Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:41

Het is net een soap! :')

Dido2316

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:06

Hoe gaat het met de nestjes? Zijn er nog eitjes bij gekomen of houden ze het bij 5?

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:37

ooo mooie foto man medoortje <3 hoop dat babies op mams lijken met een tikkeltje grijs hihi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:46

Nee, tot nu toe nog geen eitjes erbij! *\o/* Ik denk dat het hierbij blijft!

Even een rondje door de andere voliere :D Reign gebruikt mij als een soort klimrek :+
Edit: nu valt me pas de rust op in de voliere wanneer ik dit filmpje terug kijk.
Het was tijd voor de middagsiësta :P

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:02

Oh wat is Reign toch leuk! <3 Ze is echt een speciaaltje hè?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 13:08

Ze is vooral een brutale aap _O- Gelukkig heeft ze nu eindelijk door dat het niet de bedoeling is dat ze mijn vingers als bijtring gebruikt :')
Maar ze is verder heel speciaal idd <3 Nergens bang voor en altijd haantje de voorste.
De rest van de vogels is ook niet bang en altijd wel nieuwsgierig wanneer ik ergens mee bezig ben, maar zij moet altijd eerste rij zitten om de boel eens even te slopen :+ En daarnaast vind ik haar erg mooi <3 Dat had ik niet verwacht toen ze tot bloedens toe was kaalgeplukt :=

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:34

Niet kroelen, alleen maar mopperen. Oh zo herkenbaar hahaha. :D
Wel alle aandacht opeisen maar als je vervolgend je vinger uitsteekt, is het nee dat wil ik niet. xD

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:53

Hahaha, ja dat is bij haar heel typisch _O-

Marabi en Dainty hebben nog steeds 5 eitjes! Ik denk dat het daarbij zal blijven!
En ze zijn allemaal bevrucht! *\o/*

De hele dag hadden Magic en Médora er 5, maar net heeft ze er alsnog een zesde bij gelegd :=

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:03

Wow! Worden dat adoptie donaties?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:11

Poekkie schreef:
Wow! Worden dat adoptie donaties?

Als ze alle 6 bevrucht zijn, waarschijnlijk wel!
Nou is Magic wel gigantisch aan het etteren momenteel. Hij jaagt Dainty alle kanten op -O-
Geen idee waarom hij dat doet. Ik denk dat zijn hormonen hem dwars zitten. En normaal broeden de mannen overdag, maar Médora wil dat zelf doen.
Dus hij voelt zich een beetje werkeloos denk ik :+
Even overleggen met andere kwekers want 6 eitjes laten uitbroeden kunnen ze wel aan maar vind ik wel erg druk.
Maar aan de andere kant geeft dat Magic wel een hobby zeg maar :+
Arme Dainty gaat nu al steeds preventief op de grond onder het voertafeltje zitten om zich voor hem te verstoppen :(:)
Ik kon vandaag dus meerdere keren naar buiten om te kijken of het wel goed met haar gaat (een vogel die op de grond zit is meestal foute boel qua gezondheid).
Maar ze doet het puur en alleen om hem te ontwijken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:18

Ah gossie. Steekt Marabi daar dan geen stokje voor als zijn vrouwtje zo wordt getreiterd of werkt dat niet zo bij vogels?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:22

Marabi zal wel braaf op het nest zitten vermoed ik. Dus die kan niet ingrijpen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:28

Dat is waar. De prioriteit ligt toch bij de eitjes. :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:33

Ibbel schreef:
Marabi zal wel braaf op het nest zitten vermoed ik. Dus die kan niet ingrijpen.

Klopt idd! Die komt er alleen vanaf wanneer Dainty echt moord en brand krijst en dat doet ze eigenlijk niet.
Het "grappige" is wel dat Magic heilig respect heeft voor Marabi, die een stuk kleiner is :')
Maar Marabi heeft hem al een paar keer flink achter de vodden aan gezeten wanneer hij het te bont maakte met zijn getreiter. Daarna is hij gelukkig weer even rustig.
Ik hoop dat het tijdelijk is door een hormonenpiek en dat hij er vanzelf weer moe van wordt. Dainty en Médora klikt wel prima. Die zaten vanmiddag gezellig samen te douchen onder de plantenspuit en eten ook gewoon samen uit een bakje.
Voor Dainty heb ik een extra voerbakje op de grond gezet. Dan kan ze tenminste eten wanneer ze daar weer gaat schuilen.

