JesdaJinn schreef:Even een vraagje aan de schapendrijvers.
Ik heb besloten te stoppen met behendigheid. Ga 16 juli voor de laatste keer lopen.
Natuurlijk moet ik iets nieuws verzinnen om te gaan doen met Jinn.
Thuis doe ik al wat nieuws. Een soort treibbal maar dan op z'n amateurs.
Nu vroeg ik mij af of je met een 4 jarige hond nog kan beginnen met schapen drijven. Gewoon voor de lol. Geen wedstrijd ambities! Althans, nu niet.
Moeilijk zo te zeggen, hangt helemaal van je hond af. Heeft hij een sterk drijfinstinct dan kun je een 4 jarige in principe best starten. Zijn ervaring met behendigheid is niet praktisch voor dit soort werk, maar te overkomen in een goede werkhond.
Ik neem niet aan dat zijn ouders werkgericht gefokt zijn; dat vermindert de kans aanzienlijk dat je hond talent in deze richting heeft.
Ook iets wat je je moet overwegen vóór je dit besluit, áls je hond een sterk instinct op dit vlak heeft, dat nu nog niet gewekt is, dan ben je eigenlijk gedwongen op dit pad serieus verder te gaan. "Gewoon voor de lol" klinkt niet als een erg sterke motivatie.
Mijn persoonlijke mening is dat schapen niet op deze wereld zijn gezet om honden te amuseren. Als je dit soort werk met je hond wil doen kun je beter aan het begin beginnen; jezelf er grondig in verdiepen, een goede hond aanschaffen, uit bewezen ouders (merk je hoe zorgvuldig ik de term "werklijnen" vermijd;) ).
En eigenlijk zou je zelf schapen moeten hebben.
Overigens heeft treibbal niets met drijven te maken, ondanks de misleidende naam.