_Christina schreef:Als je hond aan een goedgekeurd tuig alsnog door de auto vliegt dan heb je de hond waarschijnlijk niet strak genoeg vast gezet of ongekeurde hulpstukken gebruikt. Een hond moet ongeacht wat je gebruikt niet of nauwelijks vliegmogelijkheid hebben.
En dat is het hele punt hier; Waar meerderen telkens op terug blijven komen om aan te geven dat tuig/gordel niet slim is. Elke gordel/tuig combinatie is schijnveiligheid ongeacht wat verkopers van deze producten promoten en zogenaamd als goedgekeurd bestempelen. Dat hebben veel goede testen toch juist aangetoond en weerlegd. Ook bij die anwb testen word toch echt geadviseerd bij gordels ed weg te blijven. Is het een betere optie als los? Dat miss wel, maar het is heel duidelijk dat buiten een bench na, tussen de rest aan opties het kiezen tussen kwaden is en niet als echt veilig gezien moet worden. De meeste honden blijven niet eens in het tuig zitten en gaan vliegen - ongeacht hoe goedgekeurd een tuig/gordel zogenaamd ook is en hoe perfect je ze ook vast hebt zitten in een tuig. Op anti ontsnappings tuigen na zijn er vrijwel geen tuigen op de markt waaruit de hond niet uit kan komen met eigen trek werk al, laat staan tijdens een ongeluk in een auto met die kracht erop. En als ze wel erin blijven zitten, wat bv met een anti ontsnappings tuig nog zou kunnen misschien, zijn de klappen die het lichaam krijgt enorm heftig. Zou imo niemand moeten willen. Dan is een tube bench toch echt wel veel veiliger bv. waarbij de hond dan misschien tegen een stoel knalt - en die kans is klein want die tube bench moet je ook verankeren dus die vliegt niet zomaar van die achterbank af. Of in de kofferbak met metalen rekken aan voor en achterkant bv - als bench niet kan.
Edit:
Iedereen moet ook vooral zelf weten wat ze doen, maar ik vind het jammer dat schijnveilige methodes als veilig/goede optie worden weggezet. Ik hoop alleen maar dat steeds meer eigenaren die veel op de weg zitten zich inlezen want in winkels/webshops word helaas zoveel verkocht wat vreselijk onveilig is.
Ik vind die adac link overigens echt niet mega betrouwbaar. Die vinden een deken icm gordel dus veilig, maar de tube bench niet. Dat gaat er bij mij echt niet in maar goed haha. De test van oa de ANWB geeft dus ook aan dat elke gordel/tuig combinatie die ze getest hebben door de mand valt bv. < wat dan veelal producten zijn uit winkels e.d. waar de meeste mensen het helaas toch ook kopen zonder meer informatie in te winnen. Veel mensen denken dat wat in dierenwinkels verkocht word, automatisch goed en veilig is. En die test van ANWB bv. is gedaan door een betrouwbaar Zwitsers bedrijf - in Zwitserland liggen de veiligheidseisen enorm hoog en daar is echt heel goed getest geworden op dit soort dingen, wat ik dan echt een betrouwbaardere bron vind.