Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:52

Dat afleiden/iets anders aanbieden hebben we inderdaad aan het begin gedaan want dat lees je overal! :j Maar als hij in je armen blijft bijten, en het speeltje negeert, als hij blijft springen dan houdt het op een gegeven moment op. Een keer een kras op mijn armen kan gebeuren, hij bijt nog steeds weleens per ongeluk in m'n hand in plaats van het speeltje, maar gericht bijten wil ik gewoon echt niet hebben. Hij heeft genoeg speeltjes (hard en zacht) om mee te spelen. :j

Mentaal uitdagen werkt hier ook super, snuffelmat, voer gaat in een voerdoolhof, de kong is favoriet, en een handdoek met gedroogde visjes er in en dan oprollen.. :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:54

Captain schreef:
We hebben Dobbel nu 3,5 week en ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje onderschat heb. :o Hij doet het super goed hoor, netjes aan de riem lopen, hij is zindelijk, slaapt sinds een week beneden van ongeveer 21:00 tot 05:30 dus volgens mij mogen we absoluut niet klagen! :j

Maar toch, zijn gedrag soms.. :o Hij is bijvoorbeeld afgelopen zaterdag en zondag een engeltje geweest. Heel rustig overdag, lekker alleen spelen of gewoon braaf met ons spelen. En dan gisteren en vandaag is het drama als hij wakker is. Je ziet gewoon zo'n bepaalde blik in z'n ogen dat hij helemaal koekwaus gaat en bewust alles doet wat niet mag. Corrigeren werkt niet, vindt hij alleen maar leuk.

De hond van mijn ouders kan hem bijvoorbeeld ook corrigeren als ze zijn gedrag zat is, maar ook dat ziet hij alleen maar als uitdaging en gaat dan nóg gekker doen.
Op dit moment corrigeren we hem voor bewust hard bijten in handen/armen/benen en tegen de bank springen of tegen ons aan door een stemverheffing en indien nodig hem van ons af duwen/even met het nekvel op de grond zetten. Maar na 3 weken lijkt zeker het springen nog steeds niet doorgedrongen.

Bijten gaat al stukken beter, en vaak is alleen een stemcorrectie al voldoende. Maar toch is het soms echt een demoon. Ik weet dat hij dan gewoon moe is, en vaak gaat hij heel snel en lang slapen als hij eenmaal in de bench ligt, dus misschien moeten we gewoon de speelsessies wat korter houden.

Maar af en toe heb ik het idee dat hij voornamelijk in de bench ligt. Voornamelijk als we even een wandeling zijn wezen maken (10 minuten, zelfde rondje op aanraden van de puppycursus) en dan wordt hij al weer helemaal gek en doen we hem in de bench en dat vind ik dan ook wel weer zielig, alhoewel hij het meestal prima vind na 5 minuten huilen. :+

Weet niet zo goed wat ik hiermee wil bereiken eigenlijk, denk even mijn ei kwijt..

Hier even op inhaken, een pup bijt nóóit maar dan ook nóóit bewust hard. Tot de tanden gewisseld zijn mag je dit gedrag absoluut niet als negatief gedrag bestempelen.

Vergeet niet dat een pup alleen geen grenzen geleerd krijgt van andere honden, onze 'auw' of 'aah' snapt een pup niet en als je dit corrigeert, corrigeer je volledig normaal natuurlijk gedrag. Zolang hij deze fase heeft zorgen dat je het af doet wenden naar bijvoorbeeld speelgoed of botjes/ kauwsnacks. En niet met de handen spelen met de pup.

Als de tanden volledig(!) gewisseld zijn en dit gedrag is er nog is het een ander verhaal maar je zult zien dat tegen die tijd de fijne motoriek een heel stuk verder ontwikkeld is waardoor ze dat veel beter kunnen verwerken en verdelen. Dit 'gedrag' stopt in negen van de tien gevallen vanzelf na het ontwikkelen van fijne motoriek.

