Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:43

Hier 2x bravecto gebruikt maar ben zelf bang geworden van de verhalen. Net wat Seni zegt, het is nooit bewezen.
Inmiddels een bandje van Skalibor gekocht. Hebben net een dag om dus weet nog niet of het werkt

KarmaChansy

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:20

mijn honden hebben ook bravecto, ik ken juist weer horror verhalen van de frontline en seresto band. het is hier echt teken heaven, dus je hebt sterk spul nodig

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:09

en bravecto zijn pillen die voor collies geen gevaar zijn?
Ik heb liever geen band.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:19

Ik ben van mening zolang je bravecto op het juiste moment geeft (minstens een week wachten tussen andere medicatie enwanneer je hond volledig gezond is) er geen probleem is met bravecto. Ik geef het wel niet om de 3 maanden. Maar eerder om het half jaar en enkel aan mijn volwassen hond.

Je leest zoveel horrorverhalen over bravecto. Maar vaak is meteen duidelijk dat het aan een zieke hond gegevens en bij ALLE gevallen met een probleem hebben de eigenaren een autopsie GEWEIGERD. Als iedereen zo zeker is dat bravecto giftig is. Dan laat je toch eenautoptie dien?
Er is nog geen enkel geval waarvan bewezen is dat bravecto schade aan een hond heeft gebracht.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:29

Is het ook niet zo dat die mensen het altijd het hele jaar door gebruikten?
In de winter geef ik standaard al geen teken/vlooienspul meer (heb ook geen katten ofzo) dus dat zou ook al schelen.
Want ze "zeggen" dat het anders bij elkaar op geteld wordt qua stofjes en dat het dan uiteindelijk te veel opstapelt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:42

Er wordt aangeraden om de 3 maanden te geven. Doe ik inderdaad ook niet. Is het al erg koud als ze het 2e pilletje van het jaar moet hebben, geef ik het idd ook niet

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:45

ik blijf het ingewikkeld vinden.
Erger nog: ik wist niet eens dat het problemen zou kunnen geven bij collies.
Dus vorig jaar zomer heeft ze gewoon Advantix gehad.
Dit zonder problemen overigens, maar ik vind het toch wel eng.

Zo staat blijkbaar ook de Milbamax (ontworming) op de betreffende lijst, ook die heeft ze al een paar gehad, ook zonder problemen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:52

Ik probeer het maar 1 keer paar jaar te doen, maar vorig jaar zaten er zoveel teken zelfs na een strenge winter dat we na 4 maanden toch nog 1 moesten geven. Ik hoop dat het meevalt dit jaar, maar pluk er nu al veel af dus houdt mijn hart vast -O- we hebben ook een late winter gehad dus hopelijk valt het mee

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:05

oke, dat had ik niet verwacht, ik dacht dat de teken juist vanuit Zuid-Europa optrokken, maar bij jou zitten ze dus juist!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:39

We hebben er hier erg weinig, maar er zijn wat geïsoleerde gevallen gevonden. Toen ik nog in Húsavik woonde heb ik één keer een teek van mij hond geplukt.
Voor zover ik weet (nog) geen teekgerelateerde ziektes.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:15

Kuggur schreef:
We hebben er hier erg weinig, maar er zijn wat geïsoleerde gevallen gevonden. Toen ik nog in Húsavik woonde heb ik één keer een teek van mij hond geplukt.
Voor zover ik weet (nog) geen teekgerelateerde ziektes.

Waar in IJsland woon je nu dan?
En wees blij, hier stikt het van die krengen. Helaas :(

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:50

Meh. Zojuist ook de 1e van Jinn gehaald. Kleintje en zat bij het oog

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:26

Brr hou op.. Heb nu echt geen zin meer om naar het bos ofzo te gaan met ze. De grote honden rennen door alle bosjes..

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:42

Hoe snel denken jullie dat een band werkt?
Ik heb sinds maandag een skalibor band gekocht en die hebben ze nu dus ook 24/7 om

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:00

JesdaJinn schreef:
Meh. Zojuist ook de 1e van Jinn gehaald. Kleintje en zat bij het oog

vieze krengen zijn het :(

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:59

Lizzy is volgende week aan de beurt om te castreren! Ik hoop dat het scherpe randje van haar gedrag er een beetje af gaat, haha. Ze weet zo goed bij wie ze iets ondeugends uit kan halen :')
Meteen hd en ed foto's laten maken.. Ben er nu al nerveus voor :=

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:08

ons teefje is 3 weken geleden gesteriliseerd.
Ik vond het ook zo spannend, maar viel reuze mee hoor.
Het moeilijkste was om haar bij de dierenarts achter te laten, ik mocht er redelijk lang bij blijven, ze was al redelijk suf.
Maar toch, ik zat met tranen achter het stuur en o wat was ik blij toen ik haar op mocht halen.
De 1 en 2e dag heeft ze heel veel geslapen en toen was ze weer de bekende stuiterbal!

Ik heb het via een kijkoperatie laten doen, dan heeft ze maar 2 kleine gaatjes.

Succes er mee!

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:31

Knakker schreef:
ons teefje is 3 weken geleden gesteriliseerd.
Ik vond het ook zo spannend, maar viel reuze mee hoor.
Het moeilijkste was om haar bij de dierenarts achter te laten, ik mocht er redelijk lang bij blijven, ze was al redelijk suf.
Maar toch, ik zat met tranen achter het stuur en o wat was ik blij toen ik haar op mocht halen.
De 1 en 2e dag heeft ze heel veel geslapen en toen was ze weer de bekende stuiterbal!

