Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:54

Viphorse, wat balen zeg.. Sterkte :(:)

Hier gaat het niet goed met Mara. Ze heeft kneuzingen in haar achterpoten. Ze is eergisteren nog (buiten) in de ren geweest en daar liep ze nog gewoon goed. 's Avonds in haar hok sleepte ze zich ineens voort, ze belast haar achterpootjes totaal niet.

Gelijk naar de dierenarts geweest natuurlijk, ben me echt kapot geschrokken.. En nu maar afwachten..

Ik hoop dat ze herstelt.. Ze is al wat ouder namelijk ;(

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 22:05

@laura: wat vreemd joh...kan ze iets gegeten hebben wat giftig is ??

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:45

Gister even met DD gesproken en toen ben ik eens gaan nadenken.

Klinkt heel hard maar sinds de mannen eruit zijn zijn de dames zo vrolijk. Toen Coco weg ging begon het al maar nu de ander er niet meer is piepen en roepen ze de hele dag zo gezellig.
Ook dacht ik dat Crispy misschien dragend kon zijn omdat ze zoveel eten.

Na een gesprek met DD kwam er uit dat ze waarschijnlijk zich zoveel beter voelen meer rust dat ze nu pas goed gaan eten.
Coco zit eigenlijk echt perfect waar hij nu zit en Silver is gewoon lief en opgenomen in onze groep .

Wij hebben besloten om het zo te gaan laten . Coco blijft bij DD en Silver gezellig bij ons. Mocht ik Coco toch nog terug willen dan mag ik hem altijd komen halen .

De dames hebben het nu zo goed naar hun zin ! Liggen met 3 bij elkaar te slapen en net alsof Silver het voelt. Ik kwam vanmorgen om ze eten te geven en Silver lag te soezelen in de theemuts. Ze keek mij aan en bleef lekker ontspannen liggen <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 09:15

Heerlijk hoor :)
Coco is buiten nog wat onwennig, maar hij begint nu wel uit zichzelf gras te eten. Gaat dus gewoon goedkomen :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:06

Fijn dat jullie dat zo kunnen regelen via hier!

Hier waren ze wel heel enthousiast met hun nieuwe hok, terwijl die gewoon iedere week word verschoond. Had ze er in gezet en ging even de stofzuiger halen. Kom ik terug, zijn ze zo hoog aan het springen dat het zaagsel overal lag. :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:54

Oh fijn is dat hè, ligt dat zaagsel overal. Ze kunnen soms zo debiel doen.

Was net zo lief, ze krijgen hier altijd savonds groenvoer als ik naar bed ga, dus ik was net allemaal in de weer allemaal opruimen enz. en Jill zat echt zo voor die opening(hekje waar ze altijd staan als ze eten krijgen) te wachten.

Fijn dat zulke dingen allemaal geregeld hier kunnen worden dd en viphorse!

Mijn caafjes hebben een vakantie oppas adres, bij Tooske (ook uit dit topic). Echt super.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:56

oohh hier kunnen ze je dan ook zo aankijken, en het je dan ook letterlij kwalijk nemen als je niet voor hun naar de keuken loopt :Y)

hier zijn alle nageltjes weer gedaan vandaag :) oud-eigenaresse helpt daar altijd mee. Geertje moet sowieso met 2 man góed vastgehouden worden, die draait alle kanten op, en bijt. Was vandaag ook weer razendsnel :n maar gelukkig goed gegaan!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:29

Blij dat ik kan helpen hoor! Of ik er nu 10 moet verzorgen of 12 dat maakt ook niet uit.
Hier gisteren alles lekker weer verschoond en lekker de hele middag op het gras geweest het was nog niet gemaaid wat een geluk! Het leukste om daarna te zien is hoe moe ze zijn als ze terug in hun hok komen.
Alles ligt heerlijk languit onderuit geweldig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 12:32

Ik heb hier de heren ook weer bij elkaar gezet, dat gaf weer even wat tandengeklapper, maar daarna gaan ze weer verder eten.
Ook zat er een vreemde poes bij de dames te gluren, maar die bleven mooi binnen zitten :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:52

DubbelDun schreef:
@laura: wat vreemd joh...kan ze iets gegeten hebben wat giftig is ??

Waarom denk je gelijk aan een giftig stof/plant/o.i.d? (Gewoon nieuwsgierig, geen aanval).
Ze is buiten geweest met de andere cavia's en heeft naar mijn weten niks giftigs binnen kunnen krijgen. De andere cavia's hebben nergens last van.
Ze hebben hooi en groenten gehad, meer niet. (water natuurlijk wel)

Haar poten zijn ook wat dik en rood. Ze vindt het niet leuk als je eraan komt.

Ze schuift nog steeds, maar gebruikt nu iets meer haar pootjes. Ik weet het niet.. dit is erg sneu zo.
Ze eet wel en is gewoon vrolijk.

Ik heb haar maar even bij Bobby (de castraat) weggehaald. Leek me een goed plan, kan ze rustig herstellen. Ze zit nu bij Hartje, een ouder zeugje, in en dat klikte gelijk. Hartje is erg begaan met haar en zit ook constant tegen haar aan :)
Babet, de vriendin van Hartje, zit nu bij Bobby en een ander zeugje in, dat ging gelijk ontzettend goed. Bobby is echt een dominant mannetje in zijn hok en wou Babet ook eerst niet bij 'zijn' hooi hebben. Scheelt dat Babet niet bang voor hem is en net zo lang naar het hooi liep tot Bobby het wel OK vond :+ Vanmiddag lagen ze tegen elkaar aan te slapen.

