Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:45

Interessant zo'n tube. Ik heb nu een bench op de achterbank maar die gaat niet groot genoeg blijven voor haar. Groter ga ik er niet in krijgen dus moet wel wat.

Ik heb een ascension harnas gebacked via kickstarter welke me wel interessant lijkt. Was wel een bevlieging moet ik eerlijk bekennen maar ben benieuwd naar het product dit najaar.
Laatst bijgewerkt door Flux op 25-07-22 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:45

Bench in de koffer is geen optie, past niet. Maak hem wel aan een tuig vast, niet aan de hals.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:55

Grappig, ik kende zo'n tube ook nog niet.

Onze Teun is nu ongeveer tien maanden. Hij heeft een beetje een pech week, eerst een dubbele oorontsteking en nu tijdens zoomies in de tuin gestruikeld en zijn nagel ingescheurd tot op het leven. Straks naar de dierenarts. Gelukkig lijkt de oorontsteking al wel weer over (daarvoor waren we een week geleden al bij de dierenarts).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:55

Aan tuig of hals vastmaken maakt weinig verschil qua veiligheid voor de hond helaas. Is gevoelsmatig miss fijner maar met een goede klapper beschermt met riem aan een tuig net zo goed niet goed genoeg. In die anwb testen komt dit allemaal mooi aan bod en er zijn veel filmpjes te vinden online waarin je ziet wat een gordel aan tuig doet met een hond bij een klap. Bij een hond is het helaas niet zoals bij ons mensen qua veiligheid in gordel.

Die tube op de achterbank is idd ook echt een top optie als bench in kofferbak niet kan ook bv. en je wilt via de achterbank vervoeren. Kon voor ons ook niet ivm dat Arya zo groot is en we ook echt met z’n allen weg moesten kunnen met 1 auto en die tube dan teveel plek in beslag nam en m’n zoontje niet meer kon zitten. Als ik de optie wel had gehad zou ik idd ook voor een tube gaan als metalen bench geen optie is. Op de achterbank in zo’n tube zitten ze bv ook qua kreukelzone een stuk veiliger - tov kofferbak bv. Daarom zou ik in kofferbak ook altijd een goede bench prefereren. Maar goed, t moet allemaal wel kunnen in de auto die iemand heeft. Of een metalen bench op de achterbank, kan ook prima mits ie goed bevestigd word :) En qua ruimte past die tube bv. volgens mij in zo ongeveer elke auto wel op de achterbank ook bv.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:07

Hier wat linkjes mbt vervoer in de auto:
ANWB
ADAC
Test autobenches & tuigjes (Stiftung Warentest)

Benches scoren uiteraard het hoogst, qua tuigjes komen deze het best uit de tests: Kleinmetall (Allsafe) & Kurgo. De Tube geeft schijnveiligheid, ja je hond vliegt misschien niet door de voorruit maar klapt alsnog tegen de stoel voor hem, dan kun je je hond beter aan een goed tuig strak vast zetten (als een goed geteste metalen bench geen optie is). Belangrijk bij een bench is ook dat ze vooral niet te veel ruimte hebben (om rond te slingeren bij een crash).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:43

_Christina schreef:
Hier wat linkjes mbt vervoer in de auto:
ANWB
ADAC
Test autobenches & tuigjes (Stiftung Warentest)

Benches scoren uiteraard het hoogst, qua tuigjes komen deze het best uit de tests: Kleinmetall (Allsafe) & Kurgo. De Tube geeft schijnveiligheid, ja je hond vliegt misschien niet door de voorruit maar klapt alsnog tegen de stoel voor hem, dan kun je je hond beter aan een goed tuig strak vast zetten (als een goed geteste metalen bench geen optie is). Belangrijk bij een bench is ook dat ze vooral niet te veel ruimte hebben (om rond te slingeren bij een crash).

Echt absoluut onzin dit. Zo'n tuig brengt veel meer schade toe aan het hondenlichaam, bekijk de uitgebreidde analyses maar eens op YouTube. Ook hoeveel van die gordels breken bij kracht en dan hoef je niet eens een hond van 30kg te hebben.

