Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:09

Naskapower ik ben geen rattenexpert, maar bij de meeste dieren is het zo dat zolang ze nog plezier hebben in het leven en geen pijn, ze nog even door kunnen. Dus zolang je omaatje nog haar vrolijk is zou ik haar nog wat tijd geven. Sterkte met haar. 't Is best bijzonder als een rat 3 jaar wordt toch? Dus 3+ helemaal! Je moet wel een goed baasje zijn :)

Vanillia ja het is echt fijn dat Harley zo blij is met haar maatje. Vanavond lagen ze samen te slapen in een hangmat. Zo lief!
Wat een schrik ja!! Gelukkig gaat het nu weer goed met haar. Zeg maar dat ze niet zo eng moet doen!!

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:36

Mijn 2,5 jarige rattenmeisje begint echt oud te worden nu :(
Denk dat ze bijna "op" is :(
Haar vacht begint uit te vallen, ze slaapt veel meer, ze heeft moeite met klimmen en ik merk dat haar achterpoten erg beginnen te verzwakken..

Pff. Dit is altijd lastig... Waarom leven ratjes nou maar zo kort.. :(

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:38

switt schreef:
Net bij een andere DA geweest...idd een vrouwtje. oliebol.

Jeetje. Wat een grote fout van de DA! Hopelijk is het kwaad niet al geschied en zitten jullie nu met een zwanger vrouwtje. |o

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:40

Naskapower schreef:
Ik zit mij een beetje af te vragen wanneer een ratje nou echt op is. (klinkt raar als je het zo leest).

Mijn dame van 3+ begint echt oud te worden. Haar vacht word de laatste tijd veel slechter, niet meer dicht aaneen gesloten, er vallen gaten in. Ook valt ze heel erg in qua gewicht. Verder is haar balans grotendeels weg. Als ze zich gaat wassen valt ze vaak om. Ik denk dat ze ook de kracht in haar (achter) pootjes aan het verliezen is. Ze kan niet meer op mijn schouder zitten omdat ze er van af glijd (ze wil het wel graag, probeert altijd omhoog te klimmen, dus af en toe mag ze wel op m'n schouder, maar dan houd ik haar wel tegen zodat ze niet wegglijd).

Haar dag bestaat uit slapen, een beetje rondscharrellen in de kooi. Ze krijgt van mij (naast het gewone voer) pap te eten (sowieso 1x per dag, soms vaker) en ik zet haar vaak ook even apart met wat extra brokjes. Ze woont samen met haar vaste maatje en mijn twee nieuwe ratten (moeder en dochter). Vooral de dochter (is nogal jong) trekt heel erg naar haar toe.

Ik heb echt nog het idee dat ze nog wil, maar haar lijf gaat wel steeds meer achterruit. Hoe ver zal ik het laten komen? Wat als haar achterpoten straks niks meer doen aan kracht hebben.

Wanneer is het voor jullie echt klaar?

Heel toevallig, ik heb net precies over ditzelfde onderwerp een reactie geplaatst.
Mijn dame is ook echt bijna op denk ik :(
Ze heeft precies hetzelfde als jouw ratje. kale plekken in de vacht, veel slapen, geen kracht meer in de achterpoten, dunner geworden.

Wat is dit toch lastig :(
Wil haar niet laten inslapen, vind dat zo moeilijk...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:37

@ sharon_quizen Iduna (zo heet ze) is best wel een taaie oma. Ze heeft al meerdere huisjes gehad. De fokker, daarna zijn ze naar een vriendin van mij gegaan, die verhuisde naar Ierland, tijdelijk bij een ander meisje gewoond, daar moesten ze weg na een maand, sinds de zomer woont ze samen met haar maatje bij mij (en ik ben ook nog een keer verhuisd tussendoor). Ik woon in een studio en dat heeft als voordeel dat alles (op de wc/douche na) in dezelfde ruimte is. De dames krijgen dus alles mee en dat is heel gezellig.

Sinds dinsdag heb ik er twee ratjes bij (heel cru gezegt als opvolgers zodat Bianci niet alleen komt te zitten). Ik was heel bang dat ze lelijk tegen Iduna zouden doen (dan had ik de nieuwe tijdelijk in mijn oude (kleinere) kooi gehouden, maar ze laten haar gewoon haar gang gaan. (en voor Iduna is het natuurlijk lekker warm om met z'n vieren op een hoop te slapen).

