niet te doen om ze te vinden voordat ze gezogen hebben, tenzij ze nog op d'r lopen maar dan zie je ze alsnog niet altijd en dan is de werking van bv. seresto toch wel wenselijk bij ons vind ik. Hoe zeer ik ook voor natuurlijk alles ben en zo min mogelijk chemisch, met teken ben ik er wel wat stelliger in geworden omdat hier tot dusverre gewoon teken gevonden worden ondanks alles wat we proberen op natuurlijke wijze jaar na jaar.

Afhankelijk van waar we lopen, vind ik vaak gewoon echt meerdere teken per wandeling terug. Daar ben je op een heel seizoen op een gegeven moment wel klaar mee - zeker ook omdat zoals gezegd wij de meesten pas vinden nadat ze al gezogen hebben en de kans op Lyme er gewoon is. Maar soms zit er ook gewoon helemaal niks op d'r - even afkloppen maar tot nu toe heb ik dit jaar nog niks gevonden, maar eerlijk is eerlijk: ik wandel een stuk minder op het moment en kom een stuk minder ook in bepaalde gebieden zoals heuvelland waar ik eerder wel veel kwam. We lopen nog steeds in groen gebieden, maar wel andere locaties dus ik denk dat daar ook gewoon een verschil in zit. Hier dus nog niet begonnen met seresto, ik wilde dus wel fenegriek gaan gebruiken door het voer nu en wanneer ik wel steeds meer teken zou gaan vinden, gaat de seresto toch echt weer om wel.

--

Vlooien doe ik in principe niks preventiefs tegen. We checken wel gewoon regelmatig en bij verdenking, geef ik advantage - hebben 1x verdenking van gehad en daarbij dus ook alles behandeld thuis, auto's, van boven tot onder zeg maar haha. Dus een echte plaag hoop ik echt nooit mee te maken, we hebben hier geluk gehad dat we geen levende vlooien hebben gevonden dus t was uiteindelijk maar 'voor t geval dat'. Maar preventief geef ik er niet maandelijks wat voor moet ik zeggen op die periode na dat we dachten dat er eitjes waren en ze potentieel vlooien had, toen hebben we zowel Arya alsook Sansa wel uit voorzorg een paar maanden behandeld, maar verder doe ik niks preventief.

Ik heb wel elk jaar weer van STOP! vanalles in huis, ook al weet ik niet of het echt werkt, maar dat soort producten gebruik ik dan preventief, voor en totdat ik overga op chemisch als ik denk dat dat nodig is.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:49

@kiwiwitje: ja ik vermoed dat ze ze tot nu toe bij het gras hier vlakbij heeft opgevist. Maar heel eerlijk; dat is wel het "makkelijke" rondje wat we veel lopen. Dus daar niet meer naartoe gaan is niet ideaal :+
En maaien doen ze daar niet.

Moonsparkle: ja die kralenbandjes kwam ik ook tegen, maar ben ik ook wat sceptisch over haha. Maar geen idee of het misschien wel werkt.

Lugea: haha ja hier ook zo grappig! Kan me voorstellen dat het eten lastig wordt, hopelijk komen de nieuwe tanden snel door :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:50

De honden van mijn ouders is overleden aan Lyme, dat is echt geen prettig gezicht kan ik je vertellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:51

Ik ben ook sceptisch hoor :P maar ik lees er wel goede reviews over. Een placebo kan het niet zijn want je hond heeft teken of geen teken als je begrijpt wat ik bedoel, haha
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-04-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:52

Nog los van of het wel of niet werkt - maar ik geloof er niet meer in - let met de kralen bandjes goed op ook dat je ze ergens koopt waar ze een sluiting eraan maken, wat ten alle tijden in nood los gaat of geklikt kan worden want paracord breekt gewoon Niet. Leo hier kan wel meer uitleg geven over hoe gevaarlijk ze kunnen zijn, want is haar hond er bijna aan verloren vorig jaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:52

KimD schreef:
De honden van mijn ouders is overleden aan Lyme, dat is echt geen prettig gezicht kan ik je vertellen.

