Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:44

hielkebro schreef:
zo, hier hadden we 38 eieren van afgelopen week/1,5 week.

bordje bij de weg, en een stukje de uitrit op had ik een kca bak (klein chemisch afval) en daar had ik de eieren en een bakje in, deze middag al 16 verkocht in 2 uur dus dat was nooit verkeerd ! :+

nu maar eierdozen sparen ! :))

Van hoeveel kippen?

Irma_Maandag

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:34

Om mijn kipjes te helpen goed door de rui heen te komen (die van mij zijn er nu bijna door), voer ik ze in die periode zo af en toe een kuipje kattenvoer (paté). Vinden ze heerlijk en maken ze nèt ff wat extra vetjes aan...
Eieren heb ik niet van ze momenteel.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:55

Antheman schreef:
hielkebro schreef:
zo, hier hadden we 38 eieren van afgelopen week/1,5 week.

bordje bij de weg, en een stukje de uitrit op had ik een kca bak (klein chemisch afval) en daar had ik de eieren en een bakje in, deze middag al 16 verkocht in 2 uur dus dat was nooit verkeerd ! :+

nu maar eierdozen sparen ! :))

Van hoeveel kippen?

4 :j

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:23

Dan hebben lekker hun best gedaan

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:31

Wauw! Dan hebben ze inderdaad hun best gedaan. Hier elke dag een eitje van 3 kipjes. We komen er inmiddels in om en ik ben al aan het weggeven geslagen. Bordje aan de weg is ook een goed idee. Maar ik vermoed dat men liever grote eieren heeft dan de eieren van mijn krieltjes.

Hier nog één krieltje die wat achterloopt op de andere twee. Deze zit wat ruig in de veren en niest af en toe nog wat. Ik zal wat vitamines bestellen. Een boost kan nooit kwaad, denk ik dan maar.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:49

Beste mensen, ik wil een oproepje doen. Ik ga weg van de stal waar ik sta en waar ik tevens 3 kipjes heb, 2 cochinkriel hennetjes en een kuifhoen-krieltje. Ik zoek een huisje voor mijn kipjes.

Het gaat mij met name om het kuifhoentje. Hij/zij heet Evert en soms Anita :D Hij/zij heeft ooit 1 ei gelegd (een windei) en kraait in de ochtend. Het is echt een mislukte hen,maar ook een mislukte haan, geen idee wat het is. Tevens heeft Evert een scoliose, vergroeiing van de ruggegraat, in een S-vorm. Ik ben op zoek naar iemand die haar/hem een goed huisje wil geven en het niet erg vindt dat er geen eitjes komen. Het is gewoon een raar kipje, maar verder wel gezond. Hij/zij hobbelt achter je aan en als je hem oppakt, gaat hij slapen in je handen. Heeft iemand misschien nog een plekje in zijn hart/rennetje over? Ik zoek dus een plekje waar hij/zij altijd zou mogen blijven. Ik sta in Abbenes met paard en kipjes. Evert is 3 jaar en de cochines moeten nog 1 jaar worden in het voorjaar.

Ik hoor het graag :)

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:16

Sorry Mona81, ons hok zit echt vol.

Vraagje; ik voer de kipjes legkorrel en elke dag een bakje graan voor erbij. Daarnaast voer ik onbeperkt grit en maagkiezel. Afgelopen woensdag echter de bak met grit en maagkiezel gevuld (3 kg) en woensdagavond was de bak zo goed als leeg. Kippen laten de legkorrel en graan liggen voor het grit en de maagkiezel. Ze leggen nog gewoon elke dag een ei, de eieren zijn wel spijkerhard. Ik krijg ze amper stuk.

Kan ik de kippen minder grit en kiezel voeren? Ik ben er een voorstander van om het ze zelf uit te laten zoeken, maar dit gaat me te gortig. En omdat ze de legkorrel en het graan laten liggen ben ik bang dat ze straks te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:17

Durf ik niet te zeggen. Ze krijgen het bij mij samen met het graan, daar zit standaard grit doorheen. En dan blijft het meestal liggen (of ze pakken het een andere keer)

Het lijkt me wel wellicht een beetje veel :+

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:19

zijn er hier ook mensen die kwakereenden hebben ?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:34

Hoi, sorry dat ik nu dit topic ineens weer binnenkom, ik heb een nogal dringend vraagje... (Ik heb helemaal aan het begin wel meegepraat, maar jullie gingen wat te snel om bij te houden :+ )

Mijn kip is ziek, we zijn naar een vogelarts geweest, we hebben nu medicijnen maar het is de vraag of ze het gaat redden :( Sinds maandag krijgt ze dus 'stroopachtige' medicijnen, en omdat er soms wat uit haar snavel loopt als ik het geef is ze nogal plakkerig... Nu zit er dus allemaal viezigheid, vooral op haar keel, ook blijft er soms een los veertje plakken. Eerst wilde ik er niet te veel mee doen, omdat ze al zo zwak is, maar nu lijkt het me toch wel handig om haar een beetje schoon te maken. Dat wilde ik doen met een doekje en lauw/warm water en een tandenborstel (voor haar pootjes). Ik denk alleen niet dat dat voldoende is om alles eraf te krijgen, en ik wil haar ook niet helemaal wassen in een emmer, want ze is al helemaal uitgeput als we haar die medicijnen geven. Hebben jullie nog tips over hoe ik dit het best kan doen? Of is het toch beter om haar helemaal met rust te laten? In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.

