'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:47

Needje schreef:
En dat mag dus niet HC. Bij wet verboden.
Die loslopende kat niet.

...en dáár gaat het nu net om :)*

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:48

magda_90 schreef:
Dus mag mijn hond in jouw tuin poepen?

Mijn tuin is omheind met een goed hek, dus als je lekker de ijzeren poort komt openbreken en je hond in mijn tuin loslaat mag jouw hond zeker in mijn tuin schijten. Maar dat lijkt me nou niet zo'n goed idee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:49

magda_90 schreef:
Needje schreef:
En dat mag dus niet HC. Bij wet verboden.
Die loslopende kat niet.

En daarom zie je dus toenemende (haat)acties.
Daarom imo tijd dat er vanuit de regering nu stappen worden genomen daar de bom nog wel eens flink kan gaan barsten.
Als men zelf niet na kan denken dan moet dat maar voor de mens gedaan worden, blijkt ook weer uit dit topic.

Imo is mensen of dieren bedreigen met geweld geen geldige reden om draconische wetten te bedenken die het welzijn van katten beperken.

Ik vind trouwens dat er ook best argumenten voor kunnen zijn hoor. Maar argumenten als dierwelzijn voor de kat, schade aan de natuur. Een wet waarbij je er dan ook rekening mee houdt dat het niet meer haalbaar is om iedere nu levende kat nog tot binnenkat te maken met een overgangsregeling bijv. Niet een of andere draak omdat er intolerante Sjonnies rondlopen die zich niet aan wetten kunnen houden en om iedere vermeende misstand het recht in eigen hand nemen.

Ik heb trouwens ook helemaal niet zo'n issue met een hond die een keer in je voortuin poept hoor, ik heb een schep ik heb een kliko ik ga weer verder met mijn leven?? Ik snap oprecht niet dat je zo'n last kan hebben van een dom beest dat het je tot geweld drijft, ik kan me daar totaal niet in verplaatsen, ik denk dat je dan een schroefje los hebt en ik ga geen rekening houden met dat soort lui?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:50

Heleennn schreef:
magda_90 schreef:
Dus mag mijn hond in jouw tuin poepen?

Mijn tuin is omheind met een goed hek, dus als je lekker de ijzeren poort komt openbreken en je hond in mijn tuin loslaat mag jouw hond zeker in mijn tuin schijten. Maar dat lijkt me nou niet zo'n goed idee.

Je snapt de essentie echt niet he.

Edit, Liedje snapt de essentie ook niet. Het gaat niet om het goedpraten van dit soort acties maar dat de overlast anno 2017 te groot is en dat het tijd wordt om vanuit de regering in te grijpen - want de katteneigenaar wil dat niet zelf doen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-17 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:51

Rivendell schreef:
Ik had van de week een hele discussie op Facebook met katten eigenaren.
Er was een kat doodgeschoten en ik zei "dan moet je je kat maar in je tuin houden".
Uiteraard werd dat een rel.
De meeste katteneigenaren schijnen te vinden dat hun katten overal en nergens mogen lopen.
Ik houd mijn kippen en ponies ook op eigen terrein.

Kippen en ponies jagen niet. Katten zijn zelfstandige, solitaire dieren. Die kan je dus niet behandelen zoals een kip of een pony. Het is dus ook een slechte vergelijking.

magda_90

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:53

Je kunt ze allemaal achter omheining houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:54

Bij mij in de buurt spot je trouwens best regelmatig een loslopende kip, ik vind dat opzich heel normaal (hoewel je altijd het risico loopt dat die kip dan een vos of roofvogel tegen komt natuurlijk). Ik kan me ook niet voorstellen dat je last hebt van een kip die losloopt. Ik kan me wel voorstellen dat je je kip in een hok houdt zodat ie zijn eieren daar ook legt en je niet steeds nieuwe kippen hoeft te kopen. Maar doe nu niet steeds of alle andere dieren netjes thuis zitten enkel omdat die baasjes zoveel meer maatschappelijk besef hebben, de meesten mensen houden hun dieren gewoon zoals dat het handigst is en binnen de wet mag?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:54

