Hond wil niet luisteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:20

LoveGlove schreef:
Mizora schreef:
Toppie! Goed dat je zo je best doet. Ik vind het echt knap van je want veranderen van de ingeslagen weg is helemaal niet gemakkelijk.

Is het ook. Echt wel

kiwiwitje schreef:
Goed bezig! En hoe staan je ouders inmiddels tegen over de veranderingen? Of zien ze het niet echt?

Ik heb er met mijn ouders over gepraat. Maar volgens mij zien ze niet echt waarom iets veranderd moet worden. Vooral mijn vader niet :n

Jammer, ze zien ook geen verschil met de hond nu? Hier zagen ze ook niet dat ons teefje een ''probleem'' had/heeft. Tot ik voor hun neus haar gedrag om kon draaien. Van angst/paniek tot oké/relaxed. Dat had te maken met hoe mijn schoonmoeder haar goed bedoeld benaderde. Nu letten ze veel meer op haar gedrag en zelfs mijn schoonvader die bang is voor honden leest haar gedrag al vrij goed. Met als gevolg dat ze zich ook steeds meer inzetten en steeds meer zien en ons dus ook meer geloven/volgen in wat wij doen.

LoveGlove

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 17:37

Ik ben daar nu mee bezig. Er is ook nog geen heel groot verschil gekomen. Maar ik heb ook niet rond de tafel gezeten met ze om het erover te hebben.

Kijk hoe close we zijn :')
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:38

Tip; stop met het volstoppen met snoepjes. Je kan ook op een andere manier belonen.

En persoonlijk vind ik het bloedirritant als ik mensen tegenkom die hun hond laten zitten als ik passeer. Waarom? Omdat die hond dan juist de tijd heeft om heel erg te focussen op mijn hond. Hij trekt dan niet meer aan de riem, maar kan juist wel meer andere honden uitdagen. Mijn hond kan daar geirriteerd van worden. Je kunt beter de aandacht van de hond vragen zodat hij zich op jou focust in plaats van de mensen of honden om je heen. Dus geef hem een opdracht, zet hem aan het werk, laat hem naar jou kijken en nadenken/ iets doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:50

Je kunt je overal wel aan gaan irriteren. Wees blij dat die mensen hun hond in een zit /blijf zetten als je langs komt, dan hebben ze hun hond tenminste onder appel en bij zich.
Als jouw hond er niet tegenkan door zo'n stationaire hond uitgedaagd (?) te worden is dat imo jouw probleem.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 17:56

Goof schreef:
Tip; stop met het volstoppen met snoepjes. Je kan ook op een andere manier belonen.

En persoonlijk vind ik het bloedirritant als ik mensen tegenkom die hun hond laten zitten als ik passeer. Waarom? Omdat die hond dan juist de tijd heeft om heel erg te focussen op mijn hond. Hij trekt dan niet meer aan de riem, maar kan juist wel meer andere honden uitdagen. Mijn hond kan daar geirriteerd van worden. Je kunt beter de aandacht van de hond vragen zodat hij zich op jou focust in plaats van de mensen of honden om je heen. Dus geef hem een opdracht, zet hem aan het werk, laat hem naar jou kijken en nadenken/ iets doen.

Doe ik ook. Ik laat haar naar mij kijken :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 18:17

Wow, nu gebeurt er iets magisch :oo

Mijn hond ligt op mijn schoot zonder reden, en ze blijft ook nog liggen ook. Dat is echt nieuw :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:31

Kuggur schreef:
Je kunt je overal wel aan gaan irriteren. Wees blij dat die mensen hun hond in een zit /blijf zetten als je langs komt, dan hebben ze hun hond tenminste onder appel en bij zich.
Als jouw hond er niet tegenkan door zo'n stationaire hond uitgedaagd (?) te worden is dat imo jouw probleem.

Holy oliebol. Allereerst mijn excuses dat ik een mening heb en dat ik die nog ventileer ook. Pff.

