Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:49

Fijn dat je aquarium al zo snel verkocht is!

Ik heb dus een nieuwe sponsfilter, hij zou stil moeten zijn. Of ik heb gevoelige oren of ik heb hem niet goed aangesloten (vond het maar ingewikkeld :') weet nog steeds niet hoe het nou precies moet werken) Het is een Aquael pad mini met sponsfilter eraan. En een paar plantjes erbij.
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:53

Die schaal werkt ideaal inderdaad :D Ik heb hem ook. Was een mooie laagdrempelige manier om te kunnen testen of de babies al artemia aten. Veel simpeler wordt het niet.

Heb inmiddels ook een wat serieuzer systeem staan voor meer doorlopende artemia aanvoer :') . Ben nog bezig met het regelen van voeding voor de artemia nauplli. Ze verliezen vrij snel voedingswaarde.

"Artemia blender" van ZISS :D
T' zwarte ding is een mini heater. Op kamertemp komt het ook wel uit, maar door het verwarmen heb je stabielere uitkomst tijden. Wel belangrijk als je het als opfokvoeding gebruikt.
Afbeelding

Na de paarden hebben nu ook de kogeltjes een slowfeeder :') :') . Ze waren er niet heel blij mee whaha. Maar wel goed voor ze, doen ze er net even wat langer mee. Er zitten levende rode muggenlarven in. Die komen langzaam door die spleetjes naar buiten.

Afbeelding

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:13

MarliesR schreef:
Die schaal werkt ideaal inderdaad :D Ik heb hem ook. Was een mooie laagdrempelige manier om te kunnen testen of de babies al artemia aten. Veel simpeler wordt het niet.

Heb inmiddels ook een wat serieuzer systeem staan voor meer doorlopende artemia aanvoer :') . Ben nog bezig met het regelen van voeding voor de artemia nauplli. Ze verliezen vrij snel voedingswaarde.

"Artemia blender" van ZISS :D
T' zwarte ding is een mini heater. Op kamertemp komt het ook wel uit, maar door het verwarmen heb je stabielere uitkomst tijden. Wel belangrijk als je het als opfokvoeding gebruikt.
[ [url=m/zlfaDE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na de paarden hebben nu ook de kogeltjes een slowfeeder :') :') . Ze waren er niet heel blij mee whaha. Maar wel goed voor ze, doen ze er net even wat langer mee. Er zitten levende rode muggenlarven in. Die komen langzaam door die spleetjes naar buiten.

[ [url=m/aKjKm2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh waar heb je die gekocht ? Ik heb een paar obese kogeltjes zitten namelijk hahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:47

geweldig, een slowfeeder. :')
kun je niet gewoon minder voeren?
ik sla hier ook nog steeds elke week een dag over, en ben geminderd met tubifex want daar worden ze ook dik van.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:46

Nog even op de andere berichten reageren, had ik gisteren even geen puf voor.

J0anieke, fijn dat je nu zes hebt! Haha en leuk van de Betta! Ik ben het met je vriend eens dat deze nog mooier is haha! En hij zichzelf dus al mooi van voer voorzien

ellepel, hoe gaat het nu met je R. espei?
En Planaria meekrijgen met planten is wel echt rot. Die zijn ook el lastig ja om weer af te komen. Zag toevallig van de week foto’s voorbij komen van een kogelvisje die was gepakt door planaria (besmetting was erg uit de hand gelopen). Zag er niet best uit.

"Slowfeeder" overigens niet omdat ze te dik zijn hoor, deze op de foto lijken wel heel dik, maar dat is omdat ze al weer vol zitten met eitjes :') . T' is vooral dat ze er even wat langer mee bezig zijn en weer eens wat anders te doen hadden gezien ze nogal intelligent zijn.

Melyoramel, echt mooie bak geworden zo! Hele mooie dieptewerking zo! En de bak van Alduin vind ik ook mooi zo met black water! Andere bak was je ook mooi snel kwijt haha.

