nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:38

Wij hebben anderhalve jerrycan per volk gevoerd. Komend weekend moeten we de blisters nog even van de toplatten weg halen na varroa behandeling, dan nog een keertje tussen de ramen door gluren en dan zit het er op voor dit seizoen inderdaad...

Century hebben ze wel iets zelf opgenomen? Of zitten ze toevallig nog behoorlijk vol gebouwd met honing ofzo?

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:02

Ik heb vorig jaar ook anderhalve can per volk gevoerd, maar toen hadden ze in het voorjaar nog erg veel over. Nu dus toch maar iets minder gedaan.
Ik heb wel sommige volken al helemaal uit het broed, hebben jullie dat ook? Sommige hebben echt nog broed op meerdere ramen, maar er zijn er ook die helemaal geen broed meer hebben. Vind ik wel iets aan de vroege kant? Het zijn wel grote volken met veel bijen....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:04

Oew, dat weet ik niet. Wij hebben er inmiddels 3 weken niet in gekeken en dat durf ik ook niet zo goed als het zo koud aan het worden is...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:52

Ik heb vrijdag toen het warm was beide volken nagekeken, en met name mijn 'grote' volk viel me tegen hoeveel broed er in zat. Het kleinere volk met een jonge Q had 4 ramen met broed (max. een hand per raam, per kant), terwijl het grote volk broed op 3 ramen had.

Morpheus, hoe zaten de volken zonder broed in het voer? Mijn ervaring is dat de Q nog wel eens stopt met leggen als er niet voldoende voer is / in de kast zit.

Hier staan de voerbakken er nu ook op. Het kleine volk zat er goed bij vanmorgen, bij het grote volk was er 1 eenzame bij aan het drinken :') Misschien vonden die het nog niet zo nodig...?

Wel blij dat dat vrijdag gelukt is, het was een beetje een rommeltje en elke keer ofwel geen geschikt weer, of geen tijd. De inrichting vd kasten is nu in ieder geval gereed voor de winter, ik hoef er niet meer in.

Afbeelding
Jonge Q van het kleinere volk

Afbeelding
Mijn zwermlustige Q Francesca >;) Nu gelukkig braaf in het hok.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:33

Met een graad of 18-20 durf ik nog wel in de kasten te kijken, zeker met nog mooi weer op komst volgende week. De bijen vliegen ook nog volop en de hedera begint nu te bloeien hier, dus er is nog genoeg reuring in de kasten en dan durf ik ze nog wel open te maken.

De volken met weinig broed hebben echt voldoende voer. Bij een enkeling misschien zelfs teveel voer (dus geen/weinig ruimte voor broed), daar heb ik 2 voerramen uit gehaald en 2 lege uitgebouwde ramen in terug gehangen om de Q ruimte te geven om te leggen. Maar er waren ook volken waar nog wel ruimte voor broed was en dus voldoende voer. Ik kan het bij die volken niet echt verklaren. Ik wacht het wel af...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:43

Ja, ze vliegen echt nog mooi op zulke dagen!
Ik heb alleen heel vaak net op die meest warme momenten niet de mogelijkheid om snel even te kijken (want inderdaad rond de 18 moet dat prima kunnen), dus laten we het nu voor wat het is...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:02

Ah zo, ja dan is het lastig inderdaad. Maar waarschijnlijk redden ze zichzelf prima toch? En aan het gewicht van je kast kun je ook veel afleiden qua hoeveelheid voer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:04

Ik moet nog wel wat ramen anders hangen, zeker in het kleine volk, zodat het voer wel naast het broednest zit. Maar wil het komende weken afronden :)

@Nickeltje: ze hadden eigenlijk heel erg weinig voer, wel broed. Koningin ook gezien. Dus ik vond het bijzonder. Het volk is sowieso wat... traag? Mijn andere volk is superdruk en altijd bezig, en dit kleine volk doet alles op een heel laag pitje. Vind het bijzonder.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:08

Wij maken ons ook totaal geen zorgen hoor, het is vaker gebeurd dat we er vanaf augustus niet meer in hebben kunnen kijken, wel voeren en wel behandelen en dan gewoon afwachten hoe ze de winter uit komen...

Lastige inschatting inderdaad Century. En je kan er ook niet meer dan dit aan doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:09

Nee, ze krijgen gewoon voer van het grote volk, zorg dat de ramen logisch hangen en dan gaan we het zien :) meer kan je niet doen.

