Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:36

nikass je blijft aanvallend doen, naar en denigrerend.

Verder hoef je niet zo met dikgedrukte letters te gaan schrijven, mankeer echt niets aan mn ogen.
Jullie zijn allemaal blij met jullie hond, ik ook. gewoon in Nederland gevonden.

Als je vergelijkt hoeveel er vroeger lukraak werd gefokt in Nederland en per ongeluk nestjes en dieren niet werden gecastreerd dan wel gesteriliseerd moeten jullie toch weten dat dat zeker komt door media, aandacht wat hieraan werd gegeven, voorlichting, boetes etc etc.
Hierdoor is het aantal pups ten opzichte van vroeger enorm verminderd, sterker nog in Nederland vind je geen straathonden.

Aangezien dit niet gebeurt in het buitenland (lees de landen daar waar al die stichtingen zitten en die honden van straat plukken) blijf je de fokkerij dus voeden door die honden hierheen te halen.

Nogmaals dit is MIJN mening, jullie gaan nu allemaal verhalen erbij halen wat een lieve hond jullie hebben, daar twijfel ik geen seconde aan.

Maargoed, blijf zeker dieren uit het buitenland halen, zodat de mensen daar geen verstand gaan krijgen.
IK zou nooit een hond uit het buitenland willen omdat ik alles wat ik in een hond zoek gewoon in Nederland kan vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:42

Wat voor verschil zit er voor de meeste mensen in die landen tussen honden die na 14 dagen in het asiel afgemaakt worden of die na 10 dagen uit het asiel naar Nederland gevlogen worden. Wat zij zien is dat de hond van straat is. Of dat door de hondenvanger, de liefkozende buitenlander of gewoon de dood is, doet er vaak niet toe. En dus support je helemaal geen fokkerij, maar haal je wat weg wat anders dood zou zijn. Wat ze wel zien is dat er dus blijkbaar mensen zo gek zijn om een tweedehands hond te nemen, en dat dit steeds vaker gebeurt, en dat het blijkbaar helemaal nog niet zo'n verkeerde actie is. En ze zien wat de castratieprojecten (die vaak door dezelfde stichtingen worden opgezet of ondersteund) doen voor de hondenpopulatie, namelijk dat deze stabieler wordt en vrediger en dus minder overlast veroorzaakt. Dat helpt. Maar het castreren van zeker mannelijke dieren ligt daar nog heel gevoelig. Er wordt niet voor niets op hengsten gereden. In dezelfde categorie zit het stierenvechten en dus de volle reuen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:44

jeetje Connie64, wat zitten jouw berichten toch vol vooroordelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:01

cinniz123 schreef:
Heb nog niet alles bijgelezen maar zag de reactie dat een nl asiel geen info wilde geven over een hond.
Ik heb ook zo'n verhaal van dichtbij meegemaakt van een vriendin.
Ze haalde een jonge mechelaar uit het asiel(verhaal was: was aan komen lopen) maar die had ook een tik vd malle molen gehad!
Die meis deed er alles aan kwa cursussen om de hond goed op te leiden tot aan prive cursussen aan en hij behaalde al zn diplomaatjes erbij maar viel wel mensen aan in de rug uit t niets.
Uiteindelijk heeft ze hem met pijn in haar hart terug gebracht met het verhaal dat hij uit het niets ineens mens en dier probeerde van achter te pakken(toen moest ze er gewoon weer voor betalen om hem af te geven)
Een tijdje later stond hij op de site met dat hij weer herplaatst werd omdat het baasje geen tijd en verstand van honden had.
Gewoon te bizar dat ze zo met mens en hond omgaan juist op een plek waar je zou denken dat ze het beste met de beesten voor hebben.

Hier ook 2 honden geleden hond uit NL asiel, met wat achteraf bleek verzonnen verhaal door hun. Hij bleek namelijk uiteindelijk vondeling te zijn en totaal niets bekend van zijn verleden, terwijl er eerst mooi verhaal bij zat.
Deze hond is ook gwoon bij ons gebleven, maar is dus ook met oneerlijk verhaal verkocht.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:03

Ik vind het eerlijk gezegd nogal bekrompen om alleen in Nederland te mogen zoeken naar een asielhond. We leven toch in Europa? Wat is dan het verschil met een pony uit Ierland bijvoorbeeld?

