Wat spin? is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wat spin? is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:47

Ieeeewwwww!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:53

Omg daar zou ik wel heel erg van in paniek raken :oo

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:57

Ik zit hier gewoon te rillen op de bank!!!! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:02

Heb je bij een spin niet eerder 2 puntjes? Dit doet me eerder aan een muggenbeet denken. Al blijft het spooky dat die ff in je shirt zat.

Mijn vriend is een sadist. Ik ben als de dood voor spinnen, hij absoluut niet. Het wordt nu frisser 's avonds, dus voor schemer sluit ik de ramen in huis. Just in case. Hij zet alles spontaan weer open "want anders koelt het niet af in huis".

Maw, hij nodigt die rotbeesten gewoon uit om te komen horror spelen wanneer hij weer het land uit is voor werk -O-

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:05

Nou dat was een kruisspinnetje

Maar ik ga jullie ook weer een stukje geruststellen:
Heel veel spinnen in Nederland kunnen bijten. En een minder leuke troost: iedereen reageert er anders op. Dus terwijl het voor de ene een muggenbultje is, is het voor de ander bijna de dood.

Maar, spinnen willen niet zomaar bijten, tenzij je hun prooi bent (wat we echt niet zijn :')), of ze zich bedreigt voelen. Dus als je ze rustig over je hand laat lopen, en je gaat niet keihard praten, of op hun achterlijfje zitten duwen etc, zullen ze ook niet bijten. En als ze ook bijten, heel veel spinnen injecteren bij de eerste beet die ze je geven (als ze al 2 keer bijten) bijna geen tot geen gif, omdat ze dat meer nodig hebben voor hun eten. Dus voor gevaar doen ze dat niet meteen. Bijten is dan meer een waarschuwing van: let op, ik ben gevaarlijk. Ga niet door.

Dus, ik hoop dat iedereen weer ietsje rustiger is :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:06

Varekaj schreef:
Heb je bij een spin niet eerder 2 puntjes? Dit doet me eerder aan een muggenbeet denken. Al blijft het spooky dat die ff in je shirt zat.

Mijn vriend is een sadist. Ik ben als de dood voor spinnen, hij absoluut niet. Het wordt nu frisser 's avonds, dus voor schemer sluit ik de ramen in huis. Just in case. Hij zet alles spontaan weer open "want anders koelt het niet af in huis".

Maw, hij nodigt die rotbeesten gewoon uit om te komen horror spelen wanneer hij weer het land uit is voor werk -O-

Dat was de beet van een kruisspin. Die lijken inderdaad veel op muggenbulten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:08

Daarom staan mijn onderbenen dus vaker vol van die jeukende bulten als ik op de weide loop 's avonds... hen enorm veel webben langst de draad en loop er soms per ongeluk doorheen. Voel dan idd regelmatig wat prikken zonder vliegend gespuis te zien.

En het stikt er van de kruisspinnen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:09

soesie schreef:
Is dat dan pijnlozer of sneller dan een flinke stamp op zijn kop?

Aangezien flink stampen op zo'n dier best wat zooi geeft (vrij groot dier, komt best wel wat spul uit en het geeft ook nog eens zo'n naar geluid), zal die manier niet mijn voorkeur hebben. Maar het zal vast een snellere en pijnloze dood zijn (indien het goed gebeurt). Invriezen is echt geen dieronvriendelijke methode om een stervende spin aan zijn einde te helpen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:22

Hoe klinkt dat? Krak ofzo? :=

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:36

Ik heb het gelukkig zelf nooit ervaren, maar volgens de dierenwinkel, waar ik altijd mijn voedseldieren koop, klinkt het als een "krak".

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:11

LoveGlove schreef:

Heel veel spinnen in Nederland kunnen bijten. En een minder leuke troost: iedereen reageert er anders op. Dus terwijl het voor de ene een muggenbultje is, is het voor de ander bijna de dood.

Maar, spinnen willen niet zomaar bijten, tenzij je hun prooi bent (wat we echt niet zijn :')), of ze zich bedreigt voelen. Dus als je ze rustig over je hand laat lopen, en je gaat niet keihard praten, of op hun achterlijfje zitten duwen etc, zullen ze ook niet bijten. En als ze ook bijten, heel veel spinnen injecteren bij de eerste beet die ze je geven (als ze al 2 keer bijten) bijna geen tot geen gif, omdat ze dat meer nodig hebben voor hun eten. Dus voor gevaar doen ze dat niet meteen. Bijten is dan meer een waarschuwing van: let op, ik ben gevaarlijk. Ga niet door.

