Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:18

Goed gedaan Lisaahtjuuh *\o/*
Jammer genoeg begrijpen sommigen niet hoe moeilijk het voor de boeren is.
Al die regeltjes en plichten die opgelegd worden. De negatieve commentaren en dan zwijgen we maar van de prijzen die de boer voor zijn producten krijgt. |(

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:27

Bij mijn vorige stage ging het er compleet anders aan toe dan wat ze bij Zembla neerzette :n
Wij hadden ook een melkrobot, ideaal! Koeien hoefden niet opgejaagd te worden om de melkstal in de gaan, ze lopen vrijwillig. Enkel de nieuwelingen of de zwakkere dieren mocht je 's morgensvroeg opzoeken en meenemen naar voren toe. Was altijd ontzettend gezellig, je liep rond, bekeek elke koe eens even weer goed, deelde wat kriebels uit etc.
Ik keek ook vreemd tegen het kalveren aan..Waarom mocht de dame er niet bij gaan liggen? Wij hadden altijd de hoogdrachtige koeien op stro staan zodat ze gewoon zacht konden bevallen (en wanneer het weer het toeliet mochten ze naar buiten toe om naast de stal in de strook gras te bevallen :j).
Ze hebben hier naar mijn mening niet een boer gekozen met liefde voor de dieren en het bedrijf, maar iemand met liefde voor de centjes van het bedrijf. Ontzettend jammer :n

Eloya

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:35

Ik vond het ook een stuk waar de boeren weer slecht neer gezet werden
bij ons op het bedrijf gaat het er echt niet zo aan toe.

Een melkrobot hebben wij ook en ik vind het ideaal, de koeien zijn een stuk relaxter op stal omdat onze aanwezigheid nu niet meer gelinkt wordt aan opdrijven naar de melkput maar aan kriebels en schoonmaken in de stal. alleen idd sóchtends en s'avonds de koeien die in het rodd staan ( te lang niet zijn geweest) even ophalen. Zelfs onze wat angstigere fleckvie's zijn nu relaxter. De motivatie voor de robot is de brok die ze er in krijgen.

Enige minpuntje vind ik is dat onze robot het presteert vaak snachts een alarm uit te geven en je dus uit je bed gebeld wordt met vaak de mededeling "al 45 min geen koe geweest" of "verdacht hoge/lage melkgift"
Maar verder echt een top apparaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:46

Had de docu ook gezien.
Vooral het onderbreken van het moeder kind verhaal vond ik niet echt fraai.
Klinkt mij veel te zakelijk in mijn oren.
Weet dat het ook anders kan. Bij ons bij de Bovenberg staat een hele kudde moeders en kinderen.
Wat een leuk gezicht. Een ander deel van het bedrijf heeft melkkoeien staan die veel vrijheid hebben als het gaat om melken ed. Grote inloopstal oa.
Gebied is ook nog eens niet bereikbaar met de auto en heeft veeroosters. Lastig met de paarden maar er loopt een smal naast waar je zonder probleem met je paard langs kan.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:54

Afbeelding

Onze topsporters in de wei vandaag.

Afbeelding

Onze toekomstige topsporters in de wei vandaag (haha de rest ligt met zn 5en in dat kleine hokje)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:56

Eloya schreef:

Een melkrobot hebben wij ook en ik vind het ideaal, de koeien zijn een stuk relaxter op stal omdat onze aanwezigheid nu niet meer gelinkt wordt aan opdrijven naar de melkput maar aan kriebels en schoonmaken in de stal. alleen idd sóchtends en s'avonds de koeien die in het rodd staan ( te lang niet zijn geweest) even ophalen. Zelfs onze wat angstigere fleckvie's zijn nu relaxter. De motivatie voor de robot is de brok die ze er in krijgen.

Enige minpuntje vind ik is dat onze robot het presteert vaak snachts een alarm uit te geven en je dus uit je bed gebeld wordt met vaak de mededeling "al 45 min geen koe geweest" of "verdacht hoge/lage melkgift"

Ik kan me voorstellen dat je op dat moment even helemaal niet blij bent met je robot. _O-
Kan dat alarm niet aangepast worden?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:58

Zoolgangster schreef:
Eloya schreef:

Ik kan me voorstellen dat je op dat moment even helemaal niet blij bent met je robot. _O-
Kan dat alarm niet aangepast worden?

