Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:43

Zoe_97 schreef:
Een border moet een witte kraag, witte voorpoten en een witte staartpunt hebben. De kleur mag niet onderbroken worden door witte vlekjes (dus een witte Vlek midden op de rug mag eigenlijk niet), op het hoofd is een bles in het dit gewenst, maar de bles mag niet over de ogen komen. Dit is als een hond volledig aan de rasstandaard voldoet. Op show vinden ze bouw wel belangrijker dan een kleurfout
Toevoeging: het wit mag de kleur ook niet overheersen

Bijna goed, of een België natuurlijk.

Borders mogen, zoals ik al zei, in iedere kleur voorkomen, en in ieder partroon. Maar wit mag niet overheersen, logisch, anders is het een ondoordachte fok.

Ik heb ooit maar één border gezien met extreem wit die genetisch gezond was, was een pup uit eigen fok en die heeft ze ook aangehouden om problemen te voorkomen.

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:45

Neem aan dat dit is ivm doof (En eventueel blind) zijn en aanleg in die genen? Ten minste dat is toch wel een merle x merle en, niet van oorsprong, witte honden probleem

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:47

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:
Een border moet een witte kraag, witte voorpoten en een witte staartpunt hebben. De kleur mag niet onderbroken worden door witte vlekjes (dus een witte Vlek midden op de rug mag eigenlijk niet), op het hoofd is een bles in het dit gewenst, maar de bles mag niet over de ogen komen. Dit is als een hond volledig aan de rasstandaard voldoet. Op show vinden ze bouw wel belangrijker dan een kleurfout
Toevoeging: het wit mag de kleur ook niet overheersen

Bijna goed, of een België natuurlijk.

Borders mogen, zoals ik al zei, in iedere kleur voorkomen, en in ieder partroon. Maar wit mag niet overheersen, logisch, anders is het een ondoordachte fok.

Ik heb ooit maar één border gezien met extreem wit die genetisch gezond was, was een pup uit eigen fok en die heeft ze ook aangehouden om problemen te voorkomen.

Heeft niet met België te maken, is de fci rasstandaard. Een onderbroken kraag of een gekleurd voorpootje wordt weleens gedoogd, maar met border zonder kraag en 2 gekleurde voorpoten moet je echt neit voor eender welke keurmeester verschijnen. Kijk ook maar eens naar de resultaten van crufts en zoek bij webhandel die het goed gedaan hebben dan de foto’s eens bij hoe ze getekend zijn.
Alle kleuren worden trouwens nog niet in alle landen toegestaan. In België en Nederland mag je gerust met een eered en een bruine een nest doen, maar bv in Frankrijk moet 1 van de ouders altijd zwart zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:54

Was uiteraard sarcastisch.

Op show willen ze dat graag zien ja, maar anders is zeker toegestaan, ook voor de fok, maar show BC's is een andere tak van sport.

Op show hoef je ook eigenlijk niet met een 'kleur' aan te komen. Maar dat is niet erg, die resultaten zijn voor de agility wereld totaal niet interessant, daar zijn andere dingen belangrijker.

Vrienden van ons hebben een show-border pup, die heeft nu al meer haren dan die drie van ons bij elkaar. :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:57

Sarcasme had ik even gemist :p
Met kleur ondervind je iss moeilijkheden op show. Ik heb de indruk dat Duitse keurmeesters daar wat moderner in zijn dan de rest. Want Kenai is 2 keer door een Duitser gekeurd en is beide keren beste jeugd geworden (1 keer op een kleine show en een keer op een grote show), terwijl hij bij Engelse keurders steenvast achter alle zwarten wordt gezet.

Maar ik weet idd dat mijn volgende showhond een zwarte wordt :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:07

Die zwart-witte van onze vrienden komt ook van een kennel met alleen maar zw-tjes. Die heeft zaterdag al zijn eerste training, is 11 weken oud. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:33

Ach over rassen... Mijn DH worden altijd aangezien als kruising herders en als ik zeg dat het gewoon DH zijn, dan ben ik opgelicht en is de stamboom nep. :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:36

Jij hebt oud Duitse toch? Snap wel dat die als het iets anders worden aangezien. Net als Loki die hier voorbij kwam.

