Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:40

Ja, dat is inderdaad een idee. :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:44

Haflinger15 schreef:
MirandaNH schreef:
@ Haflinger15: Pip en Pup vind ik wel erg leuk klinken bij elkaar :D

Dus het is je gelukt je moeder te overhalen? :D Heb je de site ook nog laten lezen?

ja dat zijn de 2 leukste namen ja!

nou nee moeders moet nog overgehaald worden maar ik denk vooruit :D

Ik denk eerlijk gezegd dat geen enkele rattery je een ratje wilt verkopen als ze weten dat hij alleen komt te zitten. Schrijf eens een rattery en laat ze uitleggen dat ze niet alleen kunnen zitten. Laat dit vervolgens aan je moeder lezen. Als een rattery het zegt kan ze er bijna niet omheen :)

@ soesita: Wat leuk dat je een ratje aan wilt schaffen! Ik zou alleen toch voor een rattery gaan met oog op de gezondheid van het beestje. De ratjes uit de dierenwinkel hebben leuke kleurtjes en zijn vast heel lief, maar met de fok word er geen rekening gehouden met de gezondheid. Ik zou een rattery opzoeken die al een nestje heeft, of binnenkort krijgt, en dan samen met je dochter daar een ritten uitzoeken. Of ga eens een keertje langs bij een opvang, dan weet je meteen of je dochter een klik met ze heeft en kun je de ratjes een mooi nieuw huisje bieden :)

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:24

@arrabel wat een superleuk hok ! heel sfeervol, leuk met die foto's achterin! <3

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:27

Thanks!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:45

vaxie schreef:
@arrabel wat een superleuk hok ! heel sfeervol, leuk met die foto's achterin! <3

Ze hebben alleen niet heel veel klim-mogelijkheid. Is het niet wat om er hangmatjes en dergelijke in te hangen? Desnoods van riet oid, zodat het nog wel bij de rest van je hok past. Als ik zie hoe gek die van mij zijn op klimmen en hangmatjes <3

vaxie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:16

die van mij lieten touwtjes en stokjes/takjes altijd voor wat het was haha. En ik maar moeite doen om vanalles op te hangen. :+ hangmatjes lagen daarentegen toch wel héél lekker :z

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:34

LauraMc schreef:
vaxie schreef:

Ze hebben alleen niet heel veel klim-mogelijkheid. Is het niet wat om er hangmatjes en dergelijke in te hangen? Desnoods van riet oid, zodat het nog wel bij de rest van je hok past. Als ik zie hoe gek die van mij zijn op klimmen en hangmatjes <3

Dit is al een wat oudere foto, ik heb nu een ren gesloopt zodat ik 2 stukken tralies heb zeg maar en dat in een soort wigwam neergezet, en daar tussen hangen hangmatjes.
Het probleem is alleen dat ze continue de touwtjes waar de haakjes aan vast zitten kapot maken, ik probeer het steeds wel te maken maar op een gegeven moment valt er niet zo veel meer te maken :')
Ze trekken het stof dan in hun huisjes en dan gaan ze in hun huisje op het hangmatje liggen :z

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:56

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik had een vraag... Is dit een normaal geslacht?? Ik bedoel, mijn mannen hadden al vanaf kleins af aan super grote ballen, hihi. En deze heeft amper wat.. een hermafrodiet?

Afbeelding

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:06

Dat is een vrouw.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:08

Ik wou zeggen, volgens mij is dat gewoon een vrouw :P

Die van mij zijn ook dol op hun washandje (gepromoveerd tot hangmat) :j

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:17

De dierenarts zei dat het een man was maar dat de ballen nog moesten indalen... onder het onderste gaatje zit namelijk wel "iets" (twee kleine puntjes zegmaar). Rat heeft ook geen haarloos streepje. Ik dacht zelf namelijk óók dat het een vrouw was dus wilde de rat absoluut niet bij mn mannen zetten maar de DA verzekerde me ervan dat het een man was maar nu twijfel ik...rat is trouwens een week of 12...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:19

Maar de afstand van de anus naar het plasgaatje is bij een man toch sowieso langer, al vanaf een paar weken is dat zichtbaar als het goed is. Zag inderdaad wel dat er 'iets' zit, maar dat lijkt meer een blaasje dan dat ik het idee had dat er nog twee ballen moeten groeien haha :P

