Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:54

Ik ben heel sterk Miranda <<) Tralies zijn een beetje doorgebogen, maar ze kunnen er niet met hun hoofd doorheen dus geen probleem haha.
Met de tijd krijgen ze ook een grotere hoor! Maar voorlopig lukt het hierin. :j

Kan me voorstellen dat je ze mist :(:)
Gefeliciteerd!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:58

Haha nou ff doordouwen dus, weet ik dat ook ff weer :')

Dank je! :D

Ja het is echt heel raar zo zonder ratten in huis. Je hebt het toen zelf gezien, ik had er veel haha! En vooral met de opvang had ik altijd veel ratjes rondlopen... is echt ff wennen.. Maar voor we het weten is de kleine meid er en komen ze weer terug. Kan niet wachten!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:38

Ik heb zelf een huisje gemaakt voor de dames :D
Met een doos van me werk (gratis), een handdoek (€1,70) en een kussen overtrek van Teddy stof (1,50) bij de zeeman vandaan.
O ja en wc papier en een theezakje van me werk :')
Ik heb eerst de handdoek op maat geknipt en op de doos genaaid, daarna de teddy stof alleen aan 1 zijkant en aan de voorkant, daaronder 2 goede proppen wc papier in snippers en een kaneel theezakje dan ruikt het lekker en kaneel werkt ook rustgevend.
De rest van de teddy stof er in genaaid en toen de achterkant.
O ja, en nog een sier friemeltje gemaakt maar die hebben ze er waarschijnlijk binnen 0.01 seconde af :+
Dit is het resultaat, het is de eerste keer dat ik zoiets maak dus ik ben er best trots op :o
Afbeelding
Het huisje oogt nogal tropisch, en dat komt goed uit want voor het weekend heb ik het plan om een kokosnoten streng te gaan maken.
Ik heb al hennep touw (wat is dat duur zeg!) en een boormachine, in elke kokosnoot boor ik een gat en dan knoop ik hem op het hennep touw, ik heb ik totaal 8 halve kokosnoten dus dat word vast mooi!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:53

Aah wat leuk Miranda, gefeliciteerd! Ik snap dat je je kerels mist, maar als je meisje straks geboren is dan is het straks rumoerig genoeg in huis ;)
Ziet er leuk uit Arrabel, ben alleen heel benieuwd hoe lang ie leeft. Kan me voorstellen dat ze overal dwars doorheen knagen om bij het theezakje te komen :P
Toen mijn dames door hun onderbak waren geknaagd heb ik een tijdje een Gabber Jolly gebruikt en daar kreeg ik alles ook niet via de deur in. Dan stopte ik alles in de onderbak en zette ik daarna de tralies er pas op, geen gedoe met gebogen tralies op die manier :P

Ik heb mijn dames meegenomen naar mijn ouders in het weekend omdat ik Bella antibiotica moest geven. Ze hebben iedere dag heerlijk bij me gelegen, dat doen ze normaal nooit. Bella ging de eerste avond al meteen bij mijn vader op schoot zitten knarsen en ze zaten allebei zichtbaar te genieten als ze werden geaaid, dat doen ze bij mij thuis echt nooit -O-

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:38

Jorinda: de kooi ziet er gezellig uit, maar hij is echt veel te klein voor ratjes... je kan het beste een kooi van minimaal 80x50x80 cm hebben (ongeveer)... :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:46

Citaat:
Ik heb mijn dames meegenomen naar mijn ouders in het weekend omdat ik Bella antibiotica moest geven. Ze hebben iedere dag heerlijk bij me gelegen, dat doen ze normaal nooit. Bella ging de eerste avond al meteen bij mijn vader op schoot zitten knarsen en ze zaten allebei zichtbaar te genieten als ze werden geaaid, dat doen ze bij mij thuis echt nooit -O-

Knarsen kunnen ze te ook doen al ze gestrest zijn?
Ik heb net een nieuw ratje en die moet nog erg wennen, als ik naar haar kijk dan gaat ze al knarsen...
Ook is ze steeds maar met haar koppetje heen en weer aan het zwaaien. (onderzoeken)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:57

Banjer schreef:
Jorinda: de kooi ziet er gezellig uit, maar hij is echt veel te klein voor ratjes... je kan het beste een kooi van minimaal 80x50x80 cm hebben (ongeveer)... :)

Ik heb geloof ik al twee of drie keer gezegd dat er een grotere kooi komt :+ Lijkt me dat ik me dat dan prima realiseer.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:57

Ja dat weet ik Arrabel, maar dit was echt geen stress, ken ze goed genoeg om te weten dat ze dan niet waren blijven zitten soezen en gewoon onder de fleece deken waren gaan zitten die ik op de bank had gelegd. Daarbij waren ze ook allebei aan het ploppen dus stress is echt uitgesloten :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:42

Wanneer komt diegrotere kooi er dan? :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:46

Zodra ik er eentje gevonden of gebouwd heb. ;) Die komt helaas niet uit de lucht vallen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:35

op Marktplaats staan er genoeg hoor... :D En ik weet dat een bekende van mij ook kooien in de aanbieding heeft... ze woont ook in de provincie :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:39

