Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:53

Die van mijn heb ik van 't voorjaar gekocht en waren begint oktober ruim 20 weken maar ik heb er dus nog nooit een ei van gezien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:11

Van mijn 4 kipjes van april leggen er 2. Tenminste tot aan hun eerste broedsheid. Nu sinds een weekje weer braaf een ei per dag.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:56

Wij hebben 15 kippen voor ons privé en 200 voor de boerderijwinkel.
Het is vooral zelf veel eieren eten en bakken.

Onze privé kipjes ( kuifhoenders en Wyandotte) leggen op het moment niet, ik heb 1 hen die aan het broeden is.
Stiekem hoop ik dat het niks is, want nu kuikens hebben is niet handig. Iemand ervaring? Halen jullie de kip met kuikens weg uit de groep?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:03

anneliesdj schreef:
Die van mijn heb ik van 't voorjaar gekocht en waren begint oktober ruim 20 weken maar ik heb er dus nog nooit een ei van gezien.

Misschien hebben ze wat langer nodig om op gang te komen?

Nenac: als je geen kuikens wilt dan kun je toch ook de eieren weg halen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:07

Vanaf eind okt had ik helemaal geen eieren meer, maar sinds december wordt er hier weer gelegd. Eerst 1 kip, nu leggen er 4. 1 is nog vollop aan het ruien, 1 is net te jong. 2 kunnen best leggen, maar doen t niet :+

Ik heb 12 kippen, waarvan 1 haan, en 2 jonge kuikens. 9 die mogelijkerwijs kunnen leggen. Nu tussen de 2 en 4 eitjes per dag. Ik wil in t voorjaar broedeieren regelen en onder Toos leggen. Dat is mijn superzijdehoen. Tot zo'n 15 kippen is leuk en te doen. Toos regelde zelf wel dat ze elders ging zitten. De 2e leg heb ik haar bij de anderen gezet na een weekje. Ging helemaal prima. *D
Overigens deden mijn 1e kuikens er 34! weken over om te gaan leggen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:13

Nou ja, stiekem willen we natuurlijk wel kleine kipjes :) alleen weet ik niet helemaal hoe aan te pakken. Ze kunnen niet in het kippenhok blijven want onze legnesten zitten op ongeveer een meter hoogte en ik ben bang dat ze te pletter vallen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:11

Hier ook nog steeds geen eieren. Één kriel heeft nog heel dapper 1 ei gelegd in de winter maar nu echt al vanaf oktober al geen eieren meer.
Ze lopen wel vanaf een paar dagen ook af en toe buiten de ren. Echt hee gezellig. Even spannend met de katten maar die dachten echt *iek* toen ze per ongeluk een kip tegen kwamen.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:27

Hier nog steeds elke dag een ei. Ondertussen ben ik aan het bakken etc geslagen om een beetje door de eieren heen te komen. We zijn nu niet echt groot verbruikers.

Ik heb laatst hier vermeld dat mijn kippen zo gek zijn op de kippenmix; grit vermengd met kiezel. Ze eten zo 3 kg op een middag op. Ik heb de mix eruit gehaald en af en toe gooi ik wat door de voertoren heen. De schalen van de eieren zijn nog net zo dik en ze zijn er niet anders van geworden. Echter zit ik me af te vragen of ze wel genoeg kiezels krijgen.

Geven jullie de kippen onbeperkt grit en/of kiezel? Of strooien jullie dat af en toe voor extra? Mijn kippen zitten binnen (een ren van 4 m²) en lopen niet los op het erf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:36

Ze krijgen hier geen van beide...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:48

Ik geef ook niets van dat spul maar ze lopen door de tuin dus eten zand en steentjes genoeg.

