Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:37

kippen zijn echt leuk!

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:37

Afgelopen zaterdag hebben we het eerste ei gevonden, daarna elke dag 1 of 2 eieren. Helemaal blij!
Echter kwam ik vanochtend in het kippenhok en hoorde dat alle drie de krieltjes aan het niezen/proesten zijn. Wat kan dit wezen? Ik heb op internet gelezen dat dit snot kan zijn, of op wormen kan duiden. Ze zijn dit jaar al twee keer ontwormd en zouden volgens de fokker niet meer ontwormd hoeven worden. Maar wellicht dat de verandering van omgeving toch voor wormen heeft gezorgd?

Wie weet raad? Hoe kan ik zien wat ze precies onder de leden hebben? Ik heb zelf het vermoeden dat ze verkouden zijn door tocht. We hebben de zitstok vlak voor de opening van het kippenhok hangen, en de opening staat dag en nacht open ivm overdekte en dichte ren. Verder is er geen ventilatie in het hok. Zou dit de reden kunnen zijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:39

Euh, ik zou met deze vogelgriep-manie maar HEEL voorzichtig zijn en de DA even bellen.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:44

Gut, nu maak je me bang. Je hebt gelijk, ik bel wel even.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:18

Ah gatsie, ik zou inderdaad even bellen, je weet maar nooit.
Hoe zit het nu met de ophokplicht eigenlijk, hoe lang moesten ze nu binnen blijven?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:41

Voor hobbypluimvee geldt er geen ophokplicht meer, alleen in een straal van 10 km rond de besmette bedrijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:00

het was maar 3 dagen toch? vind het wel irri dat ze het wel op het nieuws aankondigen maar daarna niet meer melden wanneer het niet meer hoeft :P

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:47

dus familie kips kan morgen weer naar buiten ? :))

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:52

Ja hoor! Hier geen vogelgriep, maar een verkoudheidje. Heb antibiotica mee gekregen. Maar mag het nog even een dagje aankijken voor ik ermee begin, omdat ze vanmiddag niet aan het niezen/proesten waren. We zullen zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:49

hielkebro schreef:
dus familie kips kan morgen weer naar buiten ? :))

Ze konden toch sinds de 'regio-opdeling' allang weer naar buiten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:26

HOEZEE

Het zwarte kuiken heeft vrijdag haar eerste eitje gelegd (midden in de zwarte zand) en het witte kuiken heeft gisteren na uuuuuuuren gekakel en geren in de schuur uit de schuur in de schuur uit de schuur in het legnest uit het legnest in het legnest uit het legnest eindelijk bedacht dat ze toch echt in het legnest moest gaan zitten en daar heeft ze een keurig eitje gedropt!

Gisterochtend vond ik nog een kapotgevallen eitje van het zwarte kuiken, die heeft ze laten vallen toen ze nog op de pallet zat...

Zij heeft duidelijk een 'mik-issue' maar ik hoop dat ze uiteindelijk door gaat krijgen dat ze in een legnest kan gaan zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:35

Amaris schreef:
HOEZEE

Het zwarte kuiken heeft vrijdag haar eerste eitje gelegd (midden in de zwarte zand) en het witte kuiken heeft gisteren na uuuuuuuren gekakel en geren in de schuur uit de schuur in de schuur uit de schuur in het legnest uit het legnest in het legnest uit het legnest eindelijk bedacht dat ze toch echt in het legnest moest gaan zitten en daar heeft ze een keurig eitje gedropt!

