Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:41

We staan ook open voor andere rassen, moet ik wel zeggen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:42

Er is iig goed over nagedacht, dat is goed om te lezen.
De optie van lenen/meelopen zou imo nog steeds de beste zijn, want ook fokkers zitten wel met een overschot aan cavia's die showtechnisch niet 100% zijn en houden dus mede het overschot in stand.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:00

Veel plezier vandaag Denise!

Ik vind dat toch een vreemd concept. Je leerlingen zelf met dieren opzadelen die ze vervolgens ook maar kwijt moeten zien te raken. Ik heb vaker verhalen gehoord over ratten, en zelfs konijnen.. Op mijn opleiding wordt het fokproject met muizen van school gedaan. Daarna worden ze slangvoer, of je mag ze zelf overkopen. De slangen moeten ook eten, dus dat is een mooi cirkeltje. Wel goed dat je niet zomaar twee dieren uit een dierenwinkel mag plukken!

Overigens denk ik dat het overschot bij cavia's wel meevalt, als ik zie hoe snel cavia's in de opvang meestal weer weg zijn. Ik weet zelf geen fokker voor je, maar kijk even op Cavia Ebay op Facebook. Daar zitten veel fokkers, ook met Teddy's.

Mijn zus heeft toevallig op dit moment muizenproject. Ze heeft de reserve muizen in de vakantie ook meegenomen dus we hebben nu drie nestjes in de schuur <3 We hadden al 5 muizen, maar houden er nog 8.
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:06

De slang krijgt inderdaad kleine dieren hier op school, maar weet niet of die van het project afkomen. Waarschijnlijk wel. School houdt ook de dieren die we niet kwijt raken. Het geld voor aanschaf is ook van school, dus daar zijn ze officieel ook van.

Je krijgt trouwens bij ons geen punten aftrek als het niet lukt om een nestje te fokken. Zolang we een duidelijk een fokdoel hebben en hier ook ouderdieren naar aanschaffen hebben we het belangrijkste al gehad.

Wij krijgen wel vrijheid in dierkeuze en aanschaf. Niets verplicht van school. Ja, natuurlijk, we moeten het project uitvoeren, maar niet per se met schooldieren.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:32

@KittyDylan op welke school zit je?
Ik heb die opdracht ook moeten doen... heeft me klauwen met geld gekost toen... moest alles aanschaffen, 2 kooien (wantja kindjes moesten gescheiden op geslacht) en nouja het onderhoud van de dieren...

Ik deed de opdracht met ratten, in 1 klap van 0 naar 16 ratten.. heb beide ouderdieren gehouden (zelf aan moeten kopen), samen met het aangekochte vriendje voor de vader rat en een van de dochters heb ik gehouden met de moederrat
De rest heb ik verkocht :+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:57

Ik vind het ook apart dat fokken op/voor school. Ik heb ook dierverzorging gedaan en heb een diploma paraveterinair dierenartsassistente. Maar wij hebben niet zoiets hoeven doen op school. We hadden weleens cursus weken in Barneveld en daar werd het wel gedaan. Maar goed dat is inmiddels ook alweer 100 jaar geleden :D

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:38

En is het wat geworden Denise?

Hier nu in het bezit van twee creme california's. Midden december ga ik het zeugje koppelen aan een creme beertje van mij. Ben zo benieuwd of er cali's uitkomen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:12

Heb je er daar geen 2 van nodig dan ??

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:55

Nee, cali vererft dominant. Dus met deze combinatie heb je 50% kans op cali jongen.

Ik wil wel foto's zien van je nieuwe cali's.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:46

Zo, we zijn weer thuis :) Al wel eerder, maar nog even de Mac meegepakt haha.

De Cavia's zijn natuurlijk nog niet mee. Het hok is nog niet klaar maar ik wilde toch in ieder geval even kennis maken met Nanett en kijken of er nog iets anders zit wat ik een goed thuis kon bieden. Sowieso wilde ik zien welke Beren er aanwezig waren.

Laat ik maar beginnen dat ik nog niet zo enthousiast ben over de beertjes. En dan voelt het heel erg, 'Omdat het moet'. Dus dat wil ik nog even laten bezinken en er kwam vrijdag nog een beer en daar zou ik foto's van krijgen.
Er zaten zat leuke beren hoor, maar niet die geholpen waren :P Ik had daarin wellicht wat meer keus gehoopt, dat bedoel ik niet l*llig trouwens...

Hier is Nanett!

Afbeelding

Een dame met pit, inderdaad! Maar ik heb haar in de tijd dat ik er was niet lelijk zien doen. Ze is gewoon duidelijk en gaat niet per definitie aan de kant voor een andere. Nanni verschool zich soms wel eens achter haar; maar dat kan ook toeval zijn geweest :P Een langharige dame had het wel flink te verduren en kreeg een kappersbeurt..... :P
Dus tsja, Nanett komt hier sowieso natuurlijk. Wellicht niet degene die het meest knuffelig zal zijn, maar ze is gewoon leuk.

En toen stond er ook een kooi, die ik bij binnenkomst al zag en opviel, met een mama en twee beebs. Bij twee andere hadden we al te horen gekregen dat het beren waren en gereserveerd, dus helaas. Dus ja .... duimen draaien.
Maar nee hoor! Een beertje en een zeugje ... en het zeugje was nog vrij *\o/*

Hier is Tessa! <3

Afbeelding

Helemaal verliefd. Kleine schat! Wel spannend, ook lekker brutaal. Ben erg benieuwd.