Van de twee kipjes legt alleen Bibi nog maar zo ongeveer om de dag een ei. Binkie legt al langer niet meer maar zij zit ook niet goed in dr vel en heeft een soort 'tik' die maar niet weg gaat.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:39

Die van mij zijn in oktober gestopt met leggen. Zal in het voorjaar wel weer komen. Ik heb wyandottes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:36

De mijne krijgen ook niets behalve legvoer. Nu hebben ze wel een 30m2 uitloop dus daar zijn vast wel kiezeltjes enzo te vinden,

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:53

NenaC schreef:
De mijne krijgen ook niets behalve legvoer. Nu hebben ze wel een 30m2 uitloop dus daar zijn vast wel kiezeltjes enzo te vinden,

Met die vierkante meters ruimte moet er inderdaad genoeg te vinden zijn, lijkt mij. Ik ga het gewoon eerst zo proberen.

Slimme donders, die krieltjes van mij. Ik heb vanmiddag een handje graan gestrooit en de rest vanuit het bakje in de voertoren gestopt. Dan komen ze er vanzelf bij. Echter ging dit blijkbaar niet snel genoeg. Ik kwam vanmiddag bij het hok en vond de kippen druk bezig het graan vanuit de bovenkant van de voertoren op te eten. Ze hebben zeer vakkundig de deksel van de toren gehaald en zaten lekker te snoepen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:41

*meldt zich weer eens na maanden van stilte* :wave:
Onze 3 kriel dottekes leggen ook niet in de winter, sinds het ruien. Dat was vorig jaar ook zo.

Ik had als goed voornemen van dit jaar, een nieuw onderkomen te bouwen voor de kippies. Dat hebben ze wel verdiend :) Ze zitten permanent in een ren, maar die is open aan de bovenkant. Er kunnen dus andere/wilde vogels in (niet dat ze dat moeten wagen, de dames hebben een keer een pas uitgevlogen mereljong bijna gelyncht met z'n drieën) en heel af en toe ontsnapt er een kip :+ Bovendien wordt de hele bodem nat als het regent, wat gaat stinken. De natte bodem bemoeilijkt het schoonmaken ook (uiteraard kunnen de dames wel droog zitten!) Daarnaast zit er geen echte deur in, eigenlijk moet je de ren half afbreken om er in te kunnen :D
Ik wil dus het liefst een soort volière, hoog genoeg om er zelf in te kunnen staan, wat het schoonmaken makkelijker maakt. En voorzien van een dak (lichtdoorlatend golfplaat, dacht ik). Dan hoeven we met evt ziektes zoals laatst, ook geen aparte maatregelen meer te nemen.
Vanmiddag even geïnventariseerd bij de bouwmarkt, wat me dat aan materiaal zou kosten. Wordt een prijzig grapje, denk ik... Ben me dus nog aan het beraden op hoe en wat. Door de indeling van onze tuin zijn de mogelijkheden wat beperkt en wat er 'kant-en-klaar' wordt aangeboden op het web past vaak niet op de plek die ik voor ogen heb, of is me niet hoog genoeg. Of echt schreeuwend duur.
Als ik wat vind horen jullie het nog. Tips zijn verder altijd welkom :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:59

Mijn vriendlief heeft me een jaar of 4 geleden een mooi tuinhuisje/fietsenhokje van 2x2x2m gegeven, met een buitenren van trellyhekken. De ren is 4x2x2m. Ideaal om schoon te maken en groot genoeg voor 10 krielen of 6 grote kippen.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:18

Wij hebben een houthok gekocht en deze verbouwd tot kippenhok. Hij is van drie kanten dicht en overdekt, wat ideaal is voor onze Cochin krielen.
Het is in totaal toch nog wel prijzig geworden. Aanschaf hok, gaas, platen en latjes om het nachthok te maken en het hok dicht te maken. Ik denk dat we hiervoor net zo goed een kippenhok hadden kunnen kopen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:21

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:45

Zo, na lang meelezen mag ik me eindelijk ook kippeneigenaar noemen, haha! Sinds eind december heb ik 2 Sussex hennen en een Sussexhaan: Don Juan en zijn dames.
Ik had in eerste instantie 3 hennen, maar helaas heeft 1 van m'n honden er eentje te pakken gekregen, toen de stroom nog niet op de omheining stond. Dramatisch moment, wat voelde ik me schuldig tegenover dat kipje, daar sta je dan met je goede bedoelingen om de dieren een mooi leven te geven...

