Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:18

Woow, mooi!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 18:35

Dankjewel! Voor mij nog wel wat dingetjes wat ik beter had kunnen doen maar omdat ik al zo'n 3 tot 4 maanden niet werkzaam ben moest ik echt roeien met de riemen die er waren. Maar het belangrijkste is dat de klant en toekomstige hamster er tevreden mee zijn, dat eerste is in ieder geval geslaagd.

Thuis heb ik natuurlijk ook hamsters, al jaren. Ik heb ook vijf jaar lang een Hamstery gehad die ik een aantal maanden geleden weer 'nieuw leven in heb geblazen' (ben een jaar gestopt geweest). Omdat ik sinds begin dit jaar erg beperkt ben geworden moest ik een goede oplossing zoeken. Mijn Ikea PAX kast (100x58) was geen optie meer en helaas voor de hamsters moest er iets anders komen. Na lang dubben, twijfelen & meten ben ik bij de opbergboxen van Ikea uitgekomen. Ja het ziet er erg cheap uit maar het is voor zowel mij als voor de hamsters een prima oplossing! Ik fok Russische Dwerghamsters overigens.

De grootste SAMLA bak van de Ikea is op het smalste gedeelte (binnenmaat) nog steeds groot genoeg om door te gaan als huisvesting. De bak heeft een oppervlakte van 3060cm2 en voldoet dus aan onze minimale 2800cm2. Het belangrijkste met opbergboxen is dat je de binnenmaat neemt. De bak van 80x50 bij de Xenos loopt bijvoorbeeld schuin af en heeft daardoor een veel smallere oppervlakte. Best interessant.
Sinds de standaard traditionele traliekooi niet meer 'in' is, zijn veel mensen naar andere manieren van huisvestingen gaan kijken. Glas is gewoon prijzig en niet voor iedereen is het budget groot. Dit is dus één van de oké oplossingen. Maar mooi is anders ;)

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de bak van mijn Freya. Eén van de Roborovski ukken die hier 1,5 jaar geleden geboren zijn. Ze is een fanatieke graver en daar is de bak ook op ingericht. Ik begin dan heel bewust niet eerst met zand maar al met een lekkere bodemlaag. Zand kan prima in een apart bakje :)

pien2010

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:51

Wat een leuk topic! In januari ga ik uit huis en zit er aan te denken om dan een hamster te nemen voor wat "gezelschap".
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik erg weinig verstand heb van hamsters en wat ze fijn vinden. Dus als iemand een linkje heeft naar een goede site waar ik kan me kan inlezen over hamsters zou dat erg fijn zijn!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:02

pien2010 schreef:
Wat een leuk topic! In januari ga ik uit huis en zit er aan te denken om dan een hamster te nemen voor wat "gezelschap".
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik erg weinig verstand heb van hamsters en wat ze fijn vinden. Dus als iemand een linkje heeft naar een goede site waar ik kan me kan inlezen over hamsters zou dat erg fijn zijn!

Dit had zomaar een bericht van mij kunnen zijn!

Ik heb een kat overwogen, maar ik werk 40 uur per week en daarnaast weg naar stal, sport, etc. Ik ben veel thuis in mn vrije tijd, maar toch.. plus ik word denk ik gek met haar overal :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:38

pien2010 schreef:

Afhankelijk van de ruimte die je hebt zou ik op allebei mijn websites even rondneuzen :) Op mijn Hamstery site staat van a tot z alles over de Russische Dwerghamster, toch wel de meest gehouden dwerghamster soort. En op de HamsterScaping website staat alles over de huisvesting voor beide soorten. Voor een rusje heb je in die zin de minste ruimte nodig. (80x35x40 minimaal tegenover 100x50x50 minimaal).

www.HamsteryPureColour.com
www.HamsterScaping.info

Je bent ook altijd van harte welkom om vragen te stellen :) Iedereen natuurlijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:43

Ik ga hier natuurlijk ook volgen.

Mijn Bellies moeten binnenkort weer even een nieuwe bak.

