Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:23

KimD schreef:
JesdaJinn schreef:
Maar bij suppen staat ie alleen op de plank?
Wel goed voor balans enzo maar buiten recht blijven staan doet ie niks?

Nee, dat is vooral ter ontspanning en balans. Moet zeggen dat ze er hier goed moe van worden. Ze zwemmen stukjes, komen weer op het bord, balanceren etc.

Kan me er niks bij voorstellen.
Zit dicht bij een water dus zou hier perfect kunnen!

Zal eens gaan informeren

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:24

JesdaJinn schreef:
KimD schreef:

Nee, dat is vooral ter ontspanning en balans. Moet zeggen dat ze er hier goed moe van worden. Ze zwemmen stukjes, komen weer op het bord, balanceren etc.

Kan me er niks bij voorstellen.
Zit dicht bij een water dus zou hier perfect kunnen!

Zal eens gaan informeren

Het is ook nog niet echt een sport, maar wel heerlijk om te doen. Het werkt echt ontspannend. <3

JesdaJinn

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:25

Lijkt me wel gaaf!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:06

Kuggur schreef:
JesdaJinn schreef:
Even een vraagje aan de schapendrijvers.

Ik heb besloten te stoppen met behendigheid. Ga 16 juli voor de laatste keer lopen.
Natuurlijk moet ik iets nieuws verzinnen om te gaan doen met Jinn.
Thuis doe ik al wat nieuws. Een soort treibbal maar dan op z'n amateurs.
Nu vroeg ik mij af of je met een 4 jarige hond nog kan beginnen met schapen drijven. Gewoon voor de lol. Geen wedstrijd ambities! Althans, nu niet.

Moeilijk zo te zeggen, hangt helemaal van je hond af. Heeft hij een sterk drijfinstinct dan kun je een 4 jarige in principe best starten. Zijn ervaring met behendigheid is niet praktisch voor dit soort werk, maar te overkomen in een goede werkhond.
Ik neem niet aan dat zijn ouders werkgericht gefokt zijn; dat vermindert de kans aanzienlijk dat je hond talent in deze richting heeft.
Ook iets wat je je moet overwegen vóór je dit besluit, áls je hond een sterk instinct op dit vlak heeft, dat nu nog niet gewekt is, dan ben je eigenlijk gedwongen op dit pad serieus verder te gaan. "Gewoon voor de lol" klinkt niet als een erg sterke motivatie.
Mijn persoonlijke mening is dat schapen niet op deze wereld zijn gezet om honden te amuseren. Als je dit soort werk met je hond wil doen kun je beter aan het begin beginnen; jezelf er grondig in verdiepen, een goede hond aanschaffen, uit bewezen ouders (merk je hoe zorgvuldig ik de term "werklijnen" vermijd;) ).
En eigenlijk zou je zelf schapen moeten hebben.
Overigens heeft treibbal niets met drijven te maken, ondanks de misleidende naam.

Goed omschreven +:)+
Zo zie ik het ook.

Ik ben met een vierjarige destijds wel nog van 0 af aan begonnen, met onze Easy.
Maar dat is een hond uit bewezen goede schapendrijverslijnen, met heel veel sheepsense.

Dat had ik dus ook niet willekeurig met elke border collie zo gedaan.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

Hallo allemaal, heb inmiddels het topic bijna helemaal doorgelezen en bekeken. Ik ben in bezit van een border collie pup van bijna 5 maand . Vanaf 7.5 week bij ons gekomen.
Heb een vraag over de groei, was al bij de DA geweest 2 weken terug morgen weer even voor gewicht controle maar hij was 2 Juli 8.8 kg op 4.5 maand ong. Nu blijft hij zo slank! Hij krijgt veel tussendoortjes en genoeg brokken maar hij wil niet echt aankomen. Je voelt wel iets een speklaagje tussen zijn ribben en daarna is hij heel dun en ook op zijn heupen zit niet veel. Nu is het een bezige bij die de hele dag rond kan rennen en druk doen! Hij krijgt verplicht bench rust. Hebben jullie nog adviezen? De DA vond hem niet te licht of heel schraal maar er mag wel even iets meer bij. Heb ook foto gezien van een broertje en die is moddervet en krijgt veel minder :oo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:59

