'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:44

Denise_Storm Pardon? Mijn tuin is omheind door middel van schuttingen, struiken, heggen en aan de voorzijde een sierhek met spijlen, moet ik mijzef dichttimmeren zodat ANDERSMANS kat niet meer op MIJN grond mag poepen?
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 29-08-17 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:45

Ow ja, kak.. Daar had ik niet aan gedacht. Hmm, die vlieger gaat dus niet op..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:45

Ik houd mijn katten sowieso binnen maar ben bang dat dit zorgt voor afgedankte katten...
Want 400 euro is belachelijk.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:46

Ben het hier helemaal mee eens.
Hier ook genoeg loslopende katten welke overlast veroorzaken door te poepen in andermans tuin.
Daar bovenop nog niet te spreken over katten die in volieres hangen, kleine huisdieren uit andermans tuin grijpen, wildstand ontregelen of er door onverwachts oversteken voor zorgen dat een automobilist van schrik (bijna) verongelukt....

Een losloop verbod voor katten, zeker binnen de bebouwde kom, lijkt me voor zowel mens als dier niet alleen prettiger maar ook veiliger. Katten die niet binnen eigen erf/huis gehouden kunnen worden om wat voor reden dan ook vind ik trouwens niet geschikt als HUISdier.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:46

Ik zou het afschuwelijk vinden als zoiets doorgaat. Er zitten al genoeg dieren opgesloten. En ja, vervelend dat ze in je tuin graven, maar er zijn ergere dingen. Andersom zijn er ook vast ergernissen. En hoe doe je dat dan op een boerderij? Katten vangen ook muizen/ratten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:47

Bob1976 schreef:
Ik zou het afschuwelijk vinden als zoiets doorgaat. Er zitten al genoeg dieren opgesloten. En ja, vervelend dat ze in je tuin graven, maar er zijn ergere dingen. Andersom zijn er ook vast ergernissen. En hoe doe je dat dan op een boerderij? Katten vangen ook muizen/ratten.

Dit dus

Celiien

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:47

Denise_Storm schreef:
Ik val van mijn stoel van verbazing. Zowel van het bericht als van een groot deel van de reacties.
Als dit wordt ingevoerd, wat echt niet zal gebeuren, zullen jullie binnen de kortste keren klagen over muizenplagen.

Uiteindelijk is een kat niet om alleen binnen te houden. Ze hebben ook gewoon een jachtinstinct. En zoals JudithGigi zegt: een groot deel van de katten wordt ongelukkig als ze niet naar buiten mogen/kunnen.

En als je zo graag geen last wil hebben van katten; maak zelf je tuin zo dat er geen katten kunnen komen!

Ooooja, dus voor het pleziertje van de buren, namelijk het 'hebben'(op straat gooien..) van een kat, moet ik mijn tuin helemaal afzetten etc >;)
Dat is net zo krom als dat ik mijn muren geluidsdicht zou moeten maken omdat mijn buurjongen 24/7 per dag wil drummen >;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:49

JudithGigi schreef:
Bob1976 schreef:

Dit dus

Zorg er dan voor dat dit in de buitengebieden/boerderijgebieden gebeurd.
Midden in een drukke stad zoals Amsterdam/Rotterdam/Utrecht/Den Haag.. :n toch helemaal geen plaats voor zo'n beestje met al dat verkeer?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:49

Hmm..
Onze kat (uit het asiel) hielden we eerst binnen ivm nog niet gesteriliseerd, maar hier werd ze absoluut niet gelukkig van. Nu ze gewoon lekker haar eigen gang kan gaat buiten is ze zichtbaar gelukkiger. Ze poept netjes in onze tuin. We zien eigenlijk nooit andere katten in onze tuin poepen, maar blijkbaar geld dat niet voor iedereen! En dat terwijl er hier echt onwijs veel katten rondlopen in de buurt.

Veel asielkatten worden 'buitenkat' genoemt, en veel katten worden alleen herplaatst als ze buiten vrij rond kunnen lopen. Dit is ons verteld door medewerkers van het asiel.

Sowieso lijk €400 boete mij te hoog, voor loslopende honden in gebieden waar dat niet mag is het ook maar €90.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:50

Denise_Storm schreef:
Ik val van mijn stoel van verbazing. Zowel van het bericht als van een groot deel van de reacties.
Als dit wordt ingevoerd, wat echt niet zal gebeuren, zullen jullie binnen de kortste keren klagen over muizenplagen.

Uiteindelijk is een kat niet om alleen binnen te houden. Ze hebben ook gewoon een jachtinstinct. En zoals JudithGigi zegt: een groot deel van de katten wordt ongelukkig als ze niet naar buiten mogen/kunnen.

En als je zo graag geen last wil hebben van katten; maak zelf je tuin zo dat er geen katten kunnen komen!

