Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:05

xXxXsasxXxX schreef:
Sinds vandaag hebben wij een labrador van 5 maanden. Wat geven jullie voor voer aan jonge honden? Er is zo veel dat ik niet goed weet wat ik het beste kan halen.

Gefeliciteerd!
Hier krijgen ze kvv(kivo) en wolf of wilderness.
Onze pups zullen dat straks ook krijgen(als teefje loops en bevallen is)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:16

xLaraaj schreef:
5 maand vind ik tog nog wel een pup ... :=

Proficiat en veel plezier ! Foto ? :D

Het hangt een beetje van het ras af, maar rond de 5/6 maanden begint vaak al de pubertijd. Daarnaast is dan al de rangorde fase afgerond en groeien ze niet zo snel meer als de eerste maanden. Je wilt dan niet dat ze die groeispurt door blijven zetten ( en dit zie je vaak bij grote rassen die op puppyvoer blijven. ) dus ik stap dan over op gewoon voer en voer desnoods wat supplementen bij als ik zie dat de hond het nodig heeft of als het voer iets meer aanpassing nodig heeft voor een opgroeiende hond.

Ze zijn dan nog zeker niet volwassen, meeste vind ik pas echt volwassen ( en dek klaar bij teefjes ) rond de 2 jaar. Maar om nog van den pup te spreken... Gewoon al een leuke puber.

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:18

Ja indd sprak ook niet qua voer. Maar gewoon in mijn ogen en qua mentaliteit .. :P ben zeker akkoord met dat van 2 jaar !

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:37

Persoonlijk zie ik ze echt als pup tot 5/6 maanden, daarna koppel ik er graag een andere naam aan, want ze zijn minder te vormen. Kom je pas met 7 maanden met je ' puppy ' aan bij een trainer om gedrag wat door karakter komt te corrigeren ben je al te laat en wordt het een veel langer traject.

Ik merk dat veel mensen de grens van 1 jaar als een magische grens zien tussen puppy en volwassen hond. Doet de hond dan even wat geks wordt nog even geroepen dat hij een vervelende rot puber is... Maar verder veranderd met 1 ineens alles voor zo'n hond.

Ineens ander voer, want de zak zegt dat het met 1 jaar omgezet moet worden
Ineens moeilijkere training met een meer afleiding, want hij is 1
Ineens mag heel veel gedrag niet, want hij is geen puppy meer
Ineens 2 uur lopen, want geen pup meer.
Liefst ook in dezelfde maand nog castreren, want geen pup meer.

Tja, dan vraga je gewoon om een vervelende puberende hond... Ineens staat heel zijn leven op zijn kop en wordt er meer verwacht.

Kijk je naar een roedel (verwilderde ) honden zie je dat gedrag al veel eerder gecorrigeerd wordt en ze langzaam in het gehele roedel worden opgenomen. Dus eerst langzaam spel tussen de pups, dan spel met de jonge honden, mee spelen met oefenjacht... En dan als ze dat allemaal begrijpen en fysiek aankunnen gaan ze eens mee met een jacht. Dus een rustig stijgende lijn ipv '8 weken uit nest. 15 weken volledige training jonge hond, 1 jaar volledig omgegooid... ' gewoon kijken naar je hond.

Edit: vandaar dus ook eigenlijk dat ik een 5 maanden oude hond waar je nieuw voer voor zoekt ook richting een volwassen brok zou adviseren. Dus nog even het oude voer geven ( of hij moet hier allergisch voor zijn of van zo'n lage kwaliteit dat groei achterblijft ) en dan over zo'n 2/3 weken langzaam zou gaan mengen met het nieuwe voer. Nu nog niet, want hij heeft al veel verandering in zijn leventje. Dus wachten tot hij zijn plek heeft gevonden en tot rust heeft kunnen komen en dan langzaam overzetten. Aangezien je anders rond de 6 tot 12 maanden weer een verandering van voer ( waar ideaal gezien minimaal 1 week overheen gaat ) zult moeten doorgeven als je voor een nieuwe puppy brok gaat.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:50

xXxXsasxXxX schreef:
Sinds vandaag hebben wij een labrador van 5 maanden. Wat geven jullie voor voer aan jonge honden? Er is zo veel dat ik niet goed weet wat ik het beste kan halen.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.
Wat kreeg hij daar voor voer? Als het een goed voer is, zou ik iet zomaar gaan wisselen.
Ik zit zelf voor mijn pup straks aan Orijen of Acana (Pup LargeBreed vatiant)te denken, maar wil dit eerst nog even overleggen met mijn DA, ivm Ca/energie verhouding die goed moet zijn.

StonedRomy:
Ben het met je eens dat qua gedrag het pup af gaan zo rond de 7-8 maanden is, maar qua groei (legtegroei) loopt dat wel tot 10 maanden, dus ben zelf voorstander zeker tot 10 maand een voer te geven wat daar rekening mee houdt. En dan daarna rustig om te schakelen naar een volwassen voer.
Moet wel lachen om je lijstje wat er veranderd rond het 1e jaar :D
Maar je zal het wel hebben meegemaakt, anders kom je er niet mee.

Toen ik nog werkte als Para-veterinair (pff is al weer even geleden), kregen de mensen bij ons in de praktijk een heel voer/beweging-schema mee, met daarbij nog een aantal adviezen. Vond het altijd leuk te zien, hoe de honden op die manier opgroeiden en dat daardoor een hoop problemen voorkomen werden. Helaas gebeurd dit bij veel Da's niet, best jammer, want er zijn veel eigenaren die wel een goede leidraad kunnen gebruiken.

