Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:56

Ik hang de netjes hier altijd zo dat ze erbij kunnen vanaf een andere tak. Maar volgens mij zijn de mazen ook wel heel klein om een pootje per ongeluk door te laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:59

SandraVerl schreef:
Vriendlief heeft onlangs gelezen dat je geen voer in netjes mag buitenhangen, omdat vogels er met hun pootjes in kunnen vastzitten en zo sterven.
NOg nooit van gehoord. Kan hier trouwens ook niet want dan zien we het en bevrijden we de vogel. Wij hebben sinds gisteren ook de netjes buiten gehangen want het wordt fiks kouder komende weken. Omdat we zo zuidelijk zitten is het hier altijd een stuk warmer dan in Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:27

Gevonden op de webpg van vogelbescherming Vlaanderen en staat zo ook op de pg van Vivara

http://winkel.vogelbescherming.be/categ ... vetblokken

Deze vetbollen zitten boordevol energie en voedingsstoffen. De hoge kwaliteit van het vet en de zaden die erin vermengd zijn, zorgen ervoor dat uw tuinvogels de benodigde calorieën en voedingsstoffen binnen krijgen.
De vetbollen hebben een hoog vetgehalte en geen toevoeging van kalk en graanmeel, maar juist hoogwaardige grondstoffen zoals dierlijk vet, olierijke gepelde zonnepitten en volvet pindameel. Door de unieke samenstelling blijven de vetbollen bij extreme kou zacht genoeg.
Deze vetbollen zitten NIET in een netje. Hierin kunnen vogels immers verstrikt raken en na het eten van de vetbol blijft dit milieuonvriendelijke netje achter in de natuur. Vetbollen voeren met een vetbolhouder is een vogel- en milieuvriendelijke manier om vogels in uw tuin te voeren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:04

Da's gewoon een simpel verkooppraatje. Dat volgens mij nog nergens op gebaseerd is ook. En netjes die in de natuur achterblijven? Ik haal lege netjes gewoon weg, en die worden nog gerecycled ook :)) En dat doen de meeste vogelliefhebbers denk ik. Dus ik zou daar niet te veel waarde aan hechten als ik jou was.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:33

Wat een weer... Door de ijzel kunnen we aan één kant van het huis niet eens door de ramen kijken. Gelukkig niet de kant waar het vogelvoer hangt, want het is de hele dag al een drukte van jewelste. :D De zonnebloempitten en pindakaaspotten zijn momenteel favoriet. De laatste tijd lijken de vogels sowieso steeds beter gebruik te maken van het voer. Het roodborstje zagen we eerst alleen op en rond de voederplank, maar nu hangt hij of zij soms ook aan een vetbol. De merels kwamen eerst niet in de buurt, later zagen we ze op de grond naar restjes zoeken en nu zien we ze ook op de voedertafel. De vinkjes lijken wel verdubbeld in aantal en ik vraag me af of het allemaal wel vinken zijn. Ze zijn namelijk erg verschillend van kleur, van behoorlijk donker met roodbruine borst tot veel lichter bruine, maar ook meer geelgroenige vogeltjes. Misschien dat dat toch groenlingen zijn?

Ik zag trouwens een tijdje geleden inderdaad een waarschuwing met foto voorbijkomen voor die netjes. Ik heb dit zelf nog nooit gezien of meegemaakt en het risico lijkt mij erg klein, maar voor de zekerheid heb ik alles toch in speciale houders. :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 14:00

Afbeelding

De vogels worden bij ons steeds tammer. :D Eerst vonden ze dit maar een spannend ding, maar deze pimpelmees vond het net een prima plek om een meelworm te halen en die terplekke in alle rust op te eten. <3

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:11

Supercool :) Hij kijkt je ook zo aan met die kraaloogies :')
Ik hoop dat ze dat bij mijn huisje-aan-het-raam ook gaan doen, maar tot nu toe nog niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:14

Wat vet!

Wat een weer , gisteren gleed een (dikke) duif al van het huisje af :') Heb zonnebloempitten in de kelder liggen uit eigen tuin , die leg ik soms in het huisje is altijd dringen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:39

Gaaf die foto van de Pimpelmees. Wij hebben ook nu een voerplek. Maar hier zijn de vogeltjes zo rete schuw. Foto's maken is er al echt niet bij en we zijn al blij als we vanuit de verte iets zien. Eerst stond het voer vlak voor het raam (vier meter verderop in de tuin). Zo gauw ze iets van beweging zaten waren ze vertrokken. Dus dat schoot niet op. Dus nu staat alles verder weg en kunnen we wel vanuit de keuken kijken.
Het is hier (Limousin Zuid Frankrijk) zo dun bevolkt dat het wezen mens zelden of nooit te zien is voor de beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:41

Wat wel zo is, is dat je je voedernetjes met pinda's en zonnebloempitten niet tot het voorjaar moet laten hangen. Oudervogels voeren dit dan aan de jongen ipv insecten en omdat de kuikens dit niet kunnen verteren zullen ze sterven.

Volgens mij heeft de buurvrouw brood in haar tuin gegooid, een hele zwerm meeuwen die telkens naar beneden duikt :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:19

Goeroe, grappig zo een vogeltje in een doosje. :D Pimpelmeesjes zijn daarin echt wel assertiever. Daarnet kwam er nog 1 langs me zitten terwijl ik de mezenbollen aan het vervangen was.