Voor nu ga ik het even laten bezinken. Wat ik wil, hoe en wat enzovoort. Wil ik eerst met de twee zeugjes verder en rustiger op zoek naar een beer? Enzovoort. Vind t lastig. Wil gewoon bij iedere Cavia denken; jup, this is it! :D
We gaan het zien :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:01

Och wat een zoetjes <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:17

Wat leuk dat je die baby neemt!! Ik heb haar en haar broertje gevonden :D

Dat Nanni zich verschuilt is niet zo gek. Die vond mij ook enorm eng. Ik kon haar net 2 dagen aaien toen ze weer ging :=

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:22

Ja wat een droppies heh! Je zou alles meenemen :')

Meer verschuilen voor de andere. Nanett 'schoot' ook weg, maar naar de rest was het echt van; loop maar om me heen :P

Het beren verhaal ga ik nog eens over nadenken. Wellicht kijkt ik wel op fb of er iemand een geholpen beer heeft. Of ik begin eerst met twee dames....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:47

Misschien heeft ze -terecht- flink op haar donder gehad :+ Heb je Chester ook gezien, de castraat uit die groep? Dat is echt de allerleukste cavia uit de hele opvang <3

Ja ach, je hoeft je ook niet schuldig te voelen dat je ze niet allemaal even leuk vindt hoor! Ik zou bij Nannet wel echt een castraat zetten om een beetje orde te houden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:33

xDenies schreef:
Ja wat een droppies heh! Je zou alles meenemen :')

Meer verschuilen voor de andere. Nanett 'schoot' ook weg, maar naar de rest was het echt van; loop maar om me heen :P

Het beren verhaal ga ik nog eens over nadenken. Wellicht kijkt ik wel op fb of er iemand een geholpen beer heeft. Of ik begin eerst met twee dames....

Je woont waarschijnlijk niet bij mij in de buurt hè? (Katwijk) Ik heb namelijk nog een gecastreerde beer die mag verhuizen.
Zie avatar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:02

Nee klopt, is meer dan een uur rijden gok ik. En ik wil echt denken; ja!

Ik wil er sowieso een castraat bij, maar dan wel zeker een goed gevoel hebben :)
Die heb ik gezien ja!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:04

xDenies schreef:
Nee klopt, is meer dan een uur rijden gok ik. En ik wil echt denken; ja!

Ik wil er sowieso een castraat bij, maar dan wel zeker een goed gevoel hebben :)
Die heb ik gezien ja!

Groot gelijk hoor. Je vindt vast wel iets in de buurt. Misschien iets langer op wachten, maar uiteindelijk vind je de ware ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:14

Ja daarom :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:34

TinkerTreas schreef:
Ik vind het ook apart dat fokken op/voor school. Ik heb ook dierverzorging gedaan en heb een diploma paraveterinair dierenartsassistente. Maar wij hebben niet zoiets hoeven doen op school. We hadden weleens cursus weken in Barneveld en daar werd het wel gedaan. Maar goed dat is inmiddels ook alweer 100 jaar geleden :D

Hier precies hetzelfde wij hoefde ook niet te fokken met dieren. En idd de praktijk weken in barneveld beste tijden ooit!

Denise die kleine is wel echt een schatje <3
Heb nu ook alleen nog mijn 2 meiden. maar wellicht met de tijd ook een castraat erbij, maar eerst een groter hok.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:53

Heb deze avond al meerdere opvangen bekeken. En nu heb ik contact met een opvang en ik ben VERLIEFD op (jawel) TWEE beertjes <3 <3

En ik heb al een zwak voor één beertje … maar dat is nog een kleintje van augustus dit jaar, mag echter pas vijf weken na castratie verhuizen. Die andere is uit 2015, mag ook pas over vijf weken weg. Nu in dubio wat wijsheid is … iemand enig advies?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:55

Gewoon gaan kijken en op je gevoel af gaan :D Als je dan nog niet kunt kiezen zou ik voor de jongste gaan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:05

De jongste trok mij gelijk. Daar zit momenteel het grootste gevoel bij, haha.

Maar de leeftijd maakt in dit geval niet veel uit wat betreft voor de groep?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:31

Lastig ik zou denk voor de iets oudere gaan. Maar als je meer verliefd bent op die andere. Geen idee of dat werkt als die jonger is dan de zeugjes heb ik geen ervaring mee.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:53

Heb hier alleen oudere castraten gehad kan daar niets over zeggen. Wel leuk dat je op twee verliefd bent haha.

Vanavond lekker met meneer oude mopperkont geknuffeld. Stiekem vind ie het wel leuk als het niet te vaak gebeurt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:59

Als je pittige dames hebt die uit elkaar gehouden moeten worden door een beer, kun je beter voor de oudere gaan. Maar je ene zeugje is ook nog een baby, dus dat duurt nog even voordat die het oudere zeugje uit gaat dagen waarschijnlijk. Als ze dat al gaat doen.
Dus volgens mij kun je net zo goed het jonge beertje nemen :D

Mijn castraat Alladin is net verhuist. Het ging ineens heel snel, ik werd gebeld door iemand waarvan de cavia was overleden en het zeugje zat nu alleen. Dus die is gelijk komen kijken en heeft hem meegenomen.