Ik heb een nachthok voor ze en eromheen een stuk gras naast het huis afgezet met een verplaatsbaar stroomnet met fiberpaaltjes. Daardoor scharrelen ze lekker de hele dag op 100 vierkante meter gras en kunnen een dutje doen en vluchten voor roofvogels onder de coniferen.

Het is wat mij betreft wel een beetje een gok om ze zonder net erboven (en zonder hele stevige omheining eromheen) te houden (ik woon in Spanje), er zijn erg veel roofvogels, vooral rode en zwarte Wouwen en natuurlijk vossen en marters enzo. Maar goed, ik probeer het en hoop dat de voordelen (groot terrein om rond te scharrelen) opwegen tegen de risico's...

De fokker vertelde me dat ze in principe op het punt staan om te beginnen met leggen, dus dat vertel ik de dames ook dagelijks :+ . Maar goed, het is natuurlijk nog winter...

Nou, hier (als het lukt met de bokt upload) een paar foto's van Don Juan en zijn dames <3

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:38

Mijn man heeft van de zomer een enorm hok gemaakt voor de kippen, met een grote met gaas afgedekte ren eraan...we waren het zo zat dat de kraaien en eksters aldoor eerder bij de eieren waren dan wij. Ook aten ze al het voer op.
Wij hebben vijf american rocks en een aankomenvliegenhaan die besloot bij deze kippen te willen wonen. De haan mocht ook bij de krieltjes lopen en dan alleen ' snachts in het hok en overdag los op het erf, maar deze krielen waren hem te oud denk ik. Hij liep de ren bij de grote kippen in en wil er niet meer uit :D
De kippen krijgen bij ons elke dag graan, er is altijd legkorrel aanwezig en vaak krijgen ze brood of restjes van tafel. Ook sla, gras of onkruid gaat er graag in. In een goede bui kook ik ook wel eens rijst of spaghetti voor ze...vinden ze errrrug lekker.
Ook strooi ik regelmatig grit in het hok.
Tot nu toe heb ik doorgaans drie eieren per dag van ze.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:02

Hmmm, nu je dat zo zegt over het voer Miriam... Ik vond de afgelopen dagen het peil in m'n voerding wel erg snel zakken! Nu zie ik geen andere vgels ervan eten, maar er 'wonen' wel een stuk of 10 duiven op m'n dak/balkon die de boel natuurlijk goed in de gaten houden. Naast natuurlijk alle eksters, kraaien, mussen, roodborstjes... Waarschijnlijk kan ik m'n voerautomaatje wel vol blijven kieperen nu ze eenmaal doorhebben dat het hier een lopend/vliegend buffet is :-)

Dan kan ik beter maar een paar handjes iedere dag aan de kippen zelf geven. Hoeveel moet je daarvoor rekenen per kip/ voor 3 dieren?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:54

Ik reken voor mijn kleine knipjes een handje graan per dag. Daarnaast hebben ze dan ook nog ieder een hand legvoer. Voor de vitaminen want leggen doen ze al jaren niet meer...ze zijn tien jaar :)
De ene keer is het op de andere keer ligt er nog wat.
De grote kippen in de ren krijgen meer, maar zij kunnen dan eten wanneer ze willen. In hun hok komen geen andere vogels...wel wat muisjes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:15

Marja schreef:
Dan kan ik beter maar een paar handjes iedere dag aan de kippen zelf geven. Hoeveel moet je daarvoor rekenen per kip/ voor 3 dieren?

smorgens een handje per kip en savonds een halve hand per kip.
Met een ENORME brahmahaan en een iets kleinere brahma-hen erbij, heb ik dit verdubbeld. ;) Die vreten de oren van mijn kop. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:29

Brahma's vreten veel inderdaad, ik reken toch minimaal 4 handen per kip per dag :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:00

haha Marja, klinkt bekend, bij ons eten ook alle mussen, merels en weet ik veel wat mee aan het kippenvoer. Scheelt dat we het nog binnen hebben staan, dan blijven de iets grotere vogels buiten, maar mussen zijn echt heel brutaal. :P

mijn hen is nog steeds aan het broeden... ben benieuwd ;) :)