Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:53

Hhilde schreef:
Welkom RP! Train je bij een hondenschool en zo ja, welke? :D En met drijfbal bedoel je gewoon treibball?

Treibball inderdaad, hier noemen ze het altijd gewoon drijfbal. :) Ik trainde altijd bij Hobbydogs, daarna frisbee gedaan in Zutphen (kom even niet op de naam van de school :o ). Nu train ik even alleen voor mezelf, ben nu te onregelmatig beschikbaar voor vaste lesdagen- en tijden en dat vind ik dan zonde van het geld. Hopelijk in/na de zomer weer! :)

Hhilde

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:03

Oh, leuk! Lekker actief!

En combisport, is dat dus gewoon heel veel sporten samen gevoegd? En kun je daar dan ook wedstrijden in lopen? En welke sporten zijn het zoal? En is het echt trainen met een doel of meer gewoon leuke dingen doen, lol hebben, etc? Natuurlijk is dat het ultieme doel bij elke sport imo, maar jullie snappen hopelijk wat ik bedoel :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:06

Oh, ik ga trouwens ook veel fouten maken in Brummen. Ach, de ervaring is leuk en ik kan eens bekijken hoe Beau reageert op ander terrein in deze sport. Of dat hij genoeg aandacht voor me heeft daar met al die afleiding. Toen ik hem net had was ik niet zo in to de honden, pas na twee jaar eigenlijk echt geworden.. En pas sinds vorig jaar is hij echt geschikt geworden voor sporten/workshops en zo. Hij heeft het op vreemd terrein nog nooit laten afweten, maar toch altijd een beetje spannend :=

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:10

Hallo allemaal!
Mag ik me hier ook melden?
Ik ben sinds begin dit jaar ook gaan sporten met mn hond, het is waarschijnlijk een sport wat jullie niet echt kennen. Ik heb een kruising pitbull van net 2 jaar en hij heet Reno :D
Maar ik wil hier zeer actief mee bezig gaan zijn, ik train 1 keer week op de zondag, en buiten de training op zondag ga ik werken aan meer conditie en meer spieropbouw.

[BB-ITP] Met Reno (kruising pitbull) sporten
Dit is mn topic die ik laatst heb geopend, hierin staat een beetje wat voor sport het is :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:12

dierenfan schreef:
vanavond heb ik mijn eerste les combi sport en ben zeer benieuwd en heb er ontzettend veel zin in!!! Heb al vele sporten gedaan met mijn hond gehoorzaamheid (t/m gg b), treiball (workshop), balance training, ttouch, clicker training zelfs ringtraining (is een kruising)

echter door zijn ED (is wel geopereerd en verholpen en had toen aan 1 kant (nog) geen artrose en andere kant zeer minimaal) heb ik nooit wat anders durven doen. Nu ga ik combi sport doen op zijn niveau en uiteraard met alleen zeer lage sprongen of geen (hoewel hij makkelijk 15 km los door het bos met me mee loopt met een hele groep honden erbij) en flyball in rustig tempo enz. enz. enz.

Ben benieuwd wat er aan bod gaat komen maar schijnbaar echt vanalles. Nog een half uur wachten en dan nog een half uur rijden maar daarna gaan we aan de slag haha

Haha wat toevallig!! Ik had gister m'n eerste les.. Zooo gaaf!
Hilde het zijn 4 onderdelen, gehoorzaamheid, hordeloop (samen over lage sprongetjes) slalommen samen met hond en behendigheid (paar toestellen in 1 rechte lijn)
Ja je kan er wedstijden in lopen

Welkom rp! :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:14

Welkom sammy

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:26

Oh, dat klinkt wel leuk zeg! Al zou ik continu op m'n mond gaan met zo'n hordeloop := Zal eens filmpjes gaan zoeken!

Welkom Sammy! Leuk dier heb je. Hele discussie weer in je fototopic :=
Kende de sport wel. Vind het altijd wel mooi om te zien hoe veel wilskracht dat soort honden hebben.