Kan je me een privéberichtje sturen? :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:14

Gefeliciteerd Miranda! Wat leuk voor je. Wat komen hier trouwens een hoop creatieve foto's voorbij. Leuk om aan die kooien te knutselen he? Haha :)

Jorinda mijn kooi heeft dezelfde afmetingen als die van jou en ik heb het halve rattenforum over me heen gekregen ;(
Maar ik heb er wel veel verdiepingen in gezet waardoor de totale grondoppervlakte groter is dan wat minimaal vereist is. Dus ik zie het probleem dan niet echt en krijg ook totaal niet de indruk dat mijn rittens zich niet kunnen uitleven. Tuurlijk even afwachten hoe het gaat als ze groter zijn. Maar voor nu is het wel oke naar mijn idee. Als ze het nodig hebben krijgen ze een grotere kooi. Jouw rittens zullen ook nog wel even voort kunnen in je kooi. En die kooien zijn trouwens belachelijk duur ook! Maar we willen natuurlijk wel het beste voor onze hele kleine vriendjes :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:17

Sharon; logisch dat je nu niet de indruk krijgt dat je rittens zich niet uit kunnen leven, ze kunnen simpelweg niet anders. Te duur vind ik een heel slecht argument, dit zijn dingen waar je over nadenkt voordat je de beestjes aanschaft.. Daarbij komt dat je sowieso reserve zal moeten hebben voor dierenartskosten, als je de kooi (die jaren mee gaat) nu te duur vindt vraag ik me af hoe het gaat als je straks voor onverwachte dierenartskosten komt te staan..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:18

Pff Harley had net precies hetzelfde als Bella vorige week: kokhalzen, draden dik slijm. Ze voelt zich nu weer prima, geloof dat de 3e keer op z'n kop zwaaien bij haar wel effect heeft gehad :P Maar ik snap er echt niks van :\ Zou toeval kunnen zijn, maar ik vind het wel heel toevallig dat het nu 2 keer in ruim een week gebeurd, heb het idee dat het aan het voer zou kunnen liggen, maar zou eigenlijk niet weten waaraan dan, ik voer niks geks. Ik voer nu Supreme Science Selective brokjes, daarbij wat zaadjes 'voor de lekker' en 3x per week iets van gedroogde meelwormen, beetje ei, etc. En daarnaast nog groente als ik wat heb wat ze mogen hebben. Iemand een idee?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:32

Vanillia ik snap niet wat je bedoelt met dat de Ruttens niet anders kunnen dan zich uitleven. Ik heb trouwens de rittens niet aangeschaft. Ik heb haar gekregen van mijn broer en toen zelf wel een tweede erbij gekocht dat het zielig was om haar alleen te houden. Heb in een groothandel de zogeheten rattenkooi gekocht. Ben er nu achter dat hij eigenlijk te klein is. We hebben de kooi nu verbouwd met trapjes en verdiepingen waardoor de totale grondoppervlakte groter is dan minimum vereist. En daar gaat het uiteindelijk om, speel- en renoppervlakte. Aan een huis van 100 meter hoog heb je niks als er geen verdiepingen zijn. Mijn ratjes zijn blij en zodra ik dat gevoel niet meer heb komt er heus wat anders. Het is wat voorbarig van je om te vragen hoe ik met onverwachte dierenarts kosten omga. Het gaat er niet om of ik het geld heb voor een grotere kooi, maar hoeveel geld ik er voor over heb. En ik vind de kooien voor ratten qua kosten buiten proportie. Maar goed.. Heb geen zin in een ellenlange discussie over mijn kooi. Naar mijn idee is hij groot genoeg en meningen verschillen nu eenmaal.

Succes met Harley. Vreemd dat hij zo'n last heeft. Hopelijk voor je gebeurt het niet vaker! Zal wel schrikken zijn.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:35

Nee, zou niet weten waar het van kan komen. Wat voor pitjes/zaadjes geef je ze precies? Misschien dat het daar zit? Als ik het zo zie, geef je ze niets raars... Sterkte ermee!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:09

Vanillia schreef:
Pff Harley had net precies hetzelfde als Bella vorige week: kokhalzen, draden dik slijm. Ze voelt zich nu weer prima, geloof dat de 3e keer op z'n kop zwaaien bij haar wel effect heeft gehad :P Maar ik snap er echt niks van :\ Zou toeval kunnen zijn, maar ik vind het wel heel toevallig dat het nu 2 keer in ruim een week gebeurd, heb het idee dat het aan het voer zou kunnen liggen, maar zou eigenlijk niet weten waaraan dan, ik voer niks geks. Ik voer nu Supreme Science Selective brokjes, daarbij wat zaadjes 'voor de lekker' en 3x per week iets van gedroogde meelwormen, beetje ei, etc. En daarnaast nog groente als ik wat heb wat ze mogen hebben. Iemand een idee?

