Welkom @wilmatj!
@mvdende wow, gewoon wow

Toby gaat nooit naar een losloopgebied en heeft een prima gevarieerd sociaal leven hoor... Speelt met een paar vriendjes en wandelt aan de lijn. En niet omdat Toby asociaal is, maar hij jaagt. Dus hangt er een lijn aan. Simpel.
Het gedrag van Skip vind ik persoonlijk onwijs asociaal. Als een hond op de mijne rijdt, krijgt hij toch een lel...
De hond van mijn ouders heeft één vriendje waar hij zo overprikkeld van raakt dat hij wel eens wil rijden, en dan roepen we hem echt als hij aanstalten maakt al terug, laten hem afkoelen en dan mag hij daarna pas terug en spelen ze daarna leuk. Dat is de enige hond bij wie hij het doet en dan nog corrigeren we dat steeds. Gelukkig is die van mijn ouders klein (15kg) en zijn vriendje groter (25kg) en gezond, maar het blijft héél vervelend en is echt overprikkeling of stress, en dat zul je moeten sturen! Rijden is geen normaal gedrag. Tenzij inderdaad tijdens het dekken, reu op loopse/ dekrijpe teef. Dan wel.
Ik heb hier een hond die al borstels opzet als een andere hond hem te assertief benadert, dát is het resultaat van anderen die hun hond gewoon maar overal op laten klappen. En ik kan de keren dat ik de straat oversteek omdat de lichaamstaal van een andere hond me niet aanstaat al niet eens meer tellen. Echt, zo belangrijk om dat te leren lezen! Kan ik dat perfect? Nee! Maar bij twijfel steek ik sowieso al over.