Edit: Overigens is Denise hier een Russische dwerghamster hobbyfokker en ik een Syrische hamster hobbyfokker, dus als er vragen zijn; ik denk niet dat Denise dat erg vindt! :P
We kennen ook genoeg andere goeie adresjes voor mensen die een hamster zoeken, ook voor Bellies, Chineesjes en zelfs Robo's. Dus voordat je een dierenwinkel in duikt; kijk eerst naar een goeie fokker en eventueel een opvangcentrum. :j

Ik vind Syren totaal niet lastig, maar ik heb ze dan ook al tien jaar en herken zo wel het een en ander in gedrag. In het begin is alles nieuw en weet je nog niet welke gedragingen bij welke stereotypes horen!

Wel is het leuker om in minder ruimte voor dwergjes te scapen, want je kan dan gewoon veel meer kwijt. In verhouding is het beiden hetzelfde, maar je moet dan voor een Syr groter gaan. Gelukkig zijn die minimum maten ook al groter.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 17:45

Natuurlijk ben je welkom Chantal :) Op de HamsterScapin website staan natuurlijk ook al vele verschillende fokkers benoemd! (jij ook haha).

Ik heb vandaag weer een bak ingericht van 80x35x40cm voor een Russische Dwerghamster. Die wordt donderdag opgehaald en dan zal ik er een foto van maken. Niet dat hij heel veel verschilt van bovenstaande want degene wilde ook graag die inrichting haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 14:58

Ik heb vandaag weer een paar uurtjes gewerkt en daarmee de al gescapte bakken een update gegeven. Ik zit in de ziektewet, al een paar maanden, en een invallende collega heeft het scapen op haar bordje gekregen. Ze wist niet wat het is en heeft maar gewoon wat gedaan. Persoonlijk vind ik dat niet handig voor een bak die je verkoopt dus vandaar dat ik deze met toestemming heb verandert.

Ik moet zeggen dat het best een uitdaging is. Ook omdat ik die persoon niet 'voor het hoofd wilde stoten' maar ik heb hier en daar toch flink de boel verandert. Al met al staan er weer twee ingerichte bakken te wachten op een toekomstige bewoner.
Er is ook een bak opgehaald die ik afgelopen maandag heb ingericht voor een klant. Zo leuk om blije gezichten te zien! :)

Afbeelding
Dit is een 80x35x40cm bak, geschikt voor een dwerghamster.

Afbeelding
Dit is een 100x40x40cm bak, geschikt voor een dwerghamster.

Afbeelding
En dit is een beetje een overview van beide bakken. Ze vallen in 'ons assortiment' express lekker op zodat we een goed voorbeeld kunnen geven.
Mocht je nieuwsgierig zijn; de prijzen die je ziet kloppen inderdaad. Het zijn totaal prijzen van de ingerichte bakken. Het voordeel hiervan is dat je gelijk goed begint, je betaald ook niet voor alles de hoofdprijs. Ik maak geen hele zak mos op voor één bak bijvoorbeeld.

Van de andere ingerichte bak heb ik nog geen foto ontvangen dus die houden jullie te goed! :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:09

Heel mooi! Prijs valt me alles mee trouwens!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:22

Ik volg dit topic al een tijdje en vindt het echt geniaal om de creaties te zien. Gebruik je gewoon mos, wat je in het bos bijvoorbeeld, kunt vinden?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:36

__Sannne schreef:
Heel mooi! Prijs valt me alles mee trouwens!

Precies! Met een standaard kooi kan je zelfs duurder uit zijn! :)

DJZ schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en vindt het echt geniaal om de creaties te zien. Gebruik je gewoon mos, wat je in het bos bijvoorbeeld, kunt vinden?

Ik gebruik het mos van het merk Trixie of vanuit een tuincentrum (maar dit moet je nog schoonmaken etc). Mos is beschermd en mag je officieel niet zelf uit de natuur halen :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:29

Als ik die foto's zie kriebelt het toch stiekem wel. Prijs vind ik niet raar voor zo'n bak, ziet er prachtig uit!