Als je dit nu blijft straffen/ corrigeren kun je daar later spijt van krijgen omdat de associatie met gebit/tanden/mond kan ombuigen naar negatief want 'dat mag niet'. Vergelijk het met een kopschuw paard.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:02

Gedrag ombuigen en ze idd speeltje/iets te knagen geven werkte hier ontzettend goed. Arya ging op een gegeven moment zelf al haar knaag speeltje pakken (de sleutels van nylabone) als ze last van de tanden had bv dus dat was wel heel prettig.

Bijt gedrag wat zich uitte door overprikkelijg waar ze zelf niet uit kwam werd hier ‘aangepakt’ dmv verplichte rust in de bench. Haar bench = rust training heeft hier echt enorm goed geholpen. Sowieso hadden wij ook nog een kitten van dezelfde leeftijd rond rennen dus dat had ook gewoon begeleiding nodig dat jong grut.

Die methodes werkten hier erg goed door consequent volhouden en op juiste momenten inzetten.

Opspringen deed Arya uit enthousiasme wel eens of wanneer ze buiten was als redirecting behavior als er ineens adrenaline/energie uit moest nav een andere situatie. Dat heeft ze best een tijd gedaan. Dan werd ze bv door een andere hond op de plek gezet en/of zat ineens heel hoog in adrenaline uit enthousiasme als ze iemand zag die ze leuk vind en dan wist ze niet hoe dat zelf goed te laten wegvloeien en dan wilde ze wel eens tegen (specifieke) mensen opspringen. KimD was bv vaak de Sjaak hierin := waren meestal dus echt specifieke mensje - meestal mensen die ze leuk vind - waar ze dit dan bij deed. Of mensen die voorover buigen en aandacht gaven; dat nodigde bij haar ook enorm uit, dat was lastig soms maar dan probeerde ik haar weer op mij te laten focussen en het af te buigen/voorkomen. Maar dat was trial and error omdat t spring gedrag ook verschillende oorzaken had bij haar; andere soorten triggers.

Wegdraaien/het aan zien komen/ombuigen van spring gedrag en dat volhouden is denk ik het enige wat echt werkt op langer termijn. Met happen erbij zou ik de hond fysiek begrenzen en zorgen dat dit niet kan gebeuren dmv even kort houden tijdelijk desnoods of als t thuis is en t door blijft gaan - wat vaak door overprikkeling komt - ook fysiek begrenzen door verplicht rust te geven/apart zetten bv. En ja, da’s allemaal makkelijker gezegd als gedaan haha. T is ook je pup verder/beter leren kennen zodat je het gedrag ook leert voorkomen/beter leert ombuigen. Heeft ook z’n tijd nodig en je eigen leer/groei curve hierin samen met je pup doorkomen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-07-22 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:06

Captiain, al doende leert men! Elke pup is anders en al heb je er 10 gehad, elke pup heeft een andere "gebruiksaanwijzing". Jullie komen er vast wel :j
Bij ons is het ook goedgekomen en ik kon hem soms echt meerdere keren per dag achter het behang plakken :')
Vidar had op een gegeven moment door dat negatieve aandacht ook aandacht was. Compleet negeren hielp dan het beste als de correctie het gedrag erger maakte. En als echt niks helpt inderdaad even verplichte rust in de bench. Sommige pups moet je voor zichzelf beschermen, die hebben geen rem. En je ei kun je hier altijd kwijt!

Oh Leo wat ontzettend naar voor Fitz, ik hoop dat de schade meevalt :(:)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:06

Ik weet nog wel dat ik zo’n 11 jaar geleden echt wel eens een traantje heb weggepinkt ivm het gedrag van onze pup toen en me af heb gevraagd waar we aan begonnen waren :')
En ondanks dat ik heel veel zin heb om over 2 weekjes onze nieuwe pup op te halen, zie ik hier stiekem ook wel weer een beetje tegenop :o het is echt wel even afzien soms, maar uiteindelijk is het met onze huidige hond ook meer dan goed gekomen, dus ik ga er maar vanuit dat dat met de volgende dan ook wel weer goed zal komen :j

