Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Van schreef:PL is patella neem ik aan? die eerste 2 van jou ken ik ook niet
DM is Degeneratieve Myelopathie verlamming van de achterhand, Dwerggroei lijkt me duidelijk en ECVO is een oogtest.
De MyDogDNA test meerdere dingen o.a. heel wat ziektes, genetische diversiteit, en uiterlijke kenmerken.
En ik was nog een vergeten zie ik. Er moet ook een DNA profiel worden vast gelegd maar daar kan je uiteraard niet op falen
kiwiwitje schreef:MWM; wat zonde dat je geen klik hebt. Lijkt mij erg lastig. Wel fijn dat alle testen al goed zijn!
MyWishMax schreef:kiwiwitje schreef:MWM; wat zonde dat je geen klik hebt. Lijkt mij erg lastig. Wel fijn dat alle testen al goed zijn!
Het is vooral jammer, maar aan de andere kant ben ik het meeste thuis en zolang mijn man er niet is kunnen we gewoon normaal door 1 deur.Mijn man traint ook met haar, dus die klik is belangrijker. Als hij er dus is, is hij ook met haar bezig en hoef ik niks te doen. De reu is juist weer helemaal gek van mij en minder van mijn man, dus de verdeling is wel eerlijk.
kiwiwitje schreef:Dat DNA profiel is in principe hetzelfde ja. De Tamaskan is geen fci erkend ras dus hebben we niks met de RvB nodig. Bij onze rasverenigingen is het afnemen van DNA bij pups niet verplicht alleen bij fokdieren. Al doen sommige fokkers het wel bij pups.Van schreef:PL is patella neem ik aan? die eerste 2 van jou ken ik ook niet
DM is Degeneratieve Myelopathie verlamming van de achterhand, Dwerggroei lijkt me duidelijk en ECVO is een oogtest.
De MyDogDNA test meerdere dingen o.a. heel wat ziektes, genetische diversiteit, en uiterlijke kenmerken.
En ik was nog een vergeten zie ik. Er moet ook een DNA profiel worden vast gelegd maar daar kan je uiteraard niet op falen
Ja PL is patella.
Erfelijk Cataract (UK: Hereditary Cataract, HC) wordt regelmatig beschreven als ‘Grijze Ster’. HC is een algemeen voorkomende vorm van blindheid bij de hond. Symptomen kunnen al op jonge leeftijd ontstaan. Tijdens het leven verergeren de symptomen totdat blindheid volgt.
L2-HGA is de afkorting voor L2-Hydroxyglutaric aciduria. Omdat de ziekteverschijnselen heel divers zijn werd en wordt deze afwijking nogal met andere (meer bekende) ziekten verward. De ziekteverschijnselen zijn o.a. epileptische aanvallen, coordinatieproblemen (moeilijk lopen), stijfheid van de spieren bij opwinding of beweging, rillen, ontypisch gedrag (staren naar muren, zich verschuilen onder tafels en in hoeken, oncontroleerbaar, onzindelijkheid).
Dat DNA profiel krijgen we geloof ik al bij de stambomen als de RvB komt chippen word er ook DNA afgenomen. Dat is een zelfde certificaat geloof ik?
Ja dwerg sprak voor zichDM klinkt ook niet zo lekker. Maar is ook een DNA test?
petitparis schreef:Precies vind het ook jammer als ik iedereen teleur moet stellen.altijd moeilijk hé als de vraag groot is. Maar idd zo lang niet alle testen gedaan zijn, de teef gedekt en gezonde pups geboren, kan je niets beloven.
kiwiwitje schreef:Zoe; Dat is dus nog even afwachten dan! Ja als je fanatiek sport is dat wel een flinke overweging als je maanden niks kan doen..
EJunior; dan moet je nog wel een tijdje wachten!
petitparis schreef:Dat valt mee hoor er worden regelmatig nesten van rond de 10 geboren. Denk dat het gemiddelde rond de 7 ligt@van: tamaskans hebben niet echt grote nesten, wel?
Wij hebben meestal geluk dat er door de band genomen 8 of meer pups zijn. Bij de aankondiging van het vorige nest bij mijn vriendin waren er al geïnteresseerden voor het nest let mijn teef (wat toen nog minimaal 1 jaar verder was).
kiwiwitje schreef:Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder
Billy schreef:kiwiwitje schreef:Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder
Nee sporadisch komt een graad 1 voor. Maar eigenlijk is het geen probleem binnen het ras. Ik doe fokbeleid van onze vereniging en zie de uitslagen langskomen...
Azmay schreef:Ik doe mee![]()
Zelf heb ik een gevlekte koningspoedel teef in de bestelling staan, wil ook zeker bij de bevalling zijn (mijn ouders zijn de fokkers). Weet alleen nog niet wanneer en ik vermoed dat er ook nog wel een test gedaan moet op de teef voor het zo ver is.