Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:17

Mijn beren willen elkaar ook nog wel eens als klimrek gebruiken. :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:19

Oja mijn mannen ook..

Mijn castraat is dus het braafste :D

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:22

Het kiezen word er niet veel makkelijker op :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:24

Je mannetje was 3 toch?

Dan zou ik castreren en een zeugje van die leeftijd erbij doen, of niet castreren en met een jong beertje koppelen. (en dan écht jong, recht uit een nestje bv. een gedumpt nestje in de opvang)

Maar ik zou sowieso wel kiezen voor een opvang met de afspraak dat als het niet lekker samen gaat je mag ruilen zegmaar :)

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:27

Hij is 3 inderdaad. Sowieso is Bokkie een behoorlijk watje, hij is pas 1x echt bij Brammetje achterop gesprongen en dat was toen Brammetje niet fit was.
Ik wou inderdaad naar zo'n opvang kijken, anders zit ik straks met 2 ruzieënde cavia's en daar zit ik niet op te wachten :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:28

Ik zou zelf voor een jonge beer gaan. Dat Banzai z'n vriendje overleden was ben ik met hem naar de dierenwinkel (niet goed maar deze is een fijne fokker) gereden en heb hem daar in alle rust in een aparte ruime kennis kunnen laten maken met het kereltje wat ik op het oog had. De klik tussen die twee was er direct. Banzai begon Muis direct te wassen en in te pakken onder het hooi.
Eenmaal thuis heeft Banzai de kleine het huisje in geduwd en heeft zijn blaadjes lof naar hem toegebracht <3
Dat Muis wat ouder werd heeft hij geprobeerd de baas te worden maar heeft zich uiteindelijk erbij neergelegd. Nu zijn we bijna 5,5 jaar verder en ze zijn eigenlijk onafscheidelijk. Haal Banzai eruit en Muis breekt de tent af en andersom gaat Banzai heel zielig heen en weer lopen en piepen. Als ze los lopen dan zijn ze continu bij elkaar. Slapen doen de heren ook samen.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:31

Er werd mij verteld door die vrouw dat 2 beren die niet met elkaar zijn opgegroeid echt vraagt om problemen.. Ik ga er nog even goed over na denken :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:35

Als je een jong ding erbij zit dan groeit die op met de ander, geen probleem daar dus.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:36

Nou dat is ook weer overdreven, bedoelde ze niet 2 volwassen beren? dat gaat zo goed als altijd fout, een oudere beer met een jonkie gaat heel vaak goed omdat de volwassen beer dan een beetje gaat vaderen zegmaar :)

En dan blijf je natuurlijk wel het verhaal houden dat het moet klikken, maar dat is bij zeugjes ook zo.

Tazzey, het is niet zo zwart op wit dat er nooit een probleem van komt hoor. Het moet gewoon klikken, maar ook oude beer-jonge beer gaat wel eens fout, net als zeug-zeug.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:37

Ik ben bang dat ze daar gelijk in heeft Juultje. Idd wat Melody zegt: afspraak maken met opvang (zij willen immers alleen helpen, geen geld verdienen zoals Groenrijk of dierenwinkel) dat jullie samen gaan koppelen of eventueel omruilen als het niet klikt.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:39

Citaat:
Een halfwas beer en een jonkie

Een combinatie die, in ieder geval in het begin, vaak goed gaat. Het jonkie kan te weinig gewicht in de schaal leggen om de baas te spelen en de halfwas cavia is zwaar en groot genoeg om een natuurlijk overwicht te hebben. Of het na de puberteit nog goed gaat, is uiteraard niet te zeggen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:09

Hier ook meerdere beren-combi's gehad en áltijd goed gegaan, nooit knokpartijen. Heb juist meer geruzie tussen (dominantere) zeugen gehad, dan in de berengroepen. Momenteel twee volwassen (2,5jaar) beren samen zitten, beide behoorlijk pittig van karakter, maar gaat prima. Mijn dekbeer heeft vorig jaar een jong beertje (5 weken) erbij gekregen, wat ook goed ging. Zijn nu uit elkaar, omdat hij een zeugje mag dekken. Maar jongere beer zit er gewoon met tralies naast en ze liggen ondanks het zeugje gezellig tegen elkaar aan via de tralies. Bij mijn vorige nestjes gingen de jonge beren ook bij de oudere beren tot ze verkocht waren. Heb groepjes van 3 á 4 dieren gehad, en nooit gedoe! :)
Het is ook maar net hoe je ermee omgaat en hoe je je dieren inschat op karakter/dominantie denk ik....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:11

Dat citaat klopt. Je weet pas na een paar maanden of het écht goed gaat.

