Oyeru schreef:Goede tips @Mizora! mooi hok is dat. 'Broeds' betekent dat dat ze niet van het nest willen komen?
Die Wyandotte zijn ook leuk @Bripi!! Er zijn zo veel keuzes in rassen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben, is ook hoe veel tijd je gemiddeld kwijt bent, niet dat ik er geen tijd aan wil besteden, maar wil vooral een realistisch beeld krijgen.
Ik lees over graanvoer, maar ook insecten en kalk en steen dat bijgevoerd moet worden? Is het handig om daar een bepaald schema voor aan te houden? Ik zou zoiets bv op een whiteboard willen noteren, zodat ik in het begin een houvast heb.
Onze tuin is straks 20 meter diep en 7 meter breed. Ik had bedacht dat ik ze een deel overdekte ren wil geven, en dat ze dan even door de tuin kunnen schumen als wij er bij zijn, ook ivm roofvogels. Ben toch bang dat die er wel zullen zitten zo vlak bij de uiterwaarden.
Goede tip @Nanda, ik ga me in de wetgeving verdiepen.
Broeds is eitjes willen uitbroeden, dan eten ze amper, dus als er niks vruchtbaars onder ligt kunnen ze zichzelf "doodbroeden", door niet genoeg te eten en te blijven broeden ook ver na de 21-23 dagen dat kippeneieren duren om uit te komen.
Kalk is nodig voor stevige eierschalen, legkorrel heeft niet genoeg kalk, haan eet er vaak ook van mee en die zou zoveel kalk niet kwijt kunnen. Altijd bijgeven dus, handigste is regelmatig wat schelpenkalk/grit strooien in de ren, dan vinden ze het wel. Verder hebben ze een spiermaag, dus malen ze het eten in de maag ipv fijn kauwen met tanden zoals wij. Voor dat malen hebben ze kleine steentjes nodig. Ook regelmatig 1x/week/maand beetje van strooien, niet altijd zit er genoeg in de grond. Scharrelgraan helpt ook met malen, maar er 100% op vertrouwen zou ik niet doen. Iets als meelwormen voeren is wel zo verstandig, kip is omnivoor en heeft wel degelijk een dierlijke component nodig in het voer om aan alle nodige vitamines en mineralen te komen.
Voer ze via een trapbak of niet meer dan ze op kunnen/dag (je kan redelijk uitgaan van 2x gewicht ei/dag aan korrel/graan), kippen trekken makkelijk ratten en muizen aan, omdat ze nogal eens knoeien met voer. Geef ze water via een drinksysteem met bv een nippel, open waterbakken zijn binnen 5 min gore mestsoep. Maar ze vinden het zeker met warm weer wel fijn om koel, fris water uit een bakje te drinken (zelf vasthouden en meteen weghalen als ze klaar zijn).
Zeker in een woonwijk is een haan geen optie (ook in het donker zijn er genoeg met inwendige klok en beginnen ze met kraaien zo'n 45min voor zonsopgang!) Zonder haan kan je aardig onrust krijgen in een toom hennen, zorg dat ze wat te doen hebben, hoop bladeren, toegang tot de composthoop (meteen goede taak qua versnellen composteren en ze halen er voedsel uit in de zomer/zolang de insecten actief zijn).