Klinkt alsof iedereen verder ook goed voorbereid is. Hopelijk weinig sterfte deze winter :)

Krijg altijd complimenten over de honing :D altijd leuk.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:22

Ja, inderdaad hopen dat er weinig wintersterfte is dit jaar! Altijd maar weer afwachten, al hebben wij gelukkig altijd weinig tot geen sterfte. Maar dat kan zo veranderen natuurlijk, dus probeer daar niet te makkelijk over te denken en altijd alles optimaal voor te bereiden voor de bijtjes.

Ja leuk is dat he Century! Dat mensen zo enthousiast zijn over je honing. Hier ook een aantal vaste klanten die echt niet meer anders willen. Gelukkig maar, want we hebben een flinke voorraad dit jaar :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:23

Wat mooi die fotos Indy_mouse ! heb je die gewoon met je telefoon gemaakt?

Hier gaat t ook allemaal goed, vind het wel spannend zo voor de winter of het allemaal gaat lukken. Ik durf nu met koudere weer geen inspectie te doen want ik ben niet zo snel nog en ben bang dat het broed dan te koud word. Er zit nog een beetje suikerwater in de voerbak maar ik denk dat die binnen 2 dagen wel op is en de andere kast nog wat suikerdeeg wat bijna op is en dan wil ik de bovenkast (incl voerbak) eraf halen en het dak met radiotor folie bekleden zodat het niet tocht en extra warm is deze winter (mijn flow kast heeft luchtgaten in dak en ik hoorde van een andere flow imker dat die winters beter afgedekt kunnen worden) dus terug naar broedkast plus dak. hebben jullie de kasten beschut staan of pakken jullie ze ook in winters ? of ?
De imker die op de koffie was vond het er allemaal netjes uitzien maar vanuit buiten de kast is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen. Ze vliegen nog wel redelijk goed en geen boze bijen dus daar ben ik al blij mee :D

Ik heb me ingeschreven voor de cursus . De cursus is 295 euro een imker die op bezoek was zei dat dit prijzig is , maar dat je na de cursus wel een volkje mee naar huis krijgt. Klopt dat ? Ik volg de cursus eigenlijk alleen voor het praktijk gedeelte (natuurlijk ga ik de theorie wel doen maar die heb ik al via de flow cursus gehad) omdat ik nu dus voorlopig alleen imker en geen imker-leraar meer heb. Ik krijg in November de cursus data door.

Er stond ook iets van;Bijkomende zaken
Cursisten dienen minstens twee maal op een zondagmorgen een tuinbeurt op de bijenstand mee te lopen, onder meer voor het opdoen van essentiële kennis van drachtplanten. Daarnaast wordt van de cursisten verwacht dat zij op een zon- of zaterdagochtend meehelpen om de Aziatische hoornaar (nest) op te sporen en assistentie verlenen op koningsdag.

nu snap ik dat wel van de tuinbeurt maar ik heb zelf een tuin met drachtplanten (deze aanleggen was een onderdeel van de andere cursus) en het gedeelte van de hoornaar vind ik een beetje spannend met mijn allergie... hebben jullie hier ervaring mee; moesten jullie dit ook met de cursus? en met koningsdag is daar een vlooienmarkt; heel de stad is daar dan; super druk; nu kan ik heel slecht tegen drukte ; word ik echt nerveus van dus al die bijkomende zaken vind ik wel een dingetje

Century; complimentjes over de honing is natuurlijk altijd leuk ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:26

Mijn cursus was dacht ik 175 of iets in die richting, kreeg ook een volkje mee aan het eind.
Ik hoefde niet te helpen ergens, wel natuurlijk een aantal praktijkdagen. Volgens mij doet elke vereniging het net wat anders.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:49

Sassy, ja, met m'n iphone! Mijn huidige (16 geloof ik) schakelt over op macro stand als je ergens dicht op zit, dat is wel fijn. Echter de vorige (2nd gen SE) maakte ook al prima foto's en filmpjes.
De huidige kan de camera opstarten met een knop, en daarmee ook afdrukken, dat is praktisch met handschoenen aan. Mijn grootste probleem is dat de telefoon daarna onder de propolis zit :o

Mijn cursus was €150, in 2019. We kregen eerst theorielessen (6 ofzo?), daarna praktijklessen (ook 6?). Ik kreeg ook een (6 raams) volk, op voorwaarde dat je lid zou blijven van de vereniging geloof ik.
Bij ons waren er geen verplichte extra dingen, maar ergens vind/vond ik dat een gemis omdat je niet al wordt meegenomen in de verenigingsbezigheden. Bijvoorbeeld, onze bijenstal zit in een park en is op zondag open, maar moet dan wel bemand worden. Dat had m.i. best een punt voor de cursus mogen zijn, 1 of 2 keer meehelpen tijdens de zondagopenstelling.

