Kipjes houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:34

Ik heb m'n kippetje op hennepvezel aangezien ik dat ook voor mijn konijnen gebruik. Iets van een voerbak die pas opengaat als het nodig is zou ik wel adviseren (wist niet dat dat bestond). Ik word hier zelf bijvoorbeeld wel gek van de muizen die aangetrokken worden door het voer :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:36

moonsparkle schreef:
Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.

Ik heb een Antwerpse Baardkriel en die is heerlijk brutaal en mensgericht. Haar zus was net zo. Mega leuke kipjes :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:41

moonsparkle schreef:
Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.

Iedere kip maakt wel eens herrie vooral met het leggen van een ei. Een vriendin van mij heeft zonder problemen 4 zijdehoenders in een woonwijk.

Tabaksstelen zijn indd een goeie tip, werkt ook tegen bloedluis.

Mijn ervaring met een trapbak is goed, ik heb toen mijn kuikens zwaar genoeg waren ook kennis laten maken met de trapbak zonder problemen ( ze maakte iets teveel zooi)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:42

Vergeet ik bijna: hier ook fan van hennepvezel. Maakt makkelijk schoon en is niet zo stoffig als houtmot.

Wat betreft vliegen: toen ik nog krieltjes had, had ik in 1e instantie ook geen net over de ren, maar toen heb ik 1 kipje toch een keer bij de buren op mogen halen, terwijl onze schuttingen minstens 1.60 hoog zijn... Dat bleek er 1 die stiekem liever vliegvogel geworden was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:45

_San87_ schreef:
Ik ben aan het kijken voor die trapbak, dat klinkt wel ideaal. Ik denk dat we daarvoor gaan voor de legkorrel, is toch het makkelijkste :).

Meelwormen zie ik wel echt als een extra'tje, dus iets wat ze niet dagelijks hoeven te hebben, graan wil ik wel dagelijks in de ren rondstrooien.

Voer jij ook grit bij en zo ja, strooi je dat door de ren of bied je dat bij de legkorrel aan?

Ik heb extra kalk in de vorm van stukjes zeeschelp in een voertorentje hangen, andere heeft zeewier. Maagsteentjes strooi ik wel los in de ren, dat zoeken ze toch liever tijdens het scharrelen op en is veel minder vaak nodig. Hoeveel kalk ze gebruiken wil ik wel goed zicht op hebben. Handje kiezel 1x/maand er in gooien kan je gewoon op de kalender zetten, kalk behoefte fluctueerd veel meer.
Legkorrel in een speciale voerbak (geen trapbak, ren is goed afgesloten en overdekt) en water in een bak met drinknippel er aan, bakjes zijn binnen 5 min. vies. Op deze manier blijft het mooi schoon ipv vies/geen water meer 5 min. nadat ik weg ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:14

Mossel schreef:
moonsparkle schreef:

Iedere kip maakt wel eens herrie vooral met het leggen van een ei. Een vriendin van mij heeft zonder problemen 4 zijdehoenders in een woonwijk.

Tabaksstelen zijn indd een goeie tip, werkt ook tegen bloedluis.

Mijn ervaring met een trapbak is goed, ik heb toen mijn kuikens zwaar genoeg waren ook kennis laten maken met de trapbak zonder problemen ( ze maakte iets teveel zooi)

Ieder huisdier maakt wat dat betreft wel eens herrie, dus over kipjes maak ik me niet zo veel zorgen.

Ik heb tabaksstelen eens opgezocht. Het ziet er niet heel comfi uit, maar ik neem aan dat dat voor de kippen niet zo veel uit maakt, gezien het verenkleed? Want dan zou ik dat wel een mooie oplossing vinden in plaats van stro.

Ik heb een trapbak voor 5 kilo voer op het oog, van Feed-O-Matig, een rvs bak met een groen deksel en trapdeel, die ziet er goed uit.

Kaka schreef:
Vergeet ik bijna: hier ook fan van hennepvezel. Maakt makkelijk schoon en is niet zo stoffig als houtmot.

Wat betreft vliegen: toen ik nog krieltjes had, had ik in 1e instantie ook geen net over de ren, maar toen heb ik 1 kipje toch een keer bij de buren op mogen halen, terwijl onze schuttingen minstens 1.60 hoog zijn... Dat bleek er 1 die stiekem liever vliegvogel geworden was.

Whoeps :=. De schuttingen hier zijn 180 cm geloof ik, maar we gaan sowieso voor een net :D.

tamary schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben aan het kijken voor die trapbak, dat klinkt wel ideaal. Ik denk dat we daarvoor gaan voor de legkorrel, is toch het makkelijkste :).

