Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:54

Wij hebben ze ook al jaren.

Super leuk!

Behalve dan dat ze er altijd uit het nest duwen :+

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:02

Leuk Rebecca dat ze bij jou ook al terug zijn! Op grote bedrijven hebben ze natuurlijk wel meer keuze uit nestplaatsen :)

Huiszwaluwen hebben we hier niet denk ik, ben ze toch nog nooit tegen gekomen. Vorig jaar vertelde een oud boertje uit de straat dat de kolonies zienderogen achteruit gaan. Elk jaar keren er minder paartjes terug na de winter :( dat heeft me geïnspireerd om er wat research naar te doen en mijn steentje bij te dragen.

We hebben nu al volgende broedpaartjes: spreeuw, koolmees, pimpelmees, merel, tortelduif en huismus. Ook al eens een lijster en roodborstje gehad die bij ons hun nestje bouwden <3

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:03

ruitje schreef:
Wij hebben ze ook al jaren.

Super leuk!

Behalve dan dat ze er altijd uit het nest duwen :+

OH echt? Kan je ze dan terugzetten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:10

Kan je wel doen maar vaak is het nest gewoon te klein en wippen ze zodra ze groter worden de zwakste er uit :o

Meestal is de kat ons dan allang voor.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:11

Bij ons zijn ze ook weer terug!

Op de door ons opgehangen plankjes aan de muur, maakten ze vorig jaar hun nieuwe nest in de nieuwe stal. We waren een beetje bang dat we ze, met het slopen van de oude stal, verjaagd hadden, maar niets is minder waar!

Tja de paarden zitten soms onder de poep, maar de “gesprekken” van de nestzitter tegen de touwtjeszitter (wij hebben touwtjes gespannen van spant naar spant, waar de 2e zwaluw op kan zitten) zijn heerlijk. Stoeltje erbij voor de stal en genieten .

Er zijn nog plankjes vrij, maar ik denk dat dit stelletje graag vrijstaand wil wonen, want ik heb nog geen andere stellen gezien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:13

Hier herbruiken de boerenzwaluwen de nesten van het jaar ervoor tenzij ze de terugreis niet halen...

Hier zijn de eerste vorige week ergens toegekomen. Ben benieuwd hoeveel koppeltjes er dit jaar zullen zijn. Enkele jaren terug hadden we 35 bewoonde nesten...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:13

Sclimpre schreef:
Als je de nesten elk jaar weghaalt is het normaal dat je hen niet kan betrappen op hergebruik ;)

Ik heb ze uiteraard in eerste instantie laten hangen. Toen gingen ze nesten in andere stallen bouwen, en bleven de oude nesten in de eerste stallen leeg. Op een gegeven moment had ik oude nesten in al mijn stallen, en geen nestelende zwaluwen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:14

Ik heb ook een kunstnestje opgehangen, wij hebben geen balken in de stal, alleen een rechte muur en plafond. Het is ook niet zo hoog (2.35), maar de deuren staan wel altijd open. Aangezien we op zandgrond zitten is er ook geen modder, wel heel veel stof. Haar is er zat, de kauwen gaan ook gewoon op het paard zitten om haren te verzamelen. Misschien kan ik een modderbakje voor ze maken.
Vorig jaar vlogen ze wel geregeld de stal in en dit jaar heb ik ze ook al gezien. Misschien ga ik toch ook nog maar wat balkjes en plankjes ophangen als ze die kunstnestje niet moeten.
De spreeuwen zitten ook weer in het dak ipv in de opgehangen spreeuwenkast. Het dak moet er eigenlijk af maar denk dat we dat pas in het najaar gaan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:21

Ik heb ze dit jaar nog niet gezien eigenlijk. Morgen eens goed rondkijken.

Dit was een nest van vorig jaar. Hij hangt er nog dus ze kunnen er zo weer in als ze willen Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:40

Gewoon de waterbakvan je paard genoeg laten overlopen :j dat doen wij hier op meerdere plekken :7

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:46

Mooi stalgebouw hoor :j zeker icm met een vijver nabij denk ik dat je een aantrekkelijke stek hebt voor de zwaluwtjes. Wij hebben hier een vergelijkbare stal qua opbouw, met 3 boxen en net een stukkie groter, en hier zit de laatste jaren consistent een nestje of 15 a 20.
Nesten zou ik vrij hoog ophangen. Kan niet goed zien hoe plat je dak is maar zou ze niet helemaal zo hoog mogelijk op het hoogste punt hangen. Als het in de zomer bloedheet word en die hitte daarheen stijgt krijgen de vogeltjes het behoorlijk zwaar. Verder een centimeter of 15 of 20 onder een afdak, ze zitten graag beschut :j
En verder bouwen ze idd wel gewoon lekker waar het uitkomt :+ hier dus al o.a. op de beveiligingscamera’s, op lichtknopjes, en op de rand van het bovenluik van de boxdeur meegemaakt.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:52

Wow petitparis 35 bewoonde nesten!