Mijn hond heeft ook een jachtinstinct, maar ik denk niet dat de buurt er blij van zal worden wanneer ik hem de hele dag los laat lopen. De kattenpopulatie trouwens ook niet :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:50

Femek2902 schreef:
We kunnen ook gewoon verplichten om de kat te chippen en een bandje om te doen. Beide niet aanwezig? -> Naar het asiel, binnen 3 weken niet opgehaald? Einde verhaal. }>

Natuurlijk is dit een grapje.. Maar eigenlijk denk ik wel dat het werkt :o

Bandje om hoeft niet, als het goed is lopen de katten namelijk niet meer vrij rond. Maar chippen verplicht zou ik wel een verstandig plan vinden. Overigens is de regel voor zwerfdieren na 2 weken wachttijd beschikbaar voor adoptie. Lijkt me een prima regel om voor buiten loslopende katten aan te houden. Zijn ze gechipt, dan kunnen ze na betalen van de boete (en eventueel pensionsgeld, ingaande vanaf het moment dat er contact met de eigenaar is geweest) weer opgehaald worden. Zijn ze niet gechipt, dan kunnen ze na het betalen van de boete, ev. pensiongeld, de chip, paspoort en entingen weer opgehaald worden. Zijn ze gechipt en worden ze niet opgehaald binnen 2 weken? Dan wordt de boete + het pensionsgeld naar het huisadres gestuurd en wordt het dier herplaatst.

Overigens ben ik wel voor om dit alleen binnen de bebouwde kom te laten gelden. Overigens zaten mijn cavia's opgesloten omdat andere mensen hun katten lieten loslopen. Als je de kat in eigen tuin niet kunt bieden wat hij nodig heeft, dan moet je geen kat nemen. Je zet toch ook geen paard in een tuintje midden in de stad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:50

Er worden dan in ieder geval minder katten vermoord en aangereden. Ik heb een afgeschermde tuin en mijn katten zijn echt niet ongelukkig. Ik heb een kattenluikje en ik had in het verleden steeds een kat die hun eten kwam op eten. Ook mijn moeder die naast me woont heeft een luikje ook daar komt er s nachts 1 alles op eten. Als ze haar vuilzakkje vergeet weg te gooien is alles omgeploegd en ligt het overal. Dus ik zeg JA.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:51

Voor de mensen die de vergelijking maken met hondenbelasting: doe dan ook kattenbelasting. Mogen die katten voor dat geld overal schijten, want dat doen de honden ook, ondanks de opruimplicht. Ik zie echt vrijwel nooit iemand poep opruimen namelijk, en de grasvelden liggen vól hondenstront. Onze tuin ook trouwens, want mensen vinden het geen enkel probleem als hun hond een tuin in duikt :n

Onze kat daarentegen, komt buiten. Hij beperkt zich tot onze tuin en de parkeerplaats, en soms ligt hij op het grasveld voor ons huis te zonnen of wandelt hij een rondje door de buurt, (ja echt :+ ) Hij holt wat achter een muisje aan (maar is een belabberde jager dus vangt nooit wat) en belangrijker nog, hij komt braaf naar huis om op de kattenbak te poepen of plassen. Tuurlijk, kan niet alles zien wat hij doet, maar aangezien hij hoge nood heeft als hij een nachtje buiten doorgebracht heeft, gok ik toch dat hij het echt niet buiten doet.

Tuurlijk, het kan ook ander, dat realiseer ik me best. Maar 400 euro boete, komop zeg....

Ailill

nafkedemi schreef:
callum schreef:
Klinkt als een strak plan

zeker zelf in een vorig leven een muis geweest???
:')

karuna
Drukke kabouter

Tuin afzetten helpt misschien deels. Heb ik ook maar de katten willen hoe dan ook percee mijn tuin in. Maar ook op mijn eigen oprit en langs de straat worden de honden aangevallen door gestoorde katten die een baasje hebben. Kom je de deur uit hond zet drie stappen buiten en er hangt al een kat aan zijn kop met de nagels eruit. Hond krijgt zo langzaaam aan terecht moordneigingen als hij een kat ziet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:52

Prima plan en de hoogte vind ik ook goed. Het moet wel een genoeg prikkelen om je aan de regels te houden. Als het je 400 euro gaat kosten pas je wel op.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:53

Celiien schreef:
Denise_Storm schreef:

Ooooja, dus voor het pleziertje van de buren, namelijk het 'hebben'(op straat gooien..) van een kat, moet ik mijn tuin helemaal afzetten etc >;)
Dat is net zo krom als dat ik mijn muren geluidsdicht zou moeten maken omdat mijn buurjongen 24/7 per dag wil drummen >;)