In iedere bench maken ze een smakkerd bij een aanrijding van voor óf achter, net zoals mensen ook een klap krijgen ondanks de gordel. Maar tien keer liever dat, dan de klap in een tuig met alle schade vandien.

Vraag het maar eens aan een DA & fysio die honden met dit specifieke letsel hebben gezien. Het merendeel van de honden kan het niet na vertellen of heeft dusdanig letsel dat het maanden kost om er weer bovenop te komen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:55

Geen enkel tuigje/gordel combinatie is veilig helaas, en zeker niet veiliger te noemen als een tube bench, ook al worden ze wel als zogenaamd geweldig verkocht (en dan zijn er ook nog shops die zelf gordels e.d. maken, en ook nog zulke producten promoten als veilig. Ik vind dat best gedurfd. Dan kun je je hond net zo goed gewoon los in de auto vervoeren). Is allemaal schijnveiligheid. De klap wat ze maken aan zo'n gordel is echt heel naar, Als ze dat al overleven en niet losschieten en alsnog door de ruit/de auto vliegen - wat vaak alsnog gebeurd namelijk, want tenzij je een anti ontsnappingstuig om hebt vliegen de meeste honden gewoon uit een tuig hoe strak het ook zit, ook met kleinere honden idd wat KimD al aangeeft. Honden die er wel ongeschonden vanaf komen, hebben echt onwijs maar dan ook onwijs veel geluk gehad en meer niet.

En uiteraard mag een bench ook niet te ruim zijn nee (ze mogen bv ook niet rechtop kunnen zitten om maar wat te noemen) en klappen krijgen ze alsnog in een bench ook met een zwaar ongeluk ja. Maar wat KimD aangeeft; dat is idd minimum damage tov vrijwel alle andere opties van vervoeren ja.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-07-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 12:58

Ik ga mee met KimD indd.
Bij tuigjes krijgen ze een klap op t lichaam door t tuig en vaak ook op iets wat voor ze zit(stoel bijv) of ze hangen ineens tussen de bank en de stoel.

Een tube of bench zorgt er natuurlijk nooit voor dat een hond stil zit. Alleen met een goed passende, dus een relatief krappe (en goed gemonteerde bench) vangt wel de klap op van t vliegen. Ja de hond word tegen de wand gedrukt. Maar niet gelanceerd omdat de hond geen vaart kan maken, dit zorgt ervoor dat de schade minder is dan gelanceerd worden tegen bijv de stoel. Maar ook als de auto op zn kant of op zn kop terecht komt. Een tuig houd je hond echt niet op de bank en in een bench ligt ie alleen op een zijkant of op zn “plafond” van de bench.
En stiekem gebeurd t veel dat een auto op zn zijkant of dak terecht komt. Net als in een greppel/sloot.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:58

Volgens mij geef ik aan dat een metalen bench het beste is +:)+
(goedgekeurde) metalen bench > strak vastgezet (goedgekeurd) tuig > los
Keywords "benches scoren uiteraard het hoogst" & "als een goed geteste metalen bench geen optie is"

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:00

Als een goed geteste bench geen optie is, zou ik ook echt nooit voor een tuig/gordel kiezen maar dan bv. voor die tube bench gaan - wat in vrijwel elke auto op de achterbank wel past. Alleen zoals in ons geval minder handig als die auto ook als gezinsauto dient en je hebt met een grotere hond de hele achterbank nodig voor die bench.

Ik zou m'n hond liever in de kofferbak met rekjes vervoeren - hebben wij eerder moeten doen voor we de bench hadden. Niet ideaal maar goed - ipv op de achterbank met een tuig/gordel ook overigens. Tuig/gordel; je kunt ze net zo goed los zetten, want 't doet gewoon meer schade als dat 't veiligheid biedt. En in kofferbak met rekjes; De hond zit dan wel in de kreukelzone achter, maar vliegt dan in ieder geval niet door de auto heen/uit het tuig. En je kunt tegenwoordig bij oa hondenauto . nl ook super goede metalen rekken krijgen die je als deur achter gebruikt en waarmee je de kofferbak een soort bench maakt, waardoor een klap vanachter de hond ook nog grotendeels zal beschermen bv. Dit soort rekken zijn in elke auto te zetten - als je kofferbak groot genoeg is om de hond te vervoeren - mits je een beetje wilt investeren erin ook bv.