Pien, het zijn inderdaad schuwe wezentjes en ik kan me voorstellen dat daar in the middle of nowhere nog meer is.

De zonnebloempitten zijn hier uiteindelijk toch opgeraakt. :)
Ik ben op zoek naar een goed voederhuisje, maar als in de dierenwinkel zien die huisjes er allemaal zo klein en niet handig uit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:05

Toen ik bijna thuis was vloog deze mooie haan uit onze tuin. Hier zijn zilverreigers en buizers en allerlei soorten roof vogels zeer normaal maar een fazant zien we niet zo heel vaak in tegenstelling tot Nederland.
Dus heb gelijk vanuit de auto deze foto gemaakt. Het is hier noodweer dus de foto is niet zo heel scherp. Uitstappen is geen optie want alles is zoals bekend hier zo super schuw.

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:42

Ooooh ben gék op fazanten <3

In Schotland zitten er ook massa's en dan heb je daar ook nog deze:

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:44

Korhoen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:43

Prachtig die KOrhoen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:09

:j

Wil toch nog wel 's in de winter naar Schotland, al is het alleen om deze wondertjes der natuur te spotten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:03

Mooi die fazant! Ik zou graag een paar tamme fazanten willen houden, maar zouden die op het erf blijven of gaan ze de hort op? Er zijn heel veel soorten heb ik al wel gezien, sommige zijn echt prachtig. We hebben nu een paar parelhoenders tussen de kippen en die vind ik ook fantastisch. Ze zijn onwijs territoriaal. Als een kraai het waagt om te dicht in de buurt te komen wordt die onder luid gekrijs verjaagd. :') Laatst gingen ze zelfs achter een buizerd aan! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:21

Fazanten smeren hem en worden zelden tam :) Ze kunnen wel gewend raken aan mensen en ze bij zich in de buurt tolereren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:34

Wat een leuk topic! :D :D :D

Ik heb ook de hele tuin volhangen voor onze gevleugelde vriendjes. Ik kijk ook graag naar ze. *\o/*

Ik ga even bijlezen. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:49

oh die huisjes die zien er leuk uit, waar haal je die?
fazanten ook al aantal keer gezien :D maar helaas niet zo simpel om vast te leggen

hier eindelijk eens een specht gezien en op foto gezet, deze zie je hier zo weinig
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:37

Een bonte specht zie ik enkel in het bos als ik met de hond wandel, die komen niet in de tuin. Ik denk dat het daarvoor te druk is (woonwijk).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:42

De bonte zie ik regelmatig, die woont naast ons namelijk, maar de groene was wel heel apart toen die een paar weken geleden op het gazon zat!

Net voor het eerst de groenling op het voederhuisje gespot. Normaal blijft die op de grond zitten. Hij was keurig aan het wachten tot de boomklever klaar was.
Ik merk wel dat het kouder wordt, ze hangen nu ook meer aan de vetbok en aan het pindanetje.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:53

hier doen ze zich ook goed aan de pindakaas pot en de vetbolletjes

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:19

Spruit schreef:
Fazanten smeren hem en worden zelden tam :) Ze kunnen wel gewend raken aan mensen en ze bij zich in de buurt tolereren.

Jammer, vogels houden in een kooi of ren is niets voor mij, dus als ze niet enigszins in de buurt blijven wordt het niets. Toch zou ik het leuk vinden om onze pluimveestapel nog wat uit te breiden. Maar eens goed kijken wat daarvoor wel geschikt is dan.

NathalietjeB schreef:
oh die huisjes die zien er leuk uit, waar haal je die?

Bedoel je die voor aan het raam? Die heb ik bij de Praxis gevonden, maar ik weet niet of ze ze daar nog hebben. Volgens mij heb ik ze laatst bij de Welkoop gezien.

Wat een prachtige foto van de specht! Is dit de kleine of de middelste? Bij ons zit een grote bonte specht. Een tijdje hebben we hem iets minder gezien, maar de laatste tijd komt hij weer dagelijks uit de pindakaaspot snoepen. Helaas heb ik niet het materiaal om er echt mooie foto's van te maken.

De laatste dagen zijn hier mooie vogeldagen. Sowieso is het heel druk met de gebruikelijke gasten, maar we hebben ook wat minder frequente bezoekers gespot. M'n vriend vroeg gister wat er toch voor vogeltje zat met een lange staart. Het was een staartmees. :D Een tijdje geleden heb ik die ook eens gezien, maar daarna niet meer, tot gister. Het schijnen sociale diertjes te zijn, maar ik ben bang dat dit toch echt een eenzaam exemplaar is. :(:)

Gister ook gespot tussen de vinken: een groenling! :D Laatst twijfelde ik al vanwege de grote variatie in kleur onder de vinken, maar gister hoefde ik niet meer te twijfelen, dat was overduidelijk een groenling.

Tot slot net nog gespot aan de andere kant van het huis: een boomkruiper. <3

Doen jullie dit weekend ook mee aan de tuinvogeltelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:29

Pauwen kun je wel los over je erf laten lopen :) Wel een idee om een roestplek in een schuur te maken, ander zoeken ze er zelf 1 in een boom.