Wat betreft wachtlijsten: ik zou het niet durven, een nestje fokken zonder wachtlijst. Maar ik ben ook wel een schijterd :') zelf nu zo’n 1,5 jaar op de wachtlijst gestaan, de wachtlijsten voor dit ras zijn lang. Echter staan veel mensen op meerdere lijsten (op advies van de fokkers) en zijn er toch ook wel veel afhakers, die het dan toch te lang vinden duren en voor een ander ras kiezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:12

amy_leftover schreef:
Ik weet nog wel dat ik zo’n 11 jaar geleden echt wel eens een traantje heb weggepinkt ivm het gedrag van onze pup toen en me af heb gevraagd waar we aan begonnen waren :')
En ondanks dat ik heel veel zin heb om over 2 weekjes onze nieuwe pup op te halen, zie ik hier stiekem ook wel weer een beetje tegenop :o het is echt wel even afzien soms, maar uiteindelijk is het met onze huidige hond ook meer dan goed gekomen, dus ik ga er maar vanuit dat dat met de volgende dan ook wel weer goed zal komen :j

Ik denk dat veel pup eigenaren die momenten wel hebben. Ik heb ze ook gehad met momenten en nog steeds wel eens omdat we ook nu nog dingen hebben waar we mee struggelen bv. 3 jaar later nog. Geen enkele hond en of eigenaar is nu eenmaal perfect, ook geen realistisch ideaal beeld. Maar het is idd spannend hoor zo’n pup en afwachten hoe alles gaat zijn dan als ze er eenmaal zijn.

Arya was als pup mag ik zeggen echt een heel fijne pup en haar pup gedrag ed was makkelijk om te buigen en begrenzen hier maar ik werk niet en ben dus ook wel enorm veel thuis en heb daar denk ik wel voordeel aan gehad ook. Maar anderzijds liepen wij dan ook weer gerust tegen andere dingen aan (mede ook doordat ik zelf onzeker kon en kan zijn bv) ook buiten dan met bv dat opspringen of later de hormonen waar ze veel last van had maandenlang icm haar onzekerheid bv. En ik leer nog steeds en ook wat betreft Arya’s signalen lezen en daarop inspelen blijf ik leren. Ik denk dat je nooit 100% klaar bent met geen enkele hond. Er zullen vaak genoeg situaties zich blijven voordoen waarin je miss weer eens anders ernaar moet kijken en moet bij leren :)

De wetenschap dat vrijwel iedereen dit doormaakt is misschien wel fijn denk ik. Ik heb bv een lange periode veel eraan gehad ook om in dit topic onze ervaringen te bespreken en ook buiten t topic om met de lieve mensen in m’n leven die weer andere ervaringen en meningen gaven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:15

KimD schreef:
Negeren is vaak geen optie maar corrigeren ook niet, het gedrag omzetten in iets wat wenselijk is, is wel de betere en meest makkelijke optie omdat een beloning krijgen écht leuker is dan gestraft worden (en al dan niet alsnog een beloning krijgen).

Onze honden kennen maar één 'strafwoord' en dat is 'Nee!' maar dan is het echt noodzakelijk dat het gedrag gestopt wordt ivm bijvoorbeeld gevaar, denk aan happen naar wespen e.d. Daar heb je geen tijd om gedrag om te buigen omdat het dan vaak alsnog mis gaat omdat het te lang duurt. Als een van ons 'Nee!' zegt weten de honden dat we het menen. Maar over het algemeen overleg ik met de honden of hetgeen wat ze aan het doen zijn de best wenselijke optie is?

Wonderbaarlijk genoeg hebben wij dan ook geen een hond die pubert of gepuberd heeft. Vind dat oprecht nog steeds het meest hilarische smoesje voor onwenselijk gedrag. :=

Mwah het is toch geen smoesje?
Dat een hond gaat puberen (in mijn ogen: grenzen gaat verkennen) gebeurt volgens mij vaak. Het verschil zit 'm in hoe consequent jij ermee om gaat. Als jij heel goed bent in het correct reageren daarop (en zo te lezen ben je dat, gezien je geen honden hebt gehad die merkbaar gepuberd hebben) dan zal je er wellicht niet veel van merken. Ben je daar wat minder goed in, dan merk je dat de hond irritanter wordt, lijkt me?