Zo een draad om op te zitten kan dus gewoon IN de stal gehangen worden?

Wel leuk om te lezen dat er zoveel gastgezinnen zijn op bokt ;)

Misschien nog een leuk weetje: hoe hoger de zwaluw vliegt, hoe beter het weer wordt.
Heeft te maken met de luchtdruk waardoor de insecten hoger gaan vliegen als ik me niet vergis.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 21:56

Memories schreef:
Mooi stalgebouw hoor :j zeker icm met een vijver nabij denk ik dat je een aantrekkelijke stek hebt voor de zwaluwtjes. Wij hebben hier een vergelijkbare stal qua opbouw, met 3 boxen en net een stukkie groter, en hier zit de laatste jaren consistent een nestje of 15 a 20.
Nesten zou ik vrij hoog ophangen. Kan niet goed zien hoe plat je dak is maar zou ze niet helemaal zo hoog mogelijk op het hoogste punt hangen. Als het in de zomer bloedheet word en die hitte daarheen stijgt krijgen de vogeltjes het behoorlijk zwaar. Verder een centimeter of 15 of 20 onder een afdak, ze zitten graag beschut :j
En verder bouwen ze idd wel gewoon lekker waar het uitkomt :+ hier dus al o.a. op de beveiligingscamera’s, op lichtknopjes, en op de rand van het bovenluik van de boxdeur meegemaakt.

Ze zijn dus echt wel inventief qua nestplek maar eens ze een stek hebben gevonden keren ze vlot terug en dat lijkt me zo leuk om ieder jaar opnieuw te zien!

De hoogte achteraan is 3m20.

Afbeelding

Afbeelding

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:29

Afbeelding

Elke zomer hebben wij in de schuur en stallen grofweg 8 zwaluwnesten. Deze kommetjes hebben wij nu een jaar of 3 hangen onder het dak van de inloopstal. Vorig jaar zomer is er 1 voor het eerst gebruikt om een nest in te maken. Dus ja, er bestaan kant-en-klare nestkommetjes voor boerenzwaluwen, maar of ze ze gaan gebruiken is afwachten :D .

De 1e zwaluwen hebben we hier afgelopen weekend al zien rondvliegen, ben altijd blij als ze weer komen. Als ze op ""ongelukkige"" plaatsen nestelen, waardoor er veel vogelpoep op de paarden en/of in voerbakken en drinkbakken kan vallen, dan maak ik nog wel eens een plankje van stevig karton onder een nest tegen de rommel. Vooralsnog zijn ze hierdoor nog nooit verstoord geraakt.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:38

Die nestjes heb ik besteld!

Dus bij jou komen ze onder de schuilstal ook nestelen?

Leuk om die nestfoto's te zien :j

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:39

Hier zijn ze ook al sinds zaterdag.
Ik 'regel' er niets voor. Ze zoeken het allemaal zelf uit. Inmiddels heb ik zo'n 25 tot 30 nesten in de stal. En ja, ze maken best wel troep, maar daar stoor ik me niet aan. Ik vind het gezellig dat ze er zijn. Wij halen alleen de nesten weg op plaatsen waar het niet past. Vorig jaar wilde een koppel in de trailer een nest bouwen. Dat is niet slim. Verder doen we er niets aan.
Ik ben altijd blij als ze er weer zijn. Van dat gekwetter in de stal word je vrolijk. :j

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:42

ruitje schreef:
Kan je wel doen maar vaak is het nest gewoon te klein en wippen ze zodra ze groter worden de zwakste er uit :o

Meestal is de kat ons dan allang voor.

Hier pakken de Jack Russels ze dan...

Ze zijn er weer sinds vorige week zaterdag. Ik heb meestal een nest of 10 bewoond, vorige jaar hadden sommige zelfs een 2e en 3e leg, had zoveel zwaluwen binnen, ik heb me helemaal suf gepoetst. Wat een smeerlappen maar ook heel leuk.
Boerenzwaluwen hebben we en ze kiezen altijd hun oude nesten uit.
Een enkele keer haal ik er een weg als ze echt heel onhandig zitten maar dan blijft er genoeg plek over.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:55

Afbeelding

Hier zijn ze er ook weer! <3
Gezellig die geluiden. En echt definitief einde winter.
Ze nestelen in de oude nesten van afgelopen jaren. We hebben er één heel hoog in de nok van stalgebouw boven de betonnen vloer hangen, daar hadden we vorig jaar een bak met hooi onder gezet en een ladder ernaast. Ongeveer 5x een baby teruggezet. Vrees dat dat dit jaar niet gaat lukken. Vorig jaar hadden we alleen een bejaarde kat, en die heeft nu versterking van twee enorme jagers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:40

Hier heb ik nooit gezien dat hele kleintjes uit het nest vallen / gegooid worden. Wel dat als ze al behoorlijk groot en vliegrijp zijn, ze soms op de grond terechtkomen. Ik help ze elk jaar met uitvliegen als ik zie dat ze vliegrijp zijn....om te voorkomen dat de katten ze opvreten :(:)

Heb ze 1 jaar niet geholpen, toen was even buiten de post pakken al zowat een onmogelijke opgave vanwege erg intensieve eigen baby. Je kan het je bijna niet voorstellen maar dat kan echt bizar zijn dat je nergens aan toe kan komen := En toen lagen ze allemaal dood op de grond....