Als een hond netjes zit en wacht op een nieuw commando is er uiteraard niets aan de hand. Het punt is echter dat het vaak neuroten of onbetrouwbare honden zijn die moeten zitten van hun baasjes. Mijn ervaring is dan ook dat dit honden zij die dan JUIST de kans krijgen om te fixeren op andere honden en ja; als een andere hond fixeert op mijn hond KAN mijn hond een reactie geven. Dus als je je hond wil laten zitten, prima, maar laat hem dan ook wel met jou bezig zijn.
Ik hoop dat ik het voldoende verduidelijkt heb naar uwer zin.
Maar he, het is alsnog enkel maar mijn mening.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:37

Het zijn blijkbaar niet alleen mensen met zittende honden waar je je aan irriteert....

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 20:13

Goof schreef:
Kuggur schreef:

Holy oliebol. Allereerst mijn excuses dat ik een mening heb en dat ik die nog ventileer ook. Pff.

Als een hond netjes zit en wacht op een nieuw commando is er uiteraard niets aan de hand. Het punt is echter dat het vaak neuroten of onbetrouwbare honden zijn die moeten zitten van hun baasjes. Mijn ervaring is dan ook dat dit honden zij die dan JUIST de kans krijgen om te fixeren op andere honden en ja; als een andere hond fixeert op mijn hond KAN mijn hond een reactie geven. Dus als je je hond wil laten zitten, prima, maar laat hem dan ook wel met jou bezig zijn.

Nou ik denk niet dat mijn hond persé wil uitdagen. Ze wil gewoon kennis maken en spelen. Mijn hond is niet van slechte aard :')
Ze is juist heel enthousiast. En soms gewoon TE enthousiast :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:17

LoveGlove schreef:
Ik ben daar nu mee bezig. Er is ook nog geen heel groot verschil gekomen. Maar ik heb ook niet rond de tafel gezeten met ze om het erover te hebben.

Kijk hoe close we zijn :')
[ [url=m/M2IwKQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er hoeft ook geen groot verschil te komen. Kleintje is al genoeg om te zien dat wat je doet werkt. Hopelijk staan je ouders er uiteindelijk ook voor open! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:22

LoveGlove schreef:
Goof schreef:

Nou ik denk niet dat mijn hond persé wil uitdagen. Ze wil gewoon kennis maken en spelen. Mijn hond is niet van slechte aard :')
Ze is juist heel enthousiast. En soms gewoon TE enthousiast :))

In dat geval is het toch prima TS :j

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 20:34

Ja daarom. Als mijn hond zou gaan staan uitdagen, dan ben ik zelf ook niet blij. Dan laat ik dat wel merken aan haar. Dat gedrag accepteer ik niet. Maar gelukkig is ze niet zo :)

En ja, zo'n klein verschil maakt al een grote impact op je. Dat is echt fijn :j

Terwijl wij vandaag een bbq hadden met oma en opa, begon Doodle weer te blaffen aan de poort. Mijn vader werd meteen boos. Toen sprong ik er wel even tussen. Ik riep Doodle vrolijk en ze komt meteen naar me toe rennen. Wat een heerlijk gevoel als ze dat doet. En dan lekker knuffelen <3

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:00

Je doet echt je best!!
Leuk om te lezen.
Wij hebben ook een labradoodle, 1.5 jaar, hebben hem nu bijna twee maanden.
Beetje zelfde adhd hond dan die van jou.
Door omstandigheden bij vorige baas vrijwel niet opgevoed.
Hij uit dat door op auto's te willen jagen.

Hij gaat vaak mee naar de duinen, daar kan hij veilig los en flink rennen.
Gaat mee aan fiets met dogrunner aan een tuigje en zit op training met hem.

Een doodle is echt een hond die energie kwijt moet.

We hebben nog een hondje, maltezertje, tja dat is de makkelijkheid zelve.

Heb ook schapendoes en kooiker gehad, ook actief maar niet te vergelijken met de energie van onze doodle.

Wat helpt is dus echt heeeeeel veel beweging.
En laten denken met spelletjes.

Ik laat hem als ik gewoon wandel trouwend ook zitten als er een auto aankomst, om aandacht af te lijden.
Ik vind dat juist een goede oefening.
Je kunt dat langzaam af gaan bouwen als ze haar aandacht bij jou houd.