Wij hebben een hond uit Spanje, maar redden van een hond is voor ons nooit de drijfveer geweest. We wilden een hond die bij ons past en die konden we in Nederland in asiels niet vinden. En gezien de check die ik net op Ikzoekbaas gedaan heb, nog steeds niet. Natuurlijk kan er toevallig een hond op ons pad komen die hier past. Die is van harte welkom. Maar anders gaan wij voor een volgende hond bewust op zoek naar een Rafeiro do Alentejo(-mix), desnoods haal ik die zelf uit Spanje of Portugal. Ik hoop wel dat het nog heel lang duurt voor ik op zoek moet, zo'n super hond als wij nu hebben wil je gewoon eeuwig houden :)

Hier het uitgebreide verhaal: Bijna acht jaar geleden lukte het in Nederland niet om een hond te vinden die bij ons past. Net het lijstje van toen ingevuld op Ikzoekbaas en weer geen hond te vinden die daaraan voldoet:
- Kan bij katten
- Kan bij andere honden
- Kan alleen thuis blijven
- Kan bij kinderen
- Groter dan 50 cm

Toen onze vorige (asiel)hond overleed wisten we zeker dat we weer een hond een tweede kans wilden geven. Dus zochten we heel Nederland af naar asielhonden. Na weken zoeken en niks vinden verplaatsten we ons jachtterrein ;) naar Duitsland. Daar is sowieso meer aanbod; als ik het lijstje van hierboven invul op Tiervermittlung krijg ik nu meer dan 800 hits.

Eén hond viel ons meteen op. Omdat ze er zo mal uitzag :+ maar ook door het prima verhaal erbij. Toen bleek ze uit Spanje te komen en inmiddels in Duitsland te zitten. Van tevoren hadden we gezegd dat we dat dus niet wilden. Maar... deze hond leek te goed om waar te zijn. Dus toch wezen kijken en hoewel ik wat twijfelde was de rest van de selectiecommissie ;) zeer beslist. Deze moest het worden.

De selectiecommissie had het goed :) Voor ons is ze de meest fantastische hond die we kunnen denken, we hebben heel wat honden gehad, maar nog nooit zo'n geweldig dier. Ik ben iedere dag weer blij dat zij deel van ons leven uitmaakt. Ze is echt een juweel, ze maakt zoveel volwassenen en kinderen gelukkig.

De stichting die haar naar Duitsland had gehaald, gaf ons vooraf prima info. Zo wisten we dat haar enige probleem was dat ze wegloopt. Dat waren we van een eerdere hond al gewend en hebben we het terrein op aangepast. Voor ze hier kwam had ze in korte tijd heel veel meegemaakt en ze heeft het in het begin echt moeilijk gehad om hier haar draai te vinden. Ze is nu zo enorm dankbaar dat ze hier is. En dat is geheel wederzijds!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:18

connie64 schreef:
nikass je blijft aanvallend doen, naar en denigrerend.

Verder hoef je niet zo met dikgedrukte letters te gaan schrijven, mankeer echt niets aan mn ogen.

Des te erger dat je dan steeds woorden blijft verdraaien, aannames doet en ongefundeerde conclusies trekt.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:19

connie64 schreef:
Aangezien dit niet gebeurt in het buitenland (lees de landen daar waar al die stichtingen zitten en die honden van straat plukken) blijf je de fokkerij dus voeden door die honden hierheen te halen.

Alle uitwassen van die buitenlandse "fokkerij" sterven vol maden aan de hongerdood als je ze niet onderbrengt. De overlevingskans in Griekenland berust op dit; katten kunnen in de vuilnisbakken springen en vreten huisafval. Voor de honden is dat te hoog. Honden zijn, met hun oud artroselichaam en ogen vol cataract overgegeven aan de restjes eten die mensen aanbieden. Zo'n schim van een gratenretriever liep door de straten waar ik verbleef in Rhodos, met zijn ingevallen heupen. En alleen als het donker was.