Waarom wil je advies? Er is niks mis met je hond :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:19

Foto? Heb je showlijn of werklijn?
Van het nest borders dat gelijk geboren is met mijn kroaat weet ik wel dat de gewichten op die leeftijd niet veel meer waren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:30

Ik zou net zeggen...dit klinkt gewoon als een jonge hond in de groei :o?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:24

Mijn Manta had daar ook last van en inderdaad ook veel verschil met de rest van het nest. Het is maar net een beetje hoe de genen vallen (net zoals bij mensen) maar hij klinkt niet als verschrikkelijk mager of iets dergelijks. Dus net zoals de bokkers hierboven ga ik mee met het feit dat het een jonge hond in de groei is.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:41

Niets om zorgen over te maken dus. :) Wel werk lijn border. Het lijkt mij ook hoor in de groei dat ze beter niet heel dik kunnen zijn, maar is mijn eerste border collie vandaar. Toevallig belde de Fokker vandaag dat 1 van zijn zusjes ook slank is net zoals die van mij en zij is ook veel drukker de rest van het nest iets dikker maar ook niet zo hyper actief. Bij mij heeft hij ook alle ruimte om vrij te bewegen speelt misschien ook mee :)
Ps ben nu niet thuis dus kan even geen foto toevoegen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:03

Cherubijn schreef:
Wel werk lijn border.

Interessant, wie waren de ouders? En ben jezelf van plan met hem te gaan werken?

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:10

Zijn vader heet beaver v flagincios en moeder nell lovely. Zijn beide wel aanwezig op wk schapendrijven. Waar wij vanmiddag ook te vinden zijn. Hond komt uit oosten van NL.
Wij willen eerst beginnen met behendigheid n eventueel er nog wat bij pakken maar weet nog niet wat.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:06

waar is dat kampioenschap ?

We willen nu natuurlijk wel een foto van je hond zien :) .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:11

Voila: https://www.worldsheepdogtrials.org
Beide ouders doen hier aan mee? Dat is indrukwekkend. Wie is de handler?
Zoaals ik al eerder opmerkte, ik ben jaloers op iedereen die daar bij kan zijn, veel plezier!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:34

Mijn niet border meisjes mochten wandelen met 2 echte borders vandaag ;)

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:43

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:47

Die rechter machie wat een leuk ding! Wat voor hondje is dat? :)

Hier laatst de laatste behendigheidsles gehad voor de zomerstop. Vind die stops altijd erg jammer! Maar de laatste les is wel altijd super gezellig, daar doen we altijd een wedstrijd. Ik moet zeggen dat we het dit keer niet slecht hebben gedaan, eerste onderdeel zijn we tweede geworden, tweede onderdeel eerste en het laatste onderdeel zijn we niet bij de top 3 geëindigd toen ben ik uitgegleden waardoor veel tijdsverlies helaas. Waren een stuk of 25 honden die mee deden.

Afbeelding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:08

maaaikkee, Dat is mijn supermeisje. Csiva, een kruising pumi (vermoedelijk met Mudi) Bij de schapen een echte hoeder en met agility een superfijne hond :)

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:27

Zijn vader moeder en rest van ooms en tante halen als de handler klaar is de schapen wee om weg te brengen. Lopen met gele hesjes aan. Hier onder, indien ik het goed doe, enkele foto's ik moet nog weer even nieuwe nog maken van hoe die nu is.