Probeer haar vooral op jou te laten letten door aandachts oefeningen.
Weet niet hoe ze heet maar oefen, " rakkertje, kijk" of rakkertje let op, steeds zelfde commando .
Iedere keer dat ze kijkt als je commando geeft beloon je haar af en toe met iets lekkers maar altijd met je stem.
Als ze dat helemaal beheerst dan Kun je altijd haar aandacht vragen als dat nodig is.

Die van ons is wat dat betreft nog lerende maar ik heb er al veel profijt van gehad .

Veem succes en plezier meid met je leuke hond.
Hele leuke foto zo van jullie samen!!

Ps wat is jullie andere hond voor ras of kruising?
Het hebben van twee honden is vaak wel heel fijn voor ze!!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 21:18

Stripe000 schreef:
Je doet echt je best!!
Leuk om te lezen.
Wij hebben ook een labradoodle, 1.5 jaar, hebben hem nu bijna twee maanden.
Beetje zelfde adhd hond dan die van jou.
Door omstandigheden bij vorige baas vrijwel niet opgevoed.
Hij uit dat door op auto's te willen jagen.

Hij gaat vaak mee naar de duinen, daar kan hij veilig los en flink rennen.
Gaat mee aan fiets met dogrunner aan een tuigje en zit op training met hem.

Een doodle is echt een hond die energie kwijt moet.

We hebben nog een hondje, maltezertje, tja dat is de makkelijkheid zelve.

Heb ook schapendoes en kooiker gehad, ook actief maar niet te vergelijken met de energie van onze doodle.

Wat helpt is dus echt heeeeeel veel beweging.
En laten denken met spelletjes.

Ik laat hem als ik gewoon wandel trouwend ook zitten als er een auto aankomst, om aandacht af te lijden.
Ik vind dat juist een goede oefening.
Je kunt dat langzaam af gaan bouwen als ze haar aandacht bij jou houd.

Probeer haar vooral op jou te laten letten door aandachts oefeningen.
Weet niet hoe ze heet maar oefen, " rakkertje, kijk" of rakkertje let op, steeds zelfde commando .
Iedere keer dat ze kijkt als je commando geeft beloon je haar af en toe met iets lekkers maar altijd met je stem.
Als ze dat helemaal beheerst dan Kun je altijd haar aandacht vragen als dat nodig is.

Die van ons is wat dat betreft nog lerende maar ik heb er al veel profijt van gehad .

Veem succes en plezier meid met je leuke hond.
Hele leuke foto zo van jullie samen!!

Ps wat is jullie andere hond voor ras of kruising?
Het hebben van twee honden is vaak wel heel fijn voor ze!!

Ja die aandacht die vraag ik elke keer als ze ergens aan blijft snuffelen. Daar heeft ze een handje van. Is niet erg, maar ik wil graag doorlopen. Dus dan blijf ik staan en roep ik totdat ze komt om dat een snoepje erin te duwen. En de aandacht krijg ik meestal wel als ik er om vraag. Nog niet altijd, maar dat komt denk ik wel goed. Daar heb ik op de cursus heel veel mee geoefend.

Onze andere hond is een boomertje. Dus een kruising tussen van allerlei dingen. Hij is meer zo'n vuilnisbakkenras :')
Hij heeft het meeste weg van een chichu (hoe schrijf je dat :'))

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:16

Dan doe je het eigenlijk al heel erg goed dus. :j

Leuke combi, boomer en doodle :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 15:02

Stripe000 schreef:
Dan doe je het eigenlijk al heel erg goed dus. :j

Leuke combi, boomer en doodle :)

:))

Maar ik zit nog steeds met het probleem dat Doodle mijn andere hond verveelt. Ik ben vanmorgen toch wel even per ongeluk uit mijn slof geschoten. Toen heb ik haar op de grond neergelegd op haar zij. Ik heb wel eens gehoord dat dat voor wen hond betekend dat ze moeten stoppen. Ook op een bepaalde plaats bij haar achterpoot tikken. Maar of dat echt waar is, dat weet ik niet :n

