Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:26

Ik ga morgen visjes halen *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:33

:):)

spannend!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:54

djinnie schreef:
Wil er wat meer planten in en als ie goed loopt een kleine algeneter, als ik dat kan vinden. De bak is een 60 cm bak, dus moet wel echt een kleinere algeneter zijn. Al probeert mijn vriend me over te halen een jonge borstelneus (ik ben de naam weer even kwijt) te houden en mocht ie te groot worden, mag ie bij hem in zijn grote aquarium gaan wonen (2.50 meter), maar ik zoek liever een kleine soort.

Ik heb een pseudogastromyzon myersi, die is mij verkocht als algeneter. Of hij algen eet betwijfel ik eigenijk een beetje, je hebt er iig niks aan als hij écht wat moet schoon houden. Maar hij wordt wel maximaal 6cm groot. Dus je zit niet met een mega algeneter over een paar jaar.

De garnalen zijn betere schoonmakers wat dat betreft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:08

DiscoDipp schreef:

Nicee! Welke? :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:18

Zertab schreef:
DiscoDipp schreef:

Nicee! Welke? :D

Weet ik niet :')
Heb die bak opgezet voorwen Betta, maar nu wil ik eigenlijk ook een algeneter en garnalen :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:24

Ik ben sowieso voor garnalen haha.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:30

Ik heb mijn aquarium trouwens verder gevuld :) gevuld tot net onder de zwarte rand van de deksel. Maar anders wordt ie echt te vol.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:47

ziet et goed uit,plantjes doen het ook goed he :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:50

ellepel schreef:
ziet et goed uit,plantjes doen het ook goed he :D

Ja zelfs de linker!
En het is ook mooier nu, met water bijna tot de zwarte dekselrand gevuld.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:29

Oké omdat mijn strips lastig af te lezen zijn, toch maar in het topic. Welke waarden zijn fout/goed en hoe lees ik dat af? Zijn teststrips van Colombo trouwens.

Afbeelding

Na vijf minuten:

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:42

ik had die ook en ze gaven altijd hetzelfde aan :')
toen kreeg uk dus het advies om ze weg te doen en druppelset aan te schaffen.
dat heb ik niet gedaan en test niks meer.

maar als het goed is staan de goede waardes op de buis en leg je die van jouw stripje er naast en kun je zien of het goed is.
en voor uitleg over al die waardes moet je even zoeken op google :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:50

Druppelset ga ik niet aanschaffen, te duur voor zo'n klein bakje.

Ik snap dat ik internet kan raadplegen. Maar ik kom er simpelweg niet uit. Ik vraag de winkel wel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:56

Het is gewoon moeilijk om vanaf de foto's mee te kijken. Ieder merk heeft een ander schema. Zelf zou ik nu nog niet testen. De waardes schommelen wrsl. nog en dat geeft niet zolang er geen vissen of garnalen in zitten.

Edit: meestal zijn de waardes oké zolang je in de groene zone zit. Maar hoe je dit specifieke merk moet aflezen is te onduidelijk op de foto's.
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-01-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:57

Hoi! Ik meld me ook graag even. Ik heb namelijk een vraagje. Op het moment heb ik een 60cm bak (foto volgt nog) waar ik guppen in hou. Het leuke van guppen vind ik dat ze jonkies krijgen en kijk dan ook elke dag of ik babies zie. Helaas in het afgelopen jaar één keer een nestje gehad en daar is het bij gebleven. Nu had ik vroeger ook altijd guppen en die mannetjes gingen als gekken tekeer. Het zaad kwam nog net niet bij de vrouwtjes hun ogen uit ;( De guppenmannen die ik nu heb, die doen eigenlijk helemaal niks -O- , ik zie ze nooit achter de meiden aan zitten, nou ja een beetje misschien, maar het is erg teleurstellend. Wat zou de reden kunnen zijn dat de mannen zo weinig uitvoeren? Zijn de guppenmannen anders dan vroeger? Het is wel vrouwvriendelijk natuurlijk, maar er is toch ook nog iets als een gulden middenweg zou ik zo zeggen!

Nog even dit:
De planten doen het super, heb afgelopen jaar wel veel problemen gehad met ze. Ze wilden niet groeien en ik had veel alg. Ik had een mestvoedingsbodem en dit bleek een probleem te zijn voor de planten. Nieuwe grindbodem, nieuwe planten toegevoegd, dagelijks co2 en wekelijks meststoffen en ze doen het nu prima en geen algen! Verder is het co2 wel iets aan de lage kant en heb is het nitrietgehalte prachtig. De bakvis verwarmd. Je zou denken dat mij niks in de weg staat om guppenoma te worden, maar helaas blijkt niks anders waar dus -O-

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:09

Ik heb geen idee waarom jouw guppen niet kweken, ik heb alleen endler mannen gehad in een eerder aquarium. Wiilde bewust geen jonge guppen omdat je die bijna niet kwijtraakt. Maar hier zitten vast mensen die je wel kunnen helpen. :-)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:12

Elsje, Wat is de temperatuur in jouw bak?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:22

XxLiEsJuHhxX schreef:
Elsje, Wat is de temperatuur in jouw bak?

De bak is 23 graden

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:25

Zertab; de test..

De bovenste 2 vierkantjes zijn waardes 10 en 10.
Nummer 3 en 4 zijn denk ik gH en kH, die zitten rond dezelfde waarde (tussen de 7 en 14)
Nummer 5 en 6 kan je tussen 7 en 14 aanhouden ook.

