Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:45

Thanks voor de tip! Bella heeft inderdaad 7 dagen antibiotica gehad, maar die had zich erger verslikt dan Harley en dat was meer preventief geloof ik. Ik hou Harley goed in de gaten, maar haar ademhaling is vooralsnog goed en ze eet/drinkt/poept ook prima, mocht het veranderen dan toch maar naar de dierenarts.
Denk dat het toch niet ligt aan wat ik voer, maar meer aan het feit dat ze doen alsof ze noooooit te eten krijgen als ze wat anders krijgen dan brokjes := Net een snoepje gegeven en dat gaat ook vrijwel zonder kauwen naar binnen :\ Eten krijgen ze genoeg; ze zijn dik zat, krijgen onbeperkt Supreme Science Selective brokjes en dagelijks iets van groente/fruit/vlees.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:12

Hoihoi :D

Ik kom weer even binnenvallen :D Mijn witte ratje heeft wat wondjes. Een aantal op haar rug die in 1 lijn lopen. En een (best grote) in haar nekje. Ik vraag me af hoe zoiets kan ontstaan, twijfel om gelijk naar de dierenarts te gaan. En of ik het moet schoonmaken met betadine bijvoorbeeld? Ik zou niet weten hoe het er is gekomen, het lijkt namelijk niet echt op bijtwonden. Lijken meer een soort smetplekjes.. :(

Bodembedekker zijn kartonsnippers Ecobed (dus geen stof) en ik verschoon alles 1 keer in de week, ook de hangmatjes. Dus hun kooi is nooit smerig.

Schurfie :)
Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:23

Lastig dat ze zo schrokken, Vanillia... Zou ook niet weten hoe je dat af kan leren.

Balen Ronnie... Misschien even je dierenarts bellen om telefonisch advies? Behalve de telefoonkosten, kost dat als het goed is niets. Als je wel langs moet komen, dan weet je dat ook gelijk, maar dan ga je er in ieder geval "niet voor niets" heen (alhoewel je beter overbezorgd dan laks kan zijn). Etteren die wondjes ook of zijn ze wel schoon? Als ze schoon zijn, dan zou ik het zo laten en als het ettert dan zou je misschien met verdunde betadine(shampoo) het even schoon kunnen maken.

Ik kan zo genieten van die van mij <3 Ze hebben de hele avond mijn bureau verkend, zich verstopt achter de brievenbakken ( :') ) en nu zijn ze allebei heel tevreden in slaap gevallen. Eentje in de knuffelzak en eentje in een brievenbak. <3

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:43

Hahah wat lief zeg!! :D

Ik heb het even gegoogled, toch maar even schoongemaakt met betadine en een steril gaasje met lauw water. Daarna even foto'tje van gemaakt. ( Las alweer verhalen over ratten met huidkanker, vooral albino's omdat die minder pigment hebben enz.) Maar hoop dat dat het in ieder geval niet is.

Zo ziet het eruit:

Afbeelding

En in haar nek
Afbeelding

Verder ziet ze er gewoon gezond uit en rent ze als een malle heen en weer. Dus ziek lijkt ze niet.
Afbeelding

Wassen
Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:49

Dan kan ik je bij deze gerust stellen ronnie, jouw ratje is geen albino maar een roodoog siamees ;) Heeft ze geen ruzie gehad met dr kooigenootje ofzo?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:50

Lijkt mij inderdaad ook meer bijt/krab wondjes..

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:58

Vanillia: Ja dat klopt, maar wel een roodoogje :P

Ik moet zeggen dat ze eigenlijk nooit met elkaar vechten, al zou het natuurlijk wel kunnen dat ze ruzie hebben gehad. Maar die wond in haar nek lijkt niet op een bijtwond. Eerder een smetplek ofzo. Het lijkt hier een beetje op :

"Barberen is een psychische aandoening, vergelijkbaar met smetvrees bij mensen. Het dier blijft zich tot in het extreme wassen, waardoor er kale en soms zelfs bloederige plekken ontstaan. Eenzaamheid en verveling zijn de voornaamste oorzaken van dit abnormale gedrag en is vaak niet terug te draaien. Knaagdieren die barberen moeten voldoende afleiding krijgen of als het sociale dieren betreft een kooigenootje. Barberen komt vooral voor bij tamme ratten. "

Afbeelding

Alleen zie ik dat haar eigenlijk ook nooit doen, op het normale wassen na :P . Lijkt wel uit het niets te zijn gekomen. Maar ik kijk of het morgenavond al beter is. Want overmorgen ga ik dus op vakantie -O- , maar dan past mijn moeder gelukkig op ze en die houd het in de gaten, als het erger word moet zij maar ff met haar naar de dierenarts.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:35

Zie je haar misschien vaak krabben?
Zou ze misschien ergens allergisch voor kunnen zijn?
Mijn hondje krijgt ook soortgelijke wonden als ze kip of rund eet.

