Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:36

Graag gedaan!
Je weet het nu wel zei je net nog, dus denk niet dat ik nog eens hoef te herhalen wat het probleem is, die lijkt me vrij duidelijk.. ;)

Chimene15

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:41

duidelijk dat ik er dus 1 neem en ik denk dat ik hier maar niks meer post want krijg toch allemaal slechte reactie's!

paarden staat ook zo vaak alleen(kuddedier???)
en dan is het oow een geitje is ook goed nou dan is 3 x in de week contact met andere ratten beter als niks.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:49

Eh, dat paarden 'zo vaak alleen staan' wil toch ook niet zeggen dat het beest daar gelukkig van wordt? En ja, 3x in de week contact met andere ratten is beter dan niks, maar je rat zal nog steeds doodongelukkig zijn omdat hij de overige 160 uur van de week alsnog alleen zit.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:31

Als je je ratje steeds mee gaat nemen naar andere ratjes, en hem er dan steeds bij weg haalt.. zal die zich alleen maar ongelukkiger gaan voelen..

Je kan toch echt het beste 2 nemen meid. Je zal zien dat je kerel zich veel gelukkiger voelt. Hoeft ie niet alleen te spelen, slapen, eten, dingen onderzoeken etc. Als je 1 ratje neemt zal die algauw wegkwijnen. We zeggen dit niet om je te pesten maar omdat iedereen hier er ervaring in heeft en weet hoe belangrijk het juist is om niet 1 nemen maar in ieder geval 2 :j Neem het nou echt maar aan van ons.

Ik heb een rattenopvang gehad en telkens als ik 1 ratje binnen kreeg die nooit anderen gezien had werd juist zó gigantisch blij als ik hem bij anderen in zette. Echt waar meid, dat is het allerbeste voor je aankomende kereltje :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:35

MirandaNH schreef:
Als je je ratje steeds mee gaat nemen naar andere ratjes, en hem er dan steeds bij weg haalt.. zal die zich alleen maar ongelukkiger gaan voelen..

Je kan toch echt het beste 2 nemen meid. Je zal zien dat je kerel zich veel gelukkiger voelt. Hoeft ie niet alleen te spelen, slapen, eten, dingen onderzoeken etc. Als je 1 ratje neemt zal die algauw wegkwijnen. We zeggen dit niet om je te pesten maar omdat iedereen hier er ervaring in heeft en weet hoe belangrijk het juist is om niet 1 nemen maar in ieder geval 2 :j Neem het nou echt maar aan van ons.

Ik heb een rattenopvang gehad en telkens als ik 1 ratje binnen kreeg die nooit anderen gezien had werd juist zó gigantisch blij als ik hem bij anderen in zette. Echt waar meid, dat is het allerbeste voor je aankomende kereltje :)

ik ben al aan het overleggen met mijn moeder en waarschijnlijk worden het er toch 2 :)
kijk u bent aardig tegen mij de andere ''bokker'' niet zo.
ik zal proberen mijn moeder over te halen ;)

wat moet dan de minimale afstand kooi zijn voor 2 ratten?

want me moeder zei al van ja wil geen grotere kooi...
we wilden eerst deze maar die was opeens 20 euro duurder. http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/100540
en anders deze http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/335023

bedankt alsnog :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:46

Ahh mooi dat je er 2 mag waarschijnlijk! Echt het is beter voor ze hoor meid, je ratje zal zich echt veel beter voelen met een speel/slaap maatje! En ratjes leren ook veel van elkaar, dus het is echt een win situatie voor je aankomende kereltje als je een maatje voor hem er bij mag! En het is toch ook veel leuker om naar 2 te kijken dan naar 1 :D ratjes zijn gewoon super leuk om ze te zien als ze met elkaar spelen en zo lief bij elkaar liggen te slapen!

Beide kooien zijn voor zover ik kan zien (mijn pc laad niet alles) prima geschikt voor 2 hoor.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:48

Kijk maar eens op deze website: http://ratten.nl/ hier kan je heel veel over ze leren, staan handige tips en er staat als het goed is ook op hoe groot de kooi minimaal moet zijn voor 2 ratjes. Erg leerzame site is dit :j

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:48

MirandaNH schreef:
Ahh mooi dat je er 2 mag waarschijnlijk! Echt het is beter voor ze hoor meid, je ratje zal zich echt veel beter voelen met een speel/slaap maatje! En ratjes leren ook veel van elkaar, dus het is echt een win situatie voor je aankomende kereltje als je een maatje voor hem er bij mag! En het is toch ook veel leuker om naar 2 te kijken dan naar 1 :D ratjes zijn gewoon super leuk om ze te zien als ze met elkaar spelen en zo lief bij elkaar liggen te slapen!