Zeker wel Magda. Een hek houdt ongenodigde gasten buiten en genodigde gasten binnen. Wat is je punt dan precies? Of je essentie? Want als andere katteneigenaren nu ook gewoon zorgen dat er genoeg plaats is (op eigen grond) voor hun kat en dan nog eens een hekje zetten zal het probleem al grotendeels opgelost zijn. Een kat die zich thuis geborgen en goed voelt gaat niet onnodig rondzwerven als hij daarvoor de grote veilige tuin moet verlaten. Maar een kat moet nu eenmaal een bepaald territorium voor zichzelf hebben en als je dat niet op eigen grond kan geven is het logisch dat ze ook tot bij de buren in de tuin gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:55

Palmera schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat de baas niet weet dat bv de hond blaft zodra hij weg is. Dus ja, dan is het wel handig als de buren het even melden zodat de baas actie kan ondernemen.

Dus zeg je het.

Citaat:
Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog steeds regelmatig aan mijn buren vraag of ze tevreden zijn m.b.t het gedrag van mijn honden.

En zó hoort het +:)+
Ook met katten.

Overingens heel opvallend hoe er naar geweldadige conclusie gesprongen wordt. Je kan ook de gemeente bellen. Die zet een val en weg kat.

Ook opvallend is dat de opgevreten vogeltjes (of de kippen/kuikentjes) niet tellen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:56

Rivendell schreef:
Ik had van de week een hele discussie op Facebook met katten eigenaren.
Er was een kat doodgeschoten en ik zei "dan moet je je kat maar in je tuin houden".
Uiteraard werd dat een rel.
De meeste katteneigenaren schijnen te vinden dat hun katten overal en nergens mogen lopen.
Ik houd mijn kippen en ponies ook op eigen terrein.

Maar mochten ze toch wel ontsnappen dan zou je denk ik wel blij zijn als ze niet worden doodgeschoten? :)

Hier leven mensen en dieren gelukkig nog in harmonie met elkaar. We vinden dieren leuk, ook die van de andere buren. Houden graag een oogje in het zeil voor een ander en knijpen ook wel eens een oogje toe wanneer er een poes of hond op andermans erf piest of poept.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:57

onpaard schreef:
Sinds wanneer is de wereld alleen van de mens? Echt belachelijke reacties hier.

De wereld niet. Mijn tuin wel.

Hier overigens niet veel last van katten, al zouden ze best mogen komen, ruimte zat. Maar onze honden maken er onmiddellijk korte metten mee, dus dat wagen ze niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:58

Wat een domme vergelijking Huertecilla, zie je echt het verschil niet tussen een mens die een kat van de buren iets aandoet en een kat die uit instinct een vogeltje of muis vangt? Dan heb je toch wel een probleem met dierlijk inzicht denk ik. En met menselijke waarden/normen.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-08-17 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:58

Heleennn schreef:
Zeker wel Magda. Een hek houdt ongenodigde gasten buiten en genodigde gasten binnen. Wat is je punt dan precies? Of je essentie? Want als andere katteneigenaren nu ook gewoon zorgen dat er genoeg plaats is (op eigen grond) voor hun kat en dan nog eens een hekje zetten zal het probleem al grotendeels opgelost zijn. Een kat die zich thuis geborgen en goed voelt gaat niet onnodig rondzwerven als hij daarvoor de grote veilige tuin moet verlaten. Maar een kat moet nu eenmaal een bepaald territorium voor zichzelf hebben en als je dat niet op eigen grond kan geven is het logisch dat ze ook tot bij de buren in de tuin gaan.

En dat laatste is dus niet logisch.

Jij schrijft dat de wereld niet alleen van de mens is, de kat moet ook recht hebben op de wereld dus bij deze wil mijn hond graag poepen in jouw tuin, omheining is dus niet nodig want he de wereld is van iedereen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:59

Heleennn schreef:
Kippen en ponies jagen niet. Katten zijn zelfstandige, solitaire dieren.

en jagen op..... andere zelfstandige sociale dieren. We hebben het hier niet over natuur maar over HUISDIEREN!!!
Katten zijn huísdieren die voor hun plezier jagen op dieren die het al zwaar genoeg hebben om te overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:00

fransje23 schreef:
Waar zou de grens moeten liggen tussen steden/dorpen waar de kat wel los mag en waar niet?