Dus sindsdien geen enkele twijfel meer of ik me er wel tegenaan moet bemoeien, maar help ik ze een handje. Ik heb deze foto wel vaker geplaatst, vliegrijpe zwaluwtjes die op het punt staan om te leren vliegen :j

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:48

35 bewoonde nesten was echt een top jaar. Helaas had ik in de stal van mijn eigen paard slechts 1 ipv3 bewoonde nesten.
Enkele zomers terug zijn de jongen massaal gestorven door de hittegolf. Onze stallen zijn niet geisoleerd, helaas.

Als ik eraan denk laat ik het water aan de drinkbakken ook regelmatig overlopen en anders moeten ze wat verder naar de 2 vijvers vliegen. Muggen genoeg op stal...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:57

Thomas5 schreef:
Wow petitparis 35 bewoonde nesten!

Zo een draad om op te zitten kan dus gewoon IN de stal gehangen worden?

Wel leuk om te lezen dat er zoveel gastgezinnen zijn op bokt ;)

Misschien nog een leuk weetje: hoe hoger de zwaluw vliegt, hoe beter het weer wordt.
Heeft te maken met de luchtdruk waardoor de insecten hoger gaan vliegen als ik me niet vergis.

Ja hoor, ook in de stal maken ze er gebruik van. Buiten de stal vooral als ze weer vertrekken. Dan verzamelen ze met z'n allen, heel leuk om te zien.

Wij hebben een warmtelamp onhandig weggehangen met een strotouwtje in de stal, maar ook daar maken ze dankbaar gebruik van!

Afbeelding

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:10

petitparis schreef:
35 bewoonde nesten was echt een top jaar. Helaas had ik in de stal van mijn eigen paard slechts 1 ipv3 bewoonde nesten.
Enkele zomers terug zijn de jongen massaal gestorven door de hittegolf. Onze stallen zijn niet geisoleerd, helaas.

Als ik eraan denk laat ik het water aan de drinkbakken ook regelmatig overlopen en anders moeten ze wat verder naar de 2 vijvers vliegen. Muggen genoeg op stal...

Misschien wonen ze daarom zo graag hier, onze stallen zijn heerlijk koel door het rieten dak en isolatie.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:18

Bij ons op stal vielen ze wel eens uit het nest als het heel warm was. Soms zetten we ze terug, soms niet als ze in een stal waren gevallen. Dan deden we de stal gewoon dicht en werd het nest in de stal voortgezet.

Bemoeienis heeft er in ieder geval nooit voor gezorgd dat de ouders ze niet meer wilden.

Hopelijk weten ze jullie ook te vinden!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 09:27

Katten hebben we gelukkig niet zelf, maar er loopt wel een half wilde zwerfkat in de buurt die soms aan de vijver komt jagen. Onze hondjes kunnen niet permanent naar stal, enkel wanneer het poortje open staat.

Pmarena wat jammer van dat ene jaar :( ze mogen wel van geluk spreken dat je hen een handje helpt, als het zo dramatisch kan aflopen. Hopelijk valt het niet meer voor nu.

Was daarnet de paarden gaan voeren en buiten zetten en heb meteen de drinkbak omgekiept en vers water erin gedaan. Zo hebben ze toch al even een stukje modder vlak voor de stallen :D

Zal straks eens kijken om wat plankjes en draad op te hangen. Als ze dan nieuwsgierig zouden langskomen kunnen ze meteen even zitten om hun nieuwe thuis te inspecteren!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:52

Hier willen we ze juist weg hebben, maar ze blijven terug komen.... Vaak maken ze hun nestje op een onhandige plek, zoals aan de lamp zodat we er ook niet onder kunnen maken om de stront op te vangen. Tevens werden het meer en meer nestjes. Wij proberen ze dus toch zoveel mogelijk weg te houden, want ze geven veel last en het zijn er simpelweg te veel wanneer we ze toe laten. Het is echter nog niet makkelijk om ze buiten te houden.... We willen de deur graag open houden om door te luchten, maar dan komen ook de zwaluwen binnen. Dus toen hebben we er een net voor gehangen, kwamen ze door de raampjes naar binnen |o

Overigens hebben we ook een kapschuur waar ze prima mogen zitten omdat we er daar geen last van hebben, maar daar komen ze dan weer niet.