Coconut, blijft komisch om dit soort dingen met slakken te lezen. Hier wordt echt elk slakjes gekoesterd whaha. Ik doe overigens ook óf quarantaine voor planten óf ik geef ze een H2o2 bad. Beetje afhankelijk van hoe en wat.

Meliaforever, leuk dat je ook aan garnaaltjes gaat beginnen! Mos is sowieso erg leuk en geschikt bij garnalen. Ik heb zelf lavamos en christmasmos er bij staan. Vind die laatste toch wat leuker aangezien het wat meer omhoog gaat en de lavamos wat meer “hangt”. En belangrijkste tip is denk ik dat je echt voldoende lang moet indraaien met garnalen. Minimaal 4 weken, liever nog 6. En ik vind makkelijke planten ook een grote plus. Heb ik hier ook alleen maar en bevalt me prima.

Ik heb ook meerdere mini pats en die hoor ik echt niet als ik daar de luchtslang niet aan doe. Als je wel lucht toevoegt met dat luchtslangetje is dat wat je waarschijnlijk hoort.

linda_gigant, Daar moest ik een naar zoeken haha! Maar was via Aquaplantsonline;
https://www.aquaplantsonline.nl/apo-gla ... -4-cm.html

“Slowfeeder” is overigens wel een beetje gekscherend hoor. Ze bewogen nu zeker wel meer dan het gewoon in de bak gooien, maar als ze echt te dik zijn zou ik vooral eens kijken naar wat je voert en hoe vaak je voert. Rode muggenlarven bijvoorbeeld zou ik dan niet voeren, dat is net patat voor ze. Hier krijgen ze het vooral erbij omdat er elke 10 tot 14 dagen weer gepaard wordt zo ongeveer en aangezien ze zo’n 1.500~2.000 eitjes per keer kunnen maken kost dat veel energie voor de vrouwtjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:02

ik heb diepvriesvoer en in elk blokje zit dan weer wat anders.
dan wissel ik ook wel af :j
vers geef ik liever geen levende, heb ooit eens gehad dat die gingen niet gegeten werden en uitkwamen en ik het huis vol muggen had -O-

die espei gaat wel goed,dat hangen is over.
dus hopelijk blijft het goed gaan

Afbeelding
het is de linker, al is de foto niet duidelijk.

dit vind ik altijd zo leuk.

Afbeelding

hang jeugd :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:29

ellepel schreef:
dit vind ik altijd zo leuk.

[ [url=m/vTfrJ0.jpg]Afbeelding[/url] ]

hang jeugd :D

Jaaaa Corydoras pygmaeus! De beste visjes! Mijn schooltje is nog met 8, maar die wil ik binnenkort ook gaan aanvullen nu de nieuwe bak staat :D
Ik vind ze altijd zo leuk, lekker hangen inderdaad en ook actief en dan ook echt altijd met zijn allen.

Het water is helder maar thee-kleurig, het hout geeft nog tannins af :')
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:50

ellepel schreef:
vers geef ik liever geen levende, heb ooit eens gehad dat die gingen niet gegeten werden en uitkwamen en ik het huis vol muggen had -O-

:') :') :')
Hahaha

Nee ik snap dat je er dan niet meer zo'n zin in hebt.
Fijn dat de espei weer beter gaat! En de pygmaeus zijn leuk!

Melyoramel, ik vind het altijd wel mooi, een tint aan het water :D. Hier kunnen mijn cattapa blaadjes niet op tegen 450 liter en 50% waterwissels :')

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:51

MarliesR schreef:
ellepel schreef:

:') :') :')
Hahaha

Nee ik snap dat je er dan niet meer zo'n zin in hebt.
Fijn dat de espei weer beter gaat! En de pygmaeus zijn leuk!

Melyoramel, ik vind het altijd wel mooi, een tint aan het water :D. Hier kunnen mijn cattapa blaadjes niet op tegen 450 liter en 50% waterwissels :')

Natuurlijke / bio rooibos thee zonder toevoegingen is ook prima om je water mee te kleuren! :) Doe ik in Alduin's bak!

