Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:33

Nicky91 schreef:
Silly1972 schreef:
TS weet heel goed dat ze eigenlijk geen recht heeft op die kat, daar heeft ze die site niet voor nodig.
Maar ik begrijp heel goed dat er inmiddels een enorme emotionele band is ontstaan en ze hoopt dat ze het dier mag houden.

Correctie,

TS heeft wel degelijk recht op de kat. Zoals al eerder vermeld is een "huisdier" een gebruiksvoorwerp. Zodra het langer dan een jaar in jou bezit is, is het van jou. Pech kat weg. Als TS zo lief is om hem terug te geven dan is dat heel lief. En met dieren in het algemeen is het zelfs volgens de wet geregeld dat wanneer je 6 maanden aan een voor alle BASIS behoefte op draait het jou dier is. (link zou ik even moeten opzoeken)

Huisdieren worden volgens de wet gewoon als voorwerp gezien, dus eerste deel klopt.
Bij paarden wordt er idd vaak gekeken wie er voor de basisbehoeften zorgt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:35

Nicky91 schreef:
Silly1972 schreef:
TS weet heel goed dat ze eigenlijk geen recht heeft op die kat, daar heeft ze die site niet voor nodig.
Maar ik begrijp heel goed dat er inmiddels een enorme emotionele band is ontstaan en ze hoopt dat ze het dier mag houden.

Correctie,

TS heeft wel degelijk recht op de kat. Zoals al eerder vermeld is een "huisdier" een gebruiksvoorwerp. Zodra het langer dan een jaar in jou bezit is, is het van jou. Pech kat weg. Als TS zo lief is om hem terug te geven dan is dat heel lief. En met dieren in het algemeen is het zelfs volgens de wet geregeld dat wanneer je 6 maanden aan een voor alle BASIS behoefte op draait het jou dier is. (link zou ik even moeten opzoeken)

Dat is ook raar want dan zou iedere pensionhouder eigenaar worden van de pension paarden die hij onder zijn hoede heeft.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:35

future_vet schreef:
Nicky91 schreef:

Correctie,

Huisdieren worden volgens de wet gewoon als voorwerp gezien, dus eerste deel klopt.
Bij paarden wordt er idd vaak gekeken wie er voor de basisbehoeften zorgt

Oke dan was ik daar inderdaad mee in de war.
En wat mijn voorganger zegt, het diertje was niet gechipt er kan dus geen bewijs geleverd worden dat het die van hun is en omdat het al meerdere jaren bij TS zit, kan ik mij haast niet voorstellen dat deze mensen hun kat terug zouden "eisen".

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:36

Koekeroekus schreef:
Dat is ook raar want dan zou iedere pensionhouder eigenaar worden van de pension paarden die hij onder zijn hoede heeft.

Nee, want jij betaald stalling, dus zijn basis behoeften. Maar als jij bijvoorbeeld 6 maanden geen stalling betaald, kan hij jou paard opeisen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:36

Idd dier is voorwerp en dus na 2 jaar is hij volledig van TS. De oude eigenaar weet nu ook waar de kat is en dat zijn leven goed gaat. Helaas had hij geen chip een les voor de oude eigenaar.

Verder zou ik het hard spelen als de oude eigenaar dat ook gaat doen. Heb hier 2 huskys die achter gelaten zijn bij ons. Zouden 3 weken komen en nu zijn ze er 12.5 maanden... nu officieel echt van ons. Wij geven onderdak wij voeren en de DA doen wij iok en chip op onze naam. Mocht de eigenaar nu nog komen dan krijgt hij ze echt niet mee! Ik wil wel gerust de rekening op maken van de kosten die wij gemaakt hebben.... denk dat de interesse dan zo weg zou zijn. Al verwacht ik niet dat de oude eigenaar er nog om gaat komen ;) deze weet namelijk goed waar ze zijn al het hele jaar.