Meelwormen zie ik wel echt als een extra'tje, dus iets wat ze niet dagelijks hoeven te hebben, graan wil ik wel dagelijks in de ren rondstrooien.

Voer jij ook grit bij en zo ja, strooi je dat door de ren of bied je dat bij de legkorrel aan?

Ik heb extra kalk in de vorm van stukjes zeeschelp in een voertorentje hangen, andere heeft zeewier. Maagsteentjes strooi ik wel los in de ren, dat zoeken ze toch liever tijdens het scharrelen op en is veel minder vaak nodig. Hoeveel kalk ze gebruiken wil ik wel goed zicht op hebben. Handje kiezel 1x/maand er in gooien kan je gewoon op de kalender zetten, kalk behoefte fluctueerd veel meer.
Legkorrel in een speciale voerbak (geen trapbak, ren is goed afgesloten en overdekt) en water in een bak met drinknippel er aan, bakjes zijn binnen 5 min. vies. Op deze manier blijft het mooi schoon ipv vies/geen water meer 5 min. nadat ik weg ben.

De kippenren heeft hier heel erg veel kiezeltjes tussen het zand zitten, vandaar dat ik me afvroeg of ik grit/kiezels bij moet geven, maar ik ga sowieso maar een zak halen.

Ik vind zelf stukjes zeeschelp wel tof/handig klinken. Heb je een foto van hoe jij dat gedaan hebt?

Ik heb dit gevonden: https://www.kippenhuis.nl/life-guard-zeewier-400g is dat een goede aanvulling?

tamary

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:29

De stukjes zeeschelp zijn een profijt 10kg zak (is eigen basis merk welkoop. zak is 3.99) Dat spul is heel lang houdbaar (mits droog) en ik gebruik er verder zat van voor waar bv gras of moestuin kalk nodig heeft.
Zeewier is grote emmer paardendorgist, schapen voer ik er soms wat van uit de hand. Ook spul dat goed opgeslagen lang goed blijft en grotere eenheid is goedkoper. Al is dat simpeler als je er meer toepassingen voor hebt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:30

Grit of zeeschelp blieven de dames hier niet.
Hun eigen fijn gebroken eierschelpen gaan er dan weer wel goed in :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:32

moonsparkle schreef:

Cochin krieltjes. Super tam. Komen de keuken ingewandeld als de deur openstaat :D
Alleen nogal snel broeds. En de dagen vooraf komt er wel wat lawaai uit zo'n klein diertje :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:33

tamary schreef:
De stukjes zeeschelp zijn een profijt 10kg zak (is eigen basis merk welkoop. zak is 3.99) Dat spul is heel lang houdbaar (mits droog) en ik gebruik er verder zat van voor waar bv gras of moestuin kalk nodig heeft.
Zeewier is grote emmer paardendorgist, schapen voer ik er soms wat van uit de hand. Ook spul dat goed opgeslagen lang goed blijft en grotere eenheid is goedkoper. Al is dat simpeler als je er meer toepassingen voor hebt.

We hebben ook een moestuin, dus de zeeschelpstukjes zullen daar dan ook voor gebruikt kunnen worden :j. Voor zeewier zie ik zo snel geen andere toepassing, ik zal eerst een kleine hoeveelheid proberen, kijken of ze het überhaupt willen eten.

Ik heb het allemaal genoteerd, hartelijk bedankt voor de tips en adviezen! Geldt voor iedereen, trouwens +:)+.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:33

Pandora2 schreef:

Na het pellen van je eitje de schaal klein maken en voeren, dus _O-.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:43

_San87_ schreef:
Pandora2 schreef:

:j :D
Ik heb een speciaal bakje waar ik alle eierschalen in bewaar en dan krijgen ze elke dag een beetje gebroken schaal 8-)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:48

Kippen zitten overal met hun poten in te krabben. Dus stro wordt een bende. Waterbakken en voerbakken gaan geheid over de kop. Ik heb een watertorentje op een paar tegels staan en een voedersilo aan een touw hangen. Legkorrel onbeperkt in de silo en ik strooi s'ochtends een handje graan in de ren. Grit in een bakje aan de wand en de eierschalen gaan ook in de ren. In de legbakken heb ik hooi gemengd met tabak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:39

Pandora2 schreef:
_San87_ schreef:

:j :D
Ik heb een speciaal bakje waar ik alle eierschalen in bewaar en dan krijgen ze elke dag een beetje gebroken schaal 8-)

Hmmm, slim :D. Op en top recyclen.

pillow schreef:
Kippen zitten overal met hun poten in te krabben. Dus stro wordt een bende. Waterbakken en voerbakken gaan geheid over de kop. Ik heb een watertorentje op een paar tegels staan en een voedersilo aan een touw hangen. Legkorrel onbeperkt in de silo en ik strooi s'ochtends een handje graan in de ren. Grit in een bakje aan de wand en de eierschalen gaan ook in de ren. In de legbakken heb ik hooi gemengd met tabak.

