Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:08

1 van mijn Brahma's was vanmorgen met eeb pad in z'n bek aan het rondlopen.

Sinds gisteren is er ook een cochin begonnen met leggen.
Wit ei - leghorn - 46 gram
Crème ei - cochin - 36 gram
Afbeelding

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:24

Hey! Ik wil mij ook graag melden in dit topic. Ik heb nu een 40tigtal kippen. Helaas is er niemand in mijn omgeving wat deze hobby deelt. Ik ben overigens gek op sierkippen <3

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:58

Gaabje schreef:
Marcella schreef:
Ongedierte wordt steeds brutaler en komen tegenwoordig ook gewoon overdag.

Ratten proberen we al te vangen, maar ze zijn ons vooralsnog te slim af…

Wij hebben de afgelopen dagen 18 (baby) ratten gevangen! We zijn overgegaan op levend vangen en dat werkt nu al een paar dagen achter elkaar }> 4 verschillende vallen en maar 1 waar de ratten in zitten... de andere hebben het gaas te groot of de kooi te klein denk ik.

@art_ifocious, hahaha een pad!!! Weet je wat onze kuikens laatst vornden..... een poot van een kuiken die te pakken was genomen door ratten :Y)

De Cochin dus idd creme eitjes!

@KB12, welkom!

@Novastar, ik heb echt geen idee. Onze kuikens krijgen zoveel verschillende kleuren. de bruine kuikens worden wel vaak bruin, de witte zwartwit en de grijze uiteindelijk donker, maar ook wel eens een andere kleur. Nog een paar dagen en dan zie je de eerste veertjes al!

Wie van jullie kweekt er zelf meelwormen? Ik ben twee weken geleden begonnen met levende meelwormen en gisteren de eerste poppen er tussenuit gevist! Hihi, ik vond ze eerst echt heel vies, maar eigenlijk valt het heel erg mee. Ze zitten in een la in het kippenhok. De kippen vinden het geweldig als ik ze ga checken en proberen snel een levende mee te pikken :D

Wie heeft er tips voor goedkoop 'voer' voor de meelwormen? Ze hebben nu havermoutvlokken, maar ik las ook ook restjes beschuit / cornflakes enz allemaal in de blender en dan geven?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:19

Marcella schreef:
Santos_05 schreef:
@Chantal, pas maar op het is verslavend! Ze zijn zoveel leuker dan ik in eerste instantie dacht :P

Check. Ooit begonnen met 3 kippen. Nu zonder de kuikens nog 8 volwassen kippen en 24 kuikens.

Ik vind ze nu al leuk *\o/* . En dan zijn ze niet eens tam :') .

Gister crea geweest met het maken van een zandbak. Ik ben geen bouw wonder maar ben blij met het resultaat! :)

Afbeelding

Helaas gaan ze ‘s nachts niet alle 3 goed op stok. 2 gaan vaak in de legnesten. Stok is zeker niet te hoog en is vierkant met afgeronde hoeken. Heb van te voren research gedaan :D .
Vanwege het schoon houden van het hok wil ik toch een poging doen om ze op stok te zetten. Kan ik dan in de avond de legnesten afsluiten en in de ochtend weer beschikbaar stellen of heb ik dan kans dat het mis gaat met eitjes leggen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:27

Die van mij leggen tot nu toe altijd na 10u 's morgens pas hun ei.
Ik ga elke ochtend rond 10u kijken en dan ligt er nog niks. Wel gaat de Leghorn dan regelmatig in het nest zitten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:34

Dan is de leghorn ei aan het afbakken zodra ze op het legnest zitten en sommige hebben even tijd nodig daarvoor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De eerste 5 kuikens gaan hard.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:20

Van mijn Brahma hennen slaapt de helft ook graag in de nestbak.
Als het heel erg warm is, gaan ze wel op stok... Of dat dan luchtiger is ofzo

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:42

oliebol hee… begin van de week was een hele oude kip doodgegaan. Dit zagen we al aankomen. Ze was aan de rugkant aangevreten. We dachten dat hebben de andere kippen misschien gedaan.
Vanochtend vonden we een van onze jonge cochins dood op de grond. Ook leeggegeten vanaf de rug en overal uitgetrokken bebloede veren. We hebben toch een kleine kier in het nachthok gevonden waar een marterachtige misschien wel doorheen past. Maar kan die zomaar een kip vangen die gewoon op stok kan? Of moeten we ons zorgen maken dat ze iets onder de leden hebben, doodgaan en dan aangevreten worden door ratten? Pfffff…

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:03

Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar tips om zowel eksters als kraaien bij het kippenhok weg te houden. Ik word he-le-maal neurotisch van die beesten. Het begon met mee eten van het kippenvoer, wat wij toen meerdere malen hebben verplaatst naar o.a beschutte plekken in het hok. Dit hielp even, maar al gauw niet meer. Vervolgens begonnen ze met eieren uit het hok halen. Dit hielp een tijdje met een parasol, maar hierna deden ze het weer. Nu ligt er zilverfolie, wat ze so far weg heeft gehouden uit het hok. Echter zitten ze nog steeds de hele dag op en rondom het hok. Ik kan het geluid dat ze maken echt niet meer aanhoren en de keukendeur dichthouden (hok zit hiernaast) is met deze temperaturen ook niet bepaald lekker. We hebben ook katten en honden die namelijk heel de dag naar binnen en buiten lopen. Kaneel neerleggen is door de honden en katten daarom ook geen optie, want dit is naar het schijnt voor katten niet goed. We hebben ook een bonuskat die buiten woont en elke ochtend eten krijgt bij ons (lang verhaal). Inmiddels eten de rotbeesten ook haar voer op... Zilverfolie, parasols, waarschuwingsggeluiden van een ekster afspelen, we hebben veel geprobeerd maar elke keer komen ze terug. Iemand nog tips wat we nog meer zouden kunnen proberen om ze weg bij het hok weg te houden? We zijn inmiddels aan het kijken naar netten, alleen is het hok vrij groot en is dit helaas niet binnen een dag te regelen..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:11

@Annerosa, ik heb geen ervaring met kraaien. Maar wij hebben idd netten boven de ren bij het nachthok. Een klein deurtje naar de rest van de ren.