Stiekem hoop ik dat Médora het straks gewoon zat is om ook overdag op het nest te zitten.
Normaal gesproken broeden de dames vooral 's nachts en de heren vooral overdag, maar Médora is an independent woman en wil het vooral zelf doen :=

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:59

Oh de soap barst nu echt los hoor! _/-\o_

Wel zielig dat Dainty zo opgejaagd wordt, hopelijk wordt het snel minder als die kleintjes uit de eieren kruipen. Als Magic dan druk is met z’n eigen kroost

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:19

Zo, weer genoeg nieuwe belevenissen in de goede eitjes, slechte eitjes soap. Wel goed dat je alles zo goed in de smiezen hebt met de broedkoppels. Brengt bij mij ook weer een vraag, sorry als ik lastig ben daarin. Je vertelde dat Médora de hele dag en nacht zelf op de eitjes wil zitten. Eet en drinkt zij dan nog wel? Lijkt mij namelijk niet handig om voer en water in zo'n broedhokje te zetten...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 02:26

JPitty schreef:
Zo, weer genoeg nieuwe belevenissen in de goede eitjes, slechte eitjes soap. Wel goed dat je alles zo goed in de smiezen hebt met de broedkoppels. Brengt bij mij ook weer een vraag, sorry als ik lastig ben daarin. Je vertelde dat Médora de hele dag en nacht zelf op de eitjes wil zitten. Eet en drinkt zij dan nog wel? Lijkt mij namelijk niet handig om voer en water in zo'n broedhokje te zetten...

Je bent niet lastig hoor! En ja, ze eet, drinkt en ontlast zichzelf wel. Dat zijn de enige momenten dat ze met Magic wisselt.
Ze heeft vanmiddag ook gewoon even lekker gedoucht en soms gaat ze er wel even een kwartiertje vanaf, maar daarna wisselen ze al snel weer terug.
Het is dus niet zo dat ze helemaal niet van het nest af gaat, maar wanneer ze er af gaat is het steeds maar heel kort terwijl Dainty rustig een paar uur buiten het nest is voordat ze weer met Marabi wisselt zodat hij even kan eten.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:55

Schiet me een gekke vraag binnen... moeten ze voor elk eitje “wipwappen”? :7 of is 1 keer voldoende? want als er steeds 1 zit te broeden, dan kan dat toch niet?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:35

Wow 6 eitjes! Dat die allemaal uit dat kleine lijfje komen zeg :oo

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 09:54

Hou op, schei uit :')
Als ze het ook nog eens presteert om morgen eitje 7 te leggen, ga ik even een serieus gesprek van vrouw tot vogel voeren :=

LieveLoes: Nee, dat hoeft niet! Ze hoeven het maar 1 keer te doen en dan slaat de pop het sperma op.
Dus ze legt een voorraadje aan zeg maar :D Maar tussendoor wipwappen ze ook nog geregeld hoor! Zelfs in de winter zie ik het ze weleens doen!
En het sperma blijft ook langere tijd goed. Dus het kan best zijn dat de eitjes al 3 maanden geleden zijn "verwekt" :+

Marabi & Dainty: 5 eitjes en allemaal bevrucht 8-)
Magic & Médora: 6 eitjes en zeker 5 bevrucht :oo (Eitje 6 is nog te jong om ontwikkeling te zien).
Waag het niet om er nog meer eitjes bij te leggen 8)7

De knaagkanaries in eitjesverpakking.
Ik zag het oudste embryo al baantjes trekken in het ei :')
Afbeelding

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:00

Ik vind het zó leuk om te lezen hoe je over je vogels praat, ik lees elk jaar weer met veel plezier (en helaas ook verdriet) mee met je knaagkanarie topics!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:04

Geweldig, het lijkt wel een knaagkanariefabriek :')
Die vult in haar eentje je volière :=
Ik vind het altijd zo leuk om mee te lezen hoe jij over je valkjes en Mango praat, ga vooral door!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:19

Nou als ik Médora was zou ik er lekker mee stoppen _O- Dat gesprek van vrouw tot vogel zou ik lekker over willen slaan ;)
Is Magic al een beetje afgekoeld?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:20

Binnenkort hebben we een nieuwe sport in Nl.: knaagkanarie voetbal, eerste elftal is nu in de maak... *\o/* *\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:28

Wat lief! Dank jullie wel! <3

Magic is nog niet helemaal afgekoeld maar bedacht zich vanochtend wel 2 keer toen hij wilde beginnen en ik net binnen kwam lopen ~~}>
Nou is Dainty ook geen heilige hoor, want die zag ik haar frustratie even uitleven op Médora :+ (maar 5 minuten later zaten ze naast elkaar te eten, dus die zijn alweer vriendinnen)
Misschien was Dainty met haar verkeerde poot uit het blok gestapt :P

Dat elftal komt wel goed geloof ik _O-