Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:51

dank je wel.
ik heb een cavia opvang hier in de buurt een berichtje gestuurd wat hun vinden dat de beste optie is.

toch russen (goed gegokt.) dank je wel.

rat is overigens heel rustig (kan je ook aaien wil wel lichtjes je hand proeven) een loop bal vind hij dan weer geweldig. hij rent dan ook graag achter de katten aan :D .
en wolf daarin tegen is wat actiever .

ik heb ze puur als kijk dier dus ze hoeven van mij ook niet tam te zijn.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:52

Nimfee schreef:
Melissaaxo schreef:
Ik merk aan mijn syr ook dat klimmen niet zn sterkste kant is inderdaad.. Toch graaft hij ook niet echt alleen als ik iets lekker begraaf.

Nimfee; hoe doen jij dat met je rad? Ik vind t altijd behoorlijk lastig om het radje te plaatsen en dan toch een dikke laag bodembedekking er in te doen. Als ik een wilgenbruggetje neer zet om de bodembedekking tegen te houden bij het rad gaat hij namelijk bij zn molen liggen en dus alsnog niet graven.

Ben het trouwens volledig eens met jou manier van hamsters houden :)

Wat ik begreep van het Duitse hamsterforum, graven syren pas als ze minstens 30 of 40 cm bodembedekking hebben. Het moet dan echt stevig aangedrukt worden, omdat het anders nog te losjes is en snel instort. En soms duurt het ook even hoor, mijn syr graaft nu ook pas na 1,5 maand!

Mijn loopwiel staat op een verdieping, of nou eigenlijk op zo'n doolhofhuisje met dak. Anders gooien ze de loopwiel inderdaad om.

Als eerste, superfijn om te zien wat voor hokken je hebt! Ik ben daar erughh fan van en ook destijds overgestapt naar een aquarium! Nu helaas geen hamstertje meer, maar wat zou ik dat graag willen zeg!

Hoe zorg jij ervoor dat de spullen, dus takken etc, niet wegzakken als ze eronder door graven? Of zijn je takken en spullen tot op de grond?

En heb jij voor je syr dus ook een bodembedekking van 30 of 40 cm? Klinkt interessant en je beredenering van graven ipv klimmen ook!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:19

_KiMmi_ schreef:
@Nimfee: Ik zag in een ander topic dat je ook gerbils hebt. Welke dieren zijn nu het actiefst de hamsters of de gerbils. En welke zijn het tamst? Erg benieuwd naar :D

Ja ik heb inderdaad ook gerbils! Het zijn beide actieve dieren maar op een andere manier. Gerbils slapen vaak een paar uur en zijn dan weer een paar uur wakker. Ze hebben niet zo'n strak ritme als de hamsters. Ik kan de twee meiden bij mij gerust wakker maken zonder dat ze chagrijnig worden, dat is bij hamsters vaak wel een ander verhaal. Wat mij wel opvalt is dat de gerbils in hun bak heel actief zijn, ze graven meteen tunnels en zijn altijd, echt altijd bezit met verbouwen. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik nu 1 gerbiltje heb wat extreem veel energie heeft, die is altijd bezig (soms lijkt het alsof ze ook geen tijd heeft voor eten haha, dan kijkt ze mij aan van nee! Geen tijd! Eerst dit!).

Ik ben blij dat er meerdere geïnteresseerd zijn in de meer natuurlijke manier vd hamsters. Het voelde wel een beetje lonely, zeg maar. Bij de gerbils is het meer standaard om een dichte bak te hebben dan bij de hamsters, terwijl ze bijna dezelfde soort huisvesting nodig hebben.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:21

Ik heb op dit moment geen enkele hamster die chagerijnig wordt als je ze wakker moet maken, of als ze net wakker zijn. Heb ik nou zoveel geluk? :+

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:22

AlwaysH schreef:
Ik heb op dit moment geen enkele hamster die chagerijnig wordt als je ze wakker moet maken, of als ze net wakker zijn. Heb ik nou zoveel geluk? :+

Ja :))

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:24

Zijn geen russen, dat zal het wel zijn :+

Och gut... Net nu ik dit typ hoor ik een jong van de muizen piepen. Ik kan daar echt niet tegen! :roll:

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:02

AlwaysH schreef:
Zijn geen russen, dat zal het wel zijn :+

Haha denk t niet mijn syr geeft echt duidelijk aan wanneer die liever wilt slapen, hij heeft een sterk karakter zeg maar :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:09

MZorro schreef:
Nimfee schreef:

Wat ik begreep van het Duitse hamsterforum, graven syren pas als ze minstens 30 of 40 cm bodembedekking hebben. Het moet dan echt stevig aangedrukt worden, omdat het anders nog te losjes is en snel instort. En soms duurt het ook even hoor, mijn syr graaft nu ook pas na 1,5 maand!

Mijn loopwiel staat op een verdieping, of nou eigenlijk op zo'n doolhofhuisje met dak. Anders gooien ze de loopwiel inderdaad om.

Als eerste, superfijn om te zien wat voor hokken je hebt! Ik ben daar erughh fan van en ook destijds overgestapt naar een aquarium! Nu helaas geen hamstertje meer, maar wat zou ik dat graag willen zeg!

