Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:28

Machie schreef:
72Melanie27 schreef:
De foto's zijn de go of no go voor de hondensport. Er zijn veel honden die de sport doen zonder op voorhand foto's te maken, maar dit vind ik niet fair tegenover het dier. Aangezien ze er flink last van kunnen krijgen bij bijvoorbeeld hd en ed.

Mwah. Mijn hond is nooit op de foto geweest. Ze is fit en vrolijk en komt regelmatig bij de fysio voor controle en t is wel best. Ik ken mijn hond en kijk naar mijn hond wat ze aankan en wat niet. Als ze slechte heupen had was dat er allang uitgekomen denk ik zomaar.

Snap ik! Natuurlijk is die keuze voor iedereen anders en dat is ook logisch!
Mijn vorige BC was echt een doorbijter, pas na 2 jaar zijn we er achter gekomen dat ze voor de sport eigenlijk niet goed was. Ik kende haar door en door. Als ik op vakantie was, at ze niet. Later had ze een baarmoederontsteking, wat accuut geopereerd moest worden, mijn ouders zagen dat ze niet lekker was. Maar zodra ik er was dan zag je er niets meer aan. We hebben toen besloten toch naar de DA te gaan, hier liet ze ook niets merken.. Toch besloten om haar grondig na te kijken en jawel... baarmoederontsteking. Ik wil nu gewoon het zekere voor het onzekere nemen :).

Machie

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:42

Goede gewrichten wil niet zeggen dat een hond sport geschikt is. Een hond moet ook goed in de kop zijn en goed in de spieren zitten. En een juiste techniek hebben ;)

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:52

Machie schreef:
Goede gewrichten wil niet zeggen dat een hond sport geschikt is. Een hond moet ook goed in de kop zijn en goed in de spieren zitten. En een juiste techniek hebben ;)

Helemaal mee eens!
Wel telt dit natuurlijk voor een groot deel mee :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:05

wat verstaan jullie onder sport, in welke mate?
Is dat gewoon 1x in de week agility of gaat het over serieus trainen?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:29

Wat vind jij serieus trainen?

Ik train 1 a 2 x per week agility en daarnaast bijna elk weekend wedstrijd. Onze trainingen zijn vrij zwaar. Vergis je sowieso niet in agility, dat is een enorm belastende sport.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:21

Op dit moment wordt ze 3 x per dag uitgelaten met rondjes van ongeveer 30 minuten. Hierbij worden de gehoorzaamheidsoefeningen herhaald. 1 x per week fietsen, zijn we nu aan het oefenen. Nu maximaal 5 minuten want dit is ontzettend intensief voor haar. Daarnaast nu nog 2 keer per week gedragstraining op de hondenschool.

Als ze een jaar oud is mag ze van mij pas agility gaan doen, de plannen hiervoor zijn 2 keer per week en daarnaast 1 x per week gedragstraining op de hondenschool. De wandelingen blijven hetzelfde, het fietsen zal maximaal 20 minuten worden.
Daarnaast kan ze bij ons thuis zoveel rennen als ze wilt, plek genoeg dus vervelen doet ze zich in ieder geval niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:26

O mijn pup doet al vanalles als voorbereiding op agility. Ik leer haar het zoeken van sprongen aan (latten op de grond) en een tunnel kent ze. Verder mag ze wip meppen, balans en coordinatie oefeningen doen enz enz. Ik hang niet zoveel aan leeftijd. Wel als het om belasten gaat zoals springen of raakvlak toestellen. Maar verder? Veel sturen kunnen ze al leren.

Verder wandelen we ongeveer 2 uur per dag. Klein uurtje bos en dan nog 3x 20 minuten. Fietsen doe ik niet, ik haat fietsen hahaha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:34

72Melanie27 schreef:
Op dit moment wordt ze 3 x per dag uitgelaten met rondjes van ongeveer 30 minuten. Hierbij worden de gehoorzaamheidsoefeningen herhaald. 1 x per week fietsen, zijn we nu aan het oefenen. Nu maximaal 5 minuten want dit is ontzettend intensief voor haar. Daarnaast nu nog 2 keer per week gedragstraining op de hondenschool.

Als ze een jaar oud is mag ze van mij pas agility gaan doen, de plannen hiervoor zijn 2 keer per week en daarnaast 1 x per week gedragstraining op de hondenschool. De wandelingen blijven hetzelfde, het fietsen zal maximaal 20 minuten worden.
Daarnaast kan ze bij ons thuis zoveel rennen als ze wilt, plek genoeg dus vervelen doet ze zich in ieder geval niet.

Voor een pup van nu nog geen jaar en de plannen vanaf één jaar vind ik toch wel heftig. Dat is wel heel intensief voor een hond van die leeftijd. Spelenderwijs dingen aanleren zoals Machie aangeeft is een stuk aangenamer voor de hond, minder intensief en op die manier kun je wel al basis dingen aanleren.

Zeker twee keer per week agility trainen vind ik voor zo'n jonge hond heftig.

Maargoed dat kan aan mij liggen.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:43

KimD schreef:
72Melanie27 schreef:

Voor een pup van nu nog geen jaar en de plannen vanaf één jaar vind ik toch wel heftig. Dat is wel heel intensief voor een hond van die leeftijd. Spelenderwijs dingen aanleren zoals Machie aangeeft is een stuk aangenamer voor de hond, minder intensief en op die manier kun je wel al basis dingen aanleren.