Denk dat de meeste mensen toch zo'n zuiver getekende bruine zwarte herder voor zich zien bij de Duitse Herder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:40

Nee hoor, ik heb gewoon normale Duitse Herders, alleen werklijnen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:44

Oh ja ik zie het in je profiel! Moet zeggen dat ik van Winni wel zou kunnen denken dat het eventueel een (kruising) Mechel is. Maar de rest schreeuwt Duitse Herder :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:48

Haha, Tessa is ons broodfok hondje. Die hebben we uit het asiel gehaald en wordt altijd uitgemaakt voor kruising Mechel (wat ik dan weer niet snap, geen volle Duitser, het is een neppe, maar een Mechel??? Daar klopt de bouw niet voor, de kleur ook niet, eigenlijk niks)
Winni en Tay zijn familie. :+ Alleen Winni is op die foto's anderhalf en net geen jaar geloof ik. Tay is op de ene 4 en die met zwarte achtergrond 2. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:07

Jeetje familie! Dat zou je ook niet denken! Vind Tay echt prachtig. Ben sowieso fan van zwarte honden <3 Vind Tessa het meest typisch Duitse Herder ogen voor de leek. Die kleuren kloppen :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:15

Ahh, dank je! Ik ook, maar ik ben bevooroordeeld. Echt mijn hond. :+:

Ja Winni en Tay komen bij dezelfde fokker vandaan en komen uit dezelfde lijnen. Niet heel dichtbij, maar goed. (Oma van Tay is winni's overgrootmoeder) Aan de vader kant weet ik het niet uit mijn hoofd. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:13

In Duitsland zijn ze wel verder qua kijken naar gezondheid ipv louter "uitzicht". Daar zijn bv patches bij dalmatiërs ook toegestaan op show en voor de fokkerij. Iets wat we nu bij de Belgische rasvereniging willen veranderen: officiëel zouden pups met een patch (aangeboren vlek) zelfs moeten ingeslapen worden. En dat ook al is er geen bewijs dat deze meer kans geven op erfelijke ziekten (zoals doofheid).

Showlijnen DH vind ik echt 2x niet, maakt me altijd triest te zien dat wat een sterke en behendige hond er zo gebrekkelijk kan uitzien.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:15

idd ik vind het ook altijd leuk als keurmeesters die honden maar met goed beoordelen. laatste shows waar ik was hebben werklijnen duitse herders die mooier op hun poten stonden BOB gewonnen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:29

Heb inderdaad ook het idee dat er steeds meer op bouw gescoord wordt ipv schoonheid, gelukkig!

Persoonlijk vind ik een goed gebouwde hond een mooie hond, maar niet iedereen...

Hier liggen 3 honden met hun kong te worstelen. Normaal krijgen ze iedere woensdag een worst... Maar nu ze alle 3 een kong hebben, heb ik de worst in de kong gedaan. Nog nooit zo'n hatelijke blikken gekregen van satan en Olivia komt iedere keer haar kong brengen omdat ze de worst er niet meteen uit krijgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 12:38

Over dat showen, ik begin er steeds nieuwsgieriger naar te worden, kreeg ook al van een andere fokker de tip(en van zorry ) om eens bij zo'n funshow te kijken..

Mijn honden zullen op een ''normale'' show niet welkom zijn. Ookal staat in de rasbeschrijving;
FOUTEN:
Elke afwijking van voornoemde punten moet als een fout worden beschouwd. De mate waarin de fout moet worden aangerekend dient in juiste verhouding te staan tot de ernst van de fout en de invloed ervan op de gezondheid en het welzijn van de hond.
Iedere hond met abnormale lichaamsafwijkingen of die abnormaal gedrag vertoont, dient te worden gediskwalificeerd.

Dan zou Boellie, met zn oren, er vanuitgaande dat ie verder heel goed qua bouw is(zullen ze vast ook wel iets op aan te merken hebben), gewoon goed mee kunnen scoren.
Chick daar in tegen is echt van terrierbouw, en die willen ze gewoon niet zien op show. En das wel zonde. Ik hoop dat als alles goed gaat, en we inderdaad pupjes mogen verwachten en een ik een teefje kan houden(en pap gaat voor een reutje.. :P ) dat ik met beide eens een funshow en misschien een echte show uiteindelijk kan lopen. Als ze precies worden wat ik hoop natuurlijk :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:00

kiwiwitje schreef:
Over dat showen, ik begin er steeds nieuwsgieriger naar te worden, kreeg ook al van een andere fokker de tip(en van zorry ) om eens bij zo'n funshow te kijken..