Ja omg het lijkt me echt een nachtmerrie, ben er ook als de dood voor.
Ook voor mezelf overigens. Daarom loop ik hartje zomer dus ook lekker met een lange legging, en de sokken over de legging, nog steeds te wandelen overal :') - ook al verklaren oa Kim en cupcakes me voor gek elk jaar. _O-

Verder is deze tip misschien handig:
Sommige DA praktijken bieden aan om gevonden teken te laten onderzoeken ook als je ze vind. Is niet perse praktisch als je er wekelijks weet ik hoeveel vind op je hond... Maar schrijf ook altijd even op wanneer je hoeveel teken en waar er vanaf plukt, als je ze tegenkomt op je hond. Altijd handig om te onthouden, stel je hond zou vage klachten krijgen niet lang erna.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-04-23 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:53

cursebreaker schreef:
Nog los van of het wel of niet werkt - maar ik geloof er niet meer in - let met de kralen bandjes goed op ook dat je ze ergens koopt waar ze een sluiting eraan maken, wat ten alle tijden in nood los gaat of geklikt kan worden want paracord breekt gewoon Niet. Leo hier kan wel meer uitleg geven over hoe gevaarlijk ze kunnen zijn, want is haar hond er bijna aan verloren vorig jaar.

Ik vind dat er dus ook niet fijn aan, die seresto breekt wel of gaat wel los met wat kracht

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:57

Wij geven ook dagelijks knoflook bonbon(s) met schapenvet, maar geen idee of dat echt werkt. Gelukkig tot nu toe maar één teek gehad (voor zover wij weten iig). De hond van mijn vriend is (jaren geleden) ook overleden aan lyme.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:05

Vreselijk KimD :(:)

Cursebreaker: ja goed dat je het zegt! Dat kwam ik inderdaad tegen, dat vind ik ook wel echt belangrijk! Moet er niet aan denken dat ze vast komt te zitten en niet losraakt.

& hier had de DA het niet over de teken testen, maar inderdaad wel opschrijven waar en wanneer. En zelf de plek een beetje in de gaten houden.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:12

Hier ook seresto, desondanks heeft hij nog weleens een teek. Maar altijd dood en niet volgezogen of nog rondwandelend. Als hij er niet tegen had gekund, was ik voor Vectra 3D gegaan, maar hij kan de band gelukkig hebben en zo'n band is véél goedkoper en net zo effectief voor ons. Hij draagt 'm jaarrond, elk jaar rond maart/april (als het weer warmer wordt) vervang ik 'm.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:17

Maar hoe zit het dan met knoflook bij honden? Ik weet dat ze het bij paarden ook wel adviseren bij eczeem, maar dat het eigenlijk helemaal niet goed schijnt te zijn

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:22

Knoflook moet je ook absoluut niet met 'natte vinger werk' aan de hond geven in pure staat; je moet de hoeveelheid wat aangeraden word per kg lichaamsgewicht niet over doseren, want het is inderdaad wel giftig bij overdosering als je het zo puur zou geven (en dan ook over doseert). De manier waarop het verwerkt word in dingen zoals bonbons e.d. of ook vloeibaar vet waar het vaker aan toegevoegd word, is niet schadelijk omdat daar afgemeten hoeveelheden worden gebruikt, het gedroogd word en een advies is van hoeveel je max moet geven per dag. Knoflook staat er idd om bekend om een afwerende werking te hebben tegen teken en andere beestjes, en sommigen beweren ook dat het goed is voor darm flora en vacht e.d., maar het moet dus idd wel met mate gegeven worden - die bonbons mogen bv ook maar een X aantal per dag, afhankelijk van het gewicht van je hond. Er zijn ook onderzoeken gaande waaruit blijkt dat sommige hondenrassen zoals Shiba's en akita's er gevoeliger voor zijn ook. De daadwerkelijke hoeveelheid die giftig is voor een hond is per individu anders, net zoals met eten van chocolade e.d.

Maar wanneer verwerkt in kleine hoeveelheden in bv die schapenvet bonbons is het niet schadelijk en kan het zeker een toegevoegde waarde zijn. Wij hebben ze ook gegeven lange tijd toen arya jonger was, maar had er ook wederom geen concreet en duidelijk bewijs van dat het nu echt preventief zo goed werkte, dus ik geef ze nu niet meer.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:33

Jullie gaan zo hard! En ik ben slecht in de volledige bijleespost zoals cursebreaker dat kan :+ .
Ik ga een kleine poging wagen :D

Niniane schreef:
Hebben jullie nog tips voor het halsbandje laten wennen? Wij proberen deze nu de afgelopen twee dagen aan te laten wennen maar ze is zo dan niet zichzelf meer. -O- Van een kleine, lieve bandiet heb ik een puppy die vooral heel zielig in haar bench wil liggen.

Layla vindt niks dat over haar hoofd gaat echt prettig, en vooral het tuigje / halsband niet. Geen idee waarom. We hebben het heel veel geoefend (stap voor stap), maar het blijft een dingetje. Ik gebruik nu standaard een brokje zodat ze zelf haar hoofd er doorheen doet, dan gaat het wel. We blijven er rustig aan werken. Is wel een reden voor mij om niet een tuig te kopen waar ze ook met voorpoten in moeten stappen. Halsband heeft ze alleen om vanwege de identificatie tags die er aan zitten.