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:22

Nouja..ratje zit nu al 2 weken bij mn mannen. Nadat ze DA had gezegd dat het een mannetje was heb ik hem er gewoon bij gedaan en dat gaat ook erg goed. Maar nu heeft hij nog steeds echt geen ballen!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:54

Die puntjes kunnen ook keutels zijn geweest die heel ver zaten. Mannen hebben sowieso geen 3 gaatjes en deze wel ;) Gelijk weghalen dus.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:30

Zo zien onze dames er vanachter ook uit :p heb net gechecked haha ;)
Tenzij dat ineens 2 mannen blijken te zijn hahaha

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:53

Arrabel schreef:
LauraMc schreef:

Dit is al een wat oudere foto, ik heb nu een ren gesloopt zodat ik 2 stukken tralies heb zeg maar en dat in een soort wigwam neergezet, en daar tussen hangen hangmatjes.
Het probleem is alleen dat ze continue de touwtjes waar de haakjes aan vast zitten kapot maken, ik probeer het steeds wel te maken maar op een gegeven moment valt er niet zo veel meer te maken :')
Ze trekken het stof dan in hun huisjes en dan gaan ze in hun huisje op het hangmatje liggen :z

Je kunt bij de Xenos gordijnhaakjes kopen, dit zijn van die metalen knijpertjes zegmaar. Bij een bouwmarkt of onderdelenwinkel kun je smalle metalen kettinkjes halen. Dan maak je twee haakjes aan elkaar met een stukje ketting ertussen en heb je perfecte 'touwtjes' :) (Was in totaal €3,00 kwijt)

Werkt perfect bij mij!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:41

Zou er nog eens een andere dierenarts naar laten kijken dan voor de zekerheid :=

<3
Afbeelding

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:52

Net bij een andere DA geweest...idd een vrouwtje. oliebol.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:48

Heey allemaal! Ik kom me hier melden, omdat ik sinds bijna twee weken eigenaar ben van een tam ratje, Harley. Harley is nu zo'n 9 weken oud en ik heb haar gehad van mijn broer. Hij had voor de grap een rat voor ons meegenomen :+ Tja, broerlief heeft aparte humor. Maar goed, nu ik haar heb, wil ik natuurlijk goed voor haar zorgen.

Ik lees eigenlijk overal dat ratjes niet alleen leven en ik heb sinds gisteren ook de indruk dat ze echt behoefte heeft aan een maatje. Dus ik ga vanmiddag uit mijn werk een ratje erbij halen en een grotere kooi. Harley is de laatste twee dagen heel erg druk in haar kooi. Ze rent en vliegt en lijkt wel panisch! Dat doet ze op het moment dat wij de kamer in komen, alsof ze aandacht wil. Zou dat ermee te maken hebben dat ze zich alleen voelt misschien?

Hebben jullie misschien tips over een tweede ratje erbij kopen? Is het handig om ze tegelijk in de nieuwe kooi te doen in verband met territorium? Of moeten ze eerst apart o.i.d.? Ik ben echt een leek op rattengebied, maar ik wil het uiteraard graag goed doen! Alvast bedankt voor jullie hulp :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:51

@sharon: goed dat je er een ratje bij haalt, vooral zo'n ukkie heeft echt behoefte aan een speelmaatje. :j Mag ik vragen waar weg? Ga je bij een opvang oid kijken? Wel zorgen dat je nieuwe ratje niet al te oud is, een ratje van 9 week heeft het meeste behoefte aan 1 van der eigen leeftijd.

Om ze bij elkaar te zetten kan je ze het beste ff in een klein kooitje doen en ze daar samen in zetten. Of ff op neutraal gebied (misschien de bank/bad/stoel, iets waar je eigen ratje nog niet gezeten heeft) Kunnen ze samen de boel verkennen. Als je een jong ratje (laten we ff voor het gemak zeggen van dezelfde leeftijd als je eigen op dit moment) erbij neemt zie ik niet echt problemen met de intro. Heb al heel wat rittens (= jonge ratjes) bij elkaar gezet en dit is altijd goed gegaan. Rittens zijn hier heel makkelijk in als ze bij een leeftijdsgenootje komen, ze kennen het op de plek zetten van elkaar nog niet super goed, alles gaat veel speelser zeg maar. Maar als je ze samen ff in een klein kooitje dan zet en je ziet dat het gewoon goed gaat (ze kunnen gaan stoeien maar hier hoef je je geen zorgen om te maken, dit is normaal voor rittens - lekker spelen haha!) kan je ze samen in de grote kooi doen. Als in de grote kooi alles goed gaat kan je er lekker hangmatjes enzo in hangen. Ik zou niet meteen dezelfde dag al huisjes of dingen plaatsen waar ze in kunnen kruipen (tenminste bij oudere ratjes is het zo dat ze daar dan nog wel eens ruzie om willen maken). Maar zoals ik al zei: rittens zijn over het algemeen heel makkelijk en blij als ze een speelmaatje krijgen. Succes! :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:37

