Een point kat kan alleen maar blauwe ogen hebben, een andere oogkleur is genetisch onmogelijk bij points. Wel kan de blauwe kleur variëren, het meest wenselijk is de diepblauwe, bijna paars getinte oogkleur.
Mel heeft hele donkerblauwe ogen, maar de foto’s zijn gemaakt bij kustlicht. Ik heb een knijper met een led-lamp aan de bevalmand zitten. Mijn redelijk goede camera op mijn mobiel doet de rest en dan lijkt het bijna daglicht ipv kunstlicht, wat je ziet zijn dus gewoon grote pupillen.
Ik hou nu overdag de gordijnen dicht op mijn slaapkamer. Lekker rustig voor Mel, die houdt niet van drukte, dus wanneer ik kom checken, knip ik het lampje even aan.
Terwijl de andere mammapoes juist in de woonkamer wil bevallen, wil Mel altijd per see op mijn slaapkamer haar nest hebben. Bij mij heeft moeders het voor het zeggen, maar dan wel op mijn voorwaarden. De bevalmand is verplicht voor de eerste weken van de kraamtijd, niet te groot en niet te klein, goed dik (isoleert/beschermd goed) en bovendien uit te wassen op 60 graden.
Even reclame maken, maar ik weet dat er beginnend fokkers meelezen, het is deze in de grootste maat:
Een vriendin heeft de midden maat en dat wil ook prima hoor. De small wordt wel te klein voor een poes om fatsoenlijk te kunnen strekken met haar kittens aan de melkbar.
Onder in het nest heb ik 2 lagen karton op maat geknipt, daaroverheen een celstof onderlegger en dan 2 kussenslopen er omheen. In de zomer van lekker koel katoen, nu fleece of wolmix wat de warmere beter vast houdt. Een hardere bodem in het nest is heel erg aan te raden, omdat moeders dan beter kunnen voelen wanneer ze op een kitten liggen. Plus dat de kraammand dan niet meteen na de bevalling in de was moet. Ik vervang gewoon de bodem.
Ik heb doorgaans ook moederpoezen die af en toe graven in het nest, daarom ben ik ook niet dol op losse kleedjes, veel te bang dat ze een kitten per ongeluk begraven. Kussenslopen zij ideaal, want die blijven netjes om het karton zitten.
De zesling ligt nu beneden in de grote werpkist, daar zijn ze een dag voordat Mel moest bevallen heen verhuist. Voor dat nest had ik ze in deze kraammand gewoon beneden op de bank staan, de werpkist waar ze nu in zitten staat naast de bank.
De werpkist is gebouwd om een wasmachine bak heen, dus echt stuk groter en houdt daarom ook minder lichaams temperatuur vast. Maar ze zijn met z’n zessen, dus kunnen prima tegen elkaar aan kruipen. Ook daar als bodem karton met fleece kussenslopen.
Zodra de kittens 3,5 weken oud zijn, dan haal ik de wadmachinebak er uit en bouw ik de kittenren er omheen op. Er zit op de voorkant onderin een kleine ronde opening waar de kittens dan gebruik van kunnen maken om hun wereld steeds verder te verkennen. De kittenren is gemaakt van panelen met plexiglas, we beginnen klein en regdlmatig plaats ik een extra paneel er tussen om de ren steeds iets groter te maken.
Marcella
Geplaatst: 09-03-21 09:36
Leuk huisje ben nu al aan het twijfelen lichtgrijs of lichtblauwe.
Daphara
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 14:33
Herbie aan het dromen:
Marcella
Geplaatst: 09-03-21 14:35
Zo schattig.
Daphara
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 15:28
Marcella schreef:
Leuk huisje ben nu al aan het twijfelen lichtgrijs of lichtblauwe.
Ik zou gewoon voor wit gaan, dan kun je het wassen met bleek tussen de nesten door of anders een iets donkere kleur (zoals taupe) die wat minder besmettelijk is. Bevallingen en kittens (poep) kunnen moeilijk uitwisbare vlekken geven. Ik mik het dus op 60 graden met een flinke scheut chloor in de wasmachine en dat zou ik niet zo snel doen als het een kleurtje heeft.
Kies trouwens ook voor de hoge ingang, anders kruipen ze er met anderhalve week al uit.
thequeensmum
Geplaatst: 09-03-21 15:45
Dank voor de uitleg van de ogenkleur. Weer wat geleerd! Die Herbie is echt zoooooo ontzettend schattig. Als ik berichtjes zie van jou doet me dat zo denken aan vroeger toen onze HB nog leefde. Was zo’n geweldige kat. Lief, heeft echt nooit gekrabt of gebeten. Best bijzonder, want buiten was het een moordenaar. Heel intelligent ook, of dat moet zo lijken door de Britse Korthaar die wij tegelijk hadddn met hem. Die had het buskruit niet uitgevonden zeg maar
Hoge ingang was inderdaad de bedoeling. Mag officieel vanwege gezondheid geen chloor gebruiken, maar dus dat zou wel plannen worden (deur of raam open). Donkere kleuren gaat het niet worden.