Pippa13 schreef:
Te leuk om niet te delen, onze zweetwerk training in Duitsland afgelopen week. Echt zo gaaf om hem de sporen goed uit te zien lopen. Ik ben ontzettend trots op Vidar. Die in een paar dagen weer een stuk volwassener is geworden!

Zo gaaf dit! Heb jij ook dat je het soms moeilijk vind om op Vidar te vertrouwen? Ik heb dat met wilderness tracking met Beer nogal. Dan ga ik zelf nadenken wat logisch is qua richting vd track, en dan zit ik hem soms teveel in de weg. Het lukt alleen nog niet helemaal om 100% op hem te vertrouwen..

Qua teken preventie -
Geen idee wat ik hier ga doen nog. De teken-druk is hier relatief laag en lyme komt (in vergelijking met) redelijk weinig voor. Dus misschien gaan we het zonder iets proberen voorlopig. Ze zwemmen teveel voor banden of dingen in hun vacht. Natuurlijke middelen werkten hier toen we nog in Belgie wonen totaal niet. Tenminste - hij had nog regelmatig (een paar keer per week) teken. Misschien had hij er meer gehad zonder de knoflook bonbons en druppels, maar dat zullen we nooit weten.

-----------------------------------------------------------

Koningsdag hebben we doorgebracht op Mt. Baker in Washington. Er ligt nog enorm veel sneeuw (de weg verder omhoog was afgesloten aangezien er 3m sneeuw op lag). De honden hebben zich enorm vermaakt! Hoop dat ik volgend seizoen met ze kan gaan skieen! (Er zijn hier gebieden waar honden off leash mee mogen als je gaat skieen). De komende dagen gaat wel afzien voor ze worden - het weer is omgeslagen en we zijn van 10 graden op woensdag, naar vandaag 27 graden gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(negeer mijn ingehouden gelach!)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:34

WAT GAAAAF

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:35

Jeetje oshaa, een beetje jaloers ben ik nu wel, wat gaaf!

Afbeelding
Het gras in de tuin is goedgekeurd. Drama werk door die boomstam, maar blij mee

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:46

ohhh Oshaa
Ultiem Genieten, wat ziet het er mooi uit daar. Ze amuseren zich heerlijk, wat ik volledig snap haha - ook waarom je moest lachen hahaha! Super toffe plaatjes <3 (& filmpje)

EmptyWords
Daar zullen ze inderdaad wel lekker kunnen spelen op al dat gras, heerlijk!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:58

Wauw Oshaa, wáánzinnig :wow:

Hier qua teken ook nog aan het nadenken. Misschien idd een halve seresto aan een halsband maken maar ik weet het niet zo goed. Vorig jaar had hij amper teken (1 op de hele zomer), dit jaar al 2 getrokken. Fenegriek dacht ik nu ook aan.

Qua paracord tekenbandjes met EM-X kralen; doe het asjeblieft niet. In ieder geval niet, nooit, zonder sluiting.
Laat je hond ook nooit spelen met een hond die zo'n bandje draagt. Want echt, je wilt het niet meemaken. Wij waren bijna 2 honden kwijt en ik ben een trauma rijker omdat ik het geluid nog steeds hoor van 2 honden in doodsnood.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:42

Wat gaaf oshaa! Lekker genieten

Empty words fijn dat het af is

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:32

Gaaf Oshaa! En wat een snelheid op het filmpje. Wat een berg sneeuw.

Qua teken hier toch ook de seresto band. Is simpel weg het enige wat iets lijkt te werken in ons teken rijk gebied met Mika de tekenmagneet.

Nero nog geen teek op gevonden *klopt af.

Afbeelding

Nero is nu 7 maandjes oud.
Afbeelding

Wat goed weer wel niet doet :D
Ben de regen zo beu.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:59

Shaya_ schreef:
Gaaf Oshaa! En wat een snelheid op het filmpje. Wat een berg sneeuw.

Qua teken hier toch ook de seresto band. Is simpel weg het enige wat iets lijkt te werken in ons teken rijk gebied met Mika de tekenmagneet.

Nero nog geen teek op gevonden *klopt af.

[ [url=m/kl83h9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nero is nu 7 maandjes oud.
[ [url=m/coBIti.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed weer wel niet doet :D
Ben de regen zo beu.

Jemig!! Die groeit goed! Weet je toevallig hoe hoog en zwaar hij is?