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:27

Een keer uit je slof schieten is echt niet slecht hoor :(:)
Mijn hond weet dat als ik in mijn vinger knip en met mijn vinger wijs/tegelijk nee zeg hij moet stoppen. Stel je voor er ligt een bal/stok, en hij wilt persee pakken knip ik/wijs ik naar hem en zeg neeee (niet schreeuwend), dit werkt prima. Misschien kun je hem zoiets leren als hij jouw andere hond lastig valt? Of even naar zijn plek / andere kant van de kamer sturen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:10

Booooo schreef:
Een keer uit je slof schieten is echt niet slecht hoor :(:)
Mijn hond weet dat als ik in mijn vinger knip en met mijn vinger wijs/tegelijk nee zeg hij moet stoppen. Stel je voor er ligt een bal/stok, en hij wilt persee pakken knip ik/wijs ik naar hem en zeg neeee (niet schreeuwend), dit werkt prima. Misschien kun je hem zoiets leren als hij jouw andere hond lastig valt? Of even naar zijn plek / andere kant van de kamer sturen.

Nee zeggen en vingers knippen doe ik ook. Ze weet precies wat ik bedoel als ik met mijn vingers knip en naar een plek wijs: dan moet ze daar heen (meestal omdat ze iets niet mag). Maar dan werkt het niet. Ik zal haar dan voortaan gewoon haar mand in sturen. Zien of dat werkt :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:34

Goof schreef:

dit is wel super tegenstrijdig.. je wilt dat ze hem een opdracht geven maar vind het heel irritant als ze hem laten zitten :S :S
ik neem altijd afstand en ja soms laat ik daar mijn honden bij zitten (en idd MET snoep ;) ) het voordeel is nl dat ze volle concentratie bij mij hebben (of dat nou voor het snoep is of voor mij zal mij een "worst" wezen) en ze dus absoluut niet naar andere honden kijken *\o/*

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:46

LoveGlove schreef:
Sellyxx schreef:
Als het gaat om het leren loslopen:
Ik snap dat dit heel spannend is, maar het lijkt me beter om dit nu te leren dan dat je het uitstelt naar later. Als de hond straks wat ouder is en het nooit geleerd heeft en altijd aan de lijn loopt, lijkt die stap me nog groter.

Wij hebben vroeger een hele drukke energieke pup gehad, een jachthond. Als ze echt ergens op gefocussed was konden wij haar proberen bij ons te halen tot we een ons wogen, maar dan was ze weg. Toch hebben wij ervoor gekozen om haar wel los te laten. Ze is bij ons wat keer de wijk ingerend en soms was ze zelfs even kwijt. Maar ze kwam altijd terug. Dit was geen ideale situatie, dat zeker niet. ( het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden met auto's etc.) Maar op die manier heeft ze het wel geleerd.

Met onze hond is het helemaal goed gekomen. Sommige mensen in het park waar wij vaak liepen hadden zelf een hele uit zichzelf volgzame hond die als pup al helemaal netjes alles deed wat de baas vroeg en geen intenties had om rebels te zijn, kwamen wij aan met onze 'stormwind pup'. Maar we zijn gewoon doorgegaan met consequent opvoeden en dat heeft uiteindelijk wel zijn vruchten afgeleverd!

Je lijstje lijkt misschien nu heel groot, maar geef de moed niet op :) Begin gewoon aan alles van je lijstje en hou dit vol, ook al kan het even duren voordat het zijn vruchten begint af te werpen :) Wij hebben met onze pup door een periode heen gemoeten waarin ze soms onwijs druk was en niet luisterde. Het enige wat wij konden doen was consequent belonen wanneer ze iets wel goed deed en gewoon blijven opvoeden.

Ja, daar zit dus her probleem. Als ik ons korte rondje doe waar ze daarna op het veldje mag, dan is het gevaarlijk als ze wegrent. Beide kanten op rent ze dan naar een drukke weg, dus dat is niet echt ideaal.