Hieronder wat foto's van mijn nieuwe kooi, hij is nog lang niet af, ik heb nog een heleboel ideeën maar voor nu is hij nog even zo :D :
Afbeelding
Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:12

Leuk! En de beklede doos is nog heel zo te zien? :P

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:36

De binnenkant hebben ze wel losgetrokken ;)
De vulling hebben ze nu zelf opnieuw gerangschikt :')

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:40

Het lijkt een beetje op mijt :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:42

Haha geweldig :')

Ik heb zo'n hangmatje van aan de buitenkant een soort gladde stof en aan de binnenkant teddystof. Nu hebben ze een gat geknaagd in de teddystof en zitten ze er echt in (ipv erop), en ik heb in hun sputnik wat nestmateriaal... Je raadt het al: al het nestmateriaal zit nu in het hangmatje :')

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:44

Haha, ze hebben echt een eigen willetje!
Alle lege dop pinda hulsjes die MOETEN ook allemaal op de beneden verdieping :')

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:10

Hoi allemaal,

Ik had even een vraagje. Mijn ratjes van nu 10 weken en groeien ontzettend goed en ik geef ze daarom ook onbeperkt voer. Daarbij geef ik ze elke dag een dikke handvol sla en komkommer, daar zijn ze gek op! Ik lees op verschillende sites dat ze niet teveel dingen mogen hebben waar teveel vocht in zit i.v.m. diarree. Ik heb erop gelet maar hun poepjes zijn allemaal mooi stevig en 'droog'. Het kan dan toch geen kwaad om ze dit elke dag te geven of wel?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:29

Kan je de sla en komkommer niet een paar keer in de week vervangen door een minder "waterige"groente?
Te veel waterige groente geven is inderdaad niet goed, trouwens voor geen enkel beest.
Konijnen kunnen er zelfs waterbuik van krijgen en sterven.
Of dat bij ratten ook het geval is weet ik niet.
Lekker afwisselend voeren, dat is het beste! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:53

Ratten zijn wat dat betreft lang niet zo gevoelig als konijnen en sommige andere knagers. Waterige groente en fruit mag best hoor. :j Zeker als ze het er goed op doen en de ontlasting er goed uit ziet. Ze drinken dan waarschijnlijk ook aanzienlijk minder dan normaal (houd maar eens in de gaten), dus ze krijgen dan alleen op een andere manier vocht binnen. Wel zou ik iets meer afwisselen, gewoon omdat dat lekker en gezond voor ze is! :) Witlof, paprika, boerenkool, spinazie etc. vinden ze ook heerlijk en is heel goed.

Ronnie25: Het lijken wel bijt/krabwondjes. Voor de zekerheid kan je even behandelen met ivermectine (antiluchtpijpmijt bv.), om parasieten uit te sluiten. Verder goed in de gaten houden of ze het zelf doet of een ander.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:56

he bah wat een nare wondjes zijn dat ronnie!

Heb ik in de buurt oudere vrouwlijke ratjes gevonden, wil mijn vader het niet meer. De kooi moet toch verschoond worden, of er nou 1 of 2 wonen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:01

Hier is het straks feest. Een klein blikje luxe kattenvoer. Nomnomnom haha. (Deze: http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/c ... 33_200.jpg). Kan ik daar het hele blikje van geven of de helft? Twee rittens van nu 12 weken oud ongeveer.

Waarom wil je vader het niet meer Eclair?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:46

RedPassion schreef:
Ratten zijn wat dat betreft lang niet zo gevoelig als konijnen en sommige andere knagers. Waterige groente en fruit mag best hoor. :j Zeker als ze het er goed op doen en de ontlasting er goed uit ziet. Ze drinken dan waarschijnlijk ook aanzienlijk minder dan normaal (houd maar eens in de gaten), dus ze krijgen dan alleen op een andere manier vocht binnen. Wel zou ik iets meer afwisselen, gewoon omdat dat lekker en gezond voor ze is! :) Witlof, paprika, boerenkool, spinazie etc. vinden ze ook heerlijk en is heel goed.

Ronnie25: Het lijken wel bijt/krabwondjes. Voor de zekerheid kan je even behandelen met ivermectine (antiluchtpijpmijt bv.), om parasieten uit te sluiten. Verder goed in de gaten houden of ze het zelf doet of een ander.

Bedankt voor je antwoord, Arrabel ook!

Ik geef ze bijna elke dag een handje sla en komkommer omdat ik dat altijd in huis heb, maar daarbij krijgen ze ook nog andere dingetjes. Normaal rattenvoer uiteraard, maar ook dingetjes als wortel, pinda's, aardbei, meloen en appel.

En ze drinken inderdaad ook een stúk minder dan normaal :)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:04

Jorinda schreef:
Hier is het straks feest. Een klein blikje luxe kattenvoer. Nomnomnom haha. (Deze: http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/c ... 33_200.jpg). Kan ik daar het hele blikje van geven of de helft? Twee rittens van nu 12 weken oud ongeveer.

Waarom wil je vader het niet meer Eclair?

Zou het bij een kwart blikje houden ;)
Mijn 12 volwassen meiden krijgen 1 zon blikje met zn allen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:15

Hier niet zo'n leuk bericht.

Gister een bult ondekt bij moeders. Gelijk naar de DA gegaan, waarschijnlijk een melkkliertumor.
Om meerdere redenen heb ik besloten om het niet te laten opereren.

Dus hoop dat het niet groter wordt zodat ze nog een tijdje kan genieten. :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:19

Dankjewel voor het antwoord Taartje :) Ik heb ze uiteindelijk 1 eierlepel vol gegeven, zal inderdaad een kwart zijn geweest.

Sterkte Dribbel!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:48

Jorinda schreef:
Dankjewel voor het antwoord Taartje :) Ik heb ze uiteindelijk 1 eierlepel vol gegeven, zal inderdaad een kwart zijn geweest.

Sterkte Dribbel!

Kun je gewoon elk blikje kattenvoer geven?
Misschien vinden ze dat hier ook wel lekker. :P

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:42

Voor zover ik weet wel, maar pin me er niet op vast. Droogvoer voor katten (de brokken) die zijn te zout geloof ik.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:14

Jorinda schreef:

Sterkte Dribbel!

Alsjeblieft!

In principe kan het maar hoe natuurlijker des te beter natuurlijk!
Ik vind almo nature of applaws erg fijn, daar zie je ook echt van wat je voert! Dus kipfilet of garnaaltjes ed herken je er ook echt in.