Fijn dat het nu goed gaat Viphorse. Soms past een cavia gewoon niet in de groep. Zo was dat ook met mijn Nora een paar jaar geleden. Ze deed ontzettend haar best, maar werd gewoon niet geaccepteerd. Ze duldden haar wel, maar daar was ook alles mee gezegd. Zodra ze contact zocht met een soortgenootje werd ze (in 9 van de 10 gevallen) afgesnauwt en weggejaagd. Ik heb toen een oplossing gevonden via het caviaforum en ze is naar Gelderland gegaan. Daar werd ze gelijk opgenomen in een dames groep. Dat klikte gelijk vanaf moment 1.
Soms heb je een hele stabiele groep - ik vind zelf dat ik die heb - maar kan het toch zijn dat een cavia niet geaccepteerd wordt. Helaas.. Dan is het - naar mijn mening - zaak om een andere plek te zoeken, een plek waar de cavia wel op zijn of haar plaats is (zoals bij jullie is gebeurd, top) :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 17:27

@laura: de dingen die je verteld lijken daarop. Overigens kan ze ook een probleem met de nieren hebben als ik lees dat ze dikke pootjes heeft. Als die niet goed meer werken wordt het lichaam ook soort van vergiftigd.

Als er hier eentje niet in de groep past (dat kan ook na een tijdje ineens gebeuren) dan zoek ik er ook iets anders voor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:53

DubbelDun schreef:
@laura: de dingen die je verteld lijken daarop. Overigens kan ze ook een probleem met de nieren hebben als ik lees dat ze dikke pootjes heeft. Als die niet goed meer werken wordt het lichaam ook soort van vergiftigd.

Als er hier eentje niet in de groep past (dat kan ook na een tijdje ineens gebeuren) dan zoek ik er ook iets anders voor.

De dierenarts had het toch echt over kneuzingen, vandaar dat ik dit zelf ook denk. Het lijkt langzaam te verbeteren :)
Bedankt voor je tips, ik zal ze zeker meenemen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:29

Net een kleine 'overwinning' op het herenfront :)
Mini en Coco zaten samen in de kussenkist zonder te klappertanden :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:12

Wat een fijne oplossing zo DD en viphorse! Erg leuk om te lezen dat dit soort dingen op bokt geregeld worden :) En fijn dat het met Coco en z'n maatje begint te klikken!

Hier zijn vandaag voor het eerst voorzichtig de nageltjes geknipt van de achterpootjes. Ze zijn nog niet allemaal gedaan, maar we wilden eerst eens kijken hoe het ging. Mevrouw zat gewoon op het gras en at rustig verder terwijl we knipten :D Dus ook hier een kleine overwinning!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:25

hier de ren half verplaatst zodat ze nog maar een kwart gras hebben. kan de rest even bijgroeien. ze rennen nu over de stenen, is ook weer goed voor de nageltjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 15:33

Zolang het maar niet te heet is aan de pootjes :)

Hier hadden de mannen onderling toch weer een klappertandsessie :) ; 2 in één hok gaat redelijk, three is a crowd :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:36

de zon is gelukkig al bijna helemaal uit dat deel van de tuin, en vanochtend heeft de parasol er boven gestaan dus het zal wel meevallen. ze liggen nu met zn 3tjes tegen elkaar aan in de laatste zonnestralen te bakken haha

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:25

Ik heb weer een zeugje gereserveerd. Helemaal gek van het ras Lunkarya maar heel moeilijk aan te komen!
Maar had geluk! Zal gauw een foto neerzetten.

Hier ook nog even lekker op het gras voordat het morgen weer gaat regenen. Mijn ouders vinden het gras te geel worden dus ze mogen er even niet meer op helaas.
Ook nog een mooie buitenflat besteld! 2 verdiepingen van 2 meter bij 70 dat is 5 per verdieping dat is toch zat ruimte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:41

@laura: is dat zo, ik zie er genoeg op MP staan :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:47

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de kleine!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:11

Wat een heerlijk krulletje :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:12

Aah lief!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:32

Wat een leuke cavia Tooske :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:53

Even een vraagje voor de kenners hier. Ik werk in een dieren asiel en hier hadden/hebben we 3 beertjes, 2 als koppeltje die al vrij lang bij elkaar zitten (tussendoor hebben ze een huisje gehad maar weer retour gekomen) en een beertje sinds kort die alleen in een hok zit. Alle 3 de beertjes hebben een vet plek op de rug door de vet klier. Bij 1 is het heel hevig en de andere 2 opkomend.
Zijn er hier mensen die dit ook hebben gehad bij hun cavia's? Wat deden jullie hier mee wat goed hielp om het in de hand te houden. Ik heb het koppeltje mee naar huis genomen om ze wat extra zorg en liefde te geven.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:56

Heb hier ook een mannetje zitten met vetbulten, wil er binnenkort toch ff mee naar de dierenarts, kan je wel laten weten wat zij over mijne zegt en wat ik er aan kan doen!