In het nachthok toch niet? Daar slapen ze en leggen ze hun eitjes, daar zal t krabben wel meevallen denk ik?

Voor t voer hebben we besloten voor een Feed-O-Matic te gaan, over het water moeten we nog even denken wat het handigst is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:41

Water staat hier in van die kleine emmertjes.
Maar ik heb geen ren, dus geen idee of er veel viezigheid in terecht zou komen als ze scharrelen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:43

Wij hebben zoiets, nu hebben wij wel iets meer kippen, maar het is echt ideaal!
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:53

Mossel schreef:
Wij hebben zoiets, nu hebben wij wel iets meer kippen, maar het is echt ideaal!
[ [url=m/pVfW89.png]Afbeelding[/url] ]

Die zag ik in een filmpje van kippenhuis.nl voorbij komen. Best een mooi systeem :j.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:28

Wie van jullie hebben kippetjes in een woonwijk? Wij hebben een volière en nog een paar vogeltjes. Maar die zitten nu binnen. Nu zitten we er aan te denken om de volière te gebruiken voor een paar kippetjes. We hebben een nacht hok.. welk ras raden jullie aan

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:42

Ligt eraan hoe groot je volière is.
Hoe kleiner het ras hoe minder ruimte ze nodig hebben vanzelfsprekend.
Ik vind chabo of orphington kriel erg leuk.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:18

De ren is 4.5 x 2 x 1.5

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:32

De regel is 1m2 per kip. Maar ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk vrij weinig vind.
Voor kriel kipjes redelijk oké.
Mijn vorige bruine legkippen waren met z'n 6en en hadden een ren van 20m2. Daarbij mochten ze overdag altijd lekker los.
Ik zit nu zelf ook te denken aan orphington kriel.
Mijn bruintjes zijn allemaal inmiddels dood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 20:23

ClaudiaHS schreef:
De regel is 1m2 per kip. Maar ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk vrij weinig vind.
Voor kriel kipjes redelijk oké.
Mijn vorige bruine legkippen waren met z'n 6en en hadden een ren van 20m2. Daarbij mochten ze overdag altijd lekker los.
Ik zit nu zelf ook te denken aan orphington kriel.
Mijn bruintjes zijn allemaal inmiddels dood.

Met die regel zouden wij 12 kippen kunnen houden :=. We houden het maar bij vier. Eventueel vijf, want ik vind de Sussex wel errug leuk :o.

Ik zal morgen een foto maken van de ren, die is bijna klaar :) (de deur moet er nog in en het net moet er nog over). En dan moet het inrichten nog beginnen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:01

Citaat:
In het nachthok toch niet? Daar slapen ze en leggen ze hun eitjes, daar zal t krabben wel meevallen denk ik?

De mijne zitten in het nachthok op stok en daar ligt zaagsel onder om de mest op te vangen, en ook daar rommelen ze in. Een kip wil op een stok zitten en niet op de grond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:18

pillow schreef:
Citaat:

De mijne zitten in het nachthok op stok en daar ligt zaagsel onder om de mest op te vangen, en ook daar rommelen ze in. Een kip wil op een stok zitten en niet op de grond.

Ja dat snap ik, daarom heeft het nachthok ook stokken. Maar alsnog, ik had begrepen dat ze in het nachthok slapen, daarom hoeft daar geen voer te liggen omdat ze er niet eten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:31

Denk eens aan aan Brahma krielen. Ijzersterk ras en wat hoger op de poten dan Cochins. Is een een nat klimaat wel handig.

Hier in nachthok vlas op de bodem. Paar zitstokken en etages met legnesten en ligplaatsen met hooi. Dat kan ook stro zijn mochten je kippen het hooi eten. Veel van mijn kippen gaan graag liggen slapen.

Ik voer nooit legkorrel wordt vaak vieze drap of gaat makkelijk schimmelen. Alleen graantjes en de rest scharrelen ze bij.