Mijn moeder valt onder het tweede kopje. Die moet met spoed naar het ziekenhuis als ze is gebeten door een spin. Hierdoor is bij mij de angst voor spinnen een aangeleerde angst, jottem :+

Ik zat laatst op de achterbank in de auto, toen er ineens een kruisspinnetje naar beneden kwam bungelen. Van middelmatige grootte, maar groot genoeg om mij te laten gillen. Beest vind vervolgens de hoofdsteun een prachtig plekje, en gaat daar zitten. Leuk, zo recht in mijn zichtveld -O- Nog steeds paniekerig zat ik op de achterbank.
Daarna kwam de opmerking naar voren toe (omdat mijn vriendin zich afvroeg wat er gebeurde, aangezien ik bijzonder ongemakkelijke posities wist aan te nemen inmiddels)...er floepte er ook zo uit dat ik nog niet eerder zo snel mijn beentjes had gespreid _O- _O-
Met de benen wijd zat ik op de achterbank, zodat dat beest niet naar beneden kon gaan bungelen om op mijn broek te gaan lopen. Ik werd vierkant uitgelachen, en heb daarna maar gauw de keuze gemaakt om aan de andere kant van de achterbank te gaan zitten (want dat had ik mij in die 5 minuten paniek zaaien nog niet kunnen bedenken :'))

Op mijn kamer maak ik met elke spin een afspraak...niet verder dan mijn bed (ik bedoel, de rest van mijn kamer is gewoon veel ruimer. Ga daar je kont maar parkeren :')) en er is een max. van 3 spinnen. Tevens mogen ze niet te groot zijn, op de langpoten na...die zijn nou eenmaal aan de maat :+
Wanneer zij zich niet aan de afspraak houden, tyf ik ze het raam uit nadat ik ze heb gevangen in een fles :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:27

Tigress schreef:
LoveGlove schreef:

Mijn moeder valt onder het tweede kopje. Die moet met spoed naar het ziekenhuis als ze is gebeten door een spin. Hierdoor is bij mij de angst voor spinnen een aangeleerde angst, jottem :+

Ik zat laatst op de achterbank in de auto, toen er ineens een kruisspinnetje naar beneden kwam bungelen. Van middelmatige grootte, maar groot genoeg om mij te laten gillen. Beest vind vervolgens de hoofdsteun een prachtig plekje, en gaat daar zitten. Leuk, zo recht in mijn zichtveld -O- Nog steeds paniekerig zat ik op de achterbank.
Daarna kwam de opmerking naar voren toe (omdat mijn vriendin zich afvroeg wat er gebeurde, aangezien ik bijzonder ongemakkelijke posities wist aan te nemen inmiddels)...er floepte er ook zo uit dat ik nog niet eerder zo snel mijn beentjes had gespreid _O- _O-
Met de benen wijd zat ik op de achterbank, zodat dat beest niet naar beneden kon gaan bungelen om op mijn broek te gaan lopen. Ik werd vierkant uitgelachen, en heb daarna maar gauw de keuze gemaakt om aan de andere kant van de achterbank te gaan zitten (want dat had ik mij in die 5 minuten paniek zaaien nog niet kunnen bedenken :'))

Op mijn kamer maak ik met elke spin een afspraak...niet verder dan mijn bed (ik bedoel, de rest van mijn kamer is gewoon veel ruimer. Ga daar je kont maar parkeren :')) en er is een max. van 3 spinnen. Tevens mogen ze niet te groot zijn, op de langpoten na...die zijn nou eenmaal aan de maat :+
Wanneer zij zich niet aan de afspraak houden, tyf ik ze het raam uit nadat ik ze heb gevangen in een fles :')

Ik ga je even bang maken. Trilspinnen en huisspinnen zijn, zoals de naam al zegt, binnenspinnen. Dus waarschijnlijk als je ze uit het raam gooit, en ze overleven dat, is de kans heel groot dat ze gewoon weer vrolijk binnen wandelen :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:43

Huisspinnen krijgen niet een enkeltje het raam uit, die gaan dood :')
De trilspinnen doen hun best maar, zolang ik ze maar even niet meer zie. Misschien leren ze van hun acties :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:58

Hier wel eens spinnenbeten gehad en ik reageer best heftig op hun gif. Heb dan vaak een paar gewone 'beetjes' en een die duidelijk alergisch gereageerd heeft, begreep dat al nooit maar dat zal dan een écht bange/nijdige spin geweest zijn of de maat was gewoon vol (mijn man zegt elke nacht dart ik best agressief ben in mijn slaap dus die spinnen hebben dan vuur met vuur bestreden gok Ik).