1. Hier was die 3 maand oud
Afbeelding

2. Deze was vandaag voor een veld genomen
Afbeelding

3. Meest recente van zijkant.
Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:56

wat een schatjes weer!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:39

Kuggur schreef:
Voila: https://www.worldsheepdogtrials.org
Beide ouders doen hier aan mee? Dat is indrukwekkend. Wie is de handler?
Zoaals ik al eerder opmerkte, ik ben jaloers op iedereen die daar bij kan zijn, veel plezier!

Nee, die doen niet mee, helpen schapen afvoeren na de runs ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:53

Had ik inderdaad begrepen.
De ijslanders hoeven zich niet te schamen voor hun prestaties, Aðalsteinn scoorde 118 in de kwalificaties, Elisabet 136.
Niet genoeg om door te gaan maar in dit deelnemersveld heel goed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:20

Kuggur, ik heb helaas geen foto's kunnen maken van de Ijslanders, we hebben tussen de drie velden ons moeten haasten om op tijd voor vrienden te kunnen supporteren, en toen was de accu van de camera leeg...
Heb een deel foto's van mijn oude trainer, maar nu even geen energie om ze uit te zoeken.

Was deze morgen met mijn beste werkhond naar de DA voor foto's vanwege allerlei vage klachten, af en aan niet goed lopen, twee dagen mank, weekje rust weer goed, dan weer slecht, enz.
Nu waren de foto's desastreus....ben er echt niet goed van.

Niet alleen einde werkcarrière van een geniale hond, maar ook nog maar de vraag of we hem redelijk pijnvrij nog een tijdje kwaliteit van leven kunnen bieden :n
Ben vandaag met het schapendrijven echt even helemaal klaar.
Op dit moment zou ik het liefste acuut al mijn schapen verkopen en een deel van de honden wegdoen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:05

Ach, wat een naar bericht Sassy. Sterkte ermee.
Om welke van je honden gaat het? Ik herinner me dat je bezig was met een veelbelovende bc/kelpie kruising.
Ik neem aan dat je je het zelf ook beseft, maar neem geen overhaaste beslissingen nu. Neem de tijd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:42

@Kuggur: Easy, die uit Wales komt van bij Collin Gordon. In juni net 8 jaar geworden.
We moeten het maar even laten zakken, maar echt, op dit moment heb ik er zo genoeg van...

Hond is compleet röntgent, en echt, slechte heupen, vlgs DA een D, dan de rug, spondylose met de nodige bruggen en artrose. Artrose op de schouders, ellebogen en onderpoten.
Schouders waren als heel jonge hond blijkbaar chipjes afgebroken geweest (bot en kraakbeen), en dat was weer aan elkaar gegroeid/vast gaan zitten, en aan een schouder blijkbaar nogal rottig.
Bij elke foto die de DA nam was er wel iets te zien wat kapot/slecht was.

Vlgs haar waren de schouders al als heel jonge hond gebeurd, zeg met een jaar, en niet behandeld.
Uitgerekend dit was de enige hond die we nooit eerder hadden laten röntgen, de jonge honden die ik als pup krijg laat ik op een of twee jaar eerst nakijken voordat ze gaan werken.

Die hond moet ongelooflijk veel pijn hebben. Puur op zijn karakter blijven lopen.
Kreeg al een voedingssupplement, voldoende voor een hond van 40 kilo, waar hij maar 21 kilo weegt.
Dat leek goed te gaan (steeds van die vage klachten, eens een dag niet goed lopen, weekje rust en dan weer ok, en zo ging dat al een paar weken)
Vorig jaar fysio omdat ie wat stijf leek te lopen. Nooit echt heel duidelijk mank.
Nu gaan we hem voor een paar weken daarnaast maar eens op de pijnstilling zetten.

En als ie als huishond niet redelijk pijnvrij kan leven dan laten we hem gaan hebben we besloten!

De halve kelpie ga ik zekerheidshalve ook binnenkort maar eens laten röntgenen voordat we verder gaan met de training.