--

edit;
In een grijs verleden reden wij met onze vorige hond ook met tuig en gordel. Maar ik ben heel blij dat we ondertussen beter weten en de mogelijkheid hebben om zo veilig mogelijk de weg op te gaan - de auto's ook erop uitgezocht. M'n zoontje zit ook zo veilig mogelijk in de auto zoals het hoort en met hoe veel Arya in de auto zit, vind ik dat ik het verplicht ben naar haar toe om dat ook zo veilig mogelijk te doen als wat mogelijk is met de auto die we rijden. Maar ik heb hier tegenwoordig nogal een sterke mening over haha. Arya zit dan ook dagelijks in de auto en met de drukte op de weg... Het is echt een nachtmerrie van me dat we een ongeluk krijgen, ze zou er heel slecht aan toe zijn of zelfs overlijden en ik had meer kunnen doen om haar veiliger te houden. Maar goed, ieders situatie is anders zowel met hoe veel je op de weg zit, welke auto je hebt etc etc.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:21

Als je hond aan een goedgekeurd tuig alsnog door de auto vliegt dan heb je de hond waarschijnlijk niet strak genoeg vast gezet of ongekeurde hulpstukken gebruikt. Een hond moet ongeacht wat je gebruikt niet of nauwelijks vliegmogelijkheid hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:30

_Christina schreef:
Als je hond aan een goedgekeurd tuig alsnog door de auto vliegt dan heb je de hond waarschijnlijk niet strak genoeg vast gezet of ongekeurde hulpstukken gebruikt. Een hond moet ongeacht wat je gebruikt niet of nauwelijks vliegmogelijkheid hebben.

En dat is het hele punt hier; Waar meerderen telkens op terug blijven komen om aan te geven dat tuig/gordel niet slim is. Elke gordel/tuig combinatie is schijnveiligheid ongeacht wat verkopers van deze producten promoten en zogenaamd als goedgekeurd bestempelen. Dat hebben veel goede testen toch juist aangetoond en weerlegd. Ook bij die anwb testen word toch echt geadviseerd bij gordels ed weg te blijven. Is het een betere optie als los? Dat miss wel, maar het is heel duidelijk dat buiten een bench na, tussen de rest aan opties het kiezen tussen kwaden is en niet als echt veilig gezien moet worden. De meeste honden blijven niet eens in het tuig zitten en gaan vliegen - ongeacht hoe goedgekeurd een tuig/gordel zogenaamd ook is en hoe perfect je ze ook vast hebt zitten in een tuig. Op anti ontsnappings tuigen na zijn er vrijwel geen tuigen op de markt waaruit de hond niet uit kan komen met eigen trek werk al, laat staan tijdens een ongeluk in een auto met die kracht erop. En als ze wel erin blijven zitten, wat bv met een anti ontsnappings tuig nog zou kunnen misschien, zijn de klappen die het lichaam krijgt enorm heftig. Zou imo niemand moeten willen. Dan is een tube bench toch echt wel veel veiliger bv. waarbij de hond dan misschien tegen een stoel knalt - en die kans is klein want die tube bench moet je ook verankeren dus die vliegt niet zomaar van die achterbank af. Of in de kofferbak met metalen rekken aan voor en achterkant bv - als bench niet kan.

Edit:
Iedereen moet ook vooral zelf weten wat ze doen, maar ik vind het jammer dat schijnveilige methodes als veilig/goede optie worden weggezet. Ik hoop alleen maar dat steeds meer eigenaren die veel op de weg zitten zich inlezen want in winkels/webshops word helaas zoveel verkocht wat vreselijk onveilig is.

