MyWishMax schreef:Oh dat heeft die van mij dus ook marantahij laat ze ook wel heel, alleen klinkt het niet zo. En wij met die herder zijn de boosdoener. Ik heb alleen een probleem als die ander komt om te vechten. Dan luistert hij alsnog enorm braaf hoor, maar laat zich niet bijten.
Ipo is niet om mee te werken, het is echt een sport. Dus ja, als hobby. Ik heb die van mij bijvoorbeeld opgebouwd met obedience in het appel. Alleen bouwen wij daarna de hand af. Je hebt ook daar nieuwere methodes die veel vriendelijker zijn, het is niet overal zo hard als vroeger. En zeker niet zoals die filmpjes van aantal jaar geleden, die waren bij knpv gemaakt en dat is kort door de bocht politiehonden training.
Het werd minder leuk toen mijn reu niet meer wilde lossen. Daar heb ik met andere mensen, met andere rassen, wel eens discussies over gehad, dan kreeg ik 100 methodes hoe hun honden wel een bal losten en dat je dat zo en zo kon leren. Dat werkte alleen absoluut niet bij de mijne zodra hij in drift kwam. Dus apporteerblok loste hij keurig, bal wat lastiger en mouw op het laatst alleen bij de auto. Daarom ben ik uiteindelijk ook gestopt, die vriendelijke methodes waar men van overtuigd was buiten de ipo werkte niet en de methodes voor een hond die zo stug werd en niet loste vond ik het niet waard voor een hobby.
Djang vind lossen ook enorm lastig. Hij kan keurig 10 x goed lossen en dan zie je ineens zijn blik op slot slaan als ware.
Met de bal heeft ie daar ook last van. Maar zolang ik een 2e bal bij mij heb. En commando geef dat hij die vast moet pakken. En dat dan paar keer doe. Dan lost ie weer. Zie je zijn ogen ook weer bijdraaien.
Enige wat in zo'n situatie nog werkt is commando vast. De rest van commando's werken niet meer