Thanks MirandaNH!
Heb gisteren via Marktplaats bij een particulier een vrouwtje gekocht van 2 weken jonger dan Harley. Ik heb haar Chopper genoemd. Ze zijn helemaal blij met elkaar. Heb ze teglijk in het nieuwe, grote hok gedaan en ze gingen direct samen op onderzoek uit en elkaar schoonmaken :D Sinds vandaag zijn ze ook heel druk met elkaar aan het spelen. Lekker rollebollen en rennend en vliegend gaan ze het hok door. Omdat alles goed gaat heb ik vanavond een tunnel en een hangmatje geplaatst. Daar maken ze heel dankbaar gebruik van. Harley is nu al zoveel liever! Ze is naar ons toe nu nog aanhankelijker geworden en wil heel graag bij ons zitten. Als je je hand in de kooi stopt gaat ze er meteen opzitten! Ze laat ook aan Chopper duidelijk merken dat zij de "grote zus" is en gaat als eerste stoer op verkenning zodra we iets nieuws in de kooi leggen. Een hele verandering met hoe ze een paar dagen geleden was! Dit was de beste keuze die we voor hebben kunnen maken, geloof ik :) Ik kan uren naar ze kijken :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:37

Helemaal super Sharon! :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:31

Ik zit mij een beetje af te vragen wanneer een ratje nou echt op is. (klinkt raar als je het zo leest).

Mijn dame van 3+ begint echt oud te worden. Haar vacht word de laatste tijd veel slechter, niet meer dicht aaneen gesloten, er vallen gaten in. Ook valt ze heel erg in qua gewicht. Verder is haar balans grotendeels weg. Als ze zich gaat wassen valt ze vaak om. Ik denk dat ze ook de kracht in haar (achter) pootjes aan het verliezen is. Ze kan niet meer op mijn schouder zitten omdat ze er van af glijd (ze wil het wel graag, probeert altijd omhoog te klimmen, dus af en toe mag ze wel op m'n schouder, maar dan houd ik haar wel tegen zodat ze niet wegglijd).

Haar dag bestaat uit slapen, een beetje rondscharrellen in de kooi. Ze krijgt van mij (naast het gewone voer) pap te eten (sowieso 1x per dag, soms vaker) en ik zet haar vaak ook even apart met wat extra brokjes. Ze woont samen met haar vaste maatje en mijn twee nieuwe ratten (moeder en dochter). Vooral de dochter (is nogal jong) trekt heel erg naar haar toe.

Ik heb echt nog het idee dat ze nog wil, maar haar lijf gaat wel steeds meer achterruit. Hoe ver zal ik het laten komen? Wat als haar achterpoten straks niks meer doen aan kracht hebben.

Wanneer is het voor jullie echt klaar?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:02

Wat fijn dat het beter gaat met Harley, Sharon! :)
Ik heb ook geen antwoord op je vraag Naskapower, lijkt me een hele moeilijke situatie! Kan niet anders dan je gewoon heel veel succes wensen!

Bella heeft me vanmorgen flink laten schrikken.. Stond op het punt om naar m'n werk te gaan toen ik zag dat ze ineens vreselijk zat te kwijlen en te kokhalzen.. Poging gedaan om haar een paar keer op z'n kop te zwaaien in de hoop dat het los zou komen, maar toen dat niet hielp meteen richting de dierenarts. Dierenarts kon niks vinden, maar uiteindelijk toch wel wat gehad tegen de misselijkheid en antibiotica voor het geval dat er iets in d'r longen terecht is gekomen. Toen ik thuis kwam van m'n werk was ze weer helemaal in orde en ze loopt nu al een paar uur bij me op de bank, muts dat het is :P

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:07

Heel moeilijk inderdaad Naskapower... Zou het zo niet weten. Heel lastig om te beslissen wanneer de slechte dagen/periodes gaan overheersen...

Dat is ook schrikken Vanillia! :oo Gelukkig gaat alles weer goed!