En zou er ook een verbod moeten komen rond kwetsbare natuurgebieden?

Ik las over katten die vleermuizen vangen. Veel soorten vleermuizen in Nederland zijn vrij zeldzaam en met uitsterven bedreigd. Daarbij kunnen ze ook nog hondsdolheid bij zich dragen. Zou daar dus niet heel vrolijk van worden.
Overigens heeft mijn kat ook een weleens een vleermuis gevangen. Liep niets eens los buiten maar zat gewoon op het balkon.

Dat valt inmiddels mee. Onlangs nog met NVWA gevraagd wat de bedoeling nou is.

Een dode vleermuis hoeft niet meer bij de nvwa of welke instantie dan ook aangemeld te worden. Alleen bijtincidenten van vleermuis naar mens moeten nog gemeld worden. Wel is het wenselijk om contact op te nemen met DSU ( wageningen veteinary instituur) in andere gevallen (in dit geval dus kat die vleermuis meeneemt). Als je daar hun vervolgens de vleermuis opstuurt met je gegevens en de casus gaan ze de vleermuis kosteloos onderzoeken op rabiës en heb je binnen 2 weken een keurig rapport per mail. Eventueel kun je bij een constante aanloop van (dode) vleermuizen (kan even geen betere verwoording bedenken) ook een vleermuisvereniging of verzamelaar bellen voor meer onderzoek of om eventueel te bekijken of er sprake is van overlast/een nest/zeldzame vleermuis, maar in 9 van de 10 gevallen is dat niet zo, is mij verzekerd.

Maar meldplicht is alleen nog maar als de vleermuis een persoon bijt.

Het is wel heel bizar om een dode vleermuis per post te versturen kan ik je vertellen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:03

Dan snap jij het punt niet magda, als de wereld van iedereen is mag een wildvreemde ook gewoon jouw huis binnen lopen. Zo gaat het nou eenmaal niet he, het gaat erom dat een dier met een instinct gewoon doet wat het doet. En er is een verschil tussen een hond in iemands tuin los laten en een kat die op eigen houtje wat rond scharrelt en daarbij ook langsgaat bij de buren. Met een hond ga je wandelen, aan de leiband. Een kat neem je niet mee aan de leiband om even een blokje in het natuurdomein te doen. Een kat zorgt voor zichzelf. Een hond kan je africhten, trainen. Een kat niet. Dat verschil moet je toch duidelijk zijn als je zelf ook een hond hebt? Dus er is geen gulden middenweg bij katten. Ofwel sluit je ze op in je huis en tuintje, ofwel laat je ze vrij lopen. En het aan jou als eigenaar om dat te kiezen. En ik ben tegen opsluiten in huis en tuintje.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:03

Ik heb nog nóóit last gehad van een kat. Onze eigen kat (en een verwilderde pers, is van niemand) blijven mooi op ons erf en weiland.

Honden en katten belasting is gewoon onzin. Afschaffen. Hoef het gelukkig niet te betalen in mijn gemeente!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:05

Heleennn schreef:
Dan snap jij het punt niet magda, als de wereld van iedereen is mag een wildvreemde ook gewoon jouw huis binnen lopen. Zo gaat het nou eenmaal niet he, het gaat erom dat een dier met een instinct gewoon doet wat het doet. En er is een verschil tussen een hond in iemands tuin los laten en een kat die op eigen houtje wat rond scharrelt en daarbij ook langsgaat bij de buren. Met een hond ga je wandelen, aan de leiband. Een kat neem je niet mee aan de leiband om even een blokje in het natuurdomein te doen. Een kat zorgt voor zichzelf. Een hond kan je africhten, trainen. Een kat niet. Dat verschil moet je toch duidelijk zijn als je zelf ook een hond hebt? Dus er is geen gulden middenweg bij katten. Ofwel sluit je ze op in je huis en tuintje, ofwel laat je ze vrij lopen. En het aan jou als eigenaar om dat te kiezen. En ik ben tegen opsluiten in huis en tuintje.