Haha wat een vergelijking. _/-\o_ (Niet banketstaaf bedoeld, ik snap je punt). Maar een gemiddelde kattenliefhebber zal zijn kat echt geen 24/7 op straat gooien. Als dat wel het geval is, zou ik eens een gesprek aangaan met de desbetreffende katteneigenaar. Want dat vind ik dan eerder richting mishandeling gaan. Mijn katten komen dagelijks een paar uurtjes buiten, maar slapen, plassen en poepen net zo lief binnen. Het is meer dat ze lekker hun energie kwijt kunnen en achter de muisjes en vogeltjes aan kunnen, omdat ze dat heel stoer en te gek vinden haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:54

marleen_usar schreef:
Er worden dan in ieder geval minder katten vermoord en aangereden. Ik heb een afgeschermde tuin en mijn katten zijn echt niet ongelukkig. Ik heb een kattenluikje en ik had in het verleden steeds een kat die hun eten kwam op eten. Ook mijn moeder die naast me woont heeft een luikje ook daar komt er s nachts 1 alles op eten. Als ze haar vuilzakkje vergeet weg te gooien is alles omgeploegd en ligt het overal. Dus ik zeg JA.

Mag ik vragen hoe je je tuin afgeschermd hebt? Gewoon nieuwsgierigheid hoor? Aangezien katten (tenminste, degene die ik gehad heb) nogal ontsnappingskoningen zijn :+

Willl65

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:55

Een grote hoax .
Is onrealistisch in de uitvoering.
Alleen maar een basch de loslopende kat haat topic.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:56

Het bedrag is wel te hoog, maar ook ik zou het een goed idee vinden. Ook hier ondervinden we overlast, vroeger lag ik nog geregeld lekker in de tuin maar het is echt een grote kattenschijthoop geworden. En dan ook niet in een kuiltje, gewoon vol op het gras. Ik vind het ook belachelijk dat katten als enige huisdieren gewoon overal rond mogen lopen zonder 'toezicht'.

Wel denk ik dat er misschien onderscheid gemaakt moet worden tussen 'stedelijke' omgeving en het platteland. Op boerderijen etc worden ze natuurlijk ingezet als plaagbestrijding en meerdere hectare is vrij lastig katproof te maken. Doordat je ook minder dicht op elkaar zit in zo'n omgeving is de overlast wellicht ook minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:56

400 euro is wellicht aan de hoge kant maar een boete mag er IMO wel op staan. Idd de regeling gewoon gelijk trekken met die van de honden.

Loslopende kat die niet gechipt en/of geclaimd wordt? Chippen bij herplaatsing en het probleem lost zichzelf op na verloop van tijd. :)

Hier stikt het van de katten, die beesten lopen zichzelf constant in de weg omdat er simpelweg te weinig plek is voor ze. Elke nacht opnieuw is het gekrijs alsof er een baby gelynched wordt. Echt super, die "vrijheid".
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-08-17 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:57

Goed plan, maar dan ook gelijk losloopgebieden voor honden afschaffen/groot hek omheen. Er gebeuren teveel ongelukken met honden die aanvallen, dat is imo heel wat erger dan af en toe in de kattenstront grijpen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:59

Ik vind het een geweldig idee.

En dat de kat er ongelukkig van zou worden vind ik dan jammer.
Dán moet je niet aan een kat beginnen als je niet de ruimte voor het beest hebt.
Of je moet er mee aan een riempje gaan wandelen.

Het is toch van de zotte dat ik mijn tuin katproof moet maken door een kat van de buren?
Als ik mijn hond uit ga laten laat ik 'm toch ook niet eerst door de tuin van de buren lopen.

Dat sommige katten vrijheid nodig hebben dat snap ik.
Maar als je in de stad wil wonen kun je dus op zoek moeten gaan naar een kat die binnen kan.

Hetzelfde als ik op een flat ga wonen ik niet alle soorten honden kan houden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:59

Nou dan zou ik ook graag zien dat de overlast van andermans rondslingerend afval wordt aangepakt met zulke boetes. En de losgeslagen automobilisten hier op de dijk. Ohw ja, heb ook regelmatig last van andermans loslopende kinderen. En buurmannen die teveel herrie maken. En de duiven van een ander. En en en en.............

Zo lust ik er nog wel een paar.
Onuitvoerbaar dus, dat is al bij de handhaving van loslopende honden niet te doen, maar daar traceer je vaak nog een baasje bij. De kat daarentegen, succes ermee. Overigens heb ik 10 katten waarvan er 2 buiten komen voor muizen en ander ongedierte en omdat ze simpelweg niet binnen te houden waren.

Weet je, hebben we niet allemaal in zekere zin ergens last van??

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:00

Hier in de buurt zijn de losloopgebieden voor honden omheind en heb ik meer last van aanvallende katten/pestende katten dan een hond in losloopgebied.

Daarbij komt ook nog eens dat ze ook de honden willen controleren dus minder loslopende honden in wijken.

Verschil binnen en buiten de bebouwde kom mag er van mij wel zijn.