Heb je ergens een losloopgebied in de buurt, waar je dat wel kunt oefenen? Waar je, als dat eventueel wat verderop is, met de auto of op een andere manier zou kunnen komen? Ik snap heel goed dat je dat niet aandurft als er een drukke weg in de buurt is, dat risico wil je gewoon niet nemen. Maar juist als je in een gebied bent waar je meer vrijheid hebt, heb je wel een goede basis om bepaalde dingen te trainen en/of op te bouwen. Toen wij vaak naar het bos gingen had onze hond opeens veel minder behoefte om rebels te zijn en om ervan door te gaan, juist die vrijheid maakte haar gehoorzamer, bleef ze meer op ons gericht en meer bij ons. Wanneer een hond altijd aan de lijn zit, heb je de kans dat áls ze een keer los is, ze het er juist van neemt.

En over wat je hierboven zegt, als onze hond vervelend was, probeerde wij ook haar te laten focussen op ons door de opdracht te geven zit;lig en plat. En dat plat gaan vond ze dan verschrikkelijk, en deed ze soms met veel tegenzin, omdat ze zich dan als het ware overgeeft, dat is geen dominante positie. Dat kan wel de cirkel doorbreken als ze bijvoorbeeld je andere hondje lastig valt. Op welke manier valt ze je andere hond eigenlijk lastig? Geeft je andere hond zelf geen duidelijke signalen af dat hij daar niet van gediend is?

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:14

Ik ken dit gedrag familie heeft ook z on puberende labradoodle .
Ze hebben erg veel geduld met hem en corrigeren het meeste met de stem.
En als ik met hem te maken heb dan laat ik hem pootjes geven en zitten en dan krijgt hij een hondenkoekje zo probeer ik te bereiken dat hij naar mij luistert.

Mijn ervaring is met honden dat ze al ouder wordend ook rustiger en gehoorzamer worden. :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:34

puberteit gaat door tot ongeveer hun 2e levensjaar en je zegt ze is 9 maanden dus vollop aan het puberen, van wandelingen zelf worden ze niet altijd moe, je moet ze mentaal ook iets te doen geven.

Ooit aan denkspelletjes gedacht? Je hebt speciale puzzels en speeltjes voor honden waar ze hun hersenen bij moeten gebruiken en zo dus mentaal moe worden, heeft dus niks met uitlaten en dergelijke te maken.

Wat betreft corrigeren is timing heel belangrijk, corrigeer je te vroeg of te laat heeft het geen nut en zal je hond er dus maling aan hebben want hij/zij weet dan niet wat hij fout doet.
Ook zul je dingen steeds moeten herhalen, laat visite maar een paar keer naar binnen komen tot ze wel rustig is, en als ze rustig is belonen. Herhaling herhaling herhaling!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:36

Sellyxx
Mijn hond toont dominant gedrag over die andere. Ze bijt pootjes, oren en nek constant. Zonder op te houden. En ja, mijn andere hond geeft vaak genoeg nogal wat tegengas. Maar dat werkt niet. Dan zal het zijn dat ze misschien niet helemaal begrijpt dat ze moet stoppen (ik heb ergens gezien dat het normaal is bij puppies als ze het nog niet helemaal snappen. Het is net zoals wij Nederlands leren praten :j), of ze wil zich inderdaad niet overgeven. Het is wel bloed irritant :')

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:43

Misschien is het iets specifieks voor labradoodles want die van mijn familie doet dat dominante gedrag ook ,bijt de kleinere hondjes in de nek en gaat er gespannen boven staan .
Ik roep hem dan leid hem af en doorbreek dan zo zijn heersend gedrag.

Ik vind het ook een naar gedrag van die hond maar ik doe er wat aan als ik het zie en de rest van de familie ook allemaal in de hoop dat het minder word en overgaat. :(

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:50

PimxBotje schreef:
Misschien is het iets specifieks voor labradoodles want die van mijn familie doet dat dominante gedrag ook ,bijt de kleinere hondjes in de nek en gaat er gespannen boven staan .
Ik roep hem dan leid hem af en doorbreek dan zo zijn heersend gedrag.

Ik vind het ook een naar gedrag van die hond maar ik doe er wat aan als ik het zie en de rest van de familie ook allemaal in de hoop dat het minder word en overgaat. :(

Ja ik ook. En het is echt zooo lastig :n