Het moet idd geen smoesje zijn om ongewenst gedrag goed te keuren, zeg maar.

@Sem: Yep dat doen wij idd ook. Als ze irritanter wordt merk je dat ze moe is en dus moet gaan slapen :j

@Leo: beterschap met fitz!

Bijten zitten we nu nog in de fase dat we een 'zachte' beet accepteren, maar zodra er een deuk in de arm zit door het bijten roepen we 'auw' en lopen we weg (negeren, als het ware). Volgende stap is een bijt met druk ook op deze manier aanpakken (en de vorige was ipc 'huid kapot' = weglopen, dat doet ze nu ook niet meer). Had ergens gelezen dat dit een goede methode was, omdat pups moeten leren hoe hard ze mogen bijten en als je al het bijten gelijk afleert, dan kunnen ze -als ze dan een keer schrikken of uitvallen- júist hard bijten, in plaats van een zachte waarschuwingsbijt. Omdat ze hun kracht niet hebben leren kennen.

Hoe zouden jullie dat benchbijten aanpakken? Het is altijd op momenten dat ze de enforced rest moet pakken en dus nog een beetje loopt te klooien voordat ze in slaap valt. Als je haar dan gaat afleiden dan slaapt ze natuurlijk minder snel... Idem met 'nee' roepen of zo.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:23

Die methode om het bijten in goede banen te leiden/af te leren hebben wij hier ook gebruikt. :j

Onze hond heeft altijd zijn Nylabone sleutels in de bench en een knuffeltje (daar ligt hij graag op met zijn hoofd).

https://www.reddit.com/r/puppy101/ staat trouwens vol met puppy blues verhalen (en handige tips).

Beterschap met Fitz Leo! Hopelijk valt het mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:32

Natuurlijk wel, ongewenst of k*tgedrag wordt met een bepaalde periode alleen onder de noemer 'het pubert' geschoven. Grote onzin, het is gewoon een jonge hond die een bepaalde grens nog niet duidelijk genoeg heeft en gaat kijken wat er mogelijk is. Dat is geen puberding maar een consequentheidsdingetje. Als jij van pup af aan grenzen stelt en deze duidelijk laat staan tot een jaar of twee slaan ze spontaan die puberfase over, heel gek. Vanaf een jaar of twee kan een hond prima meer vrijheid krijgen en kunnen grensjes iets losser worden gesteld (mits het kan met je hond, sommige honden kunnen het tot een jaar of drie/vier zelfs niet) en je hebt honden waarbij het al vrij snel kan, zoals Maze, die maakt over het algemeen al vanaf het moment dat ze haar ogen open deed weloverwogen keuzes, niet altijd mijn keuze maar die doet niet zomaar iets. Dus die heeft maar weinig grenzen maar die paar wat ze heeft, weet ze ook en respecteert ze ook.

Puk heeft veel meer grenzen en toen we haar pas hadden waren dat alleen maar grenzen door haar gedrag. Inmiddels mag ze heel veel zelf bepalen, want ze is ook onze roedelleidster natuurlijk maar ook zij heeft een paar harde grenzen en ook die respecteert ze. Maar zelfs zij heeft met al haar problemen niet gepuberd.

Als die grenzen dus hetzelfde zijn met 8 weken als met 2 jaar valt er niks te puberen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:41

Oh zeker eens. Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking over consequent blijven. Als je dat heel goed bent, dan zal de hond ook weinig tot niks 'uitproberen' qua grenzen. Ik denk dat het verschil zit in benaming, niet inhoudelijk gedrag :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:02

Dan pubert een kind ook niet. Zoekt gewoon de grens op die niet duidelijk is. Dat vind ik nou onzin. Puberen is het juiste woord voor dit gedrag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:06

Wat betreft geen kopers en toch fokken, mijn keuze zou het zeker ook niet zijn. Van tevoren dienen alle mensen op visite te komen en aan de hand daarvan wordt er besloten of iemand een plekje op de wachtlijst krijgt of niet.