Niet aan beginnen, je weet nooit waar het eindigt :') voor je het weet loop je elke show af, kijk je zelfs naar de buitenlandse shows, zoek je een goede teef om te fokken en stap je in het bestuur van de rasvereniging om toch op z'n minst in eigen land zoveel mogelijk "richtlijnen" voor verantwoord fokken op te stellen en beginnende fokkers te adviseren :+

Grapje, als je de kans krijgt om eens deel te nemen aan een show moet je dat gewoon doen. Dan weet je wat het is, want blijf het toch een aparte wereld vinden. Al denk ik best dat er grote verschillen zitten tussen de rassen... Aan sommige handlers kan je echt zien welke ras zij gaan voor brengen of toch tenminste tot welke rasgroep de honden behoren (tenzij de professionele, die zien er overduidelijk pro uit of proberen dat toch).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 13:06

petitparis schreef:
kiwiwitje schreef:

Niet aan beginnen, je weet nooit waar het eindigt :') voor je het weet loop je elke show af, kijk je zelfs naar de buitenlandse shows, zoek je een goede teef om te fokken en stap je in het bestuur van de rasvereniging om toch op z'n minst in eigen land zoveel mogelijk "richtlijnen" voor verantwoord fokken op te stellen en beginnende fokkers te adviseren :+

Grapje, als je de kans krijgt om eens deel te nemen aan een show moet je dat gewoon doen. Dan weet je wat het is, want blijf het toch een aparte wereld vinden. Al denk ik best dat er grote verschillen zitten tussen de rassen... Aan sommige handlers kan je echt zien welke ras zij gaan voor brengen of toch tenminste tot welke rasgroep de honden behoren (tenzij de professionele, die zien er overduidelijk pro uit of proberen dat toch).

Dat dikgedrukte gaat NOOOOOOIT gebeuren. De rasvereniging opzich is voor mij eigenlijk gewoon een reden om van dit ras af te stappen. :o

Maar ik hoor wel echt dat dit ras op show gewoon niet leuk is. Veel fokkers die ik spreek zeggen ook gewoon dat ze t doen omdat t leuker staat/beter is om leuke titels te behalen. Maar niet voor hun plezier..

Om de titels is het voor mij niet te doen. Want die boeien mij niet. Maar t is wel altijd fijn om te horen of je honden ''technisch'' goed in elkaar zitten. Of wat aandachtspunten zijn. En waar ik nu tegenaan loop is dat veel fokkers in dit ras een hele andere visie hebben op t fokken als ik en dus een andere mening hebben in hoe t zou moeten. En aangezien ik ook nog maar net kom kijken, lijken die shows mij super interessant..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:19

Ik vind showen echt een verslaving. Die kick die je krijgt van de stress als je de ring in gaat en dat geweldige gevoel wanneer de keurder jouw hond op 1 zet.
Ik vind het ook erg leuk om honden van anderen te showen, zo doe ikzelf ook ervaring op. Ik show geregeld borders van anderen, heb ook al verschillende keren cattle dogs geshowd en 1 keer zelfs een stumpy tail cattle Dog.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:31

lol het helpt dat het bestuur uit bevriende fokkers bestaat ;) Wij hebben een klein ras, dus iedereen kent iedereen en de meeste zijn begonnen 1 jaar nadat ik ben begonnen met meegaan op show en mijn eigen dalmaat in huis haalde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 13:41

Als ik hoor hoe het er in ons ras aan toe gaat, zal het lastig worden om dit als een verslaving te krijgen. Of ik moet echt ''schijt'' gaan hebben aan anderen. T is een beetje de vraag of ik dat ga kunnen :') :')

Maar t is zoiets waarvan ik het idee heb dat het kriebelt. Dat ik het eens wil proberen.

Het bestuur is hier naar mijn mening om te huilen.. Naar mijn idee, zetten ze de prio's een beetje op de verkeerde plek. Mijn nestje(s) zullen dan ook niet gefokt worden als lid van de rasvereniging. want ik ben geen lid :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:48

Dat is binnen mijn ras hoor. Een hoop grote fokkers die de boel domineren. Je moet echt wel een olifantehuid hebben

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 13:54

Zoe_97 schreef:
Dat is binnen mijn ras hoor. Een hoop grote fokkers die de boel domineren. Je moet echt wel een olifantehuid hebben

Ja dat hoor ik vaker. Ik weet niet of ik t zou kunnen. Maar ergens ben ik gewoon iets te nieuwsgierig dus wie weet... :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:58

Zoe_97 schreef:
idd ik vind het ook altijd leuk als keurmeesters die honden maar met goed beoordelen. laatste shows waar ik was hebben werklijnen duitse herders die mooier op hun poten stonden BOB gewonnen

Het is alleen zo jammer dat we er niks aan hebben... Wij moeten clubmatches lopen, shows zijn niet geldig. En op die cm loop je met een werklijn gewoon achteraan. Nu moet ik zeggen dat je tegenwoordig ook steeds beter gebouwde showlijnen krijgt, maar ook die lopen achteraan op een cm.

Een cm bij de dh is echt een wereld apart. De manier van voorbrengen, de manier van in stand zetten en het aanroepen :n