Hier loopt mijn castraat die ik nu heb, maar ook mijn vorige deed dat, meerdere keren per dag alle dames af en ruiken ze lekker dan worden ze achterna gezeten tot hij óf heeft mogen dekken óf voldoende pis over zijn kop gehad heeft :D Deze zeugjes zoeken vaak ook een ander zeugje om te 'dekken' waarbij je goed kunt zien wie de mindere in rang zijn.
Maakt de castraat óf de berige zeug het té bont dan zet ik die even apart van de rest zodat er niet teveel stress in de tent komt.

Ik heb nu al 10 jaar cavia's (of nog langer :D ) en hebt vroeger altijd beren gehad. Soms ging het goed en bleef het goed gaan, maar ook vaak genoeg niet. Zolang de 'baas' sterk genoeg is heb je geen probleem, maar wordt die ouder of ziekelijk dan krijg je geheid ruzie in de tent.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:11

Bokkie is niet echt dominant denk ik, het is een beetje een schijterd :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:14

Dat kan veranderen als hij de oudste blijkt, of niet en dan gaat het jonge beertje op een bepaald moment een gooi naar de macht doen.
Als Bokkie dat accepteert heb je ook geen probleem.

Ik heb hier Goldy en Paultje die absoluut niet bij elkaar kunnen. Zodra ze elkaar zien is het vechten, zelfs door de tralies heen, terwijl Goldy en Coco samen heel goed ging. Coco werd flink gedekt, maar liet dat toe, dus geen probleem.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:21

Lienepien95 schreef:
Het is ook tegen de natuur van een cavia in om man op man te leven, het is natuurlijk niet zo als konijn+cavia maar het hoort gewoon niet zo.

Ik moet zeggen dat ik in de natuur inderdaad heel veel castraten ben tegen gekomen ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:22

Cavia's in een kooitje houden is ook erg natuurlijk :j Als we het over die boeg gaan gooien......

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:24

Ja dat is natuurlijk niet vergelijkbaar..

beer op beer wel, dat is eigenlijk gewoon net als met hengsten :) Zeker als er vrouwtjes in de buurt zijn speelt dat gevoel vaak op.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:24

Ja, precies.
Nou mijn mannen zijn helemaal happy met elkaar en komen niets tekort. Dus ik vind het prima zo.

Hengsten kunnen ook prima samen gaan. Ik heb lang met hengsten gewerkt en soms zitten er draken bij die knokken met alles op benen maar vaak zijn dat ook de minder goed opgevoede dieren. Wij hebben ook hele groepen jonge hengsten op 1 land gehad. Ging prima samen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:25

Het kan opspelen inderdaad, maar hoeft niet persé :)
Mijn twee volwassen beren samen en de andere twee beren staan praktisch náást de dames. Ze kunnen ze zien, ruiken en horen. En alsnog gaat het goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:26

Misschien moesten fokkers gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en beertjes die niet voldoen aan hun fokbeleid (geen verbetering van het ras, fouten of verkeerde kleur) niet proberen in de markt te zetten maar gewoon meteen afmaken.
Klinkt hard, maar veelal hebben ze weinig toekomst en zijn gewoon moeilijk plaatsbaar.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:27

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar wat is het bezwaar om een castraat en een zeugje bij elkaar te doen? :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:28

@ DubbleDunn daar ben ik het niet mee eens. Er zijn gewoon teveel vooroordelen waar men krampachtig aan volhoudt. Zolang men blijft roepen "2 beren vechten elkaar dood" dan krijg je ze inderdaad niet geplaatst. Als je vervolgens aandraagt dat het al jaren goed gaat dan ben je de uitzondering.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:29

Ja klopt het hoeft niet, die van mij doen het wel := Als ze ergens op zitten waar vrouwtjes hebben gezeten krijgen ze meteen ruzie.. en dat zijn broertjes de banketstaaf's :') Mochten ze echt gaan vechten als ze ouder worden laat ik ze wel allebei castreren.

castraat-zeug heeft imo geen bezwaar, het moet klikken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:31

juultje353 schreef:
Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar wat is het bezwaar om een castraat en een zeugje bij elkaar te doen? :)

Doordat de castraat maar één zeugje heeft kan hij haar teveel belasten door te willen dekken, zéker als ze in een kleine kooi zitten.