Vakje 5 is het linker vakje (0?) en vakje 6 is oranje. Denk de ph? Is 7.2 dan.

De onderste is een waarde van 0.5 (2e vakje op je Colombo busje)

maar.. eigenlijk, is dit zonde van je geld.
Een complete druppelset koffer is 40 of 45,- en kan je serieus mee meten.
En anders zou ik losse setjes druppeltest halen van de no3, no2 en kh/ph.
Dan heb je de belangrijkste al om te weten.

De nh3/nh4 (ammoniak/ammonium) zal je meten uit zo’n koffer bij problemen met je vissen. Gevolg: waterwissel. Maar dit weet je al, dat je dit moet doen. Zo’n test zegt je eigenlijk hetzelfde.
Verder kan je met zo’n koffer nog Fe (ijzer), Cu (koper) en wat andere dingen testen.
Dit gebruik je bijna nooit.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:28

Ik lees met veel plezier met jullie mee. Hoop in de toekomst ook een mooi groot aquarium te hebben. Maar voor nu bij met mijn kleintje. Hierbij de foto's. Sinds kort alleen nog nep planten. Ze doen het er goed op. Water is ook minder snel vies.

Afbeelding
Bennie beta. Krijg zijn kleur niet optimaal op de foto. Hij is roze met blauw
Afbeelding
Mijn grond bewoners. Weet iemand welk soort?
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:31

Maar ik was gewoon benieuwd welke waardes nu goed zijn en welke niet. Puur uit nieuwsgierigheid :P

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:06

Als je op de buis kijkt zie je van die strepen met groen tot rood. De waardes die bij het groene gedeelte staan zijn goed. Bv. Eerste streep is 0-10 ok.

Mooi bakje ufurio

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:18

Ik vraag het wel even na in de winkel. Kan ook niet goed uitleggen wat ik er niet aan snap. Buis is gewoon heel onduidelijk te interpreteren voor een leek :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:30

gewoon weg doen, scheelt een hoop stress :D

ufurio dat visje op de bodem is een corydoras soort, ik zie 2 verschillende soorten zelfs.
en heel eigenlijk vinden die zand als bodem fijner.
lees dit even goed door zodat je wat meer weet over hun verzorging.

https://www.voervoorvis.nl/corydoras

ik was aan het kijken voor een betta bakje op marktplaats en er stond er een op van 35 cm met twee hele dikke goudvissen er in.
heb 20 euro geboden,maar helaas willen ze dan ook nog meer geld hebben.
hoop dat iemand ze een vijver kan bieden want het was wel echt krap -O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:35

Ik meet mn water eigenlijk helemaal niet meer. Doe elk weekend een kleine waterwissel. Als ik zie dat ik problemen heb (sterfte) meet ik het water alleen als ik de oorzaak nog niet weet, maar vaak weet ik de oorzaak wel, verhelp ik dat indien mogelijk en doe ik een grote waterwissel. Gelukkig is dat tot nu toe nog maar 2x gebeurd... :')

Zou lekker je aquarium 4 weken laten staan (6 indien je garnalen wilt toevoegen). Iedere week een waterwissel en dan komt het vast wel goed :)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:49

Dank! Ja, ik ben er ook wel tevreden over!!
Hij had eerst een groot piratenschip, meegekregen van zijn vorige huisje.. Waarom ze dat hadden is me een raadsel, want hij leefde in een vaas / jampot met een garnaal of 3. Ging elke week met een ander kindje mee naar huis. ( hij was een schoolvis. )
Nu, met de lockdown was het kindje hem moe en werd er gevraagd wie hem wilde opvangen en na de lockdown weer mee wilde nemen.. Helaas komt hij voor die tijd te overlijden. ( hij heette Sjaak, nu dus Jack.. Sjaak is dood. . :') )
Die boot maakte het heel onrustig, maar hij vond het wel fijn een 'holletje' te hebben, dus nu maar een boomhutje..
Doordat hij zo snel weg moest heeft de bak maar 4 dagen in kunnen draaien, niet ideaal dus. Toch lijkt hij het godzijdank goed te doen, hij eet goed, is actief en slaapt lekker in de planten.
Vanmorgen wel 1 van de garnaaltjes dood helaas. Over een tijdje komen er wat meer bij voor de gezellig en de poets.

Dat is ook een mooie bak, Zertab!
Is een Betta ook niet iets voor jou?

ellepel schreef:
gewoon weg doen, scheelt een hoop stress :D

ufurio dat visje op de bodem is een corydoras soort, ik zie 2 verschillende soorten zelfs.
en heel eigenlijk vinden die zand als bodem fijner.
lees dit even goed door zodat je wat meer weet over hun verzorging.

https://www.voervoorvis.nl/corydoras

ik was aan het kijken voor een betta bakje op marktplaats en er stond er een op van 35 cm met twee hele dikke goudvissen er in.
heb 20 euro geboden,maar helaas willen ze dan ook nog meer geld hebben.
hoop dat iemand ze een vijver kan bieden want het was wel echt krap -O-

Och arm. Ik snap niet waarom mensen niet gewoon fatsoenlijk voor een vis kunnen zorgen. Ik voel me nog schuldig over mn eerste goudvis, in een 50cm bakje. Hij is 11 geworden en was volgens mij best tevreden, maar toch.

Water testen doe ik ook niet. Ik krijg al de zenuwen nu mn temp schommelt. wil m iets naar beneden hebben (28 is te warm voor de garnaaltjes. ) dus loop constant op de thermometer te kijken.. stress.