Oh. Nog een verhaal. In de bloedhitte reden we halsoverkop naar het landgoed van een overleden man die 17 honden achterliet om tot een ultimatum te komen om een plek te vinden waar de honden konden worden ondergebracht. Het asiel zat overvol en er was simpelweg op dat moment nergens plek. De volgende ochtend mochten we al vier hondenlijken, en het voor hen geplaatste rattengif uit de berm vissen.

Je hebt gelijk, het is inderdaad een hele fokkerij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:52

connie64 schreef:
khirsanta, welk verhaal stond er dan bij jouw hond?

en vind je niet dat jij dus de hele fokkerij vanuit het buitenland voedt door een hond van een stichting te kopen?

Ik misgun absoluut niemand zijn liefde en plezier voor zijn of haar hond(en) maar de manier waarop in het buitenland met honden wordt omgegaan is soms nogal hard en onverschillig.
Ja ook hier in Nederland maar er zit duidelijk verschil in.
Wat ik bedoel is, zolang de honden verkocht worden daar zal niemand gaan nadenken over een andere oplossing (lees castraties, controles, boetes etc)

Ik wil hier graag even op in gaan.
Ik ben net terug van het Griekse eiland Skiathos waar ik vrijwilligers werk heb gedaan voor het 2 jaar. Weliswaar bij een katten asiel maar op dit eiland is ook een honden asiel.

Op dit eiland word keihard gewerkt, notabene door o.a engelsen en nederlanders, om het aantal zwerfdieren drastisch te verminderen.
Er word dus niks bewust gefokt zowel bij de honden als bij de katten.
Daarnaast bestaat in zulke landen niet iets als boetes, controles etc.
Nu is op Skiathos de burgemeester erg betrokken en worden de bewoners (met name de jonge generatie) wakker wbt TNR trajecten en verzorging. In de laatste 14 jaar is het zwerfdieren bestand al drastisch gedaald. (alleen nu nog een goede DA |o , zie mijn andere topic op BB)

En ja ook vanaf dit eiland vinden de dieren hun nieuwe baasjes in andere landen.
Het land zelf word er echt niet rijker van. De stichting vangt wat geld en kan zo verder gaan met voorlichting , TNR trajecten en het betalen van DA rekeningen.
Ik weet niet of je ooit eens iets gedaan hebt aan dierenzorg in het buitenland maar het is een aanrader.
Ik heb er inmiddels geen moeite meer mee om een dier uit het buitenland te halen.
Beter nog als het goed is komt er voor mij een kat naar Nederland.

Ik heb een leventje gered en toevallig woonde dit leventje deze keer in Griekenland.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:58

Wat mij betreft moet een ieder voor zich zelf weten of ze een dier uit NL halen of uit het buitenland, zolang ze maar ver weg blijven van malafide stichtingen (zeg ik dat goed?) en broodfokkers.

Ikzelf zal nooit bewust kiezen voor een hond uit het middellandse zeegebied ivm oa leishmania waarbij een negatieve test niet betekend dat de hond het niet heeft.
Vind ik te eng dus die honden sla ik over.
Ik zal dus starten met in NL te zoeken naar een herplaatser, maar toen ik vanmiddag keek op MP zag ik dat er ook advertenties met buitenlandse (stichting?)honden tussen de NL honden staan terwijl ik keek bij de NL herplaatsers. :+
Maakt het zoeken naar een herplaatser iig niet makkelijker zo. :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:25

Sjolvir schreef:
cinniz123 schreef:
Heb nog niet alles bijgelezen maar zag de reactie dat een nl asiel geen info wilde geven over een hond.
Ik heb ook zo'n verhaal van dichtbij meegemaakt van een vriendin.
Ze haalde een jonge mechelaar uit het asiel(verhaal was: was aan komen lopen) maar die had ook een tik vd malle molen gehad!
Die meis deed er alles aan kwa cursussen om de hond goed op te leiden tot aan prive cursussen aan en hij behaalde al zn diplomaatjes erbij maar viel wel mensen aan in de rug uit t niets.
Uiteindelijk heeft ze hem met pijn in haar hart terug gebracht met het verhaal dat hij uit het niets ineens mens en dier probeerde van achter te pakken(toen moest ze er gewoon weer voor betalen om hem af te geven)
Een tijdje later stond hij op de site met dat hij weer herplaatst werd omdat het baasje geen tijd en verstand van honden had.
Gewoon te bizar dat ze zo met mens en hond omgaan juist op een plek waar je zou denken dat ze het beste met de beesten voor hebben.