In die periode van eerste contact tot de pups geboren zijn is er vaak tussendoor ook nog gewoon contact en vanaf het moment dat de teef loops is, is dat contact intensiever. Middels een appgroep houden wij de puppykopers op de hoogte van de waardes en wat er gaat gebeuren, over de dekking & de dracht. Zelfs toen vond er bij de dracht van Dana nog een wisseling plaats, twee mensen heb ik vriendelijk bedankt en twee nieuwe mensen toegevoegd. Later, toen de pups eenmaal geboren waren had ik bij één meid een wat vreemd gevoel en Dana reageerde ook heel heftig op haar, dus haar heb ik ook bedankt voor de interesse.

Uiteindelijk hadden we één pup over en dat vond ik erg vervelend dat ik tijdens het puppyproces nog iemand moest 'zoeken', uiteindelijk twee mensen die ik zelf uitgenodigd heb en de keuze gemaakt op gevoel. Vond ik echt niet prettig en het bezorgde me een flinke knoop in de maag maar gelukkig de juiste keuze en naarmate de weken vorderde naar de 8 weken werd dat gevoel alleen maar sterker en beter. Achteraf een hele goede keuze!

Ik zou dat niet bij alle kopers hebben gewild, dan was ik gestorven van de stress gok ik. :') :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:07

Zonnetje81 schreef:
Dan pubert een kind ook niet. Zoekt gewoon de grens op die niet duidelijk is. Dat vind ik nou onzin. Puberen is het juiste woord voor dit gedrag.

Een mens is geen hond, bananen & de kerstboom...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:11

Lijkt me als fokker zijnde idd echt mega spannend, en dan druk ik me zacht uit ja, om kopers te moeten zoeken na de geboorte pas. Sowieso is het hele proces van dracht en geboorte en pups zien groeien voor kopers ook gewoon super mooi om mee te mogen maken maar ook om als fokker en koper elkaar beter te leren kennen. Ik vind het bv onwijs jammer dat ik die voorpret gemist heb bij Arya die 5 weken was toen we zijn gaan kijken de eerste keer - bij ons ging het allemaal veel sneller als verwacht door een annulering van de fokker op dat moment want wij wilden ons op de lijst voor een volgend nest zetten, maar dat liep dus even anders haha.

Ik zou denk ik als fokker zijnde ook duizend doden sterven als ik zo laat nog voor een X aantal pups een goed huisje zou moeten vinden := Nu heb je met wachtlijsten ook geen zekerheid, maar zeker niet zoveel onzekerheid als dat je from scratch na de geboorte nog moet gaan zoeken. Dan lijkt het me idd nog lastiger wel om de impulsieve kopers er tussenuit te vissen :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:17

cursebreaker schreef:
Lijkt me als fokker zijnde idd echt mega spannend, en dan druk ik me zacht uit ja, om kopers te moeten zoeken na de geboorte pas. Sowieso is het hele proces van dracht en geboorte en pups zien groeien voor kopers ook gewoon super mooi om mee te mogen maken maar ook om als fokker en koper elkaar beter te leren kennen. Ik vind het bv onwijs jammer dat ik die voorpret gemist heb bij Arya die 5 weken was toen we zijn gaan kijken de eerste keer - bij ons ging het allemaal veel sneller als verwacht door een annulering van de fokker op dat moment want wij wilden ons op de lijst voor een volgend nest zetten, maar dat liep dus even anders haha.

Ik zou denk ik als fokker zijnde ook duizend doden sterven als ik zo laat nog voor een X aantal pups een goed huisje zou moeten vinden := Nu heb je met wachtlijsten ook geen zekerheid, maar zeker niet zoveel onzekerheid als dat je from scratch na de geboorte nog moet gaan zoeken. Dan lijkt het me idd nog lastiger wel om de impulsieve kopers er tussenuit te vissen :j

Nee zeker niet! Mensen kunnen ook altijd van de wachtlijst worden gehaald omdat ze bijvoorbeeld een andere fokker hebben gevonden of de privé situatie anders wordt etc. Even goede vrienden. Ik werk zelf ook niet meer nummers op de wachtlijst maar kijk naar de matches & voorkeuren.