Beide kooien zijn voor zover ik kan zien (mijn pc laad niet alles) prima geschikt voor 2 hoor.

ik moet mijn moeder wel ompraten en anders zeg ik tegen iemand bij de rattery van wilt u mijn moeder vertellen dat ze er echt 2 moet nemen op een nette manier en als ik mijn moeder ken zegt ze dan oke dan maar :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:49

MirandaNH schreef:
Kijk maar eens op deze website: http://ratten.nl/ hier kan je heel veel over ze leren, staan handige tips en er staat als het goed is ook op hoe groot de kooi minimaal moet zijn voor 2 ratjes. Erg leerzame site is dit :j

aahh bedankt! :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:52

Laat je moeder anders mee lezen op die site die ik net gaf. Staat ook op dat het erg belangrijk is om niet 1 ratje te nemen. Misschien verandert ze dan wel van gedachten! Hihi ik weet het ook hoor van vroeger, mocht ik ook nooit 2.. deed het altijd stiekum, ze keek toch nooit in de kooi: was er veel ste bang voor.. totdat ze beide waren ontsnapt en bij haar op de slaapkamer liepen hahaha toen kwam ze erachter maarja toen had ik ze al :D Ik hoop dat het je lukt om je moeder over te halen! Het is echt zo belangrijk om 2 te nemen ipv 1 ! Maar laat haar maar eens meelezen op die site, misschien begrijpt ze het dan wel :j

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:08

MirandaNH schreef:
Laat je moeder anders mee lezen op die site die ik net gaf. Staat ook op dat het erg belangrijk is om niet 1 ratje te nemen. Misschien verandert ze dan wel van gedachten! Hihi ik weet het ook hoor van vroeger, mocht ik ook nooit 2.. deed het altijd stiekum, ze keek toch nooit in de kooi: was er veel ste bang voor.. totdat ze beide waren ontsnapt en bij haar op de slaapkamer liepen hahaha toen kwam ze erachter maarja toen had ik ze al :D Ik hoop dat het je lukt om je moeder over te halen! Het is echt zo belangrijk om 2 te nemen ipv 1 ! Maar laat haar maar eens meelezen op die site, misschien begrijpt ze het dan wel :j

ik zal het haar laten lezen ;)
en ik pb u zo even ;)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:16

Oke. Is goed ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:32

Haflinger15 schreef:
duidelijk dat ik er dus 1 neem en ik denk dat ik hier maar niks meer post want krijg toch allemaal slechte reactie's!

paarden staat ook zo vaak alleen(kuddedier???)
en dan is het oow een geitje is ook goed nou dan is 3 x in de week contact met andere ratten beter als niks.

Dat paarden alleen staan is ook echt not done. :n Dat maakt het echt niet goed dat jij een ratje alleen wilt houden...

Ik ga met voorgaande reacties mee, ik vind het echt niet kunnen dat je een ratje alleen zet. Stel je eens voor dat jij de hele dag alleen zit, gehouden wordt door, ik noem maar wat, apen. Zo'n 3 keer per week zie je een (aantal) uur per dag wat soortgenootjes, waar je vervolgens weer net zo hard weer bij weg wordt gerukt. Zou jij gelukkig zijn? En zeg alsjeblieft geen ja, want ik weet zeker dat je dan liegt...

Edit: ik hoop dat je je moeder omgepraat krijgt! :) Een tweede ratje is echt niet zoveel meer werk als wanneer je er eentje zou houden en je doet Pip er zoveel plezier mee!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:39

hierboven, nee zou ik ook niet leuk vinden inderdaad.

pip krijgt een maatje? :

pep, pup, pap, pop, pyp.

pep = best leuk
pup = vindt ik de leukste
pap = beetje raar
pop= te barbie/meisjes achtig
pyp = laten we dat maar niet doen :=

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:41

Mag ik me ook melden? Wij hebben nog geen ratjes maar willen er gaan aanschaffen. Als -en nu hoor ik jullie al steigeren ;) - verjaardagscadeau voor mijn dochter, die binnenkort 7 wordt. Maar wees gerust; we weten wat we doen! Mijn man heeft als kind lange tijd ratten ratten gehad. Zelf heb ik geen ervaring in het houden van ratten, maar wel met gerbils en diverse andere dieren (chinchilla's, konijnen, cavia's, verschillende vogelsoorten, paarden en katten). Bovendien zijn we ons er terdege van bewust dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de verzorging van de dieren bij ons blijft.