Maar eerst maar eens verhuizen eind deze maand.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:47

Superleuk! Ik vind het echt een top verandering in de wereld van knaagdieren. Elke keer we iemand met een hamster op de poli hebben waar uit de anamnese een traditionele kooi komt, krijgt van mij gegarandeerd een reeks foto's te zien met links :')

Wat ik me wel afvraag... Bij proefmuizen gebruiken ze van dat oranje doorschijnend plastic. Zodat jij wel het dier kunt zien, maar zij het idee hebben dat ze beschut zitten. Wordt dat eigenlijk ook in scaping gebruikt? Van die doorschijnende oranje folie oid tegen de zijkant. Dan liggen ze echt lekker voor hun gevoel knus, maar kan jij ook mooi de gangen zien. Ben het zelf nog niet tegen gekomen in ieder geval.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:09

Goldwynn schreef:
Als ik die foto's zie kriebelt het toch stiekem wel. Prijs vind ik niet raar voor zo'n bak, ziet er prachtig uit!

Maar eerst maar eens verhuizen eind deze maand.

De prijs is ook zeker niet raar maar wel even een klap geld :) In principe ben je het met een traditionele kooi ook bijna kwijt (los van budgetkooien etc). Veel kooien van het merk Ferplast zitten al richting de €60euro en daar zit dan een te klein wiel in. Een nieuw wieltje op een standaard gaat toch al snel richting de €15 euro en dan moet je dus nog bodembedekking, voer etc. Maar feit blijft wel dat iemand het er voor over moet hebben!

Hoppit schreef:
Superleuk! Ik vind het echt een top verandering in de wereld van knaagdieren. Elke keer we iemand met een hamster op de poli hebben waar uit de anamnese een traditionele kooi komt, krijgt van mij gegarandeerd een reeks foto's te zien met links :')

Wat ik me wel afvraag... Bij proefmuizen gebruiken ze van dat oranje doorschijnend plastic. Zodat jij wel het dier kunt zien, maar zij het idee hebben dat ze beschut zitten. Wordt dat eigenlijk ook in scaping gebruikt? Van die doorschijnende oranje folie oid tegen de zijkant. Dan liggen ze echt lekker voor hun gevoel knus, maar kan jij ook mooi de gangen zien. Ben het zelf nog niet tegen gekomen in ieder geval.

Hoe meer mensen het woord verspreiden, hoe beter! Het liefst vóórdat er ongelukken gebeuren of problemen ontstaan haha.

Ik heb zelf nog niet van het doorschijnende plastic gehoord maar het zou toch heel leuk zijn. Je merkt vooral dat de gangen gegraven worden aan de muurkant, daar blijft het namelijk beschut & donker. Om nu de hele bak met zwart plastic af te plakken is ook zo wat. Dus ik ben in die zin wel zoekend naar een oplossing hier voor! :)

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:38

Wat een leuk topic !
Hier 2 dwergjes :D

1 rusje en een Hybride

Bakken van 80x40x50 en 80x40x60

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:13

Ik heb helemaal geen hamsters maar ik vind de bakken prachtig! En ook supertof Denies dat je anderen aansteekt om ook voor zo’n bak te gaan. Op die manier krijgen er hamsters toch een leuk verblijf ipv een te kleine, saaie kooi +:)+ .

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:04

Wat een mooie bakken heb je, Manon_Harry. Daar kan je nog zoveel meer uithalen! <3
Niet verkeerd bedoeld, maar ik zie op beide foto's een hybride hamstertje haha. Maakt ze niet minder leuk, vooral de tweede!