Ik vind die adac link overigens echt niet mega betrouwbaar. Die vinden een deken icm gordel dus veilig, maar de tube bench niet. Dat gaat er bij mij echt niet in maar goed haha. De test van oa de ANWB geeft dus ook aan dat elke gordel/tuig combinatie die ze getest hebben door de mand valt bv. < wat dan veelal producten zijn uit winkels e.d. waar de meeste mensen het helaas toch ook kopen zonder meer informatie in te winnen. Veel mensen denken dat wat in dierenwinkels verkocht word, automatisch goed en veilig is. En die test van ANWB bv. is gedaan door een betrouwbaar Zwitsers bedrijf - in Zwitserland liggen de veiligheidseisen enorm hoog en daar is echt heel goed getest geworden op dit soort dingen, wat ik dan echt een betrouwbaardere bron vind.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:02

Maar is die Tube ook goed uit de test gekomen? De stof ziet er zo flimsy uit. Pinto vervoer ik nu met gordel en tuig, bench is geen optie, dus dit leek me wel een fijne tussenoplossing, maar de stof lijkt zo dun dat het gewoon zou scheuren

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:06

Ik denk dat die tube net zo veilig is als elke andere stoffen reis bench qua materiaal(sterkte). Alleen veranker je de tube bench wel nog waar je dat meestal met een gewone reisbench die je op de achterbank ofzo hebt staan niet snel doet - wat wel ook veiliger zou zijn. Ik acht de kans klein dat de hond hier uit scheurt en dan Ook nog door de voorruit zou vliegen/door de hele auto heen < die kans is met een tuig/gordel wel vele malen groter. Maar ik zou de tube bench qua veiligheid scharen onder de stoffen reisbenches. Die komen tov de metalen ook een stuk minder goed uit de test, ook slechter als de kunststoffen benches, maar wel beter als tuigen/gordels.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:44

Veel stof tot nadenken alleszins, bedankt voor alle info en tips. Ik ga straks eens alles doornemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:54

Tieneke schreef:
Veel stof tot nadenken alleszins, bedankt voor alle info en tips. Ik ga straks eens alles doornemen.

Succes! Het is ook zeker niet altijd een gemakkelijk onderwerp om over na te denken. Ieders situatie is ook anders, iedereen staat er anders in met wat ze goed genoeg vinden of niet etc etc. Maar denk wel altijd goed om wat meer over in te lezen idd en dan kijken wat je er mee wilt doen.

Arya reed het eerste jaar ook in de kofferbak mee bv. Was ik alles behalve blij mee, maar op dat moment was iets anders niet echt mogelijk voor ons. Erna, wanneer het wel weer kon, gaan aanpassen qua welke auto's we zijn gaan rijden zodat ik wel naar mijn idee veiliger kon rijden bv. Dus je moet gedeeltelijk ook gewoon roeien met de riemen die je hebt en soms even tot je eigen conclusie komen nog nav inlezen e.d. Maar dit zijn wel ook onderwerpen waarvan het goed is ze van tijd tot tijd onder de aandacht te brengen denk ik :j Uiteindelijk heeft iedereen het beste voor met z'n dieren en kunnen we wel gewoon leren van elkaar en de informatie die eenieder wel/niet heeft nog.

--

Ik heb vandaag de gestoomde vlees rollen besteld die meegaan op vakantie. Alweer een zorg minder aan m'n hoofd als dat hier is. Ben langzaam begonnen met het eerste prep-work zoals lijstjes maken, voer inkopen (ook voor de kat die thuis blijft en een verzorger heeft) dat soort dingen. Hopelijk hebben we mooi weer, maar niet Te warm hihi.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:37

Ik lees nog steeds mee, interessant die discussie over het vervoer in de auto. Hopelijk maken we überhaupt nooit een ongeluk mee.

Bobbie heeft vandaag zijn laatste cursus gehad en hij is Cum Laude afgestudeerd -:)
Afbeelding
Hij moest allerlei opdrachten doem en dat heeft hij ook nog gewonnen van de anderen, zo knap!! Na de vakantie gaan we de vervolg cursus doen.