Een keer iets in mijn Mouw gehad van mijn trui, was ook een spin (heb m zien vallen toen ik die trui uit gooide omdat het ineens zo stak) maar dat voelde haast als brandnetels, :\ werd ook meteen vuurrood rondom de 'blaasjes'. Trok gelukkig ook na een paar uur weer weg.

Die diepvriesspinnen he... Is er onderzoek dat uit wijst of zo'n spin temperatuur anders ervaard? Als je ze in twee hakt (lekker luguber) is dat dan niet sneller en pijnlozer? (En met minder drab dan pletten plus preciezer?)
Zo'n vogelspin pletten moet vreselijk klinken... Ze hebben allemaal een soort uitwendig skelet toch?

Ik ben panisch voor ze en vind ze tegelijk ontzettend boeiend, zo'n tarantula, zeker zo'n mooi gekleurde, vind ik dan minder eng dan die kleine snelle... (ze geven me de mogelijk valse indruk dat ze voorspelbaarder zijn door hun grootte en 'loggere' manier van doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:03

Brrr hierom slaap ik dus met mn mond dicht.. het idee van spinnen die door je bed en in je mond kruipen.. vreselijk! En dan alle spinnen die je in je slaap op eet.. :=

Ik had ook ooit gedroomd dat ik een spin aan het eten was in mn slaap, inclusief het gevoel en gekraak en uiteenspletten in mn mond.. Levens echt! En toen ik wakker werd zat er dus serieus zo'n langpootding in mn klamboe, dood eng!! Ik spuugde geen spinnenrestjes uit en had hem in mn droog dus niet doorgeslikt maar ook uitgespuugd dus not sure of ik er echt 1 gegeten heb toen.. Sindsdien slaap ik liever zonder klamboe :') En dit was al gebeurd toen ik een jaar of 12/ 13 was.. weet het nog precies!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 06:33

Ayasha schreef:
Hier wel eens spinnenbeten gehad en ik reageer best heftig op hun gif. Heb dan vaak een paar gewone 'beetjes' en een die duidelijk alergisch gereageerd heeft, begreep dat al nooit maar dat zal dan een écht bange/nijdige spin geweest zijn of de maat was gewoon vol (mijn man zegt elke nacht dart ik best agressief ben in mijn slaap dus die spinnen hebben dan vuur met vuur bestreden gok Ik).

Een keer iets in mijn Mouw gehad van mijn trui, was ook een spin (heb m zien vallen toen ik die trui uit gooide omdat het ineens zo stak) maar dat voelde haast als brandnetels, :\ werd ook meteen vuurrood rondom de 'blaasjes'. Trok gelukkig ook na een paar uur weer weg.

Die diepvriesspinnen he... Is er onderzoek dat uit wijst of zo'n spin temperatuur anders ervaard? Als je ze in twee hakt (lekker luguber) is dat dan niet sneller en pijnlozer? (En met minder drab dan pletten plus preciezer?)
Zo'n vogelspin pletten moet vreselijk klinken... Ze hebben allemaal een soort uitwendig skelet toch?

Ik ben panisch voor ze en vind ze tegelijk ontzettend boeiend, zo'n tarantula, zeker zo'n mooi gekleurde, vind ik dan minder eng dan die kleine snelle... (ze geven me de mogelijk valse indruk dat ze voorspelbaarder zijn door hun grootte en 'loggere' manier van doen)

Ik heb dat ook. Ben bang voor ze, maar tegelijk zijn ze enorm interessant en voor mij ook intelligente beestjes :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:46

Ik heb niet zoveel angst voor spinnen. Ik heb ze te vaak weg moeten halen omdat mijn 'huisgenoten' dat niet doen. De een (mn man) is gewoon te langzaam. Eer hij met zn kont van de bank is, is de spin weer weg. Mijn dochter is panisch. Hoe groter ze zijn hoe minder eng ik ze vind, dus een tarantula trek ik best.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:22

LoveGlove schreef:

knip

:oo maar goed dat ik dat gistermiddag niet wist :D Ik heb, behalve dat bultje, gelukkig nergens last van. Wel had ik het direct schoongemaakt met azijn (eh schoonmaakazijn, want de gewone azijn was op :o ). Ik weet niet of dat nog geholpen heeft? Maar waarschijnlijk was het dan inderdaad eerst een waarschuwings bijt. Hetgeen in die zin goed gelukt was, want het deed fenijnig zeer. Helaas voor de spin wekte het wel mijn plet-reflex op..
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 01-09-17 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:22

Ayasha schreef:

Hoe bedoel je deze zin precies? In vergelijking met zoogdieren? Spinnen zijn koudbloeden en daarom zijn zij afhankelijk van hun omgevingstemperatuur om warm te blijven. Invriezen is géén pijnlijke of niet-humane manier om een spin in te slapen. De lage temperatuur zorgt voor een trager metabolisme waardoor ze uiteindelijk sterven. Ik heb geen artikelen paraat die dit voor je kunnen bevestigen. Mijn reptielenarts raadt deze methode in ieder geval aan. Ik kan haar eens vragen of zij hier wat meer over kan vertellen.

