Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:06

Ze mogen er idd niet rechtstreeks in kijken {ivm oogproblemen} en op minstens 30 cm afstand.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:47

We zijn bezig met het veilig te maken. Ze vinden het wel echt lekker

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:33

Ik zie dat jullie naar het vogeltje hebben gevraagd.
We zijn er mee naar de dierenarts geweest. Het was kruipersziekte, ik geloof te veel veren die uit 1 veer groeien?
Hij had jeuk en pijn dus de kanarie is ingeslapen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:39

Ik was er al bang voor, heel veel sterkte!
Kruipersziekte is heel besmettelijk voor andere vogels, heeft ze er nog meer?
En ik zou ook de kweker verwittigen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:02

Nee ze had er maar 1 en we hebben haar sterk aangeraden om er geen meer te nemen.
Ze heeft hem al 5 jaar en uit een dierenwinkel gekocht, dus ik weet niet of ze de kweker dan nog kunnen achterhalen?
Ik begreep dat het iets genetisch kan zijn hè

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:07

Ik weet niet zo heel veel ervan, maar wel dat het heel besmettelijk is.
Vogels zijn soms ook drager zonder symptomen, dus dan komt het bij hun jongen tot uiting.
Hier heb ik alle vogels er preventief op laten testen. Mango was er al op getest toen we hem kregen. Gelukkig alles negatief.
Het komt vooral voor bij grasparkieten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:37

Afbeelding

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:11

Pfff dit is echt eeen slecht vogrljaar voor mij....
Eerst izzy ziek. En vanmorgen 1 valkparkiet en 2 grasparkieten dood gevonden. |( %)
Ik vermoed dat het door die stomme muizen komt. Ik ben ze al aan het wegvangen met muizenvallen.....

De 2 die er gebleven zijn, die ga ik er zo uitvangen. Die gaan de rest van de winter onder een gesloten overkapping zonder muizen. Die zullen namelijk ook best verzwakt zijn.

Voor het komende jaar komen er andere voerbakken en wrs toch iets in de trand van een nachthok.

Ik heb net de voliere al schoongemaakt met dettol en dat zal vast nog wel 1x gebeuren voordat ze erin komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:48

Oh my, wat vreselijk!
Zitten ze in huis? Want als er zoveel tegelijk dood gaan zou je ook kunnen denken aan giftige luchtjes zoals Teflon of een zelfreinigende oven.
In principe gaan gezonde vogels niet zomaar dood van muizen, dus ik zou sectie laten plegen om ziekte of iets anders uit te sluiten.
Kun je geen voorzetplaten oid voor de voliere zetten zodat ze er moeilijk in komen?

Wat een wind zeg! Ik had de hele voliere dicht, maar nu toch maar even wat uurtjes luchten.
Ik ben altijd zo bang dat de wind er onder slaat en het dak eraf vliegt :=

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:55

Ze zaten in de voliere. En 3 van de 4 kanten hebben voorzetplaten. De 4e niet maar daar zit een wilgenscherm.
Ik heb ze al weg gegooid, sectie kan ik dus niet meer laten doen.
Ik kijk het even een tijdje aan met de 2 over geblevenen, misschien dat ik daar nog ontlasting onderzoek op laat doen.
Izzy doet het weer prima, maar gaat zonder vriendje de voliere niet meer in. Ik wil geen valkparkieten meer erbij, dus mag hij de rest van zijn leven bij mijn ouders onder de overkapping blijven wonen. (Zodra het warm genoeg is zodat hij daar weer onder kan).

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:48

Cayenne schreef:
[ [url=m/jqmnTy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah zielig! Ik ben wat dat betreft heel blij dat ik die twee van mij uit de dierenwinkel heb. Als je zag wat voor hok ze daar hadden en wat voor voeding ze kregen, beiden veel te weinig!
Het heeft een hoop inspanning gekost om ze gezond te krijgen, maar het is gelukt en ze zijn zo vrolijk nu! Ondanks dat ze niet tam zijn, wel heel blij met ze!

@Arabella, wat balen zeg. Nooit leuk om ze ziek of dood aan te treffen. Ik kan je helaas niet helpen, heb geen verstand van volieres. Ik denk wel dat het slim is om je andere vogels even geheel te laten checken?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:13

Citaat:
Ah zielig! Ik ben wat dat betreft heel blij dat ik die twee van mij uit de dierenwinkel heb. Als je zag wat voor hok ze daar hadden en wat voor voeding ze kregen, beiden veel te weinig!
Het heeft een hoop inspanning gekost om ze gezond te krijgen, maar het is gelukt en ze zijn zo vrolijk nu! Ondanks dat ze niet tam zijn, wel heel blij met ze!