Kwanyin

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:48

Op die site staat trouwen ook dat ze het via de rechtbank moeten spelen willen ze de kat terug. Je moet wel helemaal gek zijn op je kat als je in die kostenmolen wil gaan stappen.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:49

Ik heb eerlijk gezegd niet alles gelezen.
Maar mijn eerste reactie is : hoe kunnen die mensen bewijzen dat die specifieke kat effectief van hun is ?
Kat was niet gechipt, dat is pech voor hun. En zeker zo lang nadien.
Ik zie echt niet hoe je zo een "gewone" grijs tijger kat kunt zonder twijfel identificieren op basis van foto's die nog niet eens duidelijk zijn blijkbaar.
Dus spijtig voor die mensen maar als geen harde bewijzen kunnen neerleggen blijft die kat van U (zeker na 2 jaar)
En willen ze zo'n voorval vermijden dan moeten ze laten chippen, dat lijkt me wel een basis voor je dieren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:58

TO, als jij nu niets meer van deze mensen hoort zou ik het daar bij laten. (omdat je schrijft dat de kat sowieso nog enkele weken blijft -door hun verhuizing, neem ik aan- en dat je daarna het gesprek wel aangaat). Het initiatief ligt nu bij hen, vind ik persoonlijk. En daarbij heb jij de wet wel aan je kant.

Als het om mijn Pantoffel <3 was gegaan had ik hem dezelfde dag nog bij je opgehaald, omdat ik doodsimpel zou aannemen dat je belt omdat het je intentie is hem weer bij mij te krijgen. Maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd. En totaal niet aan de orde, hij is gechipt, chip staat op mijn naam en ik ben bang dat ie op straat eerder plat is dan wordt gevonden.. -O-
Eigenlijk zou het belang van een kat chippen én die chip op naam zetten veel meer benadrukt moeten worden, want dan had TO nooit in deze situatie gezeten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:13

Wat een rare reacties van sommige.

Wettelijk gezien is het TS haar kat, dus reacties als die van lieveli slaan kant nog wal want het is nu TS haar kat en van niemand anders.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval zeggen dat het beestje leeft maar dat je niet van plan bent het beestje terug te geven.

TS, als jij dat toch ook vindt dan zou ik dat z.s.m. duidelijk maken want het is niet eerlijk om ze aan het lijntje te houden. Want nu hebben zij het idee dat het hun keus is. Maar het is die van jou.

Wil je haar teruggeven, dan moet je dan doen. Wil je haar houden dan heb je daar alle recht op, het is immers nu jouw kat, maar ben ik wel van mening dat je dit dus wel z.s.m. moet laten weten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:16

Het gaat er helemaal niet om wat wettelijk wel of niet geldt. Het gaat om emotie en daar kan geen wet tegenop. Echt super dat je de voormalige eigenaren gebeld hebt. Hopelijk durf je zelf aan te geven wat jij wilt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:20

Ik zou eerst maar eens afwachten of je op één lijn zit, zo niet dan kan je altijd nog op je strepen gaan staan.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:32

Wat een lastige situatie.. :\

Ik zelf zou blij zijn dat mijn kat goed terecht is gekomen. Ik zou graag af en toe op bezoek willen komen, maar zou niet eisen om het dier terug te geven, omdat jij al langer voor de kat zorgt en al veel kosten gemaakt hebt. Ze heeft het goed bij jou en is ondertussen al zo gewend, dat ik het voor het dier jammer zou vinden om hem weg te halen bij jouw andere kat en zijn vertrouwde omgeving. Het is hard, maar eigenlijk is het een beetje hun eigen schuld, hadden ze hem maar moeten laten chippen..

Wel zou het van jouw kant heel redelijk zijn om te zeggen: Ik wil samen met jullie een andere kat/kitten voor jullie uitzoeken en dat jij dan de aanschaf betaald. Dan hebben zij toch een kat/kitten en dat jij dan jouw kat kunt houden. Hun hebben dan ook de kosten van de aanschaf van jouw kat terug.