Ben ik het niet mee eens. Je kan een kat prima aanleren om met een tuigje te lopen.

Ook laat ik mijn hond niet uit aan een leiband ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:06

Heleennn schreef:

Dat zijn geen feiten maar jouw mening. Als mijn hond (met instinct) de keuze had scharrelde hij liever ook door de wijk heen dan verplicht aan de lijn te moeten lopen.

Prima dat jij tegen opsluiten bent maar dan moet je niet raar opkijken dat je straks geld kunt betalen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-17 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:06

magda_90 schreef:

Jazeker,dat kan met wilde vogels ook. Leuk een uiltje in de tuin.... Snap je? Soms heb je dieren en die maak je gewoon echt niet blij met binnen houden...

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:07

Heleennn schreef:

Een kat leer je toch ook op kattenbak te gaan? Een kat kan je ook nee leren?
Net of een hond geen instinct heeft :')
Mensen doen altijd zo speciaal over katten, het zijn gewoon huisdieren hoor, geen wilde tijgers.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:08

Saskia9 schreef:
magda_90 schreef:

Jazeker,dat kan met wilde vogels ook. Leuk een uiltje in de tuin.... Snap je? Soms heb je dieren en die maak je gewoon echt niet blij met binnen houden...

En het verschil tussen wilde dieren en huisdieren was ook al weer?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:09

magda_90 schreef:
Heleennn schreef:

Dat zijn geen feiten maar jouw mening. Als mijn hond de keuze had scharrelde het liever ook door de wijk heen dan verplicht aan de te moeten lopen.

Dat is geen mening. Heb je zelf een kat? Heb je wel eens geprobeerd om een kat af te richten? Buiten zindelijk maken kom je niet heel ver hoor, daar hebben ze gewoon echt geen boodschap aan. Dus jij zegt dat een hond liever op z'n eentje door de straten doolt dan gezellig thuis bij zijn mensen te blijven? Dan hebben wij vast een heel speciale hond die braaf op het erf blijft, of hij vindt ons helemaal het einde.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:11

Wat een agressieve reacties zie ik hier voorbijkomen. Ik begrijp niet zo goed wat het punt is. Als je in een woonwijk woont, kun je van een aantal dingen op aan: er rijden auto's, in iedere straat woont een buurjongen die aan auto's of aan brommers sleutelt, er woont een duivenmelker, er is altijd iemand die zijn caravan een half jaar ergens in de weg heeft staan, honden poepen op plekken waar het niet hoort en het wordt niet altijd opgeruimd, kinderen maken herrie, de krantenjongen die om 6.00u komt rijdt op een brommer die veel herrie maakt, er staat een lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam, er is altijd iemand ie te hard door de straat scheurt met zijn auto, er is een stel die te laat te hard de radio aan heeft in de tuin, er is altijd wel een buurman de de sneeuw al opgeruimd heeft voordat het er ligt, er is iemand die zijn tuin niet netjes onderhoud en er lopen katten in de buurt en er zijn blaffende honden.
In een buurt leven betekend dat je verdraagzaam moet zijn naar dingen die je niet per definitie aanstaan: dat heet verdraagzaamheid. Bij erge overlast zoek je het dialoog en ga je kijken of er een oplossing te bedenken valt. Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.
Wil je niet samenleven, zul je niet in een wijk moeten gaan wonen. Ik kan je echter garanderen dat een plek buitenaf ook niet zonder ergernissen gaat: blaffende koeien onder je slaapkamerraam, vliegen, mestlucht, ratten en een koekoek met geldingsdrang zijn ook geen pretje.
Mens erger je niet zou ik zeggen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:11

Toevallig hebben mijn schoonouders de tuin dermate ingericht dat de kat er niet uit kan (de grenzen zijn aangeleerd) en zo ken ik nog vele anderen. Dus nee, geen ervaring mee. ;)

Mijn hond knuffelt inderdaad graag maar gaat net zo graag ook zelfstandig op jacht. Dito met veel katten. Maar toch mag mijn hond niet zelfstandig de straat op.