Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:51

Kijk, bedankt voor het laten weten hoeveel jullie ongeveer voeren, dat geeft een goede indicatie. Als het voerding nu weer leeg is ga ik over op 's ochtens en 's middags (ze gaan om 6 uur op stok, en eten en drinken nog graag wat voor het slapen gaan heb ik gemerkt) 3 handjes strooien. Dan zie ik vanzelf wel of ze me daarna nog hongerig aankijken :-). Op 100 vierkante meter scharrelen ze natuurlijk ook heel wat gras en insecten en wormpjes enzo zelf bij elkaar. Maar ik denk dat ik nu in de halve maand dat ze er zijn 5 kilo gevoerd heb aan 3 dieren... Meer dan de helft dus waarschijnlijk wel aan ander gevogelte dan de eigen kipjes!
Nu betaal ik €7,- voor een zak van 10 kilo compleet voer, dus qua prijs valt dat hartstikke mee.

Geven jullie allemaal extra vitaminen in het water, en ontwormen jullie vaak?
En beiden preventief of alleen als je het idee hebt dat het nodig is?
En nog een vraagje: zijn er hier meer mensen met Sussex kippen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:11

ik geef nu wel vitamines in het water van Koudijs. Omdat Binkie een rare tic heeft en volgens sommigen komt dat door vit. tekort.

Het water krijgt er wel een hele rare urinekleur van.

Verder heb ik gewoon een silo brokjes staan en daar gaan ze door de dag heen regelmatig snacken.
Ik gooi ook twee handjes graan elke ochtend.

En ze krijgen droog brood en om de paar dagen een krop andijvie (er is in mijn tuin nu geen groenvoer meer te vinden) Ook meelwormen krijgen ze regelmatig (als ik toevallig langs die dierenwinkel kom waar ze die verkopen)

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:40

Ik kom hier wellicht een beetje binnen vallen, ik heb de eerste en laatste pagina's gelezen en binnen het topic gezocht, maar 100 pagina's was iets te veel om allemaal door te lezen :+

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een paar kippen. Nu is het geval, hij woont op een boerderij en heeft een vrij groot stuk grond in de achtertuin vrij. Perfect voor een paar kippen!
Alleen, nu ik mij aan het inlezen ben, lees ik vandaag dat de eieren van hobbykippen helemaal niet zo gezond zijn i.v.m. het dioxine gehalte. Nu hebben wij dikke pech ook een stookton in de tuin te hebben staan, die eens per half jaar aan gaat. Dit betekent dat het bijna niet anders kan dan dat ons grasveld meer of minder vervuild is door neerdalende deeltjes. Wel staat de ton aan de rand van het grasveld, dus is het maar net waar de rook heen waait, waar de deeltjes terecht komen. Ik weet dat dit jaar de wind één keer van het veld af heeft gestaan, en één keer schuin er over heen.

Nu denk ik, zal ik dan de ton verplaatsen en in de uitloop nieuwe grond doen en nieuw gras inzaaien? Hoe kijken jullie hier tegen aan? Houden jullie hier rekening mee?

Uiteraard krijgen ze in hun hok eten en drinken, maar ze zullen altijd wel wat in het gras pikken denk ik -O- Ik las al dat je de eieren ook kunt laten testen op het dioxine gehalte, alleen kost dat €500 :\

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:51

Wat stook jij voor spannend spul in die stookton?
Heb mij nog nooit druk gemaakt over de uitstoot van de houtkachel die de hele winter door rookt. En de neerslag op mijn tuin = kippen en moestuin.
Is dat niet een wat overtrokken verhaal?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:56

pol013 schreef:
Wat stook jij voor spannend spul in die stookton?
Heb mij nog nooit druk gemaakt over de uitstoot van de houtkachel die de hele winter door rookt. En de neerslag op mijn tuin = kippen en moestuin.
Is dat niet een wat overtrokken verhaal?

