Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:58

Vraag je dat nu aan mij....?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:58

Bonjoy schreef:
Het is gewoon de keiharde waarheid, dankzij het fenomeen 'mensheid' :)

Klopt. Precies de reden waarom ik steeds meer moeite heb met 'de mensheid'. Alles voor het geld, gemak, tijd, en eigen plezier. Dieren zijn maar objecten die voor er voor ons zijn, om mee te doen wat wij willen. :n

Hoe meer ik over mensen leer, hoe meer ik van dieren ga houden :=

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:59

Sperziemone schreef:
Bonjoy schreef:
Het is gewoon de keiharde waarheid, dankzij het fenomeen 'mensheid' :)

Klopt. Precies de reden waarom ik steeds meer moeite heb met 'de mensheid'. Alles voor het geld, gemak, tijd, en eigen plezier. Dieren zijn maar objecten die voor er voor ons zijn, om mee te doen wat wij willen. :n

Hoe meer ik over mensen leer, hoe meer ik van dieren ga houden :=

Daar ben ik het helemaal mee eens!!!!!!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:59

juultje353 schreef:
Dus, als je zeugje mama is geworden en je merkt dat er geen vooruit gang is bij de baby's.. Laat je ze gewoon afmaken..?

Blijkbaar...
Zou je dat bij veulens doen dan staat heel Bokt op de achterbenen.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:01

Niet helemaal goed gelezen, leek alsof jij dat deed (Bonjoy) excuses :o

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:02

Haha nee! :D Hier blijven ze in principe tot hun dood, en ze kosten me alleen maar vreselijk veel geld om ze een zo goed mogelijk leven te bieden :+

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:03

Trouwens antwoord gehad van Cavia opvang Hillegom :)

Citaat:
Ik denk dat dit soort verhalen bij fokkers vandaan komen. De meeste fokkers castreren de beren niet, omdat castraties best veel geld kosten. Zij verspreiden het verhaal dat je beter een babybeertje bij een andere beer kan zetten, zodat ze ook van de babybeertjes af komen. Voor fokkers is het vaak lastig van beertjes af te komen en daardoor hangen ze verhalen op die niet waar zijn.

Wij krijgen regelmatig klanten, die door een fokker opgescheept zijn met 2 babybeertjes en als de beertjes dan in de puberteit komen, dan gaan ze vechten. Er is zelfs een fokker geweest, die tegen die klant had gezegd dat ze de beren gewoon hun gang moest laten gaan. Ze zouden vanzelf stoppen met vechten.

Je mag schrijven dat ze in de opvang kunnen komen kijken, zodat ze met eigen ogen kunnen zien dat er geen sprake is van hitsig gedrag bij de koppels gecastreerde beer/zeug. Dit krijg je wel als je een geholpen zeugje met een ongeholpen beer neer zet. Die beer blijft erop willen.
De meeste gecastreerde beren willen alleen een zeugje bespringen als het zeugje nieuw is. Na een paar dagen is dat over.
Als beren langer geleden gecastreerd zijn, doen ze zelfs dat vaak niet meer.

Als het is, zoals zij schrijven, dan zou ik heel wat ontevreden klanten hebben.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:04

Gelukkig maar! :)
Vind het vreselijk dat mensen hun caafjes aflaten maken want 'tjah er is toch geen vooruit gang, dus dan maar afmaken'. Ik zou wachten tot ik voor die caafjes een baasje heb en dan weer verder proberen te fokken.

En ja, alles voor je harige vriendjes he, haha! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:05

Eerste alinea ben ik het absoluut niet mee eens, maar goed...die discussie is hiervoor al gevoerd.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:05

juultje353 schreef:
Gelukkig maar! :)
Vind het vreselijk dat mensen hun caafjes aflaten maken want 'tjah er is toch geen vooruit gang, dus dan maar afmaken'. Ik zou wachten tot ik voor die caafjes een baasje heb en dan weer verder proberen te fokken.

En ja, alles voor je harige vriendjes he, haha! :)

Jup, zo gaat het hier ook. En ik zorg dat ze allemaal hier in een groep/koppel komen tot dat zich een potentieel, goed tehuis zich meld :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:06

Dus al ik het goed begrijp komen de verhalen dat je beter een jong beertje bij een oudere kunt zetten van de fokkers?
Apart... ik heb namelijk nog nooit 1 cavia gefokt, evenals mijn kennis, maar wel heel goede ervaringen met deze manier van koppelen.
Dit is exact wat ik bedoel. De opvang heeft de mening klaar en staat niet open voor andere positieve ervaringen want die worden van tafel geveegd.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:06

Sperziemone schreef:
Trouwens antwoord gehad van Cavia opvang Hillegom :)

Citaat:
Ik denk dat dit soort verhalen bij fokkers vandaan komen. De meeste fokkers castreren de beren niet, omdat castraties best veel geld kosten. Zij verspreiden het verhaal dat je beter een babybeertje bij een andere beer kan zetten, zodat ze ook van de babybeertjes af komen. Voor fokkers is het vaak lastig van beertjes af te komen en daardoor hangen ze verhalen op die niet waar zijn.