Ik vind een tint wel mooi over het algemeen, weet alleen niet zeker of ik dat wel in deze tank wil of dat ik echt helder water wil.
Overweeg daarom ook Purigen voor het filter te halen, dat haalt de kleuring uit je water. En bevalt dat niet, dan haal ik het er weer uit :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:59

Ja dat heb ik ook nog steeds in overweging...

Kijk, filmpje van een aantal babies bij elkaar in het donkere hoekje <3 . Het worden langzaam echt kleine kogelvisjes :D So cute

Er zijn er nu 6 die artemia eten en nog een paar kleintjes. Deze week zijn er nog twee kleintjes bij gekomen, ook gevangen uit de ouderbak, die duidelijk van een latere spawning zijn want echt nog een stuk kleiner! Ze lopen wel wat risico om opgegeten te worden door de oudere babies in de bak, maar in de ouderbak is dat risico met 6 volwassen kogels nog groter (+ het risico om in de filters gezogen te worden). Dus toch maar uitgevangen.

Esther_r20

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de grote opruiming heb ik dit over. Kan worden opgehaald in Beverwijk

Ik lees vooral erg mee met jullie. De babykogeltjes zijn echt zo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:48

Hier is de kogel door de kerk, mijn rommelbakje (40x25x25) en 60x40x30cm bak gaan eruit. Ik heb planten besteld en ga mijn Juwel Rio 125 lekker aanpakken.
Dus als iemand interesse heeft in een Juwel Rekord 600 wit, 12 Tanichthys albanubes (chinese danio's) en eventueel Roodstaartgrondels, let me know!

Edit; ik woon in gemeente Westerkwartier van provincie Groningen, niet ver bij Zuidhorn vandaan.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:36

Even een fotootje van mijn artemia dish haha. Dit is nadat ik er al 2x net zo'n lichting uit heb gehaald :') :') . Dit zijn wat duurdere artemia eitjes (van Ocean & Lake, micro artemia), maar het scheelt wel duidelijk in uitkomstpercentage. Overigens maar 1 zo'n schepje aan eitjes. Met de goedkopere eitjes van voervoorvis.nl gaat het ook prima, maar doe ik dan een half schepje erbij.

Afbeelding

Terug naar 1 bak dus Spruit? Ook wel leuk om daar dan echt wat moois van te maken! Ik kan nog wel wat bakken gebruiken voor voerdierenkweek, maar daar is de afstand wat te groot voor.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:41

Jaa zo was mijn eerste schep ongeveer Marlies! Ook maar 1 schepje, maar dan hobby eitjes. Echt bizarre opbrengt :D

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:21

Owww nu ga ik dat toch ook willen..had ik beter voor moederdag kunnen vragen..damn te laat

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:32

Wat een mooie bakken komen er weer voorbij!
Super ha dog zo'n slowfeeder voor kogelvissen, haha! Had er nog nooit van gehoord :) .

Hier inmiddels slakvrij! Voortaan de planten eerst in quarantaine!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:46

Ik heb gister juist een hele bak met slakjes opgehaald. De kogeltjes vinden ze heerlijk :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:57

MarliesR schreef:
Even een fotootje van mijn artemia dish haha. Dit is nadat ik er al 2x net zo'n lichting uit heb gehaald :') :') . Dit zijn wat duurdere artemia eitjes (van Ocean & Lake, micro artemia), maar het scheelt wel duidelijk in uitkomstpercentage. Overigens maar 1 zo'n schepje aan eitjes. Met de goedkopere eitjes van voervoorvis.nl gaat het ook prima, maar doe ik dan een half schepje erbij.

[ [url=m/EYRhNf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Terug naar 1 bak dus Spruit? Ook wel leuk om daar dan echt wat moois van te maken! Ik kan nog wel wat bakken gebruiken voor voerdierenkweek, maar daar is de afstand wat te groot voor.

Wat n opbrengst zeg! Is het nou lastig zo’n kweek?

* ik lees nog steeds mee, erg leuk nog steeds om iedereen z’n mooie bakken te zien!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:08

nps schreef:
Wat n opbrengst zeg! Is het nou lastig zo’n kweek?