Meestal heeft de rat zich dan verslikt.
Gelukkig heeft het zwaaien geholpen!
Je kunt er vrij weinig aan doen, heb het ook af en toe met mijn ratten.
Qua voeding alleen opletten dat je geen plakkerige dingen voert, maar wij kunnen ons ook overal in verslikken dus het is helaas niet te voorkomen.
En misschien hebben ze nogal schrokkerig en snel gegeten en dan is t verslikken zo gebeurd.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:40

Het klinkt wel eng! Gebeurt het vaak dat een Ratje zich verslikt? En als het dus gebeurt is het de bedoeling dat je Ze even slingert aan de staart? Wel goed om te weten in ieder geval!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:22

Taartje thanks voor je reactie. Plakkerige dingen krijgen ze echt nooit (tenzij ze het van m'n brood jatten ofzo := ), ik denk inderdaad dat ze gewoon wat te gulzig zijn geweest. Heb gisteren contact gehad met de rattery en die hebben zoiets nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ze nu ratten houden, dus baart me toch wel wat zorgen dat het bij mij nu 2x in ruim een week tijd gebeurd. Ik laat voor nu de zaadjes maar even staan, dan maar even alleen saai voer..
Sharon; absoluut niet aan de staart! Rat tussen 2 handen pakken, wijdbeens gaan staan en dan tussen je benen zwaaien. (http://www.ratteryratyco.nl/de-rat/medi ... verstikken)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:38

Vanillia schreef:
Sharon; absoluut niet aan de staart! Rat tussen 2 handen pakken, wijdbeens gaan staan en dan tussen je benen zwaaien. (http://www.ratteryratyco.nl/de-rat/medi ... verstikken)

Goed dat je het zegt! Bedankt voor de duidelijke link! Hoop het nooit mee te hoeven maken, maar is toch goed om te weten voor als het wel gebeurt!

Ik had gisteren visite, 6 man te eten. Harley is werkelijk gek op aandacht. Heeft de hele avond in plaats van in de hangmat in het hoekje zo dicht mogelijk bij ons gelegen. Ze wilde ook bij iedereen zitten, echt een schat. Chopper vond het te druk en heeft de hele avond in haar huisje geschuild. Pas aan het eind van de avond durfde ze zich te laten zien. Ze is erg bang voor harde geluiden. Hopelijk wordt dat beter!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:20

Handig, die link: dankjewel!

De dames zijn zich op dit moment enorm aan het uitleven in hun toilet :') Heb hun hok net verschoond en schoongemaakt, en dus ook weer schone bodembedekker erin.... Zijn ze er nu in aan het graven. :') Ziet er heel komisch uit, al die korreltjes op hun hoofd :')

Hebben jullie trouwens nog tips over het rat-proof maken van de kamer? Waar kan je bijvoorbeeld iets halen waardoor je stroomdraadjes niet meer open en bloot overal liggen? En is het voldoende om overal waar ze onder/achter/tussen kunnen (bijvoorbeeld het bed, delen van het bureau), om daar houten panelen voor te zetten? Wil de dames heel graag meer speelruimte geven dan mijn bed, maar op dit moment vertrouw ik het nog niet helemaal omdat ze overal tussen en onder kunnen :+

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:25

Heb je geen gang die afgesloten kan worden ofzo Jorinda? Dat deed ik altijd gewoon.. alle deuren dicht en laat ze maar rennen :') (ook omdat we dan de hond en kat in de woonkamer hadden zitten hihi). Je moet gewoon zorgen dat ze geen kabels kunnen doorknagen, das het belangrijkste. Ik weet dat je bij Gamma, Praxis etc van die dingen kan kopen waaronder je kabels kan weg werken! Zijn ook niet zo gek duur en vrij simpel te plaatsen (als ik op de naam kom hoor je het :+ )

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:31

Haha, zal van de week eens naar de Praxis gaan, als ik het uitleg snappen ze het daar vast ook wel! :)

En helaas niet. Of ja wel, maar daar tocht het en staat een kastje waar ze ook onder/achter kunnen gaan zitten... Dus niet echt een verbetering in vergelijking met de slaapkamer haha :P Zelfs in de badkamer kunnen ze overal onder gaan zitten... Mijn vader is dol op kastjes zeg maar. :')

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:10

Vanillia schreef:
Taartje thanks voor je reactie. Plakkerige dingen krijgen ze echt nooit (tenzij ze het van m'n brood jatten ofzo := ), ik denk inderdaad dat ze gewoon wat te gulzig zijn geweest. Heb gisteren contact gehad met de rattery en die hebben zoiets nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ze nu ratten houden, dus baart me toch wel wat zorgen dat het bij mij nu 2x in ruim een week tijd gebeurd. Ik laat voor nu de zaadjes maar even staan, dan maar even alleen saai voer..

Oja enige waar je even op moet letten na verslikken is dat een rat in de dagen erna niet benauwd wordt.
Net zoals bij mensen (dit is wel uitzonderlijk maar komt voor) kunnen ze een verslikpneumonie krijgen dus longontsteking door verslikken.
Heb het 1 x bij rat meegemaakt en op mn werk 1 x bij een mens.
De rat heeft dit niet overleefd ondanks hulp van professor van uni utrecht.