De kop eraf hakken zou sneller zijn, maar dat gaat simpelweg niet. Nieuwe Wereld (Zuid-Amerika) spinnen hebben brandharen die ze gegarandeerd zullen afschieten. Aziatische soorten en spinnen uit de Oude Wereld (Afrika) zijn pijlsnel (nee echt, ze teleporteren gewoon) en serieus giftig. Je kan een spin niet zomaar uit zijn terrarium halen, laat staan zijn kop eraf hakken. :D De meeste spinnen laten vanzelf het leven, maar bij ernstig gewonde spinnen of oudjes waarvan de poten eraf beginnen te vallen, moet je vaak wel even "helpen". Een spin uitvangen, deze in een zak stoppen en er een ferme klap op geven met een baksteen zou ook kunnen, maar opnieuw: die beestjes bewegen zó snel! Voor jij de zak dicht hebt gemaakt, is de spin er al uit geklommen, vlucht hij via je hand weg en ben je met een beetje pech ook nog eens gebeten. Dan mag je die arme spin ook nog eens gaan zoeken, want ze zijn meester in verstoppertje spelen. Conclusie: Invriezen geeft de minste stress voor jou en je dier en is bovendien de meest veilige methode.

Het is inderdaad mogelijk om allergisch te zijn voor spinnengif. Om die reden heb ik altijd antihistamine in huis. Gelukkig ben ik nooit gebeten door mijn pluisjes. Ik beschouw al mijn spinnen als zeer giftig. Hanteren doe ik dan ook niet. Dat is ook ernstig af te raden i.v.m. het risico op vallen en omdat ze kunnen bijten en vluchten. Ik heb ooit weleens een G. rosea over mijn handen laten lopen. Dat voelde als acht wattenstaafjes die zich over mijn handen voortbewogen. :')

Nog even over dat uitwendige skelet, dat hebben ze inderdaad. We noemen dat het exoskelet. Spinnen vervellen eens in de zoveel tijd (afhankelijk van de soort hoe snel dit gaat). Zoek maar eens een filmpje op van een vervellende spin. Heel interessant om te zien. :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:33

Ik heb vrijwillig gewerkt bij een stichting met reptielen. En daar hanteren ze één krulhaar met kindjes. Dat wordt boven een tafel gedaan, en de kinderen worden ALTIJD begeleid met hanteren. Ik heb die spin ook mogen hanteren. Dat was echt leuk en grappig :))

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:48

Het is inderdaad best wel gaaf om zo'n spin op je hand te hebben. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:12

Dankje voor de uitleg Adamootje! :D

Ik heb ooit een tarantula (geen ide welk type maar ze leek wel erg op die wat jij noem, die G. Rosea) mogen uhm "aaien" van iemand die allerlei van dat type dieren had zitten (hij had ook slangen en nog wat soorten spinnen.). dat dier vond ik helemaal niet eng, ik denk door de grootte dat ik het meer als "dier" zag dan als eng wezen. _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:51

Het is echt huisspinnen tijd volgens mij want ik had gisteren een kleintje in de gootsteen en vanmorgen een grote in de gang. -O-
Gelukkig gingen ze niet rennen maar kon ik hem zo pletten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:57

Ik heb nog geen een huisspin gezien!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:29

Ayasha schreef:
Dankje voor de uitleg Adamootje! :D

Ik heb ooit een tarantula (geen ide welk type maar ze leek wel erg op die wat jij noem, die G. Rosea) mogen uhm "aaien" van iemand die allerlei van dat type dieren had zitten (hij had ook slangen en nog wat soorten spinnen.). dat dier vond ik helemaal niet eng, ik denk door de grootte dat ik het meer als "dier" zag dan als eng wezen. _O-

Dat 'dier' heb ik ook.

Ik bedoel een trilspin is een misvormd knopje met stokjes eraan. Dat is eng als zoiets beweegt, en dus ben ik er bang voor :')