Mentaal uitdagen werkt hier ook super, snuffelmat, voer gaat in een voerdoolhof, de kong is favoriet, en een handdoek met gedroogde visjes er in en dan oprollen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Captain schreef:We hebben Dobbel nu 3,5 week en ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje onderschat heb.Hij doet het super goed hoor, netjes aan de riem lopen, hij is zindelijk, slaapt sinds een week beneden van ongeveer 21:00 tot 05:30 dus volgens mij mogen we absoluut niet klagen!
Maar toch, zijn gedrag soms..Hij is bijvoorbeeld afgelopen zaterdag en zondag een engeltje geweest. Heel rustig overdag, lekker alleen spelen of gewoon braaf met ons spelen. En dan gisteren en vandaag is het drama als hij wakker is. Je ziet gewoon zo'n bepaalde blik in z'n ogen dat hij helemaal koekwaus gaat en bewust alles doet wat niet mag. Corrigeren werkt niet, vindt hij alleen maar leuk.
De hond van mijn ouders kan hem bijvoorbeeld ook corrigeren als ze zijn gedrag zat is, maar ook dat ziet hij alleen maar als uitdaging en gaat dan nóg gekker doen.
Op dit moment corrigeren we hem voor bewust hard bijten in handen/armen/benen en tegen de bank springen of tegen ons aan door een stemverheffing en indien nodig hem van ons af duwen/even met het nekvel op de grond zetten. Maar na 3 weken lijkt zeker het springen nog steeds niet doorgedrongen.
Bijten gaat al stukken beter, en vaak is alleen een stemcorrectie al voldoende. Maar toch is het soms echt een demoon. Ik weet dat hij dan gewoon moe is, en vaak gaat hij heel snel en lang slapen als hij eenmaal in de bench ligt, dus misschien moeten we gewoon de speelsessies wat korter houden.
Maar af en toe heb ik het idee dat hij voornamelijk in de bench ligt. Voornamelijk als we even een wandeling zijn wezen maken (10 minuten, zelfde rondje op aanraden van de puppycursus) en dan wordt hij al weer helemaal gek en doen we hem in de bench en dat vind ik dan ook wel weer zielig, alhoewel hij het meestal prima vind na 5 minuten huilen.
Weet niet zo goed wat ik hiermee wil bereiken eigenlijk, denk even mijn ei kwijt..
amy_leftover schreef:Ik weet nog wel dat ik zo’n 11 jaar geleden echt wel eens een traantje heb weggepinkt ivm het gedrag van onze pup toen en me af heb gevraagd waar we aan begonnen waren![]()
En ondanks dat ik heel veel zin heb om over 2 weekjes onze nieuwe pup op te halen, zie ik hier stiekem ook wel weer een beetje tegenophet is echt wel even afzien soms, maar uiteindelijk is het met onze huidige hond ook meer dan goed gekomen, dus ik ga er maar vanuit dat dat met de volgende dan ook wel weer goed zal komen
KimD schreef:Negeren is vaak geen optie maar corrigeren ook niet, het gedrag omzetten in iets wat wenselijk is, is wel de betere en meest makkelijke optie omdat een beloning krijgen écht leuker is dan gestraft worden (en al dan niet alsnog een beloning krijgen).
Onze honden kennen maar één 'strafwoord' en dat is 'Nee!' maar dan is het echt noodzakelijk dat het gedrag gestopt wordt ivm bijvoorbeeld gevaar, denk aan happen naar wespen e.d. Daar heb je geen tijd om gedrag om te buigen omdat het dan vaak alsnog mis gaat omdat het te lang duurt. Als een van ons 'Nee!' zegt weten de honden dat we het menen. Maar over het algemeen overleg ik met de honden of hetgeen wat ze aan het doen zijn de best wenselijke optie is?
Wonderbaarlijk genoeg hebben wij dan ook geen een hond die pubert of gepuberd heeft. Vind dat oprecht nog steeds het meest hilarische smoesje voor onwenselijk gedrag.
cursebreaker schreef:Lijkt me als fokker zijnde idd echt mega spannend, en dan druk ik me zacht uit ja, om kopers te moeten zoeken na de geboorte pas. Sowieso is het hele proces van dracht en geboorte en pups zien groeien voor kopers ook gewoon super mooi om mee te mogen maken maar ook om als fokker en koper elkaar beter te leren kennen. Ik vind het bv onwijs jammer dat ik die voorpret gemist heb bij Arya die 5 weken was toen we zijn gaan kijken de eerste keer - bij ons ging het allemaal veel sneller als verwacht door een annulering van de fokker op dat moment want wij wilden ons op de lijst voor een volgend nest zetten, maar dat liep dus even anders haha.
Ik zou denk ik als fokker zijnde ook duizend doden sterven als ik zo laat nog voor een X aantal pups een goed huisje zou moeten vindenNu heb je met wachtlijsten ook geen zekerheid, maar zeker niet zoveel onzekerheid als dat je from scratch na de geboorte nog moet gaan zoeken. Dan lijkt het me idd nog lastiger wel om de impulsieve kopers er tussenuit te vissen
IMANDRA schreef:Maar als je niet bereid bent te wachten tot een goede fokker een nestje pups hebt.. ben je dan wel het type mens waarvoor je pups wil fokken?
Ik heb heel bewust mijn fokker uitgezocht en -mede door de situatie- ruim een jaar gewacht voordat we de pup uiteindelijk kregen. Ik had geen interesse om van fokker te wisselen, juist omdat ik bij deze zo'n goed gevoel had en achter haar manier van fokken stond.
Als je snel-snel een pup wil, ben je dan als koper niet veel te overhaast?
Tieneke schreef:Wat betreft het puppy-bijten etc...
Hier ook herkenning hoor. Ik zou Chipito voor geen goud meer willen missen, maar soms is het de duivel, verhuld in een hoop krullen en schattigheid.
Maar inderdaad, het is geen gedrag vanuit agressie, maar wel normaal vanuit hun ontwikkeling. Gelukkig bijt hij in huis weinig, maar ik beperk zijn ruimte ook erg van zodra hij in overdrive dreigt te gaan.
Maar intussen zijn er vier broeken van mij gesneuveld, twee met echt een gat, drie met losse draadjes. Hij heeft vlijmscherpe tandjes. Er moest ook wat gebeuren... Dus ik ben heel consequent gaan redirecten als hij begon te bijten. Ik loop de ganse dag met een heuptasje met brokjes rond en van zodra hij dreigt te gaan bijten, pak ik een brokje, leid ik hem naar de andere kant, moet hij zitten of liggen of weet ik veel (focussen en rustig worden) en dan krijgt hij een brokje. Daarnaast heb ik een lange speelgoedflamingo gekocht die ik gebruik om hem van me af te houden als hij in het spel plots zou springen en bijten, lukt heel goed.
Het is een beetje zoeken wat werkt, maar ik heb de schrammen en gaatjes zo op drie dagen met ongeveer 70% kunnen doen afnemen, gok ik.