Ach, weet iig hoe ik mijn pup wil laten opgroeien en hoop straks weer een leuke gezonde hond te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:02

Ik geef dan weer absoluut geen puppyvoer tot 10 maanden, mijn ervaring bij de rassen die ik regelmatig zie is toch dat dat erge groeipijnen geeft en enorme groeispurten/slungeligheid. Ik voer de puppybrok op die ik mee krijg (als ik niks meekrijg voer ik 1 zak op) en daarna op volwassen voer. Het liefst in combinatie met KVV of zelfs alleen KVV.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:07

MyWishMax, daarom is de Ca/energie verhouding ook zo belangrijk. Als die te hoog is, heeft een hond daar eerder kans op. En door dat soort groeispurten ook op andere afwijkingen. Daarom ook even overleg met mijn DA, want ik weet die waardes niet meer uit mijn hoofd ;)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:09

Fannetje, daar kreeg hij euro premium. Hij ruikt erg en poept meerdere keren op een dag (diarree). Dit zal ook met spanning te maken hebben, maar ik denk dat hij het beter zal doen op ander voer.
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:16

ik voer tot een maand of 6 puppybrokken, dan gewoon volwassen voeding :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:18

Dan zou ik ervoor kiezen hem 1 keer om te zetten en nu dus op een volwassen brok.

Heb al vaak gezien dat mensen zoveel in een keer veranderen voor een hond helaas... Ook bij gevoelige rassen.

Probleem met de meeste puppy merken is dat ze de verhoudingen niet geheel juist hebben liggen voor grote snelgroeiende rassen. Een hond groeit tot nog veel langer door dan 10 maanden ( kleine hond uiteraard niet ) maar daarom kies ik vrij snel voor een goede brok gecombineerd met eventueel qat extra mineralen mocht het nodig zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:18

Wij hebben ivm de pups die wij verwachten toen advies gevraagd bij Mizora.
Dus dat kan ik je aanraden ivm de verhoudingen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:24

Daar loop ik nu inderdaad ook met mijn eigen hond. Wordt een beetje knetter van haar niet aankomen in gewicht. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:27

StonedRomy schreef:
Daar loop ik nu inderdaad ook met mijn eigen hond. Wordt een beetje knetter van haar niet aankomen in gewicht. :+

Ons teefje heeft eerder de neiging te zwaar te worden. Maar inmiddels blijft ze prima op gewicht. We zijn niet anders gaan voeren nav het contact. Wat we voeren was/is gewoon goed. Wel info gevraagd over het voeren dadelijk als ze drachtig is en de pups als ze zelf gaan eten.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:10

we hebben net weer een serie puppy foto's binnen gekregen. Inmiddels hebben ze allemaal de ogen open en zijn ze een stuk actiever
Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 16:12

Agos wat schattig! <3 <3

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:20

ouh zo schattig! welk ras was het weer?
en is deze lieve schat diegene die jullie gaan nemen ?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:24

xLaraaj schreef:
ouh zo schattig! welk ras was het weer?
en is deze lieve schat diegene die jullie gaan nemen ?

Een ijslandse hond, deze is het inderdaad. Bij iedereen was het gevoel super toen we hem op schoot namen <3

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:50

ben het even gaan opzoeken, zo leuk ! maar vind er geen met bles :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:58

Hier ook geen puppyvoer en bij de fokkers die ik ken alleen de eerste weken. Wel krijgen de pups tot 3-4 maanden bijna à volonté en de iets "rijkere" kvv's. Nog geen pups met groeipijnen gezien, maar zal misschien ook wat het ras zijn...

Hier krijgen ze meerdere merken kvv en brok van Wolfsblut (graan-, rijst- en gevogelte vrije varianten)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:39

Zo, weer een stapje dichterbij ;)
Teef is gedekt van de week, verwachte geboortedatum staat nu op 30-31 januari.
Ze wordt na de kerst ge-echoot om te kijken of ze drachtig is. Spannend!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:45

Zo leuk ! veel succes met de zenuwen van het wachten :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 12:45

fannetje schreef:
Zo, weer een stapje dichterbij ;)
Teef is gedekt van de week, verwachte geboortedatum staat nu op 30-31 januari.
Ze wordt na de kerst ge-echoot om te kijken of ze drachtig is. Spannend!

SPANNENDDD!

Hier zal het niet zo lang meer duren voordat ze loops is. De reu staat steeds bij haar te snuffelen en ze is een stuk rustiger. Dus heb haar pakje maar alvast uit de kast geplukt dat ik het goed in de gaten kan houden..
Nou alleen nog eens fatsoenlijke standfoto's maken.. Want dat stel ik al maanden uit..

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:01

Wij hebben 3 katten en Mika vindt dit erg interessant. Hij gaat veel naar de katten toe en gaat dan blaffen. Als de katten aangeven dat ze dit niet willen door te grommen, blazen of met hun poot te slaan dan reageert Mika hier niet echt op. Het slaan met een poot wordt hij juist alleen maar enthousiaster van. Hebben jullie ideeën hoe we hem kunnen leren dat dit betekent dat hij moet stoppen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 15:05

Onze reu heeft dat ook in het begin wel eens gedaan. Een duidelijke ''Nee.'' was hier voldoende. En hij is er gelukkig vrij snel mee gestopt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:41

Heel consequent zelf weghalen bij de katten (zodra hij ze gaat uitdagen, want gewoon langslopen moet wel kunnen), anders heeft hij straks een nagel te pakken (met een beetje pech in zijn oog).
Dus geef zelf aan wat wel/niet mag, heeft hij denk ik zo door.

Nou Kiwiwitje, even aan de slag dan met fototoestel ;) en hoop voor je dat ze snel loops is.