En eerlijk gezegd denk ik dat na 2 jaar de kinderen ook kiezen voor een kitten, want die zijn natuurlijk veel schattiger.. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:37

Er wordt wel heel erg vooruitgelopen op de reactie van de vorige eigenaren... Als vorige eigenaar zou ik bij een plekje waar de kat goed op zijn plek is zeggen 'hou maar', want dat is voor de kat het aangenaamst.

En mocht mijn dochter ineens weer graag een kat willen, dan gaan we op zoek naar een nieuwe die we dan wel laten chippen. :)

Ik vind het al super dat je gebeld hebt, want zou het persoonlijk zeer fijn vinden om dat te weten!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:23

Maartje1990 schreef:

Wettelijk gezien is het TS haar kat, dus reacties als die van lieveli slaan kant nog wal want het is nu TS haar kat en van niemand anders.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval zeggen dat het beestje leeft maar dat je niet van plan bent het beestje terug te geven.

TS, als jij dat toch ook vindt dan zou ik dat z.s.m. duidelijk maken want het is niet eerlijk om ze aan het lijntje te houden. Want nu hebben zij het idee dat het hun keus is. Maar het is die van jou.

Wil je haar teruggeven, dan moet je dan doen. Wil je haar houden dan heb je daar alle recht op, het is immers nu jouw kat, maar ben ik wel van mening dat je dit dus wel z.s.m. moet laten weten.

Joe Maartje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:41

En de kat zelf ??
Ik ben er haast zeker van dat wanneer die terug naar de vorige eigenaar zou gaan, die binnen de kortste keren opnieuw bij TS aan de deur staat!

Ik vind dat je heel netjes gehandeld hebt TS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in jouw plaats anoniem had laten weten dat de kat het goed stelt. Ik had de vorige eigenaars niet de keuze gelaten. :o .

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:51

Fifo schreef:
Wel zou het van jouw kant heel redelijk zijn om te zeggen: Ik wil samen met jullie een andere kat/kitten voor jullie uitzoeken en dat jij dan de aanschaf betaald. Dan hebben zij toch een kat/kitten en dat jij dan jouw kat kunt houden. Hun hebben dan ook de kosten van de aanschaf van jouw kat terug.

Zo'n kat komt zeer wsl gratis bij een boerderij vandaan. ;)
Daarnaast heeft TS ook genoeg kosten gestoken in die kat (voer, grit, dierenarts, chip&registratie, entingen, parasietenbestrijding) dus hoezo zou ze dan een nieuwe kat (moeten) vergoeden?
Als de vorige eigenaren hem hadden gechipt, de chip hadden geregistreerd én ze beter hadden gezocht had die kat binnen zeg een maand al terug geweest.
Nu is de termijn ruim verstreken dus TS is wettelijk gezien eigenaar, als zij een vergoeding willen mogen ze imo eerst de onkosten van TS voor dat eerste jaar vergoeden.
Denk dat als je de kosten voor aanschaf nieuwe kat (zeg €150,- als je in een asiel kijkt uitgaande van een duurder asiel, en (veel) minder als je bij particulieren kijkt) eraf trekt dat er alsnog een bedrag over blijft waar een mooie raskat voor gekocht kan worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:05

TS een nieuwe kat betalen? Dat is echt zot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:03