Edit: Mona18, ik wil het wel vragen of het mag! Zeker als mijn kipje toch overlijdt, dan zit de andere namelijk alleen. Of als ze weer beter wordt, het is beter om voor de zekerheid drie kippen te hebben natuurlijk, zodat ze nooit alleen komen te zitten. Ik weet alleen niet of het goed gaat om een nieuwe kip bij deze twee te zetten, ze komen namelijk heel goed voor zichzelf en elkaar op :+ Ik denk ook niet dat het mag, maar ik zal het er zo even over hebben met mijn ouders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:08

Ik denk dat alles waarmee je plakspul weg moet krijgen zeephoudend moet zijn. Als het niet zozeer in de buurt van dr gezichtje zit kun je misschien een sopje maken met iets milds. Facewash of babyshampoo oid. En dan maar proberen maar als het niet meteen lukt dan ook niet te lang doorgaan. Stress is niet goed voor een ziek kipje. Succes!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:14

Ik denk dat je het beter even kunt laten voor wat het is. Het kost al heel veel energie om die medicijnen binnen te krijgen. Laat de rest van haar energie maar benut worden om beter te worden.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:23

Het zit helaas vooral bij haar gezichtje...
Afbeelding (Dit is een foto van haar toen ze gezond was, daar zit nu dus allemaal viezigheid 'aangekoekt' aan haar huid en de kleine veertjes die daar zitten)

Ik heb het net eventjes met warm water geprobeerd, maar dat werkte totaal niet... En ze raakte inderdaad gestrest, dus daar ben ik snel mee opgehouden. Ik denk dat ik het later vandaag nog even probeer met babyshampoo, als ze niet net haar medicijnen heeft gekregen, en dan niet de plekken bij haar gezicht. Heel erg bedankt voor de tips!

Edit: Mirim, ook bedankt! Ik denk dat ik het maar doe als ze weer wat sterker is, het was meer dat het me ook niet fijn leek voor haar om al die viezigheid dichtbij haar koppie te hebben, maar een kip is natuurlijk geen mens.

De vogelarts zei ook dat we eerst legkorrel moeten geven, omdat dat beter is dan gemengd graan en ze dan dus beter aansterkt, en als ze het dan opgegeten hebben we gekookte rijst kunnen geven als 'beloning'. Maar weten jullie of dit dan echt alleen extra is, of dat het ook helpt om aan te sterken? Want nu eten ze de legkorrel niet helemaal op en geven we dus geen rijst, maar als het helpt om sterker te worden is het misschien handig om het sowieso te geven...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:15

De bedoeling van de arts zal zijn dat ze in ieder geval de legkorrels eet omdat daar vitaminen in zitten, maar rijst erbij is natuurlijk ook goed. Ze kan maar beter eten als niets doen. Van eten sterkt ze aan en als er eten ligt waar ze wat in kan pikken zal ze zich sowieso aangenamer voelen. Een kip loopt doorgaans de heel dag te scharrelen en te pikken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:21

Je kunt proberen de korrel even te weken in warm water. Het papje lusten ze vaak beter.

Rijst eten/lusten die van mij niet, ze moeten het ook maar net lusten.

Wat goed eiwitvoer is en wat ze allemaal lusten is meelwormen. Wel dode mw voeren zolang ze nog ziek is.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:32

Heel erg bedankt voor alle tips! Die legkorrel tip is een goede, dat ga ik zo even doen. Rijst vinden ze heel lekker, dus dat ga ik ze vanaf nu dan ook geven als ze wat van het 'goede' voer hebben gegeten. Meelwormen vinden ze denk ik ook wel lekker, die ga ik ook kopen morgen. Echt heel fijn dat jullie zo meedenken en helpen :)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:45

Ik heb weer een vraagje: Wij moesten de medicijnen tien dagen lang geven, dus tot eergisteren. Toen had ik eigenlijk met de DA moeten bellen (die alleen op maandag en woensdag werkt), maar wij waren de hele dag weg, dus dat kon niet. We hadden medicijnen gekregen voor twee keer per dag, voor tien dagen, maar soms hebben we maar een keer medicijnen gegeven in plaats van twee keer, omdat we dan weg waren. Nu hebben we dus nog over, en gister hebben we (ook al was dat dan de 11e dag) nog de normale hoeveelheid medicijnen gegeven. Maar nu is er nog steeds een beetje over, dus weten jullie of het beter is om nu gewoon te stoppen (omdat die 10 dagen al lang voorbij zijn) of dat we gewoon de medicijnen op moeten maken? Normaal zou ik natuurlijk even bellen, maar de DA werkt dus vandaag en in het weekend niet.