Onze dochter is een meid die met dieren is opgegroeid en graag voor ze zorgt. Ze besteedt veel tijd aan hen en heeft er plezier in te helpen met voederen en kooien inrichten en verschonen. Momenteel zien we haar vaak met onze gerbils, kakariki's (dwergpapegaaisoort) en cavia's bezig, die ze probeert te temmen en kunstjes te leren. Helaas worden gerbils nooit zo tam als dochterlief graag zou hebben. Daarom, en omdat ze graag en goed voor dieren zorgt, hadden we aan ratjes gedacht, die helemaal voor haar alleen zijn en ook op haar slaapkamer mogen wonen. Uiteraard door ons gesuperviseerd en uiteraard moeten het er twee worden. Twee dametjes liefst.

Nu plannen we een beetje hoe we het gaan aanpakken. Misschien hebben jullie ideeen.

We willen de volgende dagen gaan kijken voor een passende kooi en toebehoren. Dochterlief logeert dan bij familie; dat komt mooi uit! :j Die kooi komt dan een weekje bij vrienden te staan zodat ze hem nog niet kan ontdekken.
Voor de aanschaf van de ratjes zijn er twee opties:
- Ze zelf halen en een paar nachtjes bij de vrienden laten staan. Die zijn alvast akkoord en zouden dan die week voor hen zorgen.
- Alternatief: haar de kooi schenken en samen met haar gaan kijken.

Voor beide opties is wat te zeggen. Als we ze zelf uitzoeken kunnen we waarschijnlijk objectiever te werk gaan. Kiezen dan minder op uiterlijk maar kijken meer naar eerste indruk, gedrag, gezondheid. Anderzijds is het natuurlijk voor haar ook leuk om ze zelf uit te kiezen. Dan is de kans groter dat de "klik" er is. Maar misschien is het teleurstellend om een lege kooi te krijgen en te moeten wachten op de passende dieren. Op de dag zelf samen met haar gaan kopen is helaas geen optie. Ze zou dus sowieso een dag of een paar dagen moeten wachten. Dus toch lieder zelf de ratjes al uitzoeken?
Maar: hoe is het voor de ratjes zelf om dan na een week nog een keer naar een nieuw huis te moeten? Ze gaan natuurlijk met kooi en al, dus die is vertrouwd. Maar de geuren en geluiden in een nieuw huis zijn toch weer helemaal anders en het zijn dan ook weer andere mensen die voor hen zorgen. Hoe flexibel zijn ratten daar in?

En dan nog een vraag, last but not least. Dierenwinkel of kweker? Uiteraard zijn dieren uit een goede rattery te prefereren. Maar ten eerste heb ik net ontdekt dat het nog niet zo eenvoudig is om een goede rattery in de buurt te vinden. En ten tweede is het nog maar net de vraag of ze dan ook dieren hebben die op het juiste tijdstip beschikbaar zijn.

Vragen boven vragen dus. Heeft iemand tips? Ideeen? Bedenkingen?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:42

@ Haflinger15: Pip en Pup vind ik wel erg leuk klinken bij elkaar :D

Dus het is je gelukt je moeder te overhalen? :D Heb je de site ook nog laten lezen?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:44

MirandaNH schreef:
@ Haflinger15: Pip en Pup vind ik wel erg leuk klinken bij elkaar :D

Dus het is je gelukt je moeder te overhalen? :D Heb je de site ook nog laten lezen?

ja dat zijn de 2 leukste namen ja!

nou nee moeders moet nog overgehaald worden maar ik denk vooruit :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:46

Bij ons is het Pip en Moes ;) alleen dat zijn wel twee dames haha..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:48

Ik vind Pup ook de leukste! :)

Soesita: lastig inderdaad. Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om de ratjes met je dochter zelf te gaan halen, maar wel duidelijk maken aan haar, dat als zij eentje uitkiest die jullie er niet goed/fit/gezond uit vinden zien, dat jullie ook nee mogen zeggen... Ik zou persoonlijk echt niet uit een dierenwinkel halen. Er zullen vast goede dierenwinkels tussen zitten, maar je zal maar net een slechte te pakken hebben en diertjes kopen die als tam worden verkocht en vervolgens ze zelf nog tam moeten maken. Met alle respect, maar ik denk niet dat een meisje van 7 (kijkend naar mijn eigen zusje van 9) daar het geduld voor heeft. Dan zou ik persoonlijk wat verder rijden voor een rattery.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:14

