Show je caviaverblijf!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:31

In de volle zon kan idd te warm worden, maar hebben jullie dan geen zonwering voor de ramen hangen ?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:41

Is het goed als ik meedeed? Heb geen cavia's maar vind het wel leuk om mee te kijken.

Yenni
Berichten: 5476
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:41

Nee mijn moeder is nog aan het sparen voor gordijnen..... :(

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:17

Je kunt altijd nog een doek oid over de kooi/ren leggen voor wat schaduw.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:31

Ik heb altijd een dekje over een deel van mijn kooi gehad aan de zonkant, dat werkt prima.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:33

Ik test nu een keer hennepvezel, maar heb niet het idee dat het echt minder stoffig is. Had net zo goed last van mijn longen toen ik het erin deed. Maar het is wel wat zachter, dus als het schoner blijft (zoals op het pak staat) is het alsnog wel de moeite om over te stappen.


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:42

De hennep die ik heb lijkt veel grover en die stuift echt haast niet.

Kaatastrof

Berichten: 6282
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:15

Ik ben hier wel tevreden over strokorrels ivm stof. (Caafjes staan in mijn slaapkamer) Alleen is het wel harder aan hun pootjes. Ik compenseer het dan met mijn ren op fleece maarja.. dat kan je ook niet overal doen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:01

Ik heb ook korrels gehad, maar vond dat je er teveel schone/goede korrels van weggooide.

Yenni
Berichten: 5476
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:04

Oh ja dat is ook nog een goede!

Kaatastrof

Berichten: 6282
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:11

DubbelDun schreef:
Ik heb ook korrels gehad, maar vond dat je er teveel schone/goede korrels van weggooide.

Daar ben ik het wel deels mee eens. De onderste verdieping verschoon ik 1x in de week, daar is het écht nodig aangezien ze grotendeels van hun tijd zich daar bevinden. Tweede verdieping maak ik gewoon schoon met de hand, ik haal er de (uitgedroogde) poepjes uit en schep de natte gedeeltes weg en klaar. Maarja, enkel mijn jong beertje gaat het trapje op, dus dat is dan ook de rede dat ik het zo kan doen.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:27

Zou je over de korrels een krant kunnen leggen? Dan zou de opname toch voldoende moeten zijn maar kan je de poepjes makkelijk verwijderen en de plasplekken weet je na een tijdje wel. Maar ik heb er om die reden hemperade overheen, dat bevalt me goed. Ik verwijder alleen dat laagje. Overigens heb ik mijn cavia's tijdelijk over 2 hokken verdeeld zitten, eindelijk een beertje kunnen scoren maar 1 van de zeugen is te oud om gedekt te worden. Dus nu 2 om 2. Als de ene zeug een week of 5 drachtig is, worden de zeugen geruild. Als de tweede zeug een week of 7 drachtig is gaat de beer daarbij weg en afhankelijk van hoe groot de jongen zijn gaat een beertje naar hem toe of zit hij tijdelijk alleen. Ik ben er nog niet uit of ik hem laat castreren of dat hij een beertjesbeer mag worden daarna.

Kaatastrof

Berichten: 6282
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:33

Ik heb krantenpapier onder mijn korrels liggen en dat is al een ramp. De kleinste vindt krantenpapier blijkbaar heel lekker. Als er slechts een klein hoekje krant omhoog piept scheurt hij het aan stukken (tot mijn ergernis, ik HAAT het geluid!). Anderzijds is het dan een heel gemak om de bak schoontemaken, veel minder pisvlekken. Hemparade kende ik niet, ziet er wel interessant uit. Eten ze 't niet op?

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:43

Ze eten het hemperade helemaal niet. Bij mij aten ze (in het verleden, denk 10 jaar terug) het alleen als ze geen hooi hadden. Hemperade is trouwens een merk hennepvezel maar ik vind het helemaal niet stoffig en ook is mijn kamer niet langer een stofbende (iets dat met zaagsel standaard was, zelfs al had ik plosplan, maar met merkloos was het nog erger). Of het helemaal stofvrij is durf ik niet te beloven, maar het verschil is in ieder geval gigantisch.

Ik heb geen krant onder mijn korrels liggen maar wel een dikke laag korrels, minimaal 5cm en daarop nog 2cm hemperade. Afhankelijk van hoeveel cavia's op het oppervlak zitten en hoeveel tijd er tussen het verschonen zit moet ik van het hemperade de helft tot vrijwel alles van weggooien. Met 3 cavia's in een 120x60 hok kon ik 8-10 dagen doen met de hemperade voordat alles eruit moest, maar meestal verschoonde ik na 5 dagen. Het maakt dus geen verschil in gebruik bij mij of ik tussentijds verschoon of niet (maar het is voor hen wel zo lekker). Met de korrels moeten er dan iedere keer een paar handjes bij als ik de plasvlekken verwijderd heb, maar die zijn ook eigenlijk nooit tot de bodem.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 23:09