Ook moest ik woensdag bellen om te vertellen hoe het met haar krop ging, maar dat heb ik dus niet kunnen doen. Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoe het ermee gaat, want er zit wel nog een 'bult' maar ik voel geen zaadjes zitten ofzo... (Zoals ik eerst voelde) maar dat ligt er misschien ook aan dat ze nu legkorrel krijgt in plaats van vooral graan. Maar ik heb dus niet het idee dat we al moeten stoppen met medicijnen geven... Ik vind dat ze zelf er wel wat beter uitziet, ze heeft meer energie en zit ook niet meer alleen in een hoekje, maar loopt rond en eet (naar mijn idee) goed. Hebben jullie misschien eerder zoiets meegemaakt, en weet iemand dus wat wij moeten doen?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:34

soms hoor je wel mensen die 30 kippen hebben ofzo, dat moet toch bakken vol geld kosten aan voer ? hoe hebben hun dat ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:28

En hoe raak je al die eieren kwijt?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:41

hielkebro schreef:
soms hoor je wel mensen die 30 kippen hebben ofzo, dat moet toch bakken vol geld kosten aan voer ? hoe hebben hun dat ?

Hoezo ? die grote zakken voer kosten nou ook de wereld niet.

Eieren verkopen ze hier allemaal aan de deur hoor :Y) of eten we zelf op. ( ok iets minder kippen maar moeten eieren bij kopen zelfs )

Pina, als je voor 10 dagen medicatie hebt zou ik dat opmaken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 02:44

Mona81 schreef:
Beste mensen, ik wil een oproepje doen. Ik ga weg van de stal waar ik sta en waar ik tevens 3 kipjes heb, 2 cochinkriel hennetjes en een kuifhoen-krieltje. Ik zoek een huisje voor mijn kipjes.

Het gaat mij met name om het kuifhoentje. Hij/zij heet Evert en soms Anita :D Hij/zij heeft ooit 1 ei gelegd (een windei) en kraait in de ochtend. Het is echt een mislukte hen,maar ook een mislukte haan, geen idee wat het is. Tevens heeft Evert een scoliose, vergroeiing van de ruggegraat, in een S-vorm. Ik ben op zoek naar iemand die haar/hem een goed huisje wil geven en het niet erg vindt dat er geen eitjes komen. Het is gewoon een raar kipje, maar verder wel gezond. Hij/zij hobbelt achter je aan en als je hem oppakt, gaat hij slapen in je handen. Heeft iemand misschien nog een plekje in zijn hart/rennetje over? Ik zoek dus een plekje waar hij/zij altijd zou mogen blijven. Ik sta in Abbenes met paard en kipjes. Evert is 3 jaar en de cochines moeten nog 1 jaar worden in het voorjaar.

Ik hoor het graag :)

Ach gut wat sneu.
Het is dat ik moet verhuizen binnen nu en 2 maanden anders mocht hij hier zo bij komen.

Maar hoezo leggen jullie kippen nu allemaal eieren??
Ik heb nog steeds niks.... helemaal niks.
Ze zijn wel nog steeds super gezellig, ze schaduwen me als ik buiten loop en als ik me omdraai staan ze allemaal stil zo van euh...
Ik had ze altijd onbeperkt voer maar ik heb het idee dat het beter werkt als ik gewoon per dag wat strooi? Ze scharrelen los over het erf namelijk, dus kunnen overal wel wat oppikken, als de bak in het hok vol is, komen ze er nauwelijks uit en als ze eruit komen lopen ze ver(der) weg en komen ze niet kijken of ik nog wat heb.
Hoe doen jullie dat?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:21

Als jouw kippen los scharrelen op het erf weet je danwel zeker dat ze geen eieren leggen? Onze krieltjes lopen ook altijd los, hadden wel een hok waarin ze sliepen en waar ik ze de nacht in op sloot, maar legden overal hun eieren. Bij toeval vond ik er soms eens een paar....of de hond vond ze als ze al verrot waren en had er heerlijk in liggen rollen, blehhhhh

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:00

Ik betaal 11 euro een zak legmeel . Ik verkoop wat eieren aan kennissen en dat geld gaat in het voerpotje.
Helaas is mijn Watermaalse haan overleden dus voor het voorjaar op zoek naar een nieuwe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:23

mirim schreef:
Als jouw kippen los scharrelen op het erf weet je danwel zeker dat ze geen eieren leggen? Onze krieltjes lopen ook altijd los, hadden wel een hok waarin ze sliepen en waar ik ze de nacht in op sloot, maar legden overal hun eieren. Bij toeval vond ik er soms eens een paar....of de hond vond ze als ze al verrot waren en had er heerlijk in liggen rollen, blehhhhh

Dan zouden ze toch moeten leggen als ik ze in het hok houd een paar dagen? Dat doen ze dus ook niet.
Met die vogelgriep hebben ze nog een week binnen gezeten en toen had ik ook niets.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:41

Mijn dames leggen op dit moment ook helemaal niet. Winterstop. Vorig jaar (hun eerste winter) hebben ze wel wat door gelegd, maar sinds ongeveer een week of twee is het hier helemaal afgelopen met de leggerij. Komt wel weer in het voorjaar.