Haha, ja als ik er zo over denk. Voornamelijk overgebleven hout uit de schuur van het bedrijf (pallets, palen, planken..), oud papier... Nee niet zo veel spannends eigenlijk. Het meest spannende is mijn vriend die folders nog in de folie op het vuur gooit... :roll:

Maar we hebben dus ook een houtkachel in huis, en daar had ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht :') Dan denk ik dat ik mij druk heb gemaakt om niks inderdaad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:27

Dat denk ik ook inderdaad :+ Je maakt mij niet wijs dat eieren van scharrelkippen minder gezond zijn dan die opgehokte plofgevallen die leven op antibiotica en doodgaan als de luchtinstallatie een uurtje uit is geweest (is bij mijn oom gebeurd).
Als je er schoon hout, papier en karton op gooit en verder geen rare dingen (zoals landbouwplastic, oude banden zoals sommigen doen) dan komt er toch niets schadelijks af....
De as is alleen maar goed voor de bodem, dus juist goed om dat te strooien in de tuin.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:40

Nee die eieren lijken mij ook niet gezond! Ik zou niet weten of hij er voorheen geen gekke dingen op heeft gegooid, soms wel stro touw, of de folders nog in de folie -O- Voor de rest zal ik het even na moeten vragen wat er allemaal op gegaan is. Het veldje is ook ongeveer 250m2 en de ton staat in een hoek. Nee, jullie hebben gelijk, ik moet mij niet zo druk maken, alleen doe ik dat vaak iets te makkelijk :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:51

Waarom zouden hobbykippen meer dioxine in hun eieren hebben als andere dieren? Stond dat ook in je artikel?

Verder zou ik me er niet zo druk over maken om eerlijk te zijn. Als ze zo extreem veel dioxine binnen zouden krijgen, gaan de kippen er zelf ook dood aan lijkt me.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:55

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:10

mirim schreef:
Mijn man heeft van de zomer een enorm hok gemaakt voor de kippen, met een grote met gaas afgedekte ren eraan...we waren het zo zat dat de kraaien en eksters aldoor eerder bij de eieren waren dan wij. Ook aten ze al het voer op.
Wij hebben vijf american rocks en een aankomenvliegenhaan die besloot bij deze kippen te willen wonen. De haan mocht ook bij de krieltjes lopen en dan alleen ' snachts in het hok en overdag los op het erf, maar deze krielen waren hem te oud denk ik. Hij liep de ren bij de grote kippen in en wil er niet meer uit :D
De kippen krijgen bij ons elke dag graan, er is altijd legkorrel aanwezig en vaak krijgen ze brood of restjes van tafel. Ook sla, gras of onkruid gaat er graag in. In een goede bui kook ik ook wel eens rijst of spaghetti voor ze...vinden ze errrrug lekker.
Ook strooi ik regelmatig grit in het hok.
Tot nu toe heb ik doorgaans drie eieren per dag van ze.

ik ben wel benieuwd naar een foto van de amrock's !

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:17

Maanon_ schreef:
Door het pikken in de grond, omdat deze vervuild zou zijn.

Het artikel: http://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuws ... gen-kippen

Ah, dat is wel interessant. Nog een reden erbij voor ons om werk te maken van een ander onderkomen wat we beter kunnen onder/schoonhouden ;) (Bedankt voor jullie reacties trouwens!)
Nou eten wij gemiddeld 1 eitje per week pp, dus ik maak me geen zorgen.
Overigens, onze kips worden niet ontwormd en krijgen geen extra vitaminen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:10

hoe groot moet de kamp/ren worden om hem groen te houden ? er moeten 4 legkippen op, en misschien in de toekomst nog wel eens iets erbij !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:55

Hielkebro: enorm. Tot eigenlijk onmogelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:58

Hoeveel ruimte heb je? Zo groot mogelijk is altijd beter.
Wat wil je er evt. nog bij hebben in de toekomst?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:42

hielkebro schreef:
hoe groot moet de kamp/ren worden om hem groen te houden ? er moeten 4 legkippen op, en misschien in de toekomst nog wel eens iets erbij !