Lysanne, welk merk hennepvezel heb jij? Geen Hemparade? Want die vind ik helemaal niet stoffig! Of iig zoals Mizora zegt beduidend minder stoffig dan zaagsel.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:12

Ja die heb ik! Maar ik zag ook niet echt stof (wat je bij zaagsel wel ziet), ik kreeg alleen wel erg last van mijn longen. Net als bij zaagsel, maar misschien kan ik wel gewoon nergens tegen :P

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:56

Leuk dit topic. Wij hebben ook cavia's, op het moment 5 dames.
Onze castraat is helaas afgelopen zomer overleden. Misschien komt er wel weer een castraat bij, maar voorlopig doen ze het goed zonder man.
Ze zitten in een flat van 120x60 met 2 verdiepingen en 2 kleine verdiepingen erin.
Ik heb geen duidelijke foto van het geheel.
Als het mooi weer is zitten ze buiten op het gras.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dimphyl

Berichten: 2140
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:04

Tinkertreas leuk! Volgens mij heb je dezelfde flat als ik :D alleen heb ik 3 verdiepingen.

Die poes er ook tussen aaahw <3

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:07

Ja, ik zag jouw flat al staan een paar pagina's terug :D

Tja en die kat is hopeloos :D

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:00

Ik vind die hokken leuk om te zien, maar lijken me waardeloos om schoon te maken :)

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:08

Leuk topic!
Ik heb 6 cavia's: 3 US teddy's, 1 skinny, 1 gladhaar en 1 langhaar achtige caaf :D

DubbelDun schreef:
Ik vind die hokken leuk om te zien, maar lijken me waardeloos om schoon te maken :)


Ik heb ook zo'n flat en het is inderdaad nogal een gedoe om schoon te maken :P
Vooral het dichte hokje is lastig.
Maar het is het wel waard, het staat zo veel mooier in de huiskamer dan een kooi!

Het leek mij eerst ook wel wat om fleece als bodembedekking te gebruiken, maar ik snap niet hoe mensen dat doen met de wasmachine. Je sloopt hem echt als je alles gewoon met haar en al erin gooit.
Als ik zie hoeveel werk het nu al is om mijn slaapmutsen te ontharen voordat ik ze de wasmachine in gooi, dan moet ik er niet aan denken als ik dat ook met alle fleece zou moeten doen.

Ik gebruik kranten met hemperade.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:32

Ik heb ook kranten gebruikt, maar vond dat die erg vast gingen zitten en je ze er soms met een plamuurmes uit moest halen. En idd ook dat sommige cavia's altijd de kranten naar boven halen om aan te gaan scheuren |o
Nu met de onderleggers heb ik de voordelen van het goed opnemen van de urine en het makkelijk schoonmaken.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:36

Temeraire schreef:
Leuk topic!
Ik heb 6 cavia's: 3 US teddy's, 1 skinny, 1 gladhaar en 1 langhaar achtige caaf :D

DubbelDun schreef:
Ik vind die hokken leuk om te zien, maar lijken me waardeloos om schoon te maken :)


Ik heb ook zo'n flat en het is inderdaad nogal een gedoe om schoon te maken :P
Vooral het dichte hokje is lastig.
Maar het is het wel waard, het staat zo veel mooier in de huiskamer dan een kooi!

Het leek mij eerst ook wel wat om fleece als bodembedekking te gebruiken, maar ik snap niet hoe mensen dat doen met de wasmachine. Je sloopt hem echt als je alles gewoon met haar en al erin gooit.
Als ik zie hoeveel werk het nu al is om mijn slaapmutsen te ontharen voordat ik ze de wasmachine in gooi, dan moet ik er niet aan denken als ik dat ook met alle fleece zou moeten doen.

Ik gebruik kranten met hemperade.


Ik heb een wasmachine speciaal voor de cavia's. Gekocht van MP voor € 20. Ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt _O-

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:38

Voor die prijs kun je idd nog wel eens een nieuwe kopen, maar ik wil de Miele er niet aan wagen :D

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:49

DubbelDun schreef:
Ik vind die hokken leuk om te zien, maar lijken me waardeloos om schoon te maken :)


Zijn ze ook wel hoor. Maar meestal doet mijn man het :D
Of ik doe het samen met mn dochter, dus dan duurt het sowieso de hele middag voordat we klaar zijn ;) .

De Slaap huisjes schuif ik altijd leeg door het trapgat naar het grote hok. Dit doe ik met een plamuurmes en een stoffer. Daarna een sopje erdoor. Het grote hok schep ik leeg met stoffer en blik. We hebben alles goed gelakt met jacht lak, dus dat is ook makkelijker met schoonmaken.
Maar er zijn praktischer hokken om schoon te maken, maar ach het oog wil ook wat ;)