shiroihebi schreef:Mij is verteld dat je zeker een "paper trail" bij moet houden voor CITES soorten in de vorm van een EU certificaat/overdrachtsverklaring/CITES papier zodat je legale herkomst kan aantonen. Ik vraag zelf altijd wel een certificaat aan voor mijn beschermde soorten, ik heb al iets te vaak gehoord dat ik "dat beter had kunnen aanvragen toen ik het object in bezit kreeg en niet nu pas". Ik twijfel er niet aan dat jij veel over het onderwerp weet, maar helaas krijg ik nogal wat tegenstrijdigheden te horen van het RVO en laat dat nu net de instantie zijn die over beschermde diersoorten gaat
Certificaat heb je eigenlijk niet nodig, je moet alleen kunnen aantonen dat het dier legaal verkregen is, dat kan bijvoorbeeld al door de 'aankoopbon' te bewaren i.c.m. een overdrachtsverklaring, maar verder zijn er dus geen officiële papieren nodig zoals een EG-certificaat of een bezitsontheffing. Een aankoopbon en een overdrachtsverklaring kun je zelf opstellen samen met de kopende/ verkopende partij dus dat is niets spannends. Voor de NL wet wordt de Savannah tot F5 beschouwd en behandeld als Serval. En de RVO... Tja

*wetgeving-nerd-modus uit*