Zeker twee keer per week agility trainen vind ik voor zo'n jonge hond heftig.

Maargoed dat kan aan mij liggen.

Waarschijnlijk verkeerd geformuleerd, dan begint agility pas voor haar. Ze kent nu nog geen sturen of iets. Dus eerst alles met balkjes op de grond oefenen. Omdat het voor mij al een aantal jaar geleden is dat ik dit met mijn vorige hond heb gedaan, weet ik dus niet meer precies hoe ik het best alles kan aanleren. Dit wil ik dus met begeleiding doen ipv zomaar wat aankloten. Dus het is niet zo dat ze al moet gaan springen in de eerste tijd. Alles wordt opgebouwd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:49

Nee, dat begreep ik wel, is ook onmogelijk natuurlijk.

Persoonlijk blijf ik toch bij mijn punt, ik vind het alsnog erg veel voor zo'n jonge hond. Dan had je beter met puppy-agility kunnen starten, leer je zelf ook heel veel van. :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:21

Hier worden ze 3 of 4 keer per dag 10/15 min uitgelaten.
Daarnaast doet Jinn elke dag iets.
Bos wandeling, fietsen, frisbee, zwemmen, GG/behendigheid oefenen in de tuin.Noem maar op.
Daarnaast 2x pw agility en 1x pw GG op de Hs. Eerder deed ik priveles op donderdag maar voorlopig even mee gestopt ivm ploegen dienst
Vrijdag avond is soort rustavond en dan liggen ze beide altijd lang uit te slapen.
Dit bovenstaande gaat vooral om Jinn. Mijn DH gaat alleen mee wandelen maar doet verder niks ivm lichaam.

Best fanatiek dus

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:11

ik vind 3 a 4x per dag 10-15 minuten lopen wel super weinig eigenslijk JesdaJinn, breekt je duitser het huis niet af met zo weinig beweging? Zelfs mijn luie kruising golden vind dat echt te weinig :+

Verder is het gewoon ieders eigen keuze. Mijn pup is 5 maanden en loopt rustig een uurtje mee in het bos. Zat mensen die dat echt al veel te veel vinden :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:13

Mijn Duitser heeft beide bekken gebroken gehad dus die kan niet zo veel

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:18

Ik wandel gemiddeld ongeveer een dik uur met ze. 1x per week mag de border collie mee naar behendigheid (die is nu loops dus de husky mocht mee en die deed het echt retegoed hahah).
Voor de rest thuis wel veel spelen met een bal oid. En weekends wandelen we vaak 2 uren per dag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:24

Wij wandelen twee keer per dag, één ronde is zo'n 10 kilometer en de kleine ronde doen we zo'n 30/40 minuten over.

Daarnaast gaan ze mee naar de paarden en kunnen ze de hele dag in de tuin rennen.

Twee keer per week trainen we en als ik een dag vrij heb loop ik meer kilometers of ga eens ergens anders wandelen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:43

wat zijn onze honden een bofkonten :) .
Zoveel beweging en zoveel aandacht, dan te bedenken dat ik bij veel boerderijen hier in de buurt een (waak)hond zie die de hele dag in de kennel zit of de hele dag aan een ketting zit. Zijn ook vaak herders, die hebben juist die beweging nodig.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:52

Ik merk aan mijn Duitser als ik meer ga lopen dat ze slechter gaat lopen en doe ik niks/weinig met haar dan gaat het prima en zonder medicatie

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:53

ja okee, maar dat heeft dan een medische oorzaak (helaas..)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:51

Jaa daarom doe ik dus naar zo weinig wandelen ;)
Als ze gezond was ze geweest dan had ik dat natuurlijk heel anders moeten doen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:52

ja logisch! Maar ga je dan met je 1e hond wandelen en laat je de andere dan alleen thuis?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:55

Soms. Ik neem ze ook wel regelmatig apart mee.

De kleine wandelingen van 10/15 gaan samen. De boswandeling vaak samen en dan met Jinn nog iets aparts

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:58

JesdaJinn schreef:

De kleine wandelingen van 10/15 gaan samen. De boswandeling vaak samen en dan met Jinn nog iets aparts

Mag ik vragen hoe je DH zijn bekken heeft kunnen breken?
Dat is niet niks zeg! Super dat je er zoveel respect voor hebt om ze toch te laten genieten zoveel mogelijk als het kan.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:41

72Melanie27 schreef:
JesdaJinn schreef:

Mag ik vragen hoe je DH zijn bekken heeft kunnen breken?
Dat is niet niks zeg! Super dat je er zoveel respect voor hebt om ze toch te laten genieten zoveel mogelijk als het kan.

Toendertijd een topic over gemaakt.
Hier kan je alles vinden. De fotos doen het niet meer die heb ik nog wel. Als je dat eventueel ook wilt zien.

[BB] Duitse Herder Jesda is aangereden..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:41

Knakker schreef:
wat zijn onze honden een bofkonten :) .
Zoveel beweging en zoveel aandacht, dan te bedenken dat ik bij veel boerderijen hier in de buurt een (waak)hond zie die de hele dag in de kennel zit of de hele dag aan een ketting zit. Zijn ook vaak herders, die hebben juist die beweging nodig.

Die lopen vaak wel de hele nacht los over het terrein. Ik heb daar niet zo'n problemen mee. Ook dat zijn werkhonden en doen waarvoor ze getraind zijn.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:18

Afbeelding

*\o/* *\o/* <3