Je snapt wel dat die dierenwinkel daarna gewoon weer een paar nieuwe vogeltjes in dat hok stopt toch :Y)
Door ze bij een dierenwinkel aan te schaffen hou je dit probleem juist in stand, als niemand de beestjes daar zou aanschaffen dan levert het de winkel ook niks op en stoppen ze er op den duur wel mee.
Is een beetje net zo iets als de broodfokkers voor puppy's, mensen blijven ze kopen omdat ze het zielig vinden, maar vervolgens houd dat juist de broodfokkers op de been, min of meer zorgen die mensen dus zelf voor het dierenleed ondanks dat ze de beste bedoelingen hebben :+
Maar dat is een ander discussiepunt haha

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:29

Ik kreeg vorig jaar opeens van meerdere kanten allemaal grasjes aangeboden. Dus voor de prijs van 1 uit de dierenwinkel heb ik er een stuk of 6 a 7. (De vorige keer dat ik keek vroegen ze zich 30 of 35 euro voor 1 vogeltje).
Mijn vader gaat in het voorjaar eens bij zijn buurman vragen. Die heeft er ook flink wat zitten.
Ik denk dat ik er 4 bij doe. Vind ik het dan nog te weinig dan komen er nog 2 bij.
Ik had eerst 4 grasjes en 2 valkjes erin. Maar dat was aan de ruime kant.
Nu dus eerst met 6 grasjes kijken.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:51

Als Jopie los is dan is geen enkel kaartje of lintje in huis veilig, hij speelt daar zo graag mee. Iemand een idee wat voor speelgoed voor in de kooi daarbij zal aansluiten?

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:55

Faelynn schreef:
Citaat:

Je snapt wel dat die dierenwinkel daarna gewoon weer een paar nieuwe vogeltjes in dat hok stopt toch :Y)
Door ze bij een dierenwinkel aan te schaffen hou je dit probleem juist in stand, als niemand de beestjes daar zou aanschaffen dan levert het de winkel ook niks op en stoppen ze er op den duur wel mee.
Is een beetje net zo iets als de broodfokkers voor puppy's, mensen blijven ze kopen omdat ze het zielig vinden, maar vervolgens houd dat juist de broodfokkers op de been, min of meer zorgen die mensen dus zelf voor het dierenleed ondanks dat ze de beste bedoelingen hebben :+
Maar dat is een ander discussiepunt haha

Zo had ik er nog niet over nagedacht! Dierenwinkel was voor mij voor de hand liggend omdat dit onze eerste vogels zijn. Ik zag online wel het 1 en ander voorbij komen, maar met het weinige verstand dat ik ervan had was dat een lastige weg. Ik heb voor mijn eerste vogels voor de makkelijke weg gekozen. Voor deze twee blijf ik vooral zeggen dat ik blij ben dat ze daar weg zijn, maar je hebt natuurlijk gelijk. Ik had toevallig wel tegen mijn vriend gezegd dat als we ooit weer vogels kopen ik het niet meer uit de winkel haal, maar ergens van een Fokker met verstand en dat ze jong en handtam zijn, maar zo ver is het voorlopig nog niet :o

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:08

Kiimm_ schreef:
Als Jopie los is dan is geen enkel kaartje of lintje in huis veilig, hij speelt daar zo graag mee. Iemand een idee wat voor speelgoed voor in de kooi daarbij zal aansluiten?

Papier versnipperaar bij de action kopen en er af en toe een krant doorheen halen -> FEEST! *\o/*

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:45

Hoppit schreef:
Kiimm_ schreef:

Papier versnipperaar bij de action kopen en er af en toe een krant doorheen halen -> FEEST! *\o/*

Kan je papier gewoon los in hun kooi leggen zonder dat dit schadelijk is voor ze?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:49

Mango sloopt graag mijn puzzels :+

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:46

Behang doet het ook erg goed hier.....(onbedoeld). Mehh.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:53

Ach als ze er een kropverstopping mee willen veroorzaken lukt dat met álles: karton, stof, plantaardig materiaal, bedding, ... Maar 99% van de vogels is niet zo stom.
Trial and error. 't geeft vast een bende maar gegarandeerd lol :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:02

Mango had laatst het klepeltje van een belletje in zijn snavel.
Ik wist niet hoe snel ik hem in de houdgreep moest nemen om het af te pakken. Was doodsbang dat ie het zou doorslikken en zou stikken!
Daarna alle belletjes van de klepels ontdaan. En toen was hij boos :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:34

Bix schreef:
Behang doet het ook erg goed hier.....(onbedoeld). Mehh.

Behang inderdaad 8)7

Nu wel afgeleerd maar wat was ik boos zeg :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:34

Wij hebben gelukkig geen behang, maar hij vind de kast ook heel leuk en heeft er al hele happen uit genomen :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:40

behang.. die van mij hadden de halve kamer gestript en het zag er zo armoedig uit dat ik een maandje terug alles opnieuw behangt heb.. Je kan al wel raden hoe het er nu uit ziet :') Voorlopig ga ik het niet weer opnieuw doen, hoe meer behang er op de muur zit hoe leuker ze het vinden, vogels doen de bovenkant, katten de onderkant :+

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:57

Hier hebben we het behang destijds geverfd. Dus ik heb nu thv hun verblijf (waar een aantal speelbomen op staan) allemaal witte plekjes op de muur. Heel decoratief! Ik heb de verf nog in de schuur staan, dus af en toe tip ik het maar wat aan :P