Dankjewel Lukasje, wat een ontzettend lief compliment. En dat is inderdaad de bedoeling. Iets met 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', haha! :)

Ik heb de foto gekregen van degene die vandaag de bak heeft opgehaald. Dus bij deze. Geen spannende scape maar wel weer een goed begin! Weer een hamstertje een mooi thuis. (volgens mij is hij wel iets verschoven met het vervoeren, of ik heb gewoon een beetje scheef gewerkt)

Afbeelding
80x35x40cm, dwerghamster.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:07

Haha echt ? Heb de ene wel gekocht als voor Rus maar dat maakt ook niet uit ze zijn er indd niet minder leuk om haha :)

De bakken zijn intussen al wat aangepast maar ben wel super benieuwd wat je anders zou doen met de bakken :D

Bijleren kan altijd natuurlijk *D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:13

Manon_Harry schreef:
Haha echt ? Heb de ene wel gekocht als voor Rus maar dat maakt ook niet uit ze zijn er indd niet minder leuk om haha :)

De bakken zijn intussen al wat aangepast maar ben wel super benieuwd wat je anders zou doen met de bakken :D

Het zwarte hamstertje is wellicht een Russische Dwerghamster maar de kleur komt vanuit de Campbelli Dwerghamster en daardoor dus sowieso een hybride. De andere hamster heeft sowieso Campbelli kleuren maar ook de kop en oren zijn ontzettend bellie. Dus ook een hybride :D

Ik ben absoluut een voorstander van een volle ruimte omdat dit natuurlijk meer beschutting geeft, maar ik zou graag zelf meer verschillende lagen zien zodat je echt opbouwt naar meer bodembedekking. Je gaat dan ook wat meer rust en 'ademruimte', en uiteindelijk voor je hamster geeft het ook weer voordelen! En eigenlijk het liefst zo min mogelijk langs de zijkanten plaatsen omdat we de hele ruimte willen gebruiken (dat doe je in principe ook al wel).
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd haha.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:21

xDenies schreef:
Hoppit schreef:
*knip*

*knip*

Ik heb zelf nog niet van het doorschijnende plastic gehoord maar het zou toch heel leuk zijn. Je merkt vooral dat de gangen gegraven worden aan de muurkant, daar blijft het namelijk beschut & donker. Om nu de hele bak met zwart plastic af te plakken is ook zo wat. Dus ik ben in die zin wel zoekend naar een oplossing hier voor! :)

Translucent was het woord dat ik zocht. Het wordt bij laboratoriumknaagdieren veel gebruikt omdat het voor hun oogspectrum niet doorzichtig is. Ze krijgen daardoor dus wel de mogelijkheid om verstopt te zitten, maar je kan ze nog altijd observeren. Ik ken het dus van dit soort huisjes en dingetjes.
http://www.unobv.com/Cage%20Enrichment.html
Translucente folie kan je in zo wat elke kleur kopen, dus het zou een stukje mooier kunnen zijn dan idd alles met zwart afplakken.

Ik heb geen hamsters hoor, maar vind het wel interessant om te volgen/na te denken, kijken hoe je klanten daar ook fatsoenlijk advies in kunt geven.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:23

Ik weet niet waarom maar ik droom al 3 nachten op rij over hamsters en dit topic.
Ik heb al een half jaar geen hamsters meer en nu droom ik steeds dat er hamsters terugkomen die ooit ontsnapt of kwijt waren, waar ik dan met dit topic oa. hele huisjes voor wil maken net voor ik moet vertrekken naar werk. Maar de hamsters blijven opduiken, onder de bank, onder de kasten, in mijn schoenen, dat het gewoon niet bij te houden valt. Alles wat 4 wanden heeft wordt hamsterscape (Jullie zouden de bakken moeten zien, het zijn echt pareltjes. Zelfs de schoendozen.), maar nu ik vannacht ook ineens 5 witte konijnen in de keukenkasten had gehuisvest hoop ik eigenlijk dat het eens ophoudt.

Er is hier nooit een hamster weggelopen trouwens en ik heb nooit konijnen gehad?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:27

Granoek, you made my day! _/-\o_ _O- _O-
Echt briljant. Maar ik herken het wel hoor. Ik droom ook wel eens heel vaag. Toen ik niet meer fokte heb ik gedroomd dat ineens overal beebies opdoken. Zelfs al van 18 dagen oud, die al lang en breed rondracen, ineens waren ze er. Ze kwamen zelfs uit de muren! :o
Maar wel leuk dat dit topic is blijven hangen haha.