Hier ook 2 honden geleden hond uit NL asiel, met wat achteraf bleek verzonnen verhaal door hun. Hij bleek namelijk uiteindelijk vondeling te zijn en totaal niets bekend van zijn verleden, terwijl er eerst mooi verhaal bij zat.
Deze hond is ook gwoon bij ons gebleven, maar is dus ook met oneerlijk verhaal verkocht.

Bizar toch ik snap niet dat ze niet eerlijk zijn ze willen toch de beestjes een eerlijke kans geven waarom dan verhalen verzinnen?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:32

@Cinniz ook hier zo'n ervaring in een NL asiel. Hond die al diverse keren naar bazinnetje en bezoek had uitgevallen en gebeten zag ik later op de website van het asiel staan als zijnde geschikt om bij kleine kinderen te plaatsen. Doodeng!
En ik wist zeker dat het asiel de juiste informatie had ontvangen over dat bijten toen de hond werd afgestaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:14

lor1_1984 schreef:
Wat mij betreft moet een ieder voor zich zelf weten of ze een dier uit NL halen of uit het buitenland, zolang ze maar ver weg blijven van malafide stichtingen (zeg ik dat goed?) en broodfokkers.

Ikzelf zal nooit bewust kiezen voor een hond uit het middellandse zeegebied ivm oa leishmania waarbij een negatieve test niet betekend dat de hond het niet heeft.
Vind ik te eng dus die honden sla ik over.
Ik zal dus starten met in NL te zoeken naar een herplaatser, maar toen ik vanmiddag keek op MP zag ik dat er ook advertenties met buitenlandse (stichting?)honden tussen de NL honden staan terwijl ik keek bij de NL herplaatsers. :+
Maakt het zoeken naar een herplaatser iig niet makkelijker zo. :')

Je hebt dan ook nog de optie van Roemeense of Bulgaarse hondjes.
Wat betreft zielig: in Bulgarije worden straathonden veelvuldig mishandeld, dat wil zeggen met zoutzuur overgoten of in brand gestoken.
In dit geval kun je spreken van "een hond redden", en als je de gelegenheid hebt om dat te doen is dat imo alleen maar prima. Deze honden hebben niets aan principiële standpunten, en overleven alleen als iemand ze komt redden. Éen instructeur van een hondenschool waar ik ooit cursussen volgde start nu een opvang in Bulgarije, om deze honden een veilige plek te geven en de bevolking voor te lichten. Ik vind het een fantastisch initiatief.

NB: mijn ervaring is dat Roemeense en Bulgaarse honden veelal veel meer getraumatiseerd zijn dan Spaanse.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:45

Connie ik vind het echt zo jammer dat je blijkbaar alleen maar ziet dat iedereen roept dat hun hond zo lief is. Dat valt namelijk reuze mee, je blijft hameren over je punt dat er door adoptie niks aan de visie van mensen doet in die landen. Maar al zó veel mensen hier hebben de castratie programma's genoemd, de voorlichtingen etc etc. lees je dat niet of wil je daar gewoon niets mee?

Nikass die ervaring heb ik niet, of ja ik heb geen Spanjaard maar wel een Griek en nu een Bulgaar. Het ligt er maar net aan waar je naar zoekt. Het zoutzuur komt inderdaad wel vaak voor, vriendin van me heeft een Bulgaar die een oog mist door zoutzuur, verder kei leuk beest :D

Ik denk dat wanneer je richting de middellandse zee sneller honden vind richting podenco, windhond, jachthond. En richting oostblok meer herders, berghonden en fluffy gevallen. Natuurlijk kun je het ook omgedraaid vinden maar zo zie ik het vaak.

Bij die van mij ook :D en nadat er zoveel leuke honden geshowd zijn willen die van mij ook.
Mr Griek op vakantie in Duitsland

En baby Bulgaar, let niet op mijn gekrijs := ik vergat dat de microfoon zo dichtbij zit.