Jorinda: ja, ik snap je argumenten. Maar helaas heb ik nog geen enkele rattery gevonden die minder dan een uur rijden hier vandaan is. Dat is best ver, vind ik! En of je darjes er een plezier mee doet zo ver te moeten rijden?
En de andere vraag is: hoe veel geduld mag je van een meisje van die leeftijd verwachten als het gaat om de aanschaf? Ze is jarig op een zondag. Maandag al ratjes halen -na school- moet dan maar net lukken. En een hele week wachten is best lang op die leeftijd.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:16

Er zijn zelfs mensen die hun ratjes met het OV (bussen, trein) ophalen, dus ik denk dat het in een auto best te doen is. Hoe ver is de dichtstbijzijnde dan? Maar je kan ook reacties van andere nog afwachten, want die hebben er meer verstand van dan ik haha.

Daar heb je ook zeker gelijk in, inderdaad. Wat zegt haar vader ervan dan? Jullie kennen jullie dochter het beste. Mijn zusje die zou wel een dag of twee kunnen wachten, maar niemand is hetzelfde als mijn zusje natuurlijk :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:21

Manlief is voor de optie: deze week zelf al uitzoeken en door vrienden laten verzorgen. Hij denkt dat de ratten door hun natuurlijke nieuwsgierigheid en doordat hun vertrouwde kooi mee gaat niet zo'n probleem met de tweede verhuis zullen hebben. Bovendien, zegt hij (en daarin geef ik hem wel een beetje gelijk) zullen we dan misschien minder snel geneigd zijn om overhaast te beslissen.

Edit: de dichtstbijzijnde die ik heb gevonden via het rattenforum is in Antwerpen. Dat is al gauw 1,5 uur rijden van hier. Wel nog een paar private kwekers hier in de buurt in Duitsland gevonden. Daar is het af te wachten wat voor vlees je in de kuip hebt maar misschien wel de moiete waard om contact op te nemen.
Laatst bijgewerkt door soesita op 01-04-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:22

@soesita: zit er geen opvang in de buurt toevallig? Ik zou idd ook niet uit een dierenwinkel halen gezien dit toch echt 9 van de 10 keer broodfok is en het tijden kan duren voor ze echt tam worden. Heb zelf al wel mee gemaakt dat er ratjes in mijn opvang kwamen die uit een dierenwinkel kwamen en hier moest ik echt úren tijd in steken voor ze normaal opgepakt wouden worden etc. In een rattery of opvang zijn ze hier altijd vanaf het begin af aan mee bezig dus zal je al gauw veel socialere ratjes in huis hebben.
Kan je haar niet uitleggen dat ratjes uit de dierenwinkel vaak minder goede gezondheid hebben en dat ze daaro mjuist beter even kan wachten. Als je alvast een kooi in huis haalt waar ze mee bezig kan (leuke inrichting bedenken etc) dan kan de voorpret alvast beginnen en zal ze alleen maar enthousiaster worden lijkt mij. Samen leuke hangmatjes maken etc. Leuke bakjes kopen bij winkels om erin te hangen, kan je haar lekker de kleurtjes laten uitzoeken enzo. Ik noem maar wat hoor. Vaak als je bij een rattery reserveert houden ze je ook op de hoogte dmv foto's. En foto's van mini ratjes zijn ongeloofelijk schattig :D Plus je weet dan zeker dat ze in ieder geval een goede start hebben gehad!

Veel succes ermee, lijkt me geweldig als mijn dochtertje later (ben nu zwanger hihi) ook ratjes wilt!!! :D heerlijk samen ermee 'klooien' hihi

Over het verhuizen hoef je je trouwens niet echt zorgen te maken. Heb zelf vaak ratjes moeten verhuizen/ophalen en dit ging altijd goed. Je kan ze in een reismandje doen met lekkere fleecestof om in de verstoppen en ze lekker een stukje komkommer geven (hebben ze wat te knabbelen en krijgen ze ook vocht binnen).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:59

Ik kom ook even binnen vallen want ik zit met een probleempje en wellicht is er iemand die tips heeft.
Mijn dames ratten zitten in een aquarium van 121x41x55, voor de ventilatie heb ik in de bovenkant van de kleppen allemaal gaatjes geboord maar dat is toch nog niet genoeg, soms zie ik dat de ramen een beetje beslaan zijn en dat is niet goed.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit op kan lossen?
Zou het mogelijk zijn om ook nog gaatjes in het glas te boren of zou het hele aquarium dan instorten?
Afbeelding

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:35

De bovenklep vervangen door gaas?