Verder is het zo'n lieverd en makkelijk in dingen.
Nog even een paar foto's om het af te leren :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:43

Oh, Bobbie is zo leuk!! Gefeliciteerd met zijn diploma <3
Hij ziet er zo blij uit!! Wat draagt hij op de laatste foto? :+

Met Chipito vandaag naar een natuurdomein in de buurt geweest. Hij is weer zo flink geweest, zowel aangelijnd als zonder lijn enthousiast meegelopen. Op een gegeven moment een labrador en een Anatolische herder tegen gekomen in het losloopgebied, daar wou hij wel mee spelen (vijf keer zo groot als hij :+ ), maar een hondje van eigen grootte twintig meter verderop vond hij eng :+
Het is een kadee!

Weer aangesproken door mensen, altijd weer de vraag of hij een labradoodle is.
Ik.Ben.Geen.DOODLE.
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:47

Hij is er verdrietig van dat hij een Doodle genoemd wordt :D
Hij is zo cute!

Bij Bobbie denken ze dat ook hoor een Doodle.

Wat wel leuk is dat we ook al een aantal keren hebben gehoord; "Hé dat is Bobbie van Kuifje", wij: ja daar is hij ook naar vernoemd :))

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:49

IwanLuver schreef:
Wat wel leuk is dat we ook al een aantal keren hebben gehoord; "Hé dat is Bobbie van Kuifje", wij: ja daar is hij ook naar vernoemd :))

Ahw, dat is wel echt schattig. Ja en die Bobbie is ook zo slim en behendig. Goed gekozen dus ;-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:11

Wat goed van Bobbie!! En dat superhelden pakkie.. :')

Pas dacht iemand dat Dobbel een maltezer was. Ik stond iets te hard hem uit te lachen volgens mij.. :')

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:14

Yes ik kan nu ook mee praten.
Vannacht zijn er 5 prachtige puppen geboren. 4 teven en 1 reu waarvan er 3 zwarte en 2 bruine.

Rapunzel had al vanaf zaterdag weeen ze was ook kapot. En ik ook want ben al vanaf zaterdag aan het waken over haar. 8)7

De persweeën vond ze heel spannend dus ze kroop steeds tegen mij aan of op mijn schoot. Fijn dat ze mij zo vertrouwd en steun vind bij mij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:24

Captain :')

Hennos, gefeliciteerd *\o/* Wat zijn ze schattig <3

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:29

Gefeliciteerd Hennos! Kan me voorstellen dat het heel spannend is zo'n eerste nestje. Dan heeft Rapunzel het super goed gedaan. Ben je nog van plan om er zelf een aan te houden? Ze zijn super schattig <3

Ik krijg ook weer helemaal puppy kriebels van al die leuke pups in dit topic, wat ontzettend schattig zijn ze allemaal! Onze fokker had onverwachts nog een draadhaar pup over, maar we hebben besloten om te wachten tot Vidar helemaal getraind is en minimaal 2 jaar oud is. Dit zal dan eind 2023 of in 2024 worden. Ras zijn we nog niet helemaal over uit. Ik wil graag een kleinere (jacht)hond voor er bij, maar als we dan weer Vizsla pups zien dan smelten we toch een beetje. We gaan er nog eens over nadenken :o

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:46

Dank jullie wel.

Ze zijn ook echt heel leuk.
Het idee was om er geen te houden, maarja nu ze er zijn en nu al zo knap zijn..... maar goed wij hebben ook nog geen kopers dus eerst maar zien hoe dat gaat.
Als er nou 5 mensen zijn waarvan ik denk daar komen ze goed terrecht misschien dat ik ze dan allemaal verkoop. Ik ga ze toch pas aan een baas toewijzen als ze 6 of 7 weken oud zijn zodat de karakters goed duidelijk zijn. Dus wij hebben nog even om daar goed over na te denken.

Voorlopig maar heel erg genieten. Moeten nog 1 naam bedenken als wij die hebben ga ik ze ook aanmelden bij de raad van beheer en de nederlandse foxterrier vereniging. Dan komen ze ook op de website en Facebook.