Hondenshows

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:51

Ik ben overigens ook wel erg benieuwd naar meer info...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:09

denise04 schreef:
Oh dan was het zondag, want aan de eendaagse deed ze niet mee ;)
Was ook echt gaaf, heb nog filmpje zitten kijken en had tranen in m'n ogen.... De fokker had het helemaal niet verwacht dus de verrassing was enorm!!

Zelf heb ik volgende week de clubmatch in Waalwijk en de week erop een golden show.... Wordt nog lastig want loop met een mitella vanwege een golfarm.... Maar het vervoer is in elk geval geregeld :')

Ja mooi is dat he :) Mijn reu is een keertje 3BIS puppy geworden, ook zo onwijs awesome, als ik er nog aan terugdenk hahahaha :D Zulk soort momentjes zijn, zeker als fokker, echt goud waard :D

Heel even de mitella af is geen optie? Is het trouwens rechts of links? Ik heb wekenlang ringtraining gelopen met een arm in het gips, maar dat was rechts dus dat was eigenlijk geen probleem :') Ik liep wel wat uit balans, dat wel _O-

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:04

Jet is rechts, en mitella uit is helaas geen optie....
Dus onze Tip moet ik maar gewoon los showen... Ben benieuwd hoe dat gaat :')
Gelukkig een Engelse keurmeester die hebben de honden het liefst los.... Met Marley doe ik niet anders, maar Tip is eigenlijk nét nog te jong daarvoor :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:08

Vandaag maar eens mijn pup op tafel gezet. Bak voer er bij en ik kon op mijn gemak voetjes knippen.
Ik ben nog hard aan het zoeken naar hoe ik haar het beste show klaar kan maken. Soms zie ik Borders in de ring die zowat als poedel zijn geknipt . Zelfs een stijltang wordt gebruikt.
Dat doe ik dus niet.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:50

Ik zou bij een pup sowieso nie teveel knippen....
Bij onze Tip werden voor de babyklasse alleen haar poten en een klein beetje haar oren en borst getrimd, maar vooral niet teveel...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:11

Niks aan de border doen... 'gewoon' de vacht met wat foam doorborstelen op de show zelf. Ik ben van mening dat een hond zo puur mogelijk geshowd moet worden ;) Tuurlijk kan je oneffenheden verbloemen door te borstelen, maar zou er persoonlijk niet te veel aan zitten.

Wellicht wel leren dat ze ook kunnen lopen als er talkpoeder tussen hun teentjes zit ;) Talkpoeder geeft net iets meer grip bij indoor showen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:05

Ze gaat ieder geval in bad en voeten worden geknipt. Want voordat ze zoAfbeelding is moet ik wel even boenen.
De voeten en hakken heb ik gisteren voor de eerste keer geknipt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:05

Vragen die algemeen bedoeld zijn... Waarom wil je de voetjes in model knippen? Wat is daar de meerwaarde van? Als de tenen niet gesloten staan, dan zie je dat alsnog of gaat het meer om het model van de voet?

Bij de rassen die ik show, Tervuerense herder en Schapendoes, wordt er zo min mogelijk geknipt. Vaak kijk ik vol bewondering naar andere rassen die wel op een trimtafel staan. Vandaar mijn interesse in het show klaar maken van andere (langharige) rassen ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:32

Het in model knippen kan net even iets verbeteren aan de voet, iig op het eerste gezicht. Een goede keurmeester moet erdoorheen kunnen kijken, maar het gaat op een gegeven moment om een totaalplaatje.

Onze honden (spaanse waterhond) doe je in principe ook zo min mogelijk aan. Nu zien we de Finnen vaak wel de vacht bijwerken en die komen toch vaak hoger te staan.. Wel jammer want in onze rasbeschrijving staat zelfs dat het niet is toegestaan om esthetisch de hond bij te werken...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:38

Als je de voeten een paar weken van te voren knipt ziet het er natuurlijk uit. Ik vind het er verzorgd uit zien.
Wat ik bv erg vind als een hond niet schoon is. Soms zie je honden in de ring die zo uit de bagger getrokken zijn.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:41

Bij de Picards is het zo dat je hond een week van te voren noet meer gewassen of geborsteld mag worden, wel nog klitjes of bijvoorbeeld alleen de baard maar niet meer uitgebreid soppen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:43

Anders is de vacht te zacht.
Ik deed mijn Cavaliers ook het liefst twee dagen van te voren zodat het haar weer mooi viel.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:44

Ja dan is het te fluffy en dat hoort dus niet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:27