Voor het nest van Maze zijn nu 4/5 pups 'verkocht', drie weet ik sowieso zeker, vier & vijf zijn 'gewoon' geïnteresseerden en het is niet eens zeker of met Maze gefokt mag worden en er is nog geen aankondiging geweest verder.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:19

Ik laat eigenlijk niemand vooraf op bezoek komen. Ik begin ook niet meer aan een wachtlijst voordat ik weet of een van de meiden drachtig is. In ieder geval niet op de manier van eerst wachtlijst vullen voordat je fokt.
Tot nu toe heb ik altijd wel mensen op de lijst gehad uiteindelijk voordat we wisten of er een drachtig was.
Maar in mijn ras is geduld nogal een dingetje.
En veel mensen hoppen van fokker naar fokker en zijn niet bereid te wachten. En ja dat kan ook gewoon in ons ras. Helaas hebben we, ook met stamboom ;) ) een grote broodfok wereld.

Dus ik stop daar geen energie meer in. Ook ontvang ik tijdens de dracht geen “vreemd”bezoek. Gewoon rust in huis.

De reden dat fokkers nu met pups blijven zitten is logisch. En met een beetje gezond boeren verstand hadden ze dat zelf wel kunnen zien aankomen. De eerste echte vakantie na corona, ineens overal naar toe kunnen.. dat is de zelfde reden dat omzet in webshops en winkels, zeker met grotere/duurdere aankopen, keldert..
Zeker na de idiote groei die ze door corona gekregen hebben.
Als er hier een loops was, en klaar om te dekken, om pups te hebben die in de zomer vakantie of er voor weg konden had ik ook niet gedekt.
Wat niet wil zeggen dat ik geen pups over kan houden bij dit nest.. maar ze mogen oprecht niet verbaasd zijn dat ze nu niet of slechte van hun pups afkomen.. en eigenlijk moet niemand daar verbaasd van zijn :o

Puppytijd is prachtig. Vind ik. Maar heel, heeel intensief en pittig. Zeker bij pups is consequent heel belangrijk. Maar juist daar gaat t bij pups sneller mis.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:21

Maar als je niet bereid bent te wachten tot een goede fokker een nestje pups hebt.. ben je dan wel het type mens waarvoor je pups wil fokken?

Ik heb heel bewust mijn fokker uitgezocht en -mede door de situatie- ruim een jaar gewacht voordat we de pup uiteindelijk kregen. Ik had geen interesse om van fokker te wisselen, juist omdat ik bij deze zo'n goed gevoel had en achter haar manier van fokken stond.

Als je snel-snel een pup wil, ben je dan als koper niet veel te overhaast?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:23

Wachtlijst totdat je weet of ze drachtig zijn kan ik ook wel inkomen nog (al vind ik dat wat Kim omschrijft met Maze en geïnteresseerden gevoelsmatig toch al fijn denk ik als ik zou denken vanuit fokkers perspectief maar goed daar heb ik geen ervaring in uiteraard haha), maar is ook weer heel anders als dat je gewoon geen enkele geïnteresseerde hebt of nog geen bekendmaking hebt gedaan terwijl de pups er al zijn. Dat laatste zou ik toch wel wat stress van krijgen. Maar goed, ik ben sowieso een stress kip dus het hele fokkers gebeuren zou ik sowieso niet overleven denk ik _O-

Edit.
Wij zouden ook niet van fokker zijn gewisseld nee, als we langer hadden moeten wachten. Wij wilden ons laten plaatsen op de lijst voor een volgend nest en al eens kennis gaan maken (waar onze fokster ook voor open stond, maar da's ook echt een sociaal en gevoels mens wat dat betreft haha), maar toen bleek het lot toevallig zo te zijn dat ze een annulering kreeg toen de pups 5 weken oud waren - vlak nadat wij het eerste contact hadden gehad met de fokster. Dat moest zo zijn <3 Maar anders hadden wij nog bijna 1,5 jaar langer gewacht op het volgende nestje omdat m'n vertrouwen in deze fokker gewoon goed was.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:31

IMANDRA schreef:
Maar als je niet bereid bent te wachten tot een goede fokker een nestje pups hebt.. ben je dan wel het type mens waarvoor je pups wil fokken?