Hmm, honing. Ik moet weer een avond bottelen, maar dat is altijd zo'n karwei waar ik geen zin in heb :o

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:07

een keer meehelpen in stand zou ik ook niet erg vinden maar helpen op koningsdag in de drukte van heel nijmegen is wel een dingetje als je niet tegen mensenmassas kan :D

De hoornaars opsporen vind ik gewoon eng ivm mn allergie. Ik ben niet zo een held daarin oomdat ik dus bang ben om gestoken te worden. Bij mn bijen gelukkig niet met pak aan maar hoornaar steekt daar best makkelijk en flink doorheen

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:15

Ik zou je bezwaren gewoon bespreken, mogelijk zijn daar oplossingen voor en/of kun je ergens anders bij helpen?
Ik weet niet meer wat mijn cursus kostte (is 6 jaar geleden), maar dat was wel minder dan 295 euro. Maar goed, dat is dus ook alweer een tijd geleden. Wij hadden altijd eerst 2 uur theorie (van 9 tot 11 uur) en daarna praktijk. Hoe lang dat praktijkgedeelte duurde, hing af van wat we gingen doen. Vaak werd dat de keer ervoor al vermeld. Je kon bij ons inderdaad ook een volkje krijgen, mits genoeg beschikbaar. Ik had zelf al 2 volkjes, dus heb die bij de cursus hoorde voor iemand anders gelaten. In dat jaar waren er niet voldoende beschikbaar voor alle cursisten.
Verder werd er ook wel verwacht dat je kwam helpen met de Landelijke Open Imkerij dag inclusief de voorbereiding daarvan. En helpen bij wat onderhoudswerkzaamheden aan de verenigingsstal. Maar dat geldt voor alle leden ook. Zo geeft iedere vereniging daar zijn eigen draai aan, denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:43

Ik zie de bijen volop bezig, en een klimop hier in de buurt was vol gezoem :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:34

Ja, ze vlogen afgelopen weekend echt volop en er werd ook nog het nodig binnen gesleept! Ik zag op de vliegplank heel veel stuifmeel binnenkomen (inderdaad vermoedelijk vooral van de hedera, want daar hebben we hier heeeeeul veul van en die beweegt gewoon van het leven wat erop afkomt), maar ook nog wel nectar. Ik had vorige week namelijk van een volk 2 voerramen afgenomen en daarvoor 2 uitgebouwde lege ramen teruggezet om nog wat ruimte te geven voor broed, maar die waren beide alweer bijna volledig gevuld met nectar. Hoezo 'waar bemoei je je mee?' :=
Gisteren dus alle voerbakken van de volken afgehaald, het inwinteren is klaar. Jammer dat het seizoen klaar is, maar we kijken vol verwachting uit naar het komende seizoen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:40

Haha, nectar > broed! aldus de bijen.
Ik ga komend weekend of vlak erna alles eraf halen en laatste check doen. Dan weer afwachten hoe ze het gaan doen in de winter.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:47

Ik ben nog aan het wintervoeren, en had nu al twee ochtenden dat ik het zelf best fris vond, maar dat er heel veel gevlogen werd bij de kasten. Ik twijfel of er iets van roverij gaande is, al lijkt me dat sterk want het is een sterk volk. Ook als ik onder de deksel kijk (en er licht door de glazen dekplank schijnt) zijn er geen bijen die ineens naar boven willen ontsnappen. Het zal dus wel goed zitten :')

Morpheus, ik heb ook wel eens het idee dat ze het goed redden ondanks mij, ipv dankzij mij. Ze trekken uiteindelijk toch hun eigen plan...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:58

Hier moeten bijen even wachten tot ik uit het ziekenhuis ben.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:19

Century schreef:
Haha, nectar > broed! aldus de bijen.
Ik ga komend weekend of vlak erna alles eraf halen en laatste check doen. Dan weer afwachten hoe ze het gaan doen in de winter.