Bij ons met zelfs 'maar' 3 krielen is dat niet te doen :) Maar onze dames krijgen dagelijks een variatie aan groenvoer en ik wil hun nieuwe onderkomen als het even kan wel 'aankleden' met planten/boompjes in potten, en misschien iets wat tegen het gaas omhoog groeit - waar dan weer allerlei lekkere beestjes in gaan wonen :)

Wat voor plant/boompje zou een beetje kipproof zijn denken jullie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:04

Iets wat ze niet lusten is kipproof.
Laurier?
Ze lopen hier los over het erf dus ik heb niet zoveel recht van spreken denk ik.
Maar er wordt hier niets kaal gevreten. In het begin hadden ze wel een afgezet stukje en dat gras ging mooi kort, maar dat was dan ook een klein stukje voor ene stel brahma's.
Ik zou er zowieso geen gras op (proberen te) houden, kippen houden van van onkruid, hoe meer hoe beter.
Ik heb zo'n beetje alles hier op het erf en waar ze het meest zitten is het stuk achter de schuur, waar de brandnetels 3 meter hoog staan, goede 2e is het strookje langs het weiland, waar niet gemaaid wordt, gras is daar dus wild en 'oud'.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:37

Mijn ren is ook bewust zonder gras maar goed ze komen gewoon op het erf en de paardenweide, dus ruimte zat.
een van mijn kippies wordt nu langzaam aan wat tammer wat weer tot gevolg heeft dat ik nu ipv alleen over de poes struikel, het ook over de kip is. Maar goed ze is wel lief.
Mijn man wil ook nog graag enkele kipjes die grote eieren leggen. Aan welke kippen moet ik dan aan denken?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:43

Hierbij foto's van mijn amrocks.
Dit zijn er twee, maar we hebben er dus vijf :)
Ze zijn nu iets ouder en iets voller.
Ik vind het een geweldig ras. Ze zijn rustig en erg op mensen gesteld. En ze leggen goede eieren...ook niet onbelangrijk :D

Afbeelding

Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:50

Die laatste foto, geweldig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:56

PBA_ schreef:
Mijn ren is ook bewust zonder gras maar goed ze komen gewoon op het erf en de paardenweide, dus ruimte zat.
een van mijn kippies wordt nu langzaam aan wat tammer wat weer tot gevolg heeft dat ik nu ipv alleen over de poes struikel, het ook over de kip is. Maar goed ze is wel lief.
Mijn man wil ook nog graag enkele kipjes die grote eieren leggen. Aan welke kippen moet ik dan aan denken?

Welsumers staan bekend om hun gróóte eieren.

Wahaha die foto hierboven :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:14

mirim schreef:
Hierbij foto's van mijn amrocks.
Dit zijn er twee, maar we hebben er dus vijf :)
Ze zijn nu iets ouder en iets voller.
Ik vind het een geweldig ras. Ze zijn rustig en erg op mensen gesteld. En ze leggen goede eieren...ook niet onbelangrijk :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Prachtig !! :9

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:20

Ja, die onderste foto is erg leuk ( een toevalstreffer ). Hij doet het ook erg goed als bureaubladachtergrond :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:37

Mooie dieren die welsumers

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:06

PBA, bedoel je mijn kippen? Dat zijn Amrocks .
We hebben toevallig ook welsummers , de oude krieltjes. Welsummers leggen trouwens wel goed, maar van krieltjes heb je natuurlijk ook kleine eitjes.
Die van ons waren ( in hun jonge jaren dan) vrij wild. Ze vlogen rustig over de sloot. Nu zijn ze tien en scharrelen nog wat rond, maar de wilde veren zijn verdwenen zeg maar _O-

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:17

Ik heb naast mijn twee vorwerkkrielen nu toch ook weer een derde kip erbij genomen...... Een Antwerpse baardkriel..... Zo schattig, aanhankelijk en klein (!)
Mijn vorwerkers beginnen nu ook weer te leggen (overal in de tuin, behalve in het legnest... nerdjes)