@gaabje, wat verdrietig om kipjes te verliezen. Ik merk ook dat het best lastig is om ze een groot te krijgen en te houden, veilig van alle invloeden van buitenaf |( Wij hadden ze eerst in de grote schuur (vogelgriep), daar hadden we geen last van roofdieren, maar buiten wel al 2 verloren helaas. Ze vallen ook de indringer aan, dus dat kan ze funest worden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:26

Roofvogelgeluiden schijnen te helpen tegen duiven. Ik weet niet hoe dat bij eksters en kraaien/kauwen is.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:10

@Annerosa: inderdaad een net is het enige wat echt helpt, ik zou er even wat tijd en energie in steken.

En voor wat betreft de (kleine en grote) roofdieren: enige echte oplossing is stroomdraad. Hier sinds het stroomnet en afdeknet geen enkele rat, marter, vos of wilde vogel meer in de ren gehad. En er lopen hier in elk geval zeker marters en vossen rond 's-nachts. Ratten helemaal niet meer, die zijn afgehaakt nu ze niet meer bij het kippenvoer kunnen komen. Ik denk dat twee lage stroomdraadjes rondom ook al voldoende kunnen zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:42

Gaabje schreef:
oliebol hee… begin van de week was een hele oude kip doodgegaan. Dit zagen we al aankomen. Ze was aan de rugkant aangevreten. We dachten dat hebben de andere kippen misschien gedaan.
Vanochtend vonden we een van onze jonge cochins dood op de grond. Ook leeggegeten vanaf de rug en overal uitgetrokken bebloede veren. We hebben toch een kleine kier in het nachthok gevonden waar een marterachtige misschien wel doorheen past. Maar kan die zomaar een kip vangen die gewoon op stok kan? Of moeten we ons zorgen maken dat ze iets onder de leden hebben, doodgaan en dan aangevreten worden door ratten? Pfffff…

5x5 is voldoende om doorheen te komen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:07

Dank allen voor de reactie!
We gaan dat gat uiteraard weer dichten en we gaan onze deurbel ook maar even in het nachthok hangen. Die reageert op beweging en maakt dan een foto. Eens kijken of we dan nog wat kunnen zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:07

4x4 kunnen sommige marters al doorheen.
Ik heb overal kippengaas ook bovenkant van de ren. De gaten tussen dakplaten ook dichtgemaakt met kippengaas

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:19

Kippengaas is om kippen in de ren te houden en konijnen uit je moestuin. Om roofdieren bij je kippen vandaan te houden heb je redelijk (1.45mm) tot goede (2.05mm) kwaliteit volieregaas nodig (vierkantjes) zo 19x19mm max maat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:42

tamary schreef:
Kippengaas is om kippen in de ren te houden en konijnen uit je moestuin. Om roofdieren bij je kippen vandaan te houden heb je redelijk (1.45mm) tot goede (2.05mm) kwaliteit volieregaas nodig (vierkantjes) zo 19x19mm max maat.

Dat soort gaas heb ik idd aan de onderkant van mijn ren. :)
Daarboven heb ik kippengaas.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:31

De rattenvallen hebben vierkantjes van 1x1, maar zelfs daar kunnen de babyratten uit ontsnappen :Y) En als ze er uit kunnen ontsnappen, is alles wat groter is groot genoeg om erin te kunnen :+

Stroomdraad helpt alleen als ze van onderaf komen en nog contact met de grond. Helaas komen ze bij ons van alle kanten en lopen over het gaas (gaasborden) naar een plek waar ze naar beneden willen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:43

Gister zag ik bij 1 van mijn kippen snot rond de snavel. Op google lees ik allemaal enge dingen over snotziekte, antibiotica enz...
Kip is verder fit en actief, kan ze niet gewoon een beetje verkouden zijn? Kan ik haar daar iets voor geven?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:47

Als het snot is dan is het heel besmettelijk voor de andere kippen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:56

Dat heb ik ook gelezen alleen dan zijn ze echt ziek, dikke oogjes, pus etc.
Maar als het wel snot is, dan aan de antibiotica? Kun je de eieren gewoon eten?
Ik bel morgen de da voor overleg

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:28

Nee, als ze medicijnen krijgen kan je meestal geen eieren eten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:33

Galaika schreef:
Nee, als ze medicijnen krijgen kan je meestal geen eieren eten.

Nee dat snap ik. Nu krijgt ze geen medicatie (zag het gister pas) gister nog haar ei gegeten. Ze is aan we speak aan het leggen.

Ik bel de dierenarts morgen wel even (en stop met Google want daar is ze ongeveer al halfdood)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:44

hoor je haar ook zwaar ademen/rochelen?