Fijn :D

Ik hoop ook zo dat mijn kipjes gaan leggen, ze zijn van april. De rest is in de rui en er legt nu dus niemand eitjes.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:58

Wat leuk he het eerste ei! Die van mij zijn gestopt met leggen. Ben eindelijk mijn hanen kwijt. En niet eens in de soep maar gewoon op de boerderij bij iemand.
Ik had ook een new hampshire die erg achter bleef in groei en ziek werd. Deze toen apart gezet en is helemaal hersteld en een mooi kipje geworden. Helaas kon ze niet in de groep dus haar verkocht. Ze werd door een man op brommer opgehaald haha. Kreeg paar dagen later mail met hoe het met de kip ging en foto's. Zo grappig hoe wijs die man met zn kipjes was.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:01

Afbeelding
Onze haan loopt al gewoon naar binnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:05

dat doen mijn kippen ook, maar dat wil ik niet meer hebben. Laten ze net op dat moment zo'n hopjesvlapoep vallen, lekker tussen mn laminaat :r

Die hond kijkt masterlijk!!
:')

Wat erg grappig is: het zwarte kuiken (al moet ik nu echt aan Conchita gaan wennen want kuiken mag ik nu niet meer zeggen natuurlijk) werd op vrijdagmiddag 'geboren' en het witte kuiken (Catootje) op zaterdagmiddag.

En wat gebeurd er nu: het zwarte ku euh Conchita legde vrijdag haar eerste ei, en Catootje iets meer dan een dag later! haha! PRECIES evenveel tijd tussen uitkomen en ei leggen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:45

Wat grappig amaris, dat die tijd precies is.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:39

Spetter: Wat een leuke foto met de hond erbij te kijken. Brutale haan dus!

Hoe zit het met jullie kippen, leggen die nog door met deze korte dagen? Onze krieltjes zijn begonnen met leggen en ik heb nu elke dag 1 of zelfs 2 eitjes. Heel blij mee, ze zijn heerlijk!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:50

Nee geen enkel eitje. Onze jonge kip heeft nog niet eens gelegd. Ze zitten nu ook veel uit vrije wil binnen.
Ja haantje is echt haantje. Zorgt goed voor zijn hennen. Eigenlijk nooit ruzie al zie je wel duidelijk een pikorde. Onze jack russel pup gaat wel achter de kippen aan. Maar de haan gaat niet aan de kant.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:54

Uhm hoe lang is een kip ongeveer broeds? De dames zitten nu bijna een maand op hun nest. Gaa n er wel af om te eten en te drinken, en anders stuur ik ze naar buiten maar vind het best lang duren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:06

Marrit89 schreef:
Hoe zit het met jullie kippen, leggen die nog door met deze korte dagen? Onze krieltjes zijn begonnen met leggen en ik heb nu elke dag 1 of zelfs 2 eitjes. Heel blij mee, ze zijn heerlijk!

Vorig jaar werd er wel wat doorgelegd.
Nu is veel in de rui. Helaas eieren momenteel.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:37

Normaal duurt het uitbroeden 3 weken. Zou ze proberen broeds af te maken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:45

Broeds af maken inderdaad, zelf gebruik ik hiervoor een kleine bench met op de bodem kranten.
Voer en water erbij, voor de rest niets. Dan is het onaangenaam voor de kip en stopt ze vanzelf.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:48

0 eieren op dit moment. Ze hebben heel slecht gelegd en nu helemaal niets meer. Ik zeg: kippensoep....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:45

PBA_ schreef:
Uhm hoe lang is een kip ongeveer broeds? De dames zitten nu bijna een maand op hun nest. Gaa n er wel af om te eten en te drinken, en anders stuur ik ze naar buiten maar vind het best lang duren.

Die van mij waren net zolang broeds tot ik het legnest afsloot. Had ik dat nog weken open gelaten waren ze nog weken blijven zitten ben ik bang. Met zn tweeen knus in een legnest.

Na afsluiten legnest was het met een dagje klaar.

Het zwarte kuiken aka Conchita heeft nu een paar eitjes gelegd, maar nog niet eentje in het legnest.
Het eerste ei midden in de tuin in de zwarte zand. Het tweede ei heeft ze vanaf de pallet naar beneden laten vallen *stuk*, het derde ei lag binnen in de schuur op de grond (maar wel in de buurt van het legnest :Y) ) en het vierde ei.... nouja, oordeel zelf:
Afbeelding

(ter info, dit is dus op het dak van de legnesten... }:0 )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:06

Wij hebben er 1 die op stok gaat om te leggen. Daar heb je helemaal niets aan. *pats*