Wij krijgen regelmatig klanten, die door een fokker opgescheept zijn met 2 babybeertjes en als de beertjes dan in de puberteit komen, dan gaan ze vechten. Er is zelfs een fokker geweest, die tegen die klant had gezegd dat ze de beren gewoon hun gang moest laten gaan. Ze zouden vanzelf stoppen met vechten.

Je mag schrijven dat ze in de opvang kunnen komen kijken, zodat ze met eigen ogen kunnen zien dat er geen sprake is van hitsig gedrag bij de koppels gecastreerde beer/zeug. Dit krijg je wel als je een geholpen zeugje met een ongeholpen beer neer zet. Die beer blijft erop willen.
De meeste gecastreerde beren willen alleen een zeugje bespringen als het zeugje nieuw is. Na een paar dagen is dat over.
Als beren langer geleden gecastreerd zijn, doen ze zelfs dat vaak niet meer.

Als het is, zoals zij schrijven, dan zou ik heel wat ontevreden klanten hebben.

Kijk, dit stelt me nou gerust :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:07

Het gebeurt bij veulens ook, alleen gaat niemand dat op Bokt zetten ;)

Juist doordat er nog steeds 'fokkers' zijn die met satijnen fokken, of cavia's verkopen met grove fouten waar anderen daar weer mee doorfokken krijg je een verslechtering van het ras.
Dan kun je beter je verantwoordelijkheid nemen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:07

Volgens mij is het echt niet lastig om van goed gefokte ras beertjes af te komen. Tuurlijk beertjes staan er altijd iets langer op dan zeugjes maar dat is logisch. Maar ook de beertjes zie ik altijd snel gaan. Dus dat is denk echt onzin. Want bij een goeie fokker met stamboom cavia's gaat het echt niet zo lastig.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:08

Bij de opvang waar een van mijn castraten weg komt, werd juist de combi oudere+jongere beer aangeraden... en dat is een enorme opvang, al dan niet de grootste van Nederland.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:09

Ik ken zelf ook alleen een combi jongere beer + wat oudere. Van gecastreerde beer + een zeugje heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

Maar goed, juultje je moet doen wat je denkt dat het beste is voor jou cavia. De meningen over verschillende combi's lijken me nu onderhand wel duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 24-01-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:10

Nou dan heb ik zeker rare castraten, want hier bleven ze dekken ook na máánden nog :D
Op het moment dat ik dit schrijf loopt de castraat brommend achter een zeugje aan die daar nog niet van gediend is. Die zal morgen dus wel 'zover' zijn :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 24-01-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:10

Dan heb ik ook rare castraten :+

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:11

Ik zou gewoon zeggen: kijk zelf wat jou het beste lijkt. Laat de dieren koppelen om te kijken of het klikt. Zorg dat ze zich niet voort kunnen planten. Blijf ze in de gaten houden. Grijp in als het fout gaat. Vermijd dierenwinkels en tuincentra en geef prio aan opvangen waar mogelijk.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:41

Zo flink wat leesvoer. En dat van de cavia's wist ik niet maar wel bij kippenfokkers aangezien je hanen niet kan aanhouden hoppa in de soep. Ook de muizen die de dierenwinkel voor de slangen fokte als er ook maar eentje agressief was hoppa opvoeren. Zelfde met mannetjes ratten.

Mijn castraat is een mega softie zeugen zijn groter dan hem en hij heeft weinig te zeggen haha

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:47

Hier was het zonet weer etenstijd! :D

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:48

Hier zitten ze de laatste restjes van de brok op te eten, de castraat OP het bord en de dames aan de rand :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:51

Die zwart witte lijken zo op mijn vorige beertje <3
Mijn mannen hebben vanmiddag heerlijk rond gerend en daarna een schone kooi.De heren liggen nu uit te buiken.

Gisteren zijn ze wel los gegaan op een stukje banaan, hoewel ze schil blijkbaar lekkerder vonden.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:16

Ach wat een schatjes Bonjoy! <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:24

Afbeelding