Hoe zorg jij ervoor dat de spullen, dus takken etc, niet wegzakken als ze eronder door graven? Of zijn je takken en spullen tot op de grond?

En heb jij voor je syr dus ook een bodembedekking van 30 of 40 cm? Klinkt interessant en je beredenering van graven ipv klimmen ook!

Ik heb nu 30 cm.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:30

Ik begin nu alleen een beetje te twijfelen of ik nu voor een hamster ga of voor 2 gerbils :? Gek van...

Maar ben er nu in ieder geval wel uit wat het gaat worden kwa huisvesting. Ik laat een aquarium op maat maken voor op de buffet kast. Dan word hij 125x36x36cm. Heb een offerte bij terraglas.nl gedaan. Heeft alleen wel een levertijd van 3 weken. Iemand toevallig ervaring mee? Of een goede ervaring bij een andere op maat te maken aquarium winkel?

Ben me nog steeds wel aan het inlezen om zo tot een goede keuze te komen. Maar las ook dat gerbils niet een te grote ruimte mogen hebben. Omdat ze dan zouden kunnen gaan vechten omdat ze dan een eigen territorium gaan maken? Iemand ervaring mee? Dacht zelf hoe groter hoe beter. Vind het lastig heb zelf ook 0 ervaring met gerbils. Heb vroeger wel een goudhamster gehad, toen ik nog klein was. Maar die pakten ik gewoon altijd. Deed ik alles mee. Beestje heeft nog nooit lelijk gedaan. Of misschien had ik gewoon mazzel. Arm beest maarja wist ik veel was nog jong natuurlijk. :o

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:32

Laat je adviseren door een goede fokker :) maar mijn gerbils zitten in een 1meter bak en ken er ook die groter zitten.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:46

Mijn gerbils hebben een aquarium van 130x40. Geweldige maat vind ik :D
Meestal is het wel verstandig om ze niet in 1x heel de ruimte te geven maar met een tussenwandje dat je langzaam opschuift te werken.

Het voordeel aan gerbils vind ik dat ze per 2 kunnen, altijd leuk om ze samen bezig te zien, dat ze ouder worden dan hamsters (zo'n 4 jaar voor gerbils, 2 jaar voor hamsters) en ze overdag ook actief zijn.
Nadeel vind ik dat ze per 2 moeten, dus als er 1 sterft zit je weer met koppelen want niet altijd even simpel is, ze alles kapot knagen (is ook geweldig om te zien, maar niets blijft heel! :p ), en dat ze toch een stuk minder tam zijn dan hamsters.
Maar uiteindelijk is het echt heel persoonlijk. Ik heb gemerkt dat hoewel ik gerbils echt geweldig vind, ik toch net wat meer voor hamsters ben. Sommige mensen vinden gerbils juist leuker.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:58

Mijn aquarium komt van terraglas! Na twee weken kon ik hem al ophalen.

Hamsters en gerbils zijn echt heel erg verschillend. Ik vind ze zelf allebei leuk. Gerbils zijn sowieso veel actiever maar slopen daardoor ook veel. Ze knagen alles! kapot. Hamsters zijn wat rustiger maar zijn pas in de avond echt wakker, gerbils doen een beetje waar ze zin in hebben.

Koppelen vind ik zelf wel een nadeel en is elke keer weer een hoop gestress voor mij, maar ik maak mezelf dan ook een beetje gek hoor. Ik wil graag dat het goed gaat maar ben altijd bang dat ze elkaar afmaken. Als je de mogelijkheid hebt om auto te rijden en een auto hebt scheelt dat weer. Dan kun je een aantal fokkers vragen of ze voor je willen koppelen. Maar als je zelf vrij sociale ger ils hebt en je koppelt er een pupje aan, ks de koppeling zelf ook best makkelijk.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:30

Bedankt voor jullie reacties.
Bij terraglas had ik inderdaad al een offerte opgevraagd. Levertijd is nu 3 weken.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:24

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:29

Voor wat voor hamster? Want syren hebben echt wel dat formaat nodig :)

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:30

Het is geen syr, anders was ik niet gaan proberen om hem te ruilen :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 18:33

Voor mn dwerg tegenwoordig ook de grootste en ik zou niet meer kleiner willen! Maar die van speedy vind ik niet prettig, voor dwergen is hij te zwaar. Die van karlie werkt wel beter.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:35

Okee, super :) Sommige mensen verschieten van de grote van 30cm, ook voor syren, en willen dan een kleinere..
Heb je zooplus al gemaild? Soms stellen die ook een nette oplossing voor :)

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:37

Dat kan natuurlijk ook nog, ga ze meteen mailen :)

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:28

Heb weer wat nieuwe spulletje voor frummel (syr) en net dus weer even z'n detolf wat veranderd, ben wel tevreden over hoe alles staat. Op dat afgrijzelijke loopwiel na dan :').

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:46

Wauw ziet er gaaf uit!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe inrichting en een nieuwe zandbak! Er zit nu iets van 10 kilo zand in en toen was het op :mrgreen: binnenkort maar weer nieuw zand bijbestellen.
Ergens links onderin heeft Isa een flinke tunnel gegraven waar ze nu in slaapt.
Laatst bijgewerkt door Nimfee op 14-03-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:34

wouw

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:13

Waar haal je dat mos vandaan? En zijn de plantjes echt of nep? Nieuwsgierig :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:31