Hoppit, super interessant. Ik weet alleen even niet op de site waar ik moet kijken? Ik ga eens zien of ik het kan uittesten!

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:33

Wat een leuk topic! Ik volg je creaties al langer xDenies en vind het echt prachtig, kan me voorstellen dat je hamsters helemaal happy zijn! Ik heb vroeger ook hamsters gehad, in kleinere kooien met van die plastic doorzichtige buizen. Jammer dat ik toen hamsterscaping niet kende.. Het kriebelt nu weer om een hamster te nemen (voornamelijk voor de kooi, haha) maar op dit moment heb ik ook al een vogelkooi staan en weinig ruimte helaas.

@Manon_Harry: jouw kooi is ook mooi zeg! Maar is de bovenkant dicht? Dat lijkt zo op de foto.. zo ja, krijgen ze dan wel voldoende zuurstof/ventilatie?

En ontsnappen hamsters niet uit de normale hamsterscaping kooien? Bijv. op jouw laatste foto xDenies lijkt het alsof de hamster rechtsboven met wat klimkunsten er wel uit kan komen?

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:35

xDenies schreef:
Manon_Harry schreef:

Het zwarte hamstertje is wellicht een Russische Dwerghamster maar de kleur komt vanuit de Campbelli Dwerghamster en daardoor dus sowieso een hybride. De andere hamster heeft sowieso Campbelli kleuren maar ook de kop en oren zijn ontzettend bellie. Dus ook een hybride :D

Ik ben absoluut een voorstander van een volle ruimte omdat dit natuurlijk meer beschutting geeft, maar ik zou graag zelf meer verschillende lagen zien zodat je echt opbouwt naar meer bodembedekking. Je gaat dan ook wat meer rust en 'ademruimte', en uiteindelijk voor je hamster geeft het ook weer voordelen! En eigenlijk het liefst zo min mogelijk langs de zijkanten plaatsen omdat we de hele ruimte willen gebruiken (dat doe je in principe ook al wel).
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd haha.

Ah dat van die kleuren wist ik niet ach het maakt uiteindelijk ook niet uit haha :)

Ik snap wat je bedoeld ga ik de volgende keer weer proberen heb het een tijdje terug zo opgebouwd. En daarna aangepast maar ik ga er zeker rekening mee houden thanks :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:38

Art_ofLiving schreef:
Wat een leuk topic! Ik volg je creaties al langer xDenies en vind het echt prachtig, kan me voorstellen dat je hamsters helemaal happy zijn! Ik heb vroeger ook hamsters gehad, in kleinere kooien met van die plastic doorzichtige buizen. Jammer dat ik toen hamsterscaping niet kende.. Het kriebelt nu weer om een hamster te nemen (voornamelijk voor de kooi, haha) maar op dit moment heb ik ook al een vogelkooi staan en weinig ruimte helaas.

En ontsnappen hamsters niet uit de normale hamsterscaping kooien? Bijv. op jouw laatste foto xDenies lijkt het alsof de hamster rechtsboven met wat klimkunsten er wel uit kan komen?

Ik heb een groot verschil toentertijd bij mijn hamsters ervaren toen ik van 55x35 naar 80x50(traliekooi) naar 100x58 ging. En het is een wereld van positief verschil! Helaas zijn de 100x58 hokken voor mij niet te doen lichamelijk dus nu iets kleiner maar wel nog steeds met dezelfde positieve effecten! <3 Ik deed in de winkel eerder scapen dan thuis!

Bij een goede inrichting en een juist formaat huisvesting zal je ervaren dat de hamster niet ontsnapt. Een hamster ziet ontzettend slecht en geen hoogte & diepte. Het zijn, op de chinese dwerghamster na, van nature geen klimmers en hier ook niet geschikt voor. Wanneer er verveling op treed gaan ze inderdaad negatieve gedragingen vertonen en daar komt ook een soort klimgedrag bij kijken om te ontsnappen. Daarom is een goede inrichting en een juist formaat huisvesting zo belangrijk! :)