Ja blijkbaar, ik vond het dus vreemd dat dit volk al uit het broed was en dacht dat het een ruimteprobleem was wat ik wel voor ze kon oplossen. Maar blijkbaar hebben zij er toch echt een ander idee over. Ik wacht het maar af. Het is mijn beste volk, dus liever had ik daar nog wel wat broed in gezien...mja...
Altijd weer spannend hoe ze de winter doorkomen...wachten en duimen.

Indy_Mouse_9 schreef:
Morpheus, ik heb ook wel eens het idee dat ze het goed redden ondanks mij, ipv dankzij mij. Ze trekken uiteindelijk toch hun eigen plan...

Haha nou dat inderdaad...en toch wil je ze graag 'helpen'. Van de wal in de sloot dan misschien? In ieder geval laat ik ze nu. Alles heeft voldoende voer, sommigen dus zelfs aan de ruime kant. Nu moeten ze het inderdaad zelf doen en gaan we het zien.
Gelukkig hadden we de afgelopen jaren echt heel weinig (tot geen) wintersterfte, zo hoop ik ook dit jaar weer...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:26

Marcella schreef:

MRI en ontsteking las ik in ander topic ?
Hoe gaat het nu ?

:knuffel:

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:35

Morpheus81 schreef:
Ik zou je bezwaren gewoon bespreken, mogelijk zijn daar oplossingen voor en/of kun je ergens anders bij helpen?
Ik weet niet meer wat mijn cursus kostte (is 6 jaar geleden), maar dat was wel minder dan 295 euro. Maar goed, dat is dus ook alweer een tijd geleden. Wij hadden altijd eerst 2 uur theorie (van 9 tot 11 uur) en daarna praktijk. Hoe lang dat praktijkgedeelte duurde, hing af van wat we gingen doen. Vaak werd dat de keer ervoor al vermeld. Je kon bij ons inderdaad ook een volkje krijgen, mits genoeg beschikbaar. Ik had zelf al 2 volkjes, dus heb die bij de cursus hoorde voor iemand anders gelaten. In dat jaar waren er niet voldoende beschikbaar voor alle cursisten.
Verder werd er ook wel verwacht dat je kwam helpen met de Landelijke Open Imkerij dag inclusief de voorbereiding daarvan. En helpen bij wat onderhoudswerkzaamheden aan de verenigingsstal. Maar dat geldt voor alle leden ook. Zo geeft iedere vereniging daar zijn eigen draai aan, denk ik.

Helpen met zo een imkerij dag is natuurlijk wel super leuk !!

Ik heb gevraagd over de volkjes maar is al paar jaar niet gelukt om de nieuwelingen een volkje mee te geven maar ze gaf aan dat ik in de cursus kon leren m’n eigen volk te splitsen en dan zo een extra volk heb maar volk splitsen is 1 van de dingen die ik dus wel van m’n leraar imker heb geleerd :D dat deed hij vollop dus heb ik veel mee geholpen

De rest ga ik nog vragen maar wil eerst mn afspraak met de allerloog afwachten
Hopelijk m’n allergie snel onder controle :)
Dan kan ik overal mee helpen waar nodig (behalve de koningsmarkt dan :D )

Vandaag ook even bij de bijtjes gekeken . Was mooi weer voor.
De ene kast gaat super alleen hebben ze nog een heel klein laagje suikerwater in de bak zitten;
Wat is verstandig ; laten zitten of eraf halen ? Of nog weekje wachten?

En de andere kast was iets onrustiger maar zag er wel goed uit. Ik zag voer en broed maar ik heb daar nog 2 ramen uit ; vervangen door een breed voerraam ; dat voerraam is leeg nu maar wil ik er eigenlijk niet uit halen denk ik omdat ze dan 2 lege ramen hebben
Het suikerdeeg op de plank is bijna op ; nog een weekje denk ik.

Ik heb de daken aan binnenkant met radiator folie bedekt zodat wanneer het weer omslaat we toch vast een beetje voorbereid zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:46

Sassy4barrel schreef:
Marcella schreef:

MRI en ontsteking las ik in ander topic ?
Hoe gaat het nu ?

:knuffel:

Mogelijk ontsteking?

Of toch wat anders. Voel met liggen op mijn rug een bult langs mijn wervelkolom die aan de buitenkant niet te zien is.