Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:32

Iemand een idee waar om ik soms een co2 piek krijg? Heb sinds dinsdag er niks aan veranderd en heeft mij vandaag toch helaas mijn dwergciclide man gekost. ( heb niet eerder gezien was een weekend weg schoon moeder heeft gevoerd wat klaar lag dus niet te veel rest draait op tijdschakelaars)

Had het 2 weken terug ook maar toen op tijd gezien.. en co2 installatie wat minder gezet..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:20

Ik heb niet eens veel licht.
Licht staat 6 uur aan. En 1 lichtbalk ipv 2. We zijn begonnen met 2 balken aan en 8 uur licht. Uiteindelijk dus mega alg probleem.

Vooralsnog nu geen alg.
Elke dag 2 ml profito en 2 ml easycarbo

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:07

J0anieke schreef:
Ooh mooie garnaaltjes!! <3

Hier eet een kogeltje heel slecht. 1 is er helaas al overleden omdat die niet at, nu een 2e ben ik bang, die zag er aan t begin ook al dun uit. :( Ik geef ze diepvriesvoer: brine shrimp, cyclops, Daphnia en bloedwormen. Heb een artemia kweekschaal besteld, hopelijk dat die iets meer eetlust krijgt van levend voer..

Ah oliebol, gaat het inmiddels al wat beter? Al die dwergkogeltjes is allemaal wildvang en dat eet in de regel niet gelijk diepvries. Ontwormen is ook erg belangrijk (Met Levamisole HCL, hiervoor kan je eSHA NDX gebruiken). Ik merkte hier dat na het ontwormen de eetlust ook enorm verbeterde (al aten die van mij gelukkig vanaf het begin wel redelijk goed, ik had wel direct levend voer ook voor ze).

Daphnia uit de sloot zou ik ook wat huiverig voor zijn qua ziekten, zeker omdat ze toch al een verzwakte weerstand hebben. Dan zou ik eerder wat bij een dierenspeciaalzaak gaan halen. Daphnia laat zich wel heel erg goed spoelen gelukkig.

Melyoramel, haha wauw, mooie zooi wortels! Hoop dat die van mij het ook zo goed gaan doen. De sneakpeak van je nieuwe bak ziet er ook gaaf uit! Vind die steen daar eigenlijk juist wel gaaf ook.

Nessa, mooi verschil al zeg! Met minder licht is echt mooier ook. Heb hier ook maar twee balken op de 150cm. Een rode en een witte. Had eerst bedacht dat daar vast meer bij moest komen, maar vind het met redelijk zwak licht eigenlijk gewoon juist wel mooi zo.

L_Rivaldo, he wat lastig met die gup zeg. Zolang die een actieve besmetting blijft houden, blijft die ook de rest herbesmetten. Ik zou zelf neigen naar de ene gup apart plaatsen en gericht behandelen (zowel in het water als in het voer). Ondertussen de bak doorbehandelen met 1x per week een kuur voor 4 weken achter elkaar (waarvan je de eerste nu dus gehad hebt). Maar onderzoek wel even goed welk middel je nu het beste kan gebruiken. Eventueel kan je overwegen de beide kuren te doen.

Net als met paarden heb je verschillende ontwormmiddelen voor verschillende soorten wormen. Levamisole pakt de meeste wormen aan. Maar voor huid-, kieuw- en lintwormen heb je Praziquantel nodig.

Mijn plan van aanpak met mijn wildvang kogels was;
- 50% waterwissel (je moet altijd beginnen vanuit schoon water)
- eSHA NDX in het water (1 drup per liter)
- na 24 uur 50% waterwissel
- eSHA GDEX in het water
- volg handleiding van GDEX (uit mijn hoofd dag 1 100% dosering, dag 2 en 3 50% dosering - maar lees dat na)
- dag 5 - 50% water wissel

Na twee weken het hele feest nog eens herhalen.

Houd er ook even rekening mee dat sommige toevoegingen aan het water de effectiviteit van je wormkuur enorm verminderen (bepaalde "waterverbeteraars") evenals bij Levamisole licht. Daarnaast nooit over actieve kool filteren tijdens wormmiddelen (zou het uberhaupt niet gebruiken tenzij heel specifiek toegepast, maar dat is een andere discussie).

snorkel1986, oei dat klinkt als problemen met het doseringsdeel van de CO2. Heb inmiddels van meerdere mensne verhalen voorbij zien komen dat regelventiel faalde en alle vissen waren gestikt. Zo sneu. Gezien je er al eerder problemen mee hebt ondervonden lijkt het mij zaak om de boel te vervangen.

Ik ben op het moment bezig met klusje bak schoon maken :') . Via marktplaats goedkoop een kweekstelling over kunnen. Die kon ik niet laten staan. Maar oef, "you get what you paid for", dus zit nog "iets" werk in :')

Zo begon het. Echt. Wie verzint dat? Isolatie materiaal *in* het aquarium ipv er achter :')
Afbeelding

Na het verwijderen van het isolatiemateriaal en eerste ronde schoonmaken
Afbeelding

Gisteren einde dag. Nog niet klaar, maar wel gevuld om de nacht over te kijken of hij daadwerkelijk goed waterdicht is (2 van de 3 bakken draaiend gezien, maar toch).
Afbeelding

Vanochtend vloer nog netjes droog, dus lijkt goed te gaan :D
Straks ergens weer wegpompen en dan verder met de laatste dingen schoonmaken. En dan nog twee keer opnieuw :') .

