Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.
_San87_ schreef:Ik ben aan het kijken voor die trapbak, dat klinkt wel ideaal. Ik denk dat we daarvoor gaan voor de legkorrel, is toch het makkelijkste.
Meelwormen zie ik wel echt als een extra'tje, dus iets wat ze niet dagelijks hoeven te hebben, graan wil ik wel dagelijks in de ren rondstrooien.
Voer jij ook grit bij en zo ja, strooi je dat door de ren of bied je dat bij de legkorrel aan?
Mossel schreef:moonsparkle schreef:Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.
Iedere kip maakt wel eens herrie vooral met het leggen van een ei. Een vriendin van mij heeft zonder problemen 4 zijdehoenders in een woonwijk.
Tabaksstelen zijn indd een goeie tip, werkt ook tegen bloedluis.
Mijn ervaring met een trapbak is goed, ik heb toen mijn kuikens zwaar genoeg waren ook kennis laten maken met de trapbak zonder problemen ( ze maakte iets teveel zooi)
Kaka schreef:Vergeet ik bijna: hier ook fan van hennepvezel. Maakt makkelijk schoon en is niet zo stoffig als houtmot.
Wat betreft vliegen: toen ik nog krieltjes had, had ik in 1e instantie ook geen net over de ren, maar toen heb ik 1 kipje toch een keer bij de buren op mogen halen, terwijl onze schuttingen minstens 1.60 hoog zijn... Dat bleek er 1 die stiekem liever vliegvogel geworden was.
tamary schreef:_San87_ schreef:Ik ben aan het kijken voor die trapbak, dat klinkt wel ideaal. Ik denk dat we daarvoor gaan voor de legkorrel, is toch het makkelijkste.
Meelwormen zie ik wel echt als een extra'tje, dus iets wat ze niet dagelijks hoeven te hebben, graan wil ik wel dagelijks in de ren rondstrooien.
Voer jij ook grit bij en zo ja, strooi je dat door de ren of bied je dat bij de legkorrel aan?
Ik heb extra kalk in de vorm van stukjes zeeschelp in een voertorentje hangen, andere heeft zeewier. Maagsteentjes strooi ik wel los in de ren, dat zoeken ze toch liever tijdens het scharrelen op en is veel minder vaak nodig. Hoeveel kalk ze gebruiken wil ik wel goed zicht op hebben. Handje kiezel 1x/maand er in gooien kan je gewoon op de kalender zetten, kalk behoefte fluctueerd veel meer.
Legkorrel in een speciale voerbak (geen trapbak, ren is goed afgesloten en overdekt) en water in een bak met drinknippel er aan, bakjes zijn binnen 5 min. vies. Op deze manier blijft het mooi schoon ipv vies/geen water meer 5 min. nadat ik weg ben.
moonsparkle schreef:Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.
tamary schreef:De stukjes zeeschelp zijn een profijt 10kg zak (is eigen basis merk welkoop. zak is 3.99) Dat spul is heel lang houdbaar (mits droog) en ik gebruik er verder zat van voor waar bv gras of moestuin kalk nodig heeft.
Zeewier is grote emmer paardendorgist, schapen voer ik er soms wat van uit de hand. Ook spul dat goed opgeslagen lang goed blijft en grotere eenheid is goedkoper. Al is dat simpeler als je er meer toepassingen voor hebt.
_San87_ schreef:Pandora2 schreef:Grit of zeeschelp blieven de dames hier niet.
Hun eigen fijn gebroken eierschelpen gaan er dan weer wel goed in
Na het pellen van je eitje de schaal klein maken en voeren, dus.
Pandora2 schreef:_San87_ schreef:
Na het pellen van je eitje de schaal klein maken en voeren, dus.
![]()
![]()
Ik heb een speciaal bakje waar ik alle eierschalen in bewaar en dan krijgen ze elke dag een beetje gebroken schaal
pillow schreef:Kippen zitten overal met hun poten in te krabben. Dus stro wordt een bende. Waterbakken en voerbakken gaan geheid over de kop. Ik heb een watertorentje op een paar tegels staan en een voedersilo aan een touw hangen. Legkorrel onbeperkt in de silo en ik strooi s'ochtends een handje graan in de ren. Grit in een bakje aan de wand en de eierschalen gaan ook in de ren. In de legbakken heb ik hooi gemengd met tabak.
ClaudiaHS schreef:De regel is 1m2 per kip. Maar ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk vrij weinig vind.
Voor kriel kipjes redelijk oké.
Mijn vorige bruine legkippen waren met z'n 6en en hadden een ren van 20m2. Daarbij mochten ze overdag altijd lekker los.
Ik zit nu zelf ook te denken aan orphington kriel.
Mijn bruintjes zijn allemaal inmiddels dood.
pillow schreef:Citaat:In het nachthok toch niet? Daar slapen ze en leggen ze hun eitjes, daar zal t krabben wel meevallen denk ik?
De mijne zitten in het nachthok op stok en daar ligt zaagsel onder om de mest op te vangen, en ook daar rommelen ze in. Een kip wil op een stok zitten en niet op de grond.