Haha kan wel maar dan zijn de koeien de volgende ochtend weer niet zo blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:48

Eigenlijk zouden we met een groep boerenzoons die met de computer en camera kunnen werken zelf een aflevering maken die over de boerderij gaat, waarbij dan verschillende stallen met verschillende typen management aan bod komen. Dat zal dan nog leuker om te zien ook, blije koetjes :D

En mooie foto's! Maffe pinkjes ook :')

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:40

Hebben jullie ook een app op je telefoon voor alle info enzo? Zo ja, welke? En hoe bevalt ie en hoe gebruiken jullie hem?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:42

Spruitjee schreef:
Eigenlijk zouden we met een groep boerenzoons die met de computer en camera kunnen werken zelf een aflevering maken die over de boerderij gaat, waarbij dan verschillende stallen met verschillende typen management aan bod komen. Dat zal dan nog leuker om te zien ook, blije koetjes :D

En mooie foto's! Maffe pinkjes ook :')

*valt binnen*

Een realiteitsshow op het land, ik stem voor. :D

Wat leuk dat je dit topic geopend hebt. Via mijn vriend die diergezondheidszorg studeert, leer ik ook erg veel bij over het boerenleven. Ik ga je dus zeker volgen. :j

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:57

Jaan81 schreef:
Hebben jullie ook een app op je telefoon voor alle info enzo? Zo ja, welke? En hoe bevalt ie en hoe gebruiken jullie hem?

Ik doe alles met pen en papier haha en op de computer hebben we Ruma.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:53

Ik heb vanavond de app die m'n vriend gebruikt op m'n tellie gezet, zodat ik ook wat dichter bij t vuur zit zeg maar. Echt leuk hoor, steeds een beetje meer echt int bedrijf duiken.
Maar er zit best veel info op die app, dus dat wordt veel lezen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:24

Welke app hebben jullie als ik vragen mag Jaan81? :o

Wij cowvision en cowmanager. Heel handig!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:56

Hadden eerst cowvision, maar nu over op de van de crv, zodat we alles in een hebben.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:46

Afbeelding
Stoor me niet..

Afbeelding
Ze is best wel bol.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:43

Ze ziet er goed uit, het jongvee lijkt bij jullie ook veel rustiger als bij ons.. maar dat zal wel komen omdat wij het jongvee pas kort voor het afkalveren ophalen. Ze staan bij ons vanaf dat ze een week of 6 zijn in een andere stal.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:43

Ik volg je topic ook. Heb samen met mijn man een melkveehouderij en ik doe de kalveropfok. Dus altijd leuk om mee te kijken bij anderen.

Hoop dat ze vlot afkalft en het goed gaat doen!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:04

Leuk topic! Erg interessant ook, ik heb nooit de dracht bij een koe meegemaakt.
Ik hoop op een gezond kalf!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:07

Sastaic schreef:
Ze ziet er goed uit, het jongvee lijkt bij jullie ook veel rustiger als bij ons.. maar dat zal wel komen omdat wij het jongvee pas kort voor het afkalveren ophalen. Ze staan bij ons vanaf dat ze een week of 6 zijn in een andere stal.

Ze zijn bij ons ook gewoon vervelend mak. De hele dag lopen we door de schuur, rennen er kinderen door de schuur, honden radio aan. Mijn kleine broertje is we helemaal gek mee die maakt ze ook nog allemaal mak, ik kan het ook niet laten.

Afbeelding

Het nadeel daarvan is dat ze geen ontzag meer voor je hebben. We hebben er al eens 1 moeten opruimen die mij tegen de muur werkte als hij de kans kreeg. Net als een stier levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:09

Dat gele bij de ligplek , waar is die voor?

Wat lief je broertje :P

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:21

Rebecca schreef:
Dat gele bij de ligplek , waar is die voor?

Wat lief je broertje :P

Dat is gewoon een dikke buis en dat noemen we de knieboom. Dat voorkomt dat ze te ver naar voren gaan liggen. Als ze te ver naar voren liggen schijten ze in de boxen om er daarna heerlijk in te gaan liggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:53

lisaaahtjuuh schreef:
Sastaic schreef:

Ze zijn bij ons ook gewoon vervelend mak. De hele dag lopen we door de schuur, rennen er kinderen door de schuur, honden radio aan. Mijn kleine broertje is we helemaal gek mee die maakt ze ook nog allemaal mak, ik kan het ook niet laten.

[ [url=m/qQ8tdI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het nadeel daarvan is dat ze geen ontzag meer voor je hebben. We hebben er al eens 1 moeten opruimen die mij tegen de muur werkte als hij de kans kreeg. Net als een stier levensgevaarlijk.