Ik heb het via een kijkoperatie laten doen, dan heeft ze maar 2 kleine gaatjes.

Succes er mee!

Voor de castratie ben ik niet nerveus, voor de uitslag van de foto's wel.
Ik weet dat ze in goede handen is en ik blijf erbij om te kijken.
Heb nu al veel castraties bijgewoond dus daar heb ik geen stress meer voor.

De foto's zijn de go of no go voor de hondensport. Er zijn veel honden die de sport doen zonder op voorhand foto's te maken, maar dit vind ik niet fair tegenover het dier. Aangezien ze er flink last van kunnen krijgen bij bijvoorbeeld hd en ed.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:37

Maar jouw hondje is toch nog heel jong Melanie? Normaal maak je HD en ED foto's pas als je hond uitgegroeid is. Daarbij ben ik zelf voorstander van iig een keer loops laten worden voor steriliseren maar das persoonlijk.

Hier pas 1 teek gevonden maar Swirl had ook nog een band om, ze krijgt morgen een nieuwe. Dan krijgt Gizmo m ook weer om (die reageert niet heel geweldig dus die laten we niet maanden om). Volgende week naar Animal Event en daar ook kamperen dus dan is t wel een prettig idee dat ze goed beschermd zijn :)
Gaan er nog andere mensen die kant op?

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:52

8 maanden, ik doe het bewust voor de eerste loopsheid. Daar heb je ook voor en tegenstanders van, maar dat is een keuze in overleg met de DA.
Daarbij kun je al hele duidelijke foto's van BC's hebben vanaf 7 maanden, mits het goede apparatuur wordt gebruikt.

Politiehonden (vaak mechelaars) worden ook met 6 maanden al gekeurd, hierop zie je ook vrijwel alles. Zijn ze niet goed volgens de DA gaan ze er ook niet mee verder..

Ik ben me overal heel bewust van op die gebieden :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:01

Jinn was 1 jaar en 3 dagen toen ie werd geholpen en ongeveer 1.5 jaar toen ie op de foto werd gezet

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:33

Voor of na de loopsheid is idd eigen keuze en net wie je t vraagt, vandaar dat ik zei dat t mijn persoonlijke voorkeur was :) Maar ondanks dat er met goede apparatuur heel veel zichtbaar is, ken ik toch zeer weinig dierenartsen die (met name ED) zo jong doen. De groeischijven enzo zijn dan nog niet gesloten, dus het zal misschien wel een goede indicatie geven of er grote afwijkingen zijn maar niet definitief te zeggen hoe het is als ze uitgegroeid zijn.

Hier waren ze beide ongeveer anderhalf toen ze compleet op de foto gingen.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:42

TeSzZz schreef:
Voor of na de loopsheid is idd eigen keuze en net wie je t vraagt, vandaar dat ik zei dat t mijn persoonlijke voorkeur was :) Maar ondanks dat er met goede apparatuur heel veel zichtbaar is, ken ik toch zeer weinig dierenartsen die (met name ED) zo jong doen. De groeischijven enzo zijn dan nog niet gesloten, dus het zal misschien wel een goede indicatie geven of er grote afwijkingen zijn maar niet definitief te zeggen hoe het is als ze uitgegroeid zijn.

Hier waren ze beide ongeveer anderhalf toen ze compleet op de foto gingen.

Ze wordt met 18 maand nog eens op de foto gezet, maar ik wil nu op mijn hoede zijn.
Als ze in orde is dan gaat ze de sport in, mocht ze toch iets hebben dan weet ik dit en kan ik hiermee al vroeg rekening houden qua bespiering. Zodat ze hier zo min mogelijk last van heeft en dan hoeft ze met een jaar ook niet naar de trainingen natuurlijk :).
Het is nu eigenlijk puur voor mijzelf, dan weet ik al een beetje waar ik aan toe ben!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:51

72Melanie27 schreef:
Ze wordt met 18 maand nog eens op de foto gezet, maar ik wil nu op mijn hoede zijn.
Als ze in orde is dan gaat ze de sport in, mocht ze toch iets hebben dan weet ik dit en kan ik hiermee al vroeg rekening houden qua bespiering. Zodat ze hier zo min mogelijk last van heeft en dan hoeft ze met een jaar ook niet naar de trainingen natuurlijk :).
Het is nu eigenlijk puur voor mijzelf, dan weet ik al een beetje waar ik aan toe ben!

Dan snap ik m, idd altijd voor jezelf fijn om te weten waar je aan toe bent en of sommige dingen wel een optie gaan zijn :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:22

72Melanie27 schreef:
De foto's zijn de go of no go voor de hondensport. Er zijn veel honden die de sport doen zonder op voorhand foto's te maken, maar dit vind ik niet fair tegenover het dier. Aangezien ze er flink last van kunnen krijgen bij bijvoorbeeld hd en ed.

Mwah. Mijn hond is nooit op de foto geweest. Ze is fit en vrolijk en komt regelmatig bij de fysio voor controle en t is wel best. Ik ken mijn hond en kijk naar mijn hond wat ze aankan en wat niet. Als ze slechte heupen had was dat er allang uitgekomen denk ik zomaar.