Oh voetjes kan je heel mooi opleuken of verpesten met knippen hoor :j Bij ons ras moeten de honden een compacte ronde kattenvoet hebben, nou ik ken honden waarvan de voeten écht het sterkste punt niet is die in hun verslag "mooie ronde voetjes" hadden staan, kwestie van goed knipwerk :+

En daarbij, bij sommige rassen is het ook gewoon nodig hahaha :') Kan nu niet zo heel erg goeie foto's vinden van een ongetrimde voet, zal over een paar weken als Ol weer aan de beurt is eens een vóór en een na foto maken :P

Wassen doe ik overigens net zo makkelijk een dag voor de show, maar ik was dan ook alleen z'n bevedering, zeg maar de onderkant, wat wit zou moeten zijn ( :') ) met blauwshampoo zodat het weer echt wit is. Van de rest van z'n vacht blijf ik zoveel mogelijk af want het wordt er niet mooier op als het net gewassen is :P

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:00

Wat ben ik blij met mijn kortharige ras hahaha Hoef niets te knippen :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:36

ik hoef ook niet te knippen en ook niet te wassen (nooit, want de vacht word daar heel lelijk van) hahha nou kohtje... zo gaat het er bij ons ook aan toe hoor :P eerst rennen door het bos en dan naar show ;) heerlijk! nu blijft er gelukkig niet zo veel hangen in die vacht en als het droog is valt alles er zo af dus hoef niet schoon te maken
maar bij een hond met langere vacht vind ik idd dat je moet wassen en even bij knippen

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:07

Wassen doe ik niet, behalve de poten mochten die ranzig 1ste klas zijn := Bij sommige langhaar belgen worden de oorharen bijgeknipt om optisch 3-hoekige oren te crieëren en de flosjes bij de achterpoten.

Een schapendoes borstel je maximaal 1 week voor de show, anders toont de vacht niet ruig genoeg. En oren worden soms getrimd. De oren mogen (volgens de standaard) niet langer tonen dan dat de kop lang is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:08

Ben wel even benieuwd, is hier iemand bekend met de man die regelmatig Best in Show wint met zijn American Akita? :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:17

nee maar zie hem wel vaker idd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:24

net trouwens ingeschreven voor frankrijk begin mei, ik ga op voor m n cotation 4, cotaties zijn een soort fokkersonderscheidingen. jolie heeft al haar cotation 3, hiervoor moeten ze hd a hebben, ze worden gemeten, krijgen een karaktertest waarbij ze niet achteruit mogen bij dreiging van stok en ze moeten schotvast zijn. daarna moeten ze zich nog laten betasten door dezelfde mensen met die stok.
ook moeten ze op exterieur en lopen een excellent hebben (uitmuntend dus)
cotation 4 is weer een stapje hoger, hiervoor moeten ze op exterieur en beweging een excellent plus hebben er mag dus zga niks fout aan zijn. ze krijgen weer de karaktertest en als je dat beide gehaald heb kom je eind van de dag met alle honden die door zijn in de groep en lossen ze nog een paar schoten, daar kijken ze of je hond dus reageert als andere honden zenuwachtig worden.
als je cotation 4 hebt betekend dat dat je hond aanbevolen is voor de fokkerij. cotation 3 betekend goedgekeurd voor de fokkerij.

ook zal ik met bisou een werktest afleggen, stuk gehoorzaamheid en schapendrijven. super leuk dus!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:38

Lol, dat is dus o.a. de concurrentie die wij altijd hebben in de ring. Echt super irritant. Hij heeft best mooie honden, maar ook zijn honden zijn niet perfect, de achterhand is bijvoorbeeld slecht van de betreffende reu waar hij nu bijna alles mee wint. Deze reu heeft namelijk zwakke hakken zoals ze dat noemen. Af en toe zakt hij dus door zijn hak heen. Keurmeesters zien dit blijkbaar niet of vinden het niet erg? Bijna alle keurmeesters vallen toch voor een blok, altijd weer voor diezelfde hond?

Ik snap het echt niet... Niemand snapt het trouwens, van de andere American Akita fokkers/houders. Volgens mij zou mijn hond ook opeens alles winnen als hij zou handelen. :+

Dit maakt showen voor ons en vele anderen echt een stuk minder leuk. Zaterdags of zondags om 6 uur je bed uit, optijd er zijn, op z'n vroegst 4 uur 's middags weer thuis en dan regelmatig voor niks.
Ik moet zeggen dat het de laatste tijd vaker voor komt dat hij een keer niet wint, maar er is tot ongeveer aan half jaar terug echt een periode geweest dat hij de enige nog was die zich inschreef.