Ik heb heel bewust mijn fokker uitgezocht en -mede door de situatie- ruim een jaar gewacht voordat we de pup uiteindelijk kregen. Ik had geen interesse om van fokker te wisselen, juist omdat ik bij deze zo'n goed gevoel had en achter haar manier van fokken stond.

Als je snel-snel een pup wil, ben je dan als koper niet veel te overhaast?

Absoluut. Die mensen ben ik graag liever kwijt. Maar daarom ga ik dus niet meer voordat ik ga dekken bekend maken dat ik een nest verwacht om een lijst te starten en te vullen. Ik ga geen energie steken met bezoekjes voor of tijdens de dracht en dan tegen de tijd dat ik meld dat ze drachtig zijn of pups geboren zijn dat ze toch ineens ergens anders een pup hebben gekocht,ondanks dat we gewoon contact hebben tijdens de hele tijd.
Een groot deel valt toch wel af. En ik heb altijd wel mensen die ons volgen vanaf een vorig nest of via andere wegen bij ons terecht komen wat al wat plaatsjes op de lijst vult op t moment dat ik de plannen bekend maak.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:33

Ah zo :j. Ja als dat voor jou werkt dan lekker doen toch :D. Belangrijkste is dat de pups een goed huisje krijgen :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:49

Wat betreft het puppy-bijten etc...
Hier ook herkenning hoor. Ik zou Chipito voor geen goud meer willen missen, maar soms is het de duivel, verhuld in een hoop krullen en schattigheid.
Maar inderdaad, het is geen gedrag vanuit agressie, maar wel normaal vanuit hun ontwikkeling. Gelukkig bijt hij in huis weinig, maar ik beperk zijn ruimte ook erg van zodra hij in overdrive dreigt te gaan.
Maar intussen zijn er vier broeken van mij gesneuveld, twee met echt een gat, drie met losse draadjes. Hij heeft vlijmscherpe tandjes. Er moest ook wat gebeuren... Dus ik ben heel consequent gaan redirecten als hij begon te bijten. Ik loop de ganse dag met een heuptasje met brokjes rond en van zodra hij dreigt te gaan bijten, pak ik een brokje, leid ik hem naar de andere kant, moet hij zitten of liggen of weet ik veel (focussen en rustig worden) en dan krijgt hij een brokje. Daarnaast heb ik een lange speelgoedflamingo gekocht die ik gebruik om hem van me af te houden als hij in het spel plots zou springen en bijten, lukt heel goed.
Het is een beetje zoeken wat werkt, maar ik heb de schrammen en gaatjes zo op drie dagen met ongeveer 70% kunnen doen afnemen, gok ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:00

Met mn kittens heb ik ook geen wachtlijst en geen vreemden in huis als ze nog jong zijn. Ook niet met mn pups gedaan en zijn allemaal super terecht gekomen. Alsof je alleen een goede baas zou kunnen zijn als je eerst een jaar moet wachten voor je misschien een pup toegewezen krijgt.

Zoals kim zegt komt het door de eerste vakantie na corona. Ook kittens raak je nu niet kwijt. Heb wel veel berichtjes gehad voor na de vakantie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:09

Als ik Dana dit jaar gepland had, had ik het ook niet door laten gaan. Je wordt dit jaar hartstikke doodgegooid met de SC en in ieder nest blijven er 'over'.

Er zijn er in de eerste twee maanden van dit jaar al meer geboren dan in 2021 over een heel jaar. :=

De daadwerkelijke wachtlijst voor Dana was ook veel te vroeg, dat ga ik bij Maze later plannen. De mensen die nu graaf een puppy willen zijn allemaal mensen die ik al langer ken. Die weten ook dat het feest niet door gaat als Maze niet voldoende door de ECVO of de röntgen komt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:40

