Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:53

Ik heb het nooit gehad (alleen allemaal beestjes in m'n voer). Ik zou inderdaad alles vervangen en schoonmaken, en kijken of je de gerbils ook moet behandelen of niet?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:05

Wat voor zand gebruiken jullie om in te kunnen rollen? Chinchilla zand?. Heb trouwens me gerbil boekje gevonden alleen nog ff door lezen :-)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:47

Ik gebruik zelf vogelzand, sommige mensen hebben eerder de voorkeur aan chinchillazand, we kopen vooral vogelzand omdat dat bij de makro in handige verpakking van 7kg is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:40

Ik dacht alltijd dat vogelzand niet kon ivm kleine schelpjes ? (Kan ook verkeerd hebben lang geleden dat ik op school zat en les in had )

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:00

Ik heb gewoon chinchilla zand.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:24

Ik heb een gerbilfokker gevonden in utrecht, deze gaat helaas wel stoppen.. Maar mischien heeft ze nog leuke handtame pups. Kennen 1 van jullie toevallig Gerbilfokkery The Fifth Element

Nu nog opzoek naar materialen voor in het verblijf. Ik zag op de webshop, maar vind zelf erg leuk om gewoon in de winkel te kopen .Dus even opzoek na een goede dierenspeciaalzaak waar ze dit soort dingen verkopen.

Hebben jullie toevallig een foto van jullie inrichting?? sorry ik vraag best veel. Ik weet wel wat van gerbils maar vind het ook fijn om te horen hoe andere het doen,

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:37

_Karlijn schreef:
Ojee, ik heb een probleem...!
Ik zat gister even naar mijn gerbils te kijken, zie ik ineens allemaal kleine witte beestjes lopen! :oo Ik denk dat het mijten zijn. Ik heb meteen allemaal nieuw spul besteld, bodembedekking etc. dus zodra ik alles binnen heb ga ik alles grondig schoonmaken..

Hebben jullie dit weleens gehad?

Oef dat is niet zo best, ik heb het nog nooit gehad en hoop het nooit te krijgen maar wil wel altijd voorbereid zijn.
Heb je informatie gezocht op het internet?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:47

plutolover schreef:
Ik heb een gerbilfokker gevonden in utrecht, deze gaat helaas wel stoppen.. Maar mischien heeft ze nog leuke handtame pups. Kennen 1 van jullie toevallig Gerbilfokkery The Fifth Element

Nu nog opzoek naar materialen voor in het verblijf. Ik zag op de webshop, maar vind zelf erg leuk om gewoon in de winkel te kopen .Dus even opzoek na een goede dierenspeciaalzaak waar ze dit soort dingen verkopen.

Hebben jullie toevallig een foto van jullie inrichting?? sorry ik vraag best veel. Ik weet wel wat van gerbils maar vind het ook fijn om te horen hoe andere het doen,

Ik heb zelf veel leuke dingen gezien bij Ranzijn, geen idee of er ook eentje bij jou in de buurt zitten, maar tuincentra met dierenafdelingen hebben vaak meer spulletjes voor gerbils dan een gewone dierenspeciaalzaak. Toch heb ik mijn spulletjes gewoon online besteld, ging goed en ben blij met de spulletjes :)

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken, heb al een tijdje geen foto's meer geplaatst bedenk ik me net :oo En dat terwijl mijn Zo'tje een hele nieuwe kleur heeft tegenwoordig :=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:14

We hebben grote tuincentrum met dierafdeling daar kan ik even kijken. En bij mij aan de overkant een grote dierenwinkel. Wat bestellen kan ook maar vind in winkel kopen leuker.

waar laten jullie je gerbils als je de hok verschoond? Ik dacht zelf ff in transport mandje doen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:10

Ik heb net contact Gerbilfokkery The Fifth Element, Ik heb het gesprek als zeer prettig ervaren, als een goede fokker :D. Ze gaat even kijken wat ze heeft zitten, en dan hoor ik later meer. En dan hopen dat ze mij geschikt vind als nieuwe eigenaar voor 2 gerbils :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:49

Die ken ik helemaal niet. Waar zit die?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:05

_Karlijn schreef:
Die ken ik helemaal niet. Waar zit die?