Vandaag les gehad van Annemarie van der Toorn. Over paarden natuurlijk, maar ook behoorlijk wat bruikbare tips gehoord over trainen in het algemeen. Vond het wel een mooie die ik zelf goed moet onthouden: als je aan het trainen bent moet je niks willen bewijzen. Niet tegenover jezelf of de buitenwereld. Wil dat nog wel eens uit het oog verliezen.. Dan leg ik de lat voor mezelf (en Beau) zo hoog dat ik snel gefrustreerd raak of me rot ga voelen. En als je iets niet moet doen := := Op de club heb ik het minder omdat je dan wel in kleinere stapjes moet werken en begeleiding hebt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:03

KarinW86 schreef:
Ja hij was vol, gingen nu op de reservelijst over.

Heb totaal geen verstand van wedstrijden.
Wat als hij er 1 voorbij gaat, over doen?
Wat als hij een toestel neemt die niet moest nog?
Uhm... Wat weet ik nog meer niet hihi

Als hij een sprong overslaat roep je 'm bij je, en laat je hem de sprong wel nemen. Neemt hij een verkeerd toestel, dan krijg je een disk maar mag je wel gewoon verder lopen. Er komt wel een max. parcourstijd. Dat niet iemand 15 minuten bezig is zeg maar ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:15

Is er ook een aantal maximale weigeringen?
En er zijn drie rondes toch, jumping, spel en volledig? Wat is het verschil := ? En kun je dus met drie disks naar huis gaan? Complete agilityleek hier haha, na een seizoen ben ik al blij dat ik de toestellen tenminste ken :=

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:22

Hhilde schreef:
Is er ook een aantal maximale weigeringen?
En er zijn drie rondes toch, jumping, spel en volledig? Wat is het verschil := ? En kun je dus met drie disks naar huis gaan? Complete agilityleek hier haha, na een seizoen ben ik al blij dat ik de toestellen tenminste ken :=

Je hebt spel, jumping en vast parcours en je kan idd met 3 disken naar huis. Normaal is 3 weigeringen een disk. Maar geen idee wat hier precies de bedoeling wordt. Denk alleen disk bij max tijd overschrijding of verkeerd parcours. Maar dat is aan de keurmeester :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:35

Welkom Sammy

Hihi ja Hilde weet ook niet echt het verschil tussen die 3
Maar het is niet voor niets ook speciaal voor beginners dus krijgen vast wel wat uitleg hihi

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:39

Bedankt allemaal!
Ja Hhilde, maar ach ik lees er wel omheen :D waren meer positieve reacties dus daar word ik blij van :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:02

Zeg machie. ... het weekend voor de wedstrijd ben ik ook in laag soeren. ......
kan ik Mecx dan niet kennis laten maken met de schutting :P
Keertje kijken wat ze doet.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:11

Hhilde : ik ga er ook niks van bakken : ik heb vorige week mijn eerste les gehad , en ga ook meedoen in Brummen. Ach ,gaan we samen voor aap staan , maar hebben we wel lekker geoefend!! :D

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:12

Hihi leuk dat je ook mee doet

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:31

Wat leuk! Wij zijn met een paar van onze club en dus ook van hier een heel aantal :D
Zag ook bekende namen van hondenfacebookpagina's :D Maar we zijn vast niet de enigen die foutjes maken! Belangrijkste is de lol en de ervaring toch :):)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:42

KarinW86 schreef:
Welkom Sammy

Hihi ja Hilde weet ook niet echt het verschil tussen die 3
Maar het is niet voor niets ook speciaal voor beginners dus krijgen vast wel wat uitleg hihi

Vast parcours = parcours volgorde is bekend en alle toestellen doen mee (raakvlakken, tunnel/ slurf, hordes, band, breed en palen)

Jumping = volgorde van het parcours is bekend, geen raakvlakken.