Zoals je ziet, niet angstig, geen wegloper, geen vreemd gedrag. Oké Vik had liever een geit willen zijn en tja hij mist z'n staart
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 28-08-17 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:45

estja schreef:
@Cinniz ook hier zo'n ervaring in een NL asiel. Hond die al diverse keren naar bazinnetje en bezoek had uitgevallen en gebeten zag ik later op de website van het asiel staan als zijnde geschikt om bij kleine kinderen te plaatsen. Doodeng!
En ik wist zeker dat het asiel de juiste informatie had ontvangen over dat bijten toen de hond werd afgestaan.

Ik ken ook meerdere gevallen waarin een asiel domweg de vorige eigenaar niet geloofde en een verknipte hond gewoon naar een nieuwe eigenaar verkocht... die even later ook wanhopig (net zoals de eerste eigenaar) de hond weer terugbracht... daarna weer een andere eigenaar, ging ook mis. Toen beseften de medewerkers dat de eerste eigenaar de waarheid had gesproken en beslist niet had overdreven. Maar ondertussen liep de omgeving van die hond dus risico's.

Of die hond die volle kracht doorbeet wat "hij hapt" heette op de website... ik ben op het taalgebruik op zulke sites in het algemeen gaan letten, en volgens mij werken er in dierenasielen nogal wat honden-"pennies" die weinig realiteitszin hebben.

En dan maakt het op zich niet uit of een hond uit NL of uit het buitenland komt.

Wat ik wel van "het buitenland" vind is dat ik de indruk krijg dat in het kielzog van de organisaties die te goeder trouw zijn, er ook minder goede opvangen zijn gekomen. Of misschien begonnen sommige buitenlandse opvangen goed, maar groeit het werk ze boven het hoofd, en dan krijg je dus dat mensen met een auto vol honden door het Nederland rijden, om ze bij de nieuwe eigenaren te droppen... zonder bij de mensen op visite te komen om de situatie waar de hond in terechtkomt te beoordelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:53

mijn broer heeft het een keer andersom gehad, Golden Retriever uit asiel gehaald. Beest zou bijten. :=
Was een geweldig lief dier, nooit een vlieg kwaad gedaan. Had overigens wel een flink litteken rond de hals, geen idee wat ze had meegemaakt.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:11

Zeker zijn er ook malafide stichtingen of inderdaad die het allemaal boven het hoofd groeit. Je moet gewoon goed je research doen.

Ik ben ook wel eens raar behandeld bij het asiel, zocht een kat en wilde graag een oude kat die niemand wil een fijn laatste plekje geven. In Rotterdam (vanaf Breda) een zwarte angstige kat van 18 gevonden. Wij daar heen met de trein voor een bezichtiging. De enige eis was dat ze niet aanviel en dat deed ze niet dus we wilde haar. Wij naar de balie om te zeggen dat we haar wilde en reserveren omdat we een auto moesten regelen en nog spullen moesten aanschaffen.
'Maar mevrouw je neemt 'm nu toch gewoon mee?'
- Nee, we hebben geen transportmandje of iets bij, bovendien moeten we ook nog een kattenbak etc. kopen
'Ah wij hebben hier gewoon transportmandjes hoor, en dan koop je als je thuis bent een kattenbak.'
- Nou we willen liever alles in orde hebben voordat we haar ophalen, en bovendien zijn we met de trein.
'Dat maakt toch niet uit? Kan prima zo. Je kunt 'm niet reserveren hoor.'

Meneer wilde dat we een zwaar angstige kat met de trein en bus zouden vervoeren terwijl we nog geen spullen hadden..? En hoe dan ook we konden haar niet reserveren, ook niet als we haar morgen zouden komen ophalen. Uiteindelijk moesten we dan de volgende ochtend maar bellen en dan konden ze bij hóge uitzondering haar reserveren tot 14.00. Ik dacht echt ben blij dat ik een angstige kat die al 8 van de 9 levens heeft opgebruikt wil adopteren en voorbereid wil zijn voordat ze komt. Maar dat was blijkbaar gek. Uiteindelijk kat nog wel opgehaald en ze heeft nog 3 jaar bij mij mogen zijn <3

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:52

Als ik jullie ervaringen met Nederlands asiels zo lees en vergelijk met die van mezelf, valt daar nog een hoop te winnen. Misschien kan Connie daar iets aan gaan bijdragen, gezien haar grote vertrouwen in Nederlandse asiels en hun inzicht in karakters.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:03