Maar straks wel een zee van ruimte voor opgroei van babies :D :D Het is 3x 140cm.

De grootste beginnen inmiddels echt hun tijdelijke camouflage patroon te krijgen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:33

wat lief haha, ze zijn echt zo mini en cute <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:18

Dank Marlies voor de info! Ik wilde inderdaad ook nog gaan ontwormen, alleen wil ik t groepje ook nog iets aanvullen, dus wacht nog even met ontwormen.. De uk heeft gister eindelijk wat gegeten, mondjesmaat, maar z'n maag zal ook wel heel klein zijn nu.. Vandaag komt de artemiaschaal binnen, hopelijk is het wat en kan ik ze levende artemia voeren.
Ik kon hier geen schone sloot vinden met m'n rondje wandelen..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:20

Kan m'n vorige bericht niet meer bewerken, maar hij eet ineens veel beter! **\O/** Nu een dik buikje, vanavond weer kijken of die wat wilt eten. Ga zo langs 2 winkels, kijken of ze dwergkogeltjes hebben, anders morgen even naar Amersfoort waar ik ze vandaag heb.. Kan ik ze deze week nog aanvullen en behandelen op wormen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:00

Ik was zaterdag bij de intratuin duiven. Dat hebben ze ook dwerg kogeltjes.

Ik had nog wat plantjes en slakjes die ik niet in het aquarium wil. Dus nu maar zo. Staat nog leuk ook! Komt uiteindelijk in de kast met lampje. Staat nog leuk ook

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:08

Ik ben 2 kogeltjes (met dikke buikjes!!) en ontworming rijker.. Maar zag ook deze.. Moet echt op m'n handen gaan zitten.. :')
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:32

wat een leuke projectjes allemaal. Van de Co2 piek ken ik niet zoveel, ik ben er jaren geleden mee gestopt. Het is wel moeilijker om frisgroene planten te houden zonder maar ik neem enkel de supergemakkelijkste en die doen het wel goed zonder.

Heeft iemand van jullie Braziliaans klimop en die mij tips kan geven qua voeding, ik vind ze zo leuk maar ze kwijnen altijd stilletjes weg. Blad wordt bleker en dunner en dan verdwijnen ze ;( . Ik geef enkel vloeibare voeding elke week

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:39

mijn ervaring er mee is dat ze niet teveel licht moeten hebben.
dus niet laten drijven, maar lager in het water en dan ergens omheen draaien.
en ze vinden het bij mij niet fijn in de stroming.
en ik geef geen voeding,want dat vergeet ik altijd :o

ik heb ze zo

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:41

ook geen CO2? @ellepel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:46

nee, foto is trouwens wel wazig zie ik…beetje jammer van bokt upload
ik geef af en toe easy carbo,maar dat is geen co2.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:32

ellepel schreef:
nee, foto is trouwens wel wazig zie ik…beetje jammer van bokt upload
ik geef af en toe easy carbo,maar dat is geen co2.

oooh wauw, je geeft me hoop. Ik snap het echt niet wat ze tekort komen dan

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:53

ellepel, Ja echt he! Ik ga echt vaak even voor de bak zitten om gewoon een tijdje naar ze te kijken haha <3

J0anieke, wat fijn dat hij toch al zoveel beter ging eten ook! Ook fijn dat je de groep wat hebt kunnen aanvullen. Zit je nu op de 6?

Ufurio4e, Best leuk gewoon zo!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:56

Zit nu op 6 idd! Echt de Max voor dit aquarium en mocht er toch nog 1tje overlijden heb ik alsnog een leuk groepje. :)
Ga morgen toch de betta halen, komt dan bij m'n garnalen. Kleine impuls aankoop, maar hij is zo leuk... :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:58

ik heb een zieke rasbora espei.
kun je wel op het filmpje zien,hangt wat en komt niet goed mee.
denk iets van ouderdom, diertje is inmiddels ook alweer 6 jaar.
waren mijn eerste visjes die ik toen kocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:59

J0anieke schreef:
Ga morgen toch de betta halen, komt dan bij m'n garnalen. Kleine impuls aankoop, maar hij is zo leuk... :o

haha, groot gelijk,prachtig dier!!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:45

@ellepel - 6 jaar is ook al wel een aardige leeftijd!

Nou, de bak staat :D zo het filtermateriaal en de visjes overzetten.
Zand erin doen terwijl er ook al water inzit maakt het wel wat troebel :o

Afbeelding

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:21

Gave bak met veel diepte erin

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:50

Super mooie inrichting zo Melyoramel!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:51

heel knap gedaan idd! Melyoramel

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:59

Mooi om te zien!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:53

Echt prachtig die scape, zo knap hoe je dat steeds doet.. :wow:

Vandaag de betta opgehaald. M'n vriend vind onderstaande mooier dan die ik gister hier deelde en ik kon zelf niet kiezen, dus het is onderstaande geworden. Nu nog een naam verzinnen voor meneer. Hij is goed aan het jagen op de garnalen, dus Jaws staat op het lijstje.. :')

Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:37

Mooie betta, JOanieke! Deze vind ik ook wat mooier qua kleuren en vorm van de vinnen. :)
Prachtig diepte effect, Melyoramel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:32

wat mooi die bak, knap hoor.

en knappe betta!