@ Joyamu eigenlijk mogen we ook heel blij zijn.
Geen ziektes, geen gezwellen alleen ouderdom.
Dat ze steeds minder kan is niet leuk, maar ik geniet wel van wat nog wel kan.
Gister zijn we met z'n tweetjes in slaap gevallen op de bank, zij lag in m'n vest. Word ik ineens wakker (oeps ik sliep :O ). Kijk onder m'n vest, ligt m'n meisje daar te slapen.

Elke ochtend hoop ik dat ze er nog is (maar toch hoop ik ook dat ze op een dag rustig in haar slaap overlijd, tussen haar vriendjes).

Lies_Miek

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:37

Ratjes kunnen inderdaad helaas snel achteruit gaan als ze wat ouder worden, zag het met Candy ook en die werd ook snel ziek. Goed warm houden in ieder geval dus en op gewicht houden. En vooral nog lekker verwennen hoor die oudjes :D

Pfoeh hier was het gisteren even flink schrikken, haalde Jellybean uit de kooi en had flink wat bloed op me hand zitten. Na een korte inspectie bleek het haar pootje te zijn en heb schoongemaakt en weer terug gezet. Het is gelukkig maar 1 vingertje en denk zelf dat ze gewoon ergens is blijven hangen met haar nageltje, hij zit er gelukkig nog wel op.

Morgen naar Dierenpret toe, misschien vind er wel een uitbreiding plaats nog hier :D
(Ik neem alleen eentje mee als ik het echt goed vind aanvoelen hoor ;) er heen gaan voor een ratje is namelijk niet mijn voornaamste doel, dat is namelijk hele bups aan spullen voor de schildpadden die hier ook rondzwemmen)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:04

Wat een schrik om de ratjes deze week zeg, hier in 't topic... :(:)
Veel plezier morgen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:22

Hmm Mevrouw Peddy is wat rustiger en bijt minder. Volgens mij wordt haar vacht ook minder mooi en ik zie haar bijna nooit, ligt alleen maar te slapen. Ik wacht daarom toch maar met een ratje erbij kopen :'(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:09

Meld me even terug: we hebben ratjes gehaald bij een particulier uit de buurt. Geen echte kweker, eerder een pretnestje, maar wel met veel liefde voor de diertjes en goed verzorgd.
Het zijn twee zusjes van 9 weken; eentje gewoon donker husky en eentje lilac husky. Ze zitten nu nog een weekje bij onze vrienden aan hun nieuwe kooi te wennen en volgend weekend verhuizen ze dan als verjaardagscadeau naar hier. Ik hoop dat ze bijj dochterlief in de smaak gaan vallen. Wij (en onze vrienden ook, haha) vinden ze alvast mege schattig! <3

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:10

Hou je ons op de hoogte? :D

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:19

Bedankt Jorinda :) hoop ook dat weer leuke spullen voor de ratjes kan scoren voor weinig geld.
Had vorige keer een grote sputnik voor maar 5 euro.. Dat is nog eens leuk

Soesita, klinkt als leuke ratjes :D Hoop dat je dochter ook wordt aangestoken met het rattenvirus.
Mijn eerste ratje was voor mijn 7de verjaardag en vond het toen helemaal geweldig.
Hoewel deze niet lang bleef := Kreeg hem paar dagen voor verjaardag en op verjaardag lag hij dood in het hok :(

Zijn nu onderweg naar Houten, heb er wel zin in :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:53

Nou ben weer terug maar moet zeggen dat knaagdierensectie me dit keer heel erg teleurstelde qua huisvesting :( Had daarom ook al besloten om geen rat daar vandaan omdat ik het best wel volle bakken vond en niet allemaal lekker erbij vond zitten. Wel een heel leuk gesprek daar gehad met een meneer die een leuk klimtoestel in zijn muizenbak had staan en kreeg zelfs zijn email als ik zoiets voor mijn ratten wilde :D

Na knaagdieren zijn we doorgelopen naar het reptielengedeelte toen daar bij een tafel ineens mijn oog viel op een echt spuuglelijke rat die samen met een ander ratje in een bak zat. Liefde op het eerste gezicht en na twijfel en een gesprek heb ik beide dames meegenomen. Ze zaten er prima bij en waren al wat ouder (iets van half jaar) en waren zijn huisdier geweest. Heb ze allebei meegenomen omdat ik zielig vond ze uit elkaar te halen als ze al half jaar bij elkaar zitten. De lelijkste is fuzz met zwart en is Haggis genoemd (Ja naar het recept) de andere is kaal en heet (kip)Nugget :D Ze zijn trouwens beide Dumbo en zal binnekort nog even wat foto's maken van ze.
Haggis heeft wel een bultje ontdekte ik later maar deze ga ik goed in de gaten houden en anders DA ;)
Foto :D :
Afbeelding

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:54

Aaaaah, wat een schatjes!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:17

Ahh wat leuk!