Tieneke schreef:
Wat betreft het puppy-bijten etc...
Hier ook herkenning hoor. Ik zou Chipito voor geen goud meer willen missen, maar soms is het de duivel, verhuld in een hoop krullen en schattigheid.
Maar inderdaad, het is geen gedrag vanuit agressie, maar wel normaal vanuit hun ontwikkeling. Gelukkig bijt hij in huis weinig, maar ik beperk zijn ruimte ook erg van zodra hij in overdrive dreigt te gaan.
Maar intussen zijn er vier broeken van mij gesneuveld, twee met echt een gat, drie met losse draadjes. Hij heeft vlijmscherpe tandjes. Er moest ook wat gebeuren... Dus ik ben heel consequent gaan redirecten als hij begon te bijten. Ik loop de ganse dag met een heuptasje met brokjes rond en van zodra hij dreigt te gaan bijten, pak ik een brokje, leid ik hem naar de andere kant, moet hij zitten of liggen of weet ik veel (focussen en rustig worden) en dan krijgt hij een brokje. Daarnaast heb ik een lange speelgoedflamingo gekocht die ik gebruik om hem van me af te houden als hij in het spel plots zou springen en bijten, lukt heel goed.
Het is een beetje zoeken wat werkt, maar ik heb de schrammen en gaatjes zo op drie dagen met ongeveer 70% kunnen doen afnemen, gok ik.

Klinkt fijn zo! Heeft hier idd ook zn vruchten afgeworpen door consequent om te buigen in gedrag alsook rust, afhankelijk van de situatie en oorzaak van het bijtgedrag op dat moment ja. Maar blijft idd bij elk individu even uitzoeken wat wel/niet goed werkt haha.

KimD
Zo ja, dat is idd een verschil zeg qua aantal nesten/pups tov vorig jaar.

Zonnetje
Maar niemand zegt toch ook hier dat je geen goede baas bent als je niet minstens een jaar wacht? Als dat de conclusie is die getrokken word, is dat niet helemaal correct denk ik. Dat word ook niet echt bedoeld met wat aangegeven word als je zegt dat je als koper zijnde wel het geduld op wilt brengen om gewoon te wachten op een goed gefokt nest waar je blij van word qua ouder combinatie. Maar ik zou bv. als koper wel echt meer als 1x op 8 weken tijd de mogelijkheid willen hebben om eens langs te komen bij wijze van spreken - ik weet niet wat jij aan houd en ziet als geen vreemde mensen te vaak over de vloer willen hebben namelijk. Maar niet alleen voor de pups, maar ook gewoon qua contact tussen fokker/kopers zodat je beiden elkaar beter leert kennen nog en een beetje weet wat je aan elkaar hebt qua vertrouwen naar elkaar toe. Ik zeg niet dat ik meteen de dag erna aan de deur zou willen staan en ik snap het heel goed dat fokkers de eerste weken echt rust in de tent willen voor de pups, maar ik zou de mogelijkheid wel willen hebben vanaf een week of 4 toch regelmatig te kunnen langskomen. Lijkt me als fokker zijnde toch ook wel fijn als je pups gaat matchen als je je kopers toch een Beetje hebt leren kennen voor die tijd ook. Daar moet dan wel de mogelijkheid voor zijn geweest.

Bij ons is het uiteindelijk iets anders gelopen want het ging sneller als we verwacht hadden, dus wij zijn 'maar' 2x langs geweest voor ophalen dus tussen week 5-8 zijn wij 2x geweest. Ik had vaker mogen komen als ik had gewild, maar ik redde dat toen even lastig om vaker nog 2,5u enkel te reizen. Als ze korter bij had gezeten, was ik wel graag vaker gegaan nog :') Ik heb wel tussendoor enorm veel whatsapp en telefonisch contact gehad met onze fokster - en dat hebben we vandaag de dag nog steeds ook. Heeft ze dan ook niet met alle pup kopers; is bij ons een beetje blijven hangen omdat we gewoon echt als mensen onderling zijnde ook gewoon een enorm fijne klik hadden vanaf het eerste moment.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:59

Wij zijn twee keer meegeweest met de oudere honden wandelen, en vervolgens na de geboorte elke week. Heerlijk om te zien, en als we wilden hadden we elke dag langs mogen komen. :j