Zo hebben wij jaren terug een langzit kater uit het asiel gehaald
Hij mocht meteen mee en voor half geld .
Waren allang blij dat ze van m af waren .
Was ook een aparte kat
Durfde best te krabben of te bijten als je m aanhaalde of oppakte
Hebben hem toch sinds 2003 gehad en begin dit jaar overleden .
Opa Mozart

Ik ging ook naar asiel dieren kijken toen mijn Turkse hond overleed april dit jaar .
En eerlijk geen Middenslag met gewoon gedrag te vinden hier .
Eentje , en die brak de auto af toen het asiel m meenam op een test ronden om ook zijn reactie op paarden te checken .
Hond werd niet geschikt bevonden voor mij
Hond was 9 jaar
Een kleine munsterlander
Ben wel blij dat t asiel wilde testen voor we een beslissing maakte
Heb nu een Griek van een particulier via MP
Leuke hond die wel wat (her)opvoeding nodig had en wat huidproblemen in t begin

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:14

Ik heb al 4 honden uit Nederlandse asiels......super honden! Een woord super!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:32

Wij hebben onze hond wel gekozen op basis van een foto en beschrijving.
Geen zielig verhaaltje. Gewoon gevonden in een dorp. Met halsband, maar niemand is hem komen halen.
Ze hebben geen woord teveel gezegd. Hij is precies zoals ze zeiden. En nog wel beter. Tuurlijk dacht ik wel dadelijk klopt er niks van. Maar ik heb hem op schiphol gehaald, naast me in de auto gezet en onderweg een paar keer geduwt of hij nog wel leefde. :')
Thuis liep hij rond of hij er altijd al geweest was.
Het is echt een super lief beest. Geen seconde spijt gehad.
Als er iets zou zijn kon ik altijd contact opnemen. Maar dat is niet nodig geweest.
Ik wilde een grote, jonge hond. Dat was mijn enige eis.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:51

Voordat de honden naar Nederland kwamen werden jullie honden ook getest op ziektes en ingeent + eventuele chip?

De katten op Skiathos worden getest , ingeent en gechipt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:54

Mijn hondjes wel
Ge ent , gecastreerd en complete bloed analyse etc

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:06

De honden moeten ingeënt, gechipt en behandeld tegen parasieten zijn en een geldig paspoort hebben om de grens over te gaan. Dus als dat niet in orde is weet je al dat het geen zuivere koffie is.
Testen op ziektes is dacht ik niet verplicht maar wordt meestal gedaan bij honden uit zuiderse landen (behalve bij pups omdat daar de test niet betrouwbaar is, maar pups hebben dan weer minder risico om besmet te zijn). Ofwel vind je die uitslag ook in het paspoort, ofwel is er een afzonderlijk document van het lab bij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:09

Sclimpre schreef:
De honden moeten ingeënt, gechipt en behandeld tegen parasieten zijn en een geldig paspoort hebben om de grens over te gaan. Dus als dat niet in orde is weet je al dat het geen zuivere koffie is.
Testen op ziektes is dacht ik niet verplicht maar wordt meestal gedaan bij honden uit zuiderse landen (behalve bij pups omdat daar de test niet betrouwbaar is, maar pups hebben dan weer minder risico om besmet te zijn). Ofwel vind je die uitslag ook in het paspoort, ofwel is er een afzonderlijk document van het lab bij.

Ze hoeven alleen rabies geënt te zijn, maar vrijwel alle stichtingen enten wel volledig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:19

Mizora schreef:
Sclimpre schreef:

Ze hoeven alleen rabies geënt te zijn, maar vrijwel alle stichtingen enten wel volledig.

Vroeger was inenten tegen rabies voldoende, maar intussen is het toch weer wat strenger geworden.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... d-invoeren
Om honden, katten en fretten te mogen invoeren (intraverkeer), moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
de dieren hebben een Europees dierenpaspoort
de dieren zijn gechipt
de dieren hebben een geldige rabiësinenting
honden zijn ingeënt tegen de ziekte van Carré (hondenziekte)
er is een gezondheidscertificaat bij de dieren aanwezig. Er geldt een verplichte bewaartermijn van 3 jaar voor dit certificaat.