Hier wilden ze vandaag met z'n 7en in de sputnik met dit resultaat: :+

Ed heeft een half uur zo gehangen. :+
Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:23

Hahahaha, geweldig :')

Wat een schatjes zeg Lies_Miek! Verstandig dat je van de andere ratjes geen hebt meegenomen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:51

Hahaha dribbel, geweldige foto!
Lies_Miek wat lief dat je de 2 dames samen mee hebt genomen :)
Chopper en Harley zijn echt dikke vriendinnen. Heb ze net een uur op schoot gehad. Harley is echt een scheetje, die heeft een half uur onder m'n kin liggen tukken. Op een gegeven moment werd het speelkwartier en omdat ik van Chopper nog niet zeker weet of ze de bank niet af springt heb ik ze terug in de kooi gedaan en gaan ze tekeer als gekken! Haha! Zo leuk om te zien :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:04

Hahaha geweldige foto!!
Hangmatjes zijn bij onze ratjes niet in trek :n ze hebben er 0,0 interesse in..
Ook de takken vinden ze niet echt heel spannend (ze lijken ook totaal niet van klimmen te houden)..

Oh nog even een vraagje: onze grijze rat (10 weken ongeveer?) heeft een beetje kleurverandering in zn vacht.. Niet heel extreem, maar de toon van het grijs is op verschillende plaatsen opeens anders... Verliezen ratten ook hun jongere haren ofzo? Hihi

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:44

Saintelette schreef:
Hahaha geweldige foto!!
Hangmatjes zijn bij onze ratjes niet in trek :n ze hebben er 0,0 interesse in..
Ook de takken vinden ze niet echt heel spannend (ze lijken ook totaal niet van klimmen te houden)..

Oh nog even een vraagje: onze grijze rat (10 weken ongeveer?) heeft een beetje kleurverandering in zn vacht.. Niet heel extreem, maar de toon van het grijs is op verschillende plaatsen opeens anders... Verliezen ratten ook hun jongere haren ofzo? Hihi

Is hij echt grijs of is het een husky? Die veranderen namelijk van kleur.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:47

Jaaa ben ook superblij met mijn twee nieuwe bloterikjes :D Ze passen echt prima bij de groep en zijn al wat ouder wat het alleen maar makkelijker maakt.

Saintelette. Hier wordt elk stukje stof dat ook maar in de buurt komt vernietigd := Plastic zakken moeten er ook altijd aan geloven. Allemaal om een nestje te bouwen, Wou eens dat ze er vanaf bleven :P En kan het trouwens niet zijn dat je een huskey ratje hebt? Die kunnen ook van grijs spontaan naar lichter en zelfs naar wit gaan. Ik had een ratje dat van creme/grijs naar wit met grijs en later bijna helemaal wit is gegaan :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:08

Hmmm husky, geen idee eigenlijk :o
Hij is (ofja was :p) helemaal egaal grijs, met alleen op zn buikje een witte streep (op internet stond dat dan ook de kop en zn poten iets van aftekening moeten hebben?)

Fijn dat je naakies goed erbij passen!!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:17

Weet iemand misschien of je het "gaas" waar veel hokken van zijn gemaakt ook los te koop is?
Het liefst met wit geplastificeerd...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:12

Fijn, dat de nakies er goed tussen passen! :)

Zou het zo niet weten Arrabel... Misschien bij een winkel als de Welkoop/Boerenbond oid?

Hier zijn ze vandaag verhuisd naar een groter hok! Zijn de hele middag druk bezig geweest met onderzoeken en nu is 't lampje uit bij beide haha.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:08

Ik ben geslaagd bij de Gamma!
Nu ben ik alleen nog opzoek naar klemmetjes die ik aan de hangmatjes kan doen om ze op te hangen.
De goedkoopste musketon haakjes bij de Gamma zijn 1.65 per stuk...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:22

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:59

Arrabel ik heb keukenhaakjes gekocht bij de IKEA. 10 stuks voor 90 of 99 cent :D