* ik lees nog steeds mee, erg leuk nog steeds om iedereen z’n mooie bakken te zien!

Nee met zo'n dish juist echt super simpel. Je lost zout op in water (17 gram op een halve liter). Dit doe je in de schaal. Vervolgens vul je het water aan tot de aangegeven rand. Eitjes doe je in de buitenste rand. Deksel er op. En 24 ~ 36 uur later, tada!

En door hoe dit systeem werkt (ze zwemmen naar het licht), is je artemia gelijk gescheiden van niet uitgekomen- & lege ei schilletjes. Je tilt dat bakje in het midden op, daar zit een zeefje onderin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:45

Één van de grootste baby's . Dag 31 inmiddels en deze is zo goed als een centimeter!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:23

Zo leuk dat t zo goed met de babies gaat Marlies! Petje af hoor! :D

Nooit gedacht dat ik hier blij mee zou zijn.. :')
Afbeelding

En in dat zelfde bakje ben ik daphnia aan het kweken :D

Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:47

@JOanieke..wat zit er onder aan jouw plantjes en waarom als ik vragen mag?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:58

Zijn van die gewichtjes om ze onder te houden. Omdat ik nog geen tijd heb gehad om ze te planten heb ik die er nog niet afgehaald. :+
Dit (kleine) bakje gebruik ik alleen voor het kweken van slakken en daphnia.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:37

Dankje :o Het was al gaaf, maar nu het steeds meer echt herkenbare kogelvisjes worden, wordt het steeds leuker <3 <3 Kan er wel naar blijven kijken :D :D . En het lijkt er op dat sinds gisteravond de laatste kleintjes die ik later heb uitgevangen ook artemia eten *\o/* . Voor de zekerheid gisteravond en vanochtend nog wel ook paramecium in de bak gedaan, maar zou wel echt enorm schelen als ik naar vol artemia kan qua voeren! (minder voerbeurten en makkelijker zeven/spoelen).

Waarden in het het tweede opstartende baby-bakje zien er ook goed uit! Zondag stond hij drie weken en waren ammonia en nitriet netjes 0. Heb een paar halfwas appelslakjes aan de bak toegevoegd voor wat bioload om te zien of het filter dat al aankan en nu paar dagen later zijn de waarden nog steeds goed! Nitraat wel ook op 0, maar er zit een snelgroeier in (hoornblad) dus de kans is zeer groot dat die alle nitraat opsnoept. Voor de zekerheid zojuist 10ppm nitraat gedoseerd en dan morgen weer checken. Bij weer goede waarden kan ik de volgende spawning eitjes gaan proberen te vangen!

Qua je slakkenbak, ik was ook begonnen met een beetje ingericht bakje, want veel leuker om naar te kijken. Hier bleek dat helaas echt niet te werken -O- . Om echt een beetje een lopende slakkenkweek te hebben moet je behoorlijk stevig voeren. Dat gaat niet zo goed samen met een bodem. Hier inmiddels dus kale bodems. Wel wat ornamenten in de bak (LELIJK :') Maar gratis gekregen...) voor extra oppervlakte voor eitjes en een zooi planten er in (ook hoornblad en drijvers om waterwaarden beetje ok te houden). En doe 80% waterwissels 2x per week. Nu scheelt het dat je voor de mini's veel minder slakken nodig hebt dan ik voor mijn Schouti's dus allicht kom je er mee weg hoor.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:42

Tot nu toe gaat t redelijk goed. Doe 1x per week 50% waterwissel. Moet erg uitkijken dat ik de daphnia er ook niet mee uitvis :D
De valisneria komen uiteindelijk bij m'n kogels, heb alleen een pluk mos bij de slakken die ik over had die erin blijft zweven.

De artemia groot brengen wil hier niet heel goed lukken. Heb grote sterfte gehad... Had t ook niet zo heel professioneel neergezet: alleen een bakje met zoutwater en verder niks erin. :') Ben via marktplaats aan t kijken of ik een luchtpompje goedkoop kan krijgen..