Spel = meestal binnen X seconden zoveel mogelijk punten pakken. Een toestel mag 2x gebruikt worden en geen raakvlakken. Maar vraag het spel onderdeel na op de dag zelf ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:12

zo geweldige les gehad gisteren. Is weer eens wat anders dan buiten trainen (dit is in een binnen manage) wel ideaal als je de regen op het dak hoort vallen en je blijft droog hahahaahahah

Ontzettend leuke training gehad maar totaal anders dan dat ik gewend ben echter dat is er zo leuk aan dus de komende tijd zijn we daar zeker wekelijks te vinden!
het is een instroom cursus wel een vaste club maar er kan dus zomaar een nieuwe bij komen zoals ik als er nog ruimte is. De honden zijn allemaal sociaal (heerlijk!) en alles loopt dan ook los in de bak. Vind ik erg prettig zodat ik met de riem geen invloed heb op mijn hond en niet steeds aan/af lijnen. Daarnaast wordt er echt niet veel onderling gespeeld men is gewoon met eigen baas bezig tenzij we tussendoor niets doen. Nu is mijn hond dat wachten gewend bij uitleg dus blijft bij me zitten, sommige lopen wat rond te snuffelen maar zijn ook zo weer terug bij de les.

Gisteren niet heel veel gedaan. Alles was nieuw voor hem natuurlijk. Niet alleen kende hij de honden niet ook in een manage zijn was zijn eerste keer. We zijn bezig geweest met apporteren, plaats liggen, sorteerproef, sturen over 2 hindernissen en 1 nieuw ding de wip. Hij kende alle andere oefeningen al dus lekker om dat in de eerste les te doen en de wip gaan we aanleren wat dus nieuw is. Hij maakt al wat vorderingen maar het zal nog wel even duren voordat hij het helemaal door heeft verwacht ik uiteraard ;)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:21

Klinkt leuk! En lekker binnen heerlijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:54

Klinkt goed zeg!

Ik had gisteren geluk, heerlijk droog getraind! Jammer genoeg weer dezelfde knie geblesseerd, nu omdat Tay een balletje probeerde te pakken en daar mijn knie bij pakte.
Daarna met het meelopen met anderen alsnog zeiknat geregend :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:12

Wat doen jullie voor sport? Agility?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:12

Ik doe IPO. :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:17

en wat is IPO :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:44

Speuren, appel en manwerk. Je begint met VZH, verkeerszekere hond. Daar moet je eerst een gedeelte appel lopen en daarna een gedeelte sociaal gedrag laten zien. Ingesloten worden door een groep, aan een boom vastbinden zonder geleider en dan komen er mensen en honden langs en mag hij niet reageren. Tijdens het volgen word je afgesneden door een voetganger, gepasseerd door een fietser enzovoorts. Daar mag de hond niet verkeerd op reageren.

Even quote van de raad van beheer over IPO:
Citaat:
IPO

IPO bestaat uit de onderdelen A, B en C, respectievelijk speuren, gehoorzaamheid en verdedigingswerk, en wordt getraind op drie niveaus, I, II en III.

Bij het speuren moet de hond laten zien dat hij een spoor - dat op niveau I de voetstappen van zijn geleider zijn, bij II en III van een vreemde - kan uitwerken. Daarbij moet hij op het spoor achtergelaten voorwerpen met de geur van de spoorlegger aanwijzen of apporteren, en een verleidingsspoor negeren.

Het appèlgedeelte bevat algemene gehoorzaamheidsoefeningen, waaronder los volgen in verschillende tempo’s, staan, zitten en afgaan, al dan niet met komen op bevel, vooruit sturen en apporteren, met terugkomen ook over hindernissen (haag en klimschutting).

Het verdedigingswerk omvat het opsporen (revieren), aanblaffen en stellen van de ‘boef’ oftewel de pakwerker, het begeleiden van lopend verplaatsen van de pakwerker, met ingrijpen als die probeert te ontsnappen. Daarbij wordt ook de moed van de hond op de proef gesteld, als de pakwerker naar hem dreigt en schreeuwt.
De drie onderdelen komen bij alle drie examens voor, in opklimmende mate van moeilijkheid.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:04

Oke dat is wel erg leuk ook! Wel pittig denk ik