Verder is hij best aardig, daar niet van... :+
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-04-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woord aangepast

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:56

Thesserd schreef:
Lol, dat is dus o.a. de concurrentie die wij altijd hebben in de ring. Echt super irritant. Hij heeft best mooie honden, maar ook zijn honden zijn niet perfect, de achterhand is bijvoorbeeld slecht van de betreffende reu waar hij nu bijna alles mee wint. Deze reu heeft namelijk 'plophakken' zoals ze dat noemen. Af en toe zakt hij dus door zijn hak heen. Keurmeesters zien dit blijkbaar niet of vinden het niet erg? Bijna alle keurmeesters vallen toch voor een blok, altijd weer voor diezelfde hond?

Ik snap het echt niet... Niemand snapt het trouwens, van de andere American Akita fokkers/houders. Volgens mij zou mijn hond ook opeens alles winnen als hij zou handelen. :+

Dit maakt showen voor ons en vele anderen echt een stuk minder leuk. Zaterdags of zondags om 6 uur je bed uit, optijd er zijn, op z'n vroegst 4 uur 's middags weer thuis en dan regelmatig voor niks.
Ik moet zeggen dat het de laatste tijd vaker voor komt dat hij een keer niet wint, maar er is tot ongeveer aan half jaar terug echt een periode geweest dat hij de enige nog was die zich inschreef.

Verder is hij best aardig, daar niet van... :+

Kan die beste man jou/ jullie honden niet showen? Wellicht valt er dan wel wat te winnen ;)
Showt die man voor de prijzen? Lijkt mij niet positief die zwakke hakken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:00

Haha, nee dat staat mijn vader zijn eer te na denk ik. Verder zou hij het sowieso niet doen denk ik. Waarom zou hij de kans dat zijn hond wint verlagen?

Hij showt inderdaad voor de prijzen, en die behaalt hij ook bijna altijd.

Zwakke hakken lijkt mij ook zeker niet positief. Nou moet ik zeggen dat ik dat bij de Chow Chow's nog raarder vind, die hebben namelijk bijna allemaal zwakke hakken -O-

Als je zoekt op 'slipping hocks' in Google zie je precies wat een zwakke hak is. Vaak als de hond zich actief opstelt of minder ver met zijn achterhand naar achteren staat, zie je het niet. Je kunt het in langzaam gangwerk soms wel terug zien en verder is er altijd wel eens een slippertje dat de hond er net even doorheen zakt... :Y) Verder hebben die honden altijd overduidelijk een veel minder goeie hoeking in de achterhand, staan altijd wat stijler.

Random voorbeeld zwakke hak bij ander ras:
Afbeelding

Nogmaals, zoals ik al zei, hij heeft mooie honden, maar ook zijn honden zijn niet perfect, net als alle andere honden die voorgebracht worden. Nou zal de ene keurmeester meer op het ene letten en de andere keurmeester meer op het andere, zou je denken. Maar nee, 95% van de keurmeesters gaan gewoon voor het zelfde 8)7 Het zou toch zo moeten zijn dat er veel vaker afwisseling in de wins moeten zijn, zeker met een zichtbaar minpunt als deze?

Ik wil ook niet zeggen dat mijn honden het zouden moeten winnen (wij showen niet eens met een reu), maar er zijn zeker shows geweest waar prima een andere reu BOB had kunnen worden, maar het gebeurde toch wéér niet... :+

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:21

Hebben jullie dan keurmeesters die zich redelijk in de Akita wereld ingeburgerd zijn? Vaak helpt het als een keurmeester van buitenaf dan keurt. Die hebben toch een ander inzicht in wat ze voor ogen hebben.

De keurmeester die vaak Akita's keuren kunnen voor dezelfde BOB kiezen, omdat die hond in de het wereldje berucht en beroemd is. Vraag anders eens aan een keurmeester waarom ze voor hem als BOB gekozen hebben. Soms geeft dat een verhelderend beeld... Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dan weet je wellicht een reden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:24

Weet je wat het volgens mij ook is, als iemand een paar keer in de erering gestaan heeftt, al die keurmeesters zitten te kijken en die zien hem/haar dan een paar keer verschijnen, als je dan een KM treft die misschien niet zo heel veel kennis heeft van de rasstandaard, dan zou ie ervoor kunnen kiezen om die persoon te laten winnen "want die heb ik al zovaak in de erering gezien, die zal wel mooie honden hebben" :+ Dat is niet om winnaars af te zeiken hoor, maar ik heb wel het idee dat dat gebeurt, en das jammer...