Mijn beide katten zijn twee en half jaar geleden ongeveer tegelijk verdwenen. Het vermoeden is een kattenhater.
Als je kat (voor mij zijn het mijn kindjes) weg zijn en je weet niet waar of hoe en wat, dan blijft dat knagen. Bij elke witte plastic zak langs de weg krijg ik een schok door me heen, bij elke witte kat die ik zie krijg ik nog een sprankeltje hoop.
Bij de situatie neergelegd? Soort van. Je moet op een gegeven moment door, en accepteren dat het is zoals het is..
Als iemand mij nu op zou bellen met de mededeling dat 1 van mijn katten gevonden is, en het goed heeft, zou ik een gat in de lucht springen! Alleen al te weten dat hij nog leeft, of uberhaubt weten wat er gebeurd is, dan kun je het een soort van afsluiten.
Nu blijft het open.
Als de kat het goed zou hebben, zou ik me bij die situatie neerleggen. Ik zou denk ik ook niet gaan kijken, dat zorgt waarschijnlijk voor verwarring. Ook zou ik het de kat de stres van weer verhuizen niet willen aan doen. Inmiddels heb ik zelf twee andere katten, dat speelt voor mij natuurlijk ook mee in de beslissing.
Dus TS; ik vind het super dat je de eigenaren hebt laten weten dat de kat nog leeft en het goed heeft! Ik zou er niet mee kunnen leven een kat te hebben waarvan ik weet dat een ander gezin hem mist. En misschien kan het gezin het nu ook wel afsluiten.
Ik hoop voor jou (en de kat), dat de kat bij jou mag blijven. Ben benieuwd wat en wanneer ook de eigenaren iets aan je laten weten. Dit moet voor jou ook slopend zijn zo..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:44

Natuurlijk informeer je die mensen over de kat.

Tenminste als je over een beetje medemenselijkheid en empathie beschikt.
Want de kans is aanwezig dat je daar iemand heel erg gelukkig mee gaat maken.

Goed gedaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:56

Koekeroekus schreef:
Nicky91 schreef:
Correctie,

??? Jij als pensionklant draait normaliter toch gewoon voor jouw paard zijn kosten op? Dat is een hele andere situatie.

Ik heb wel ooit gehoord dat mocht er een situatie zijn waarbij de eigenaar van een paard niet meer op komt dagen en een pensionhouder voor zo'n lange tijd echt voor het paard zorgt, waaronder ook de kosten van de basisbehoeften dekt, deze wel eigenaar wordt, praktisch gezien. Maar ik weet niet tot in hoever dit waar is en hoe dit verder zit, ik was toen ook nog geen twaalf jaar oud dus het is al meer dan 8 jaar geleden.

Dat gaat echter over extreme situaties en ik denk niet dat dat zoveel voorkomt. Maar deze situatie is, lijkt mij, zeker wel anders dan wanneer jij je paard ergens voor langere tijd stalt en wel de kosten dekt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:08

MarcoBorsato schreef:
Maartje1990 schreef:

Joe Maartje.

Sorry iets te persoonlijk. Ik bedoelde (en zo had ik het moeten zeggen) dat opmerkingen zoals dat "de kat is niet van jou geef m terug (als ze dat willen)" kant nog wal slaan. Simpelweg omdat ts nu gewoon de rechtmatige eigenaresse is

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:10

Rechtmatig of niet, er zitten een hoop emoties in. Mijn katten zijn mijn kindjes, dat is voor TS niet anders en voor die 'vorige' eigenares misschien ook. Het is een grote emotionele oliebol waar ze met z'n tweeën uit moeten zien te komen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:37

Nicky91 schreef:
Nee, want jij betaald stalling, dus zijn basis behoeften. Maar als jij bijvoorbeeld 6 maanden geen stalling betaald, kan hij jou paard opeisen.

Het is helemaal niet erg dat je in het leven niet alles weet, maar laat het daar dan ook bij. Wat je nu opschrijft is een - weliswaar hardnekkig - onzinverhaal. De wet schrijft het niet voor en er is ook niet een ander soort regeling waarin dat is opgenomen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 00:03

Precies dat dus lieveli.

Als ik van mijzelf uit ga zie ik dat ook zo bij de vorige eigenaren zo denk ik.

Het is even afwachten heb nog steeds niets gehoord.
Als ik terug kom van vakantie zal ik vragen of ze haar nog een keer willen komen bezoeken met een kop koffie. Ik vind eigenlijk dat als ik dan nog niets gehoord heb dat het dan wel goed zit.

Weet niet meer wie het zei, maar het is inderdaad best slopend als je niets hoort. Ik weet nu hun intenties niet en wil geen conflict.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:07

Ik denk dat ze zelf ook niet zo goed weten wat ze ermee aan moeten. Vervelend deze onzekerheid. :(:)