In Utrecht dacht ik. Ik dacht toch dat ik hier keer gelezen had, of was het nou ergens anders...hoorde ik ook goede verhalen over deze fokker.. damn,, nou weet ik niet meer of het nou bokt.nl was of een andere haha.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:21

Ik kom zelf ook uit omgeving utrecht maar die ken ik niet. Mijn eerste koppel kwam bij iemand uit Vianen vandaan, maar die fokt volgens mij niet meer, alleen nog wat opvang gerbils.
Mijn dames gaan tijdens het verschonen in het reismandje, zijn ze het niet helemaal mee eens maar ach, met een half uur / drie kwartier mogen ze weer terug :+ het is weer eens hoog nodig tijd dat ik de bak schoonmaak, maar het reismandje was dus kapot geknaagd tijdens de koppeling dus ik moet eerst een nieuwe := ik merk wel heel erg dat het met drie gerbils na een maand toch best wel vies is, overal liggen keutels en plasjes. Toen ik er nog twee had maakte ik ook na een maand de bal schoon, maar toen was het nog niet echt vies. Die deden al hun behoeftes in het zandbadje dus dan blijft de rest van de bodem langer schoon.

@plutolover: ik gebruik gerbil- of chinchilla zand. Dat is volgens mij gewoon precies hetzelfde. Zeef altijd de poepjes en plasjes er uit en na een week gooi ik hem leeg en krijgen ze nieuw zand. Zal van de week eens voor je kijken of ik een foto van mijn bak voor je kan maken :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:25

Moet mijne ook weer is verschonen is nu bijna 2 maande maar ruik nog niks mijn 2 heren doen alles in hun zandbad.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:36

Zoefje en Puk kon ik ook zo twee maanden laten zitten, maar ik deed het toch elke maand zodat ik de inrichting van de bak weer kon veranderen. Ik ruik ze nu ook nog niet, maar dat wil ik ook graag zo houden :+ de plateau's zijn wel echt heel smerig...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:39

Ik stofzuig het plateau 1x per week dat scheelt ook

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:41

Haha leuk topic dit ook erg leerzaam bedankt allemaal. :-),

Leuk om te lezen hoe verschillend de gerbils zijn. Kwa schoonhouden van de bak.

Wat voor bodembedekking gebruiken jullie? Zaagsel schijnt niet zo goed te zijn, maar wordt wel veel gebruikt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:43

Ik gebruik Cotton Comfort met Supasoft maar heb nu voor het eerst hennepvezel besteld, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Zaagsel is is erg stoffig, zowel voor de luchtwegen van je gerbils als voor het schoonmaken van je huis :+

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:24

Die fokker heb ik wel eens voorbij zien komen.
Ellabellaah wat gek haha zelfs toen ik de pups nog had deden ze allemaal netjes hun poepjes en plasjes op de zandbak.
Plutolover ik gebruik vogelzand met anijs omdat ik dit schoner vind blijven dan chinchilla zand.
Kwa bodem gebruik ik hennepvezel.
Gewoon wat houten tunnels in de bodem leggen en dan maken ze mooie gangen.
Ik maak ze 1x in de maand schoon, niet eens omdat het dan vies is maar gewoon voor het idee haha en omdat ze het leuk vinden om de bak helemaal opnieuw te verbouwen
Karlijn is dat geen mijt ofzo?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 02:00

Ik heb ook hennepvezel. Als salaris komt deze week ook weer even wat spullen bestelle meeste tunnels zijn inmiddels aardig weggeknaagd. En ik neem maar geen touw meer want ipv klimmen hebbe ze het weggeknaagd. :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 06:28

Hennepvezel is toch zelfde als vlas? Wat je in de stallen kan gooien?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:02

Ik gebruik altijd chipsi of zaagsel in combinatie met supasoft en ik heb voor het eerst een pak cottoncomfort gekocht om te testen. Ben er alleen niet helemaal weg van, Zoefje vindt het erg lekker en eet bepaalde stukjes er van op en ze gebruiken het ook niet echt als nestmateriaal.Supasoft slepen ze echt alle kanten op om het in hun nest te krijgen, net als wc papier.
@stalmilagro: Luna poept zelfs in de voerbak, viespeuk :=

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:07

Ik gebruik hempvezel gemixt met hooi, zaagsel en Supasoft bedding :)

Sinds een week poepen en plassen mijn gerbils ook op het grote plateau ipv in het zand. Dit ruikt niet bepaald fris, weet iemand wat ik eraan kan doen?
(Heb het al schoongemaakt met heet water maar ik denk dat de geur erin getrokken zit en ze er telkens naar terug gaan)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:08

Haha dat is wel een smeerkees dan. Als ik de bak leeg haal vind ik geen 1 poepje in de bodem dus ze houden het gelukkig erg schoon

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:45

@Albion: heb je schoonmaken met Dettol al geprobeerd? Misschien dat dat nog kan werken.

@stalmilagro: in de bodembedekking zitten ook niet heel veel keutels. Wel liggen er heel veel op het plateau bij het voer en op het andere plateau waar het zandbadje staat. Vooral die eerste is erg smerig omdat daar ook nog wel eens geplast wordt.