Een kennis van me had ook 1 foute koe ertussen zitten, die was er echt op uit hem plat te drukken... ben je mooi klaar mee. Het lijkt me inderdaad lastig de balans te houden tussen respect houden en toch af en toe lekker een knuffel geven (sommige koeien zijn zóóó aaibaar), ik krabde eens een groninger blaarkop lekker op de rug, vond ze heerlijk, toen ik ophield ging ze maar verder schuren aan het hek... stel je voor dat ze dat bij een mens zou gaan doen... _O-

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:42

echt heel interessant om dit te volgen zeg...

Wij hebben ook nog wat koeien zijn overgebleven van de kudde van een oom.

Even kort wij hebben de boerderij over gekocht van een oom die geen kinderen had.
Hij had toen 60 koeien en een stier.
Hij stopte met melken en ging zoogkoeien houden.
Helaas is die oom elf jaar geleden overleden en hebben wij zijn zus beloofd dat ze de koeien mocht houden tot hun dood.
er zijn er nu nog 10 over en de stier.
De jongste is elf de oudste is 22
Dit jaar hadden we nog twee kalfjes ..
Ze staan gewoon lekker buiten nu behalve deze twee
Die staan bij de paarden aan huis. De dikbil(nou ja wat er van over is )is bijna 22 en de bruine is nu 18 maar heeft de laatste keer na het kalveren een hersenbloeding gehad , staat niet mee zo stevig maar zolang ze nog overeind komen en zelf kunnen staan blijven ze.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf had ik de stier er nooit meer bij gedaan maarja tante wil het nog en zolang hij kan dekken blijven er kalfjes komen.
Kalfjes worden na vier maanden verkocht tot die tijd blijven ze bij moeder en in de kudde lopen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:16

lisaaahtjuuh schreef:
Sastaic schreef:

[ [url=m/qQ8tdI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben de koeien in verschillende groepen lopen, 1 groep is de stiergroep en daar loopt ook altijd een stier tussen (soms zelfs 2) het is altijd wel opletten maar als een stier vervelend wordt gaat hij altijd weg. Ook hebben de stieren meestal een bel om zodat je hem altijd aan hoort komen (het zwitserleven gevoel haha). Ik weet dat ze gevaarlijk kunnen zijn al doen ze bij ons meestal niet zoveel, ik ben er toch wel bang voor :Y)

1 keer wou een stier mij pakken, hij stond aan de ene kant van de ligboxen en ik aan de andere en elke box die ik opschoof ging hij met me mee. Toen heb ik mijn baas opgebeld en heeft hij de stier vriendelijk verzocht even weg te gaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:22

Ow en dat zie ik een koe met kalfje en denk dat het kalf van TS er al is, maar dit is blijkbaar een andere....

Mag ik ook even "onze" koeien showen.

Ik kom al 30 jaar op dezelfde stal en toen ik daar begon molk de boer nog, hij is inmiddels 80 en zo'n 20 jaar geleden daarmee gestopt.
Het was toen al een beetje een keuterboer, met 35 melkkoeien van allerlei verschillende rassen, MRIJ waren de meeste maar ook Jersey (hebben zulke mooie ogen) en Piemontese. Stuk voor stuk heel makke dieren die in de, doe het maar rustig aan dan komen we er ook wel flow van deze boer prima op hun plaats waren.

Ik heb hem nog zien zweten toen zijn net lege stal gevuld werd met 70 evacuee-koeien uit het rivierengebied in de jaren 90. In het begin had hij nog geen contact met de eigenaar en de koeien moesten toch gemolken in de 2x3 visgraat-stal met melkstellen zonder automatische afslag.
Koeien waren minder mak dan zijn eigen koeien en van slag door de plotselinge verhuizing en dan ook nog eens dubbel zoveel als hij gewend was...

Nu heeft hij alleen nog vleesvee, vaarsen, voor eigen gebruik. Twee of drie keer per jaar gaat er eentje naar de slager, nee niet zielig maar gewoon een heel verantwoord stukje erg lekker vlees, ik koop ook altijd een deel. Neemt vaak de kalfjes van de kinderboerderij over als die te te groot worden. Die dieren hebben alle ruimte, de helft van de ligboxen stal van de melkkoeien maar dan met een stuk of 8. Vanaf april tot het gras op is gaan ze de wei op, nu met merrie en veulen en een jaarling.
Dat geeft hele leuke plaatjes.

Paarden en koeien op kleur gesorteerd!